Petak, 27.01.2017.

12:27

Da li smo spremni da se odreknemo volana?

Izvor: B92

Da li smo spremni da se odreknemo volana? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

46 Komentari

Sortiraj po:

Lele

pre 7 godina

@Gross, za tvoju zavisnost od adrenalina najbolje je da pocnes da se bavis nekim ekstremnim sportom a saobracaj ostavi da bude dosadno mesto gde ce ogromnom brzinom voziti iskljucivo robotizovana vozila. Kad strpam zenu i decu u jedno od tih vozila, da idemo u bioskop ili na izlet, ne zelim da mislim da li ce neko kao ti sa rucnim komandama, zeljan uzbudjenja, da se zakuca u mene.

Lele

pre 7 godina

@vozač, gross, eustahije. Hajde još da se proširim sa odgovorom. Bezbednost je za mene "kolateralna korist". Prava korist za mene biće čuvanje živaca. Ja sam po prirodi veoma miroljubiv i miran i tolerantan, ali kad se nađem za volanom ja hoću da iskočim iz kože od svih onih što ne umeju da krenu na semaforu, što ne obraćaju pažnju na situaciju oko sebe, što se boje sopstvene senke, što voze 50 tamo gde je ogranicenje 60 (misle da su sami na svetu), što ubrzavaju kad ih preticem (misle da su na trkama), itd itd. Svega toga neće biti jednog dana, i moji živci će biti sačuvani. Svi će voziti savršeno, neće biti potrebno da se drži odstojanje, neće biti potrebni ni semafori, ni široke ulice. Površina zemlje ostaće pešacima i biciklistima. A što se tiče pouzdanosti softvera i hardvera, istina je da ništa nije savršeno, ali uvek će biti pouzdaniji sistem koji na pet načina, uključujuči sve moguće radare i senzore za mrak, skenira celo okruženje 360 od živog vozača sa svojim mrtvim uglovima, mobilnim telefonom, i 0,5 sekundi koje mu trebaju da nogu s gasa prebaci na kočnicu i obratno.

Zoran

pre 7 godina

Bez brige. To nece biti ni za 50 godina. A kad bude, pisace vam istnim slovima da fabrika nije odgovrna za sudare, jer nece ona da placa kazne, nego vi. Onda cete lepo da placate debelo kola koja sama idu, ali cete vi voziti da ne bi poginuli ili da ih bi slupali. Pa vidite da avioni ne lete sami, a gore redak saobracaj ne daj boze. Pa vozovi po prugama, gde nem avrdanja po putu, imaju vozaca. Ali, ko je jos uzeo pare na pamtnom coveku? Samo na budali.

achitwn

pre 7 godina

Ja nisam.Jer meni automobil nije samo prevozno sredstvo,vec i stvar koja mi pruza uzivanje.
(Z, 27. januar 2017 12:42)
ne bi tako pricao kad bi ti viznja bila na storine milja autoputa bez potrebe da se volan okrene a sa strane ide red kukuruza red soje. idi bre. ocu da spavam dok me auto vozi. kakvo uzivanje

Dzigi Bau

pre 7 godina

A onda država (policija) blokira softver ili tako nešto i mož' se slikaš , batice! To je još jedna navlakuša onih koji hoće da kontrolišu ceo svet , a njih niko!
Krenem u Bgd. kolima na demonstracije, kad ono cvrc, Stefanović isključio softver ...auto ni da mrdne...

Dzigi Bau

pre 7 godina

Anonimys: Sinko, zadovoljština i zadovoljstvo su dve različite stvari...! A što se teme tiče, kako ćemo da se potpisujemo i driftujemo , jbt!

Eustahije Brzic

pre 7 godina

Lele.. slažem se sa tobom kada kažeš da ne želiš da ti život zavisi od tudjeg raspoloženja za volanom... onda mi objasni samo od cega ce ti zavisiti... zavisice ti od softvera koji je napisao covek... zavisice ti od kompletnog Hardvera koji je takojde projektovao i sklopio covek... zavisice ti od preko pat stotina raznoraznih senzora koje je napravio i medjusobno povezao covek... dakle dovoljno da je jedan pogrešno odradio svoj deo posla ti si u problemu... ali važno je da pricate o stvarima za koje znate kako rade iz novina a realno niste ni blizu te problematike... a o njihovim realnim problemima nemate pojma... do sada ni jedan autonomni automobil nije položio test kada je poslat na North Amerike... pvi led i sneg na senzorima i kamerama ih je paralisao ... dakle o kakvoj pouzdanosti ti i slicni tebi pricate... sa danasnjim danom bice potrebne još godine i godine dok sve to ne reše... a do tada nemojte pametovati o stvarima za koje imate povrso znanje... Hvala na pažnji...

Gross

pre 7 godina

@Lele ako nisi spreman da rizikuješ, nisi spreman ni da zivis. Dosta mi je vas koji hocete da živite pod staklenim zvonom. Ustvari muka mi je od takvih "ljudi".

Vozac

pre 7 godina

Naravno da nas niko nece pitati, ali dokle god budem mogao da biram, biracu auto bez autopilota. Prvo jer ne zelim zivot u potpunosti da stavim pod kontrolu softvera, a drugo jer volim da vozim. Tacno je da je vecina saobracajnih udesa uzrokovana ljudskim faktorom i da ima puno ljudi kojima bi trebalo zabraniti da voze, ali to je samo zato sto jos uvek nema samovozecih automobila ili ih ima na nivou statisticke greske, pa nema ni ko drugi da pogresi nego covek. Sta ce biti ako softver u toku voznje zabaguje ili se desi nesto u toku voznje sto kompjuter ne prepozna, a slicno se vec desilo sa Teslom kada je covek u Americi poginuo. I na kraju, ako je poenta samovozecih automobila da sednemo, ukucamo odrediste i on nas odveze, koja je razlika onda od taxija?! U tom slucaju mi automobil i nece trebati.

Lele

pre 7 godina

Ma da, sigurno će čovečanstvo odustati od automatizovanog saobraćaja kad budu videli koliko komentatori B92 vole da voze. I ja volim da vozim ali ne volim kad mi život zavisi od toga da li je neko ustao na levu nogu, da li je dovoljno spavao, da li piše poruku ili surfuje internetom dok vozi i tome slično. Ne bojte se, biće mesta gde ćemo voziti, ali u saobraćaju ne želim da zavisim od tuđeg raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja, niti me posebno usrećuje da drugi zavise od mog raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja.

Hmmm

pre 7 godina

Nije problem napraviti, ali šta sa nama što uzivamo da vozimo... Neću pričam o tome šta ako dodje do nesreće ko je kriv, kako će računar da obreaguje na nekim ne planiranim situacijama kojih je uvek bilo i biće... Ima tu mnogo kako i zašto, nemam ništa protiv nek prave ali nek ostave i za nas koji ne volimo ogromne ekrane i sto čuda koja realno po meni samo ometaju vozača u vožnji... digi klima, elektronski podizači, abs esp, senzori za svetla i brisače su korisne stvari, ali veliki multimedijalni ekrani odvlače pažnju i samo smetaju... po meni nek prave auto a ne pc na 4 točka...

only fools and horsesz

pre 7 godina

Ne, ne forsiraju se ta vozila da bi olakšali put ljudima, povećsli bezbednost u saobraćaju i slično. Već samo iz jednog jedinog razloga - profit. Da bi eliminisanjem vozača, odnosno ljudske radne snage, transportne, taksi i ostale kompanije zarađivale više. I to je očigledno neminovnost.
Samo pitanje je, kako se sve više bude izbacivala ljudska radna snaga iz svih procesa proizvodnje, usluga, transporta, od čega će živeti silne milijarde ljudi na planeti. Ko će se voziti tim taksijima, i kome će prevoziti robu transportne kompanije.

Joca

pre 7 godina

Jesu. Cista naučna fantastika. Nemoguce je napraviti samovozeci automobil. Da ne objasnjavam po sedmi put zasto.
(Gross, 27. januar 2017 15:52)
Ni prethodnih šest puta nisi bio u pravu, zašto bi te to sedmi put sprečavalo?

Hint: već postoje...

Anonymous

pre 7 godina

Vožnja auta dođe mi kao jedna od poslednjih zadovoljština u ovo ludo tehnološki prenapumpano vreme tableta, interneta, smartfona, pretrpano besmislenim estradnim i ostalim informacijama.
Kao kad sam nekad uživao stavljajući ploču na gramofon i slušao krckanje pre početka svake pesme, tako mi sada dođe volan u ruci i put ispred mene...

Dks

pre 7 godina

Ako mu emocije ubace da moze da bira,savest ili sta god slicno tome.Onda moooooozda da. Za sada mozda bi al mogao da provoza jedan krug na stazi da ga ocenim. I nasao bih mu milion gresaka i ne samo ja!

Keke

pre 7 godina

Neće vas niko pitati da li ste spremni. Proizvodiće se samo automobili roboti a vozilima kojima upravljaju ljudi biće zabranjeno učestvovanje u saobraćaju. Postojaće sigurna mesta gde će ljubitelji vožnje moći da uživaju, kao što u današnje vreme oni koji vole da jašu mogu negde da odu i da jašu.

Kad konačno ljudi budu prestali da voze:

- saobraćaj će se odvijati bar pet puta brže
- nesreće će biti smanjene na minimum, samo zbog tehničnih kvarova i prirodnih katastrofa
- putevi (ili po čemu će već ta vozila ići) će zauzimati mnogo manje mesta nego današnji putevi.
- zivot će biti mnogo lakši

Sve u svemu, jedva čekam to vreme.

Mitar

pre 7 godina

Vec se odrekao, ne zbog samovozecih auta vec zbog nestrucnih a skupih majstora, zbog haraca u vid nenormalno loseg goriva koje prodaju po evropskim cenama, po nepostojanju putne infrastrukture, zbog saobracajne policije i propisa koji su skoro uvek na stetu vozaca..spisak se moze nastaviti.

za pećinske ljude je i točak bio naučna fantastika

pre 7 godina

@Gross - objasni po 7. put, o sveznajući, da i mi neuki progledamo. Naravno, ako nisi previše zauzet dokazujući da je Zemlja ravna.

xxx

pre 7 godina

Pa realno bolje bi bilo ovo dati svima manje bi pesaka ginulo.Ali oni to nece uraditi... sve je stvar profita.Auto na solarnu energiju je napravljen prw vise od 30 godina.Covek koji je hteo da ga izbaci u masovnu produkciju je nestao sa lica zemlje.Svima treba da je sve jasno do sada....

EU Citizen

pre 7 godina

Stalno nikako, ja jednostavno, kao i većina ljudi volim da vozim, i nikalva socijalističko-birokratska banda sa svojim opsesijama tutorstvom i ropstvom "za vaše vlastito dobro", mi to zadovoljstvo neće uzeti a da ne radi oružje, a povremeno zašto da ne, onda kad ja to hoću i kad mi odgovara.

Ford

pre 7 godina

Samovozece automobile gradjani nece posedovati nego ce ih koristiti kao taxi uslugu. Usluge AI taxija ce kostati 30% cene od taxi usluga tako da nece uopste biti finansijski isplativo da razmisljas da posedujes automobil. Neki entuzijasti ce mozda i dalje voziti kola kao 'hobi' ali ce morati da plate uvecanu premiju za osiguranje i registraciju sto ce destimulisati vecinu populacije.

Nebojša

pre 7 godina

Da li smo spremni da se odreknemo volana?

Pa jednog dana kada kola budu letela možda u ovom trenutku kada na putevima u svakom trenutku može da vam izleti neka životinja ili čovek ili neka druga nepredvidnjiva prepreka teško da bih računaru prepustio totalnu kontrolu.

Trol

pre 7 godina

Mnogo bi se bolje osecao kada bi oko mene bila ovakva auta a ne kao sad.
Sve sto moze kompjuter, treba da radi kompjuter, ljudi gube bitku sa tehnologijom.
Licno volim vise, sam da upravljam u 99% slucajeva...

Kaboom

pre 7 godina

Koje će kod nas biti veselje kada se budu sistemi za auto upravljanje budu održavali kod komšije u garaži delovima iz Šapca.
NE HVALA!

sale

pre 7 godina

Vozila treba da služe najviše kao prevozno sredstvo. Voleo bih da i dalje postoji trkačka staza sa trkačkim vozilima, gde bi ih ljudi iznajmljivali i tako uživali.

petrolhead

pre 7 godina

Taman posla,izuzetno uzivam da upravljam automobilima,da vozim uopste, ne pravim pitanje o kom autu se radi moj,caletov,surakov..,bez volana to nije to...ne znam da li ste nekad ustali u tri,cetiri ujutru i seli za volan svog auta i vozili samo voznje radi,prija neverovatno covek se relaksira...

drugi vozači ne greše, oni su sami greške

pre 7 godina

Čak 48% Srba smatra da je najveći broj saobraćajnih nesreća prouzrokovan ljudskom greškom

"Svaki problem je kadrovski problem."
- Staljin

Sve zavisi od toga šta sve pripisujemo ljudskoj grešci, odnosno kakva (realna, nerealna) očekivanja imamo od ljudi koji voze. Mi sada potpuno bez iskustva, samo na osnovu predubeđenja i nade, očekujemo da će veštačka inteligencija prevazići svaku tešku situaciju na putu i da neće biti realnih ograničenja za senzore i algoritme da stvore savršeno ekvivalentan model realnosti u svojoj radnoj memoriji.

Iskustvo sa drugih područja primene veštačke inteligencije nam govori da je ona u najboljem slučaju u rangu ljudskog ekspertskog mišljenja kada joj se zadaju zadaci koje ljudi obavljaju.

petrolhead

pre 7 godina

Taman posla,izuzetno uzivam da upravljam automobilima,da vozim uopste, ne pravim pitanje o kom autu se radi moj,caletov,surakov..,bez volana to nije to...ne znam da li ste nekad ustali u tri,cetiri ujutru i seli za volan svog auta i vozili samo voznje radi,prija neverovatno covek se relaksira...

Ford

pre 7 godina

Samovozece automobile gradjani nece posedovati nego ce ih koristiti kao taxi uslugu. Usluge AI taxija ce kostati 30% cene od taxi usluga tako da nece uopste biti finansijski isplativo da razmisljas da posedujes automobil. Neki entuzijasti ce mozda i dalje voziti kola kao 'hobi' ali ce morati da plate uvecanu premiju za osiguranje i registraciju sto ce destimulisati vecinu populacije.

Joca

pre 7 godina

Jesu. Cista naučna fantastika. Nemoguce je napraviti samovozeci automobil. Da ne objasnjavam po sedmi put zasto.
(Gross, 27. januar 2017 15:52)
Ni prethodnih šest puta nisi bio u pravu, zašto bi te to sedmi put sprečavalo?

Hint: već postoje...

Kaboom

pre 7 godina

Koje će kod nas biti veselje kada se budu sistemi za auto upravljanje budu održavali kod komšije u garaži delovima iz Šapca.
NE HVALA!

Anonymous

pre 7 godina

Vožnja auta dođe mi kao jedna od poslednjih zadovoljština u ovo ludo tehnološki prenapumpano vreme tableta, interneta, smartfona, pretrpano besmislenim estradnim i ostalim informacijama.
Kao kad sam nekad uživao stavljajući ploču na gramofon i slušao krckanje pre početka svake pesme, tako mi sada dođe volan u ruci i put ispred mene...

Keke

pre 7 godina

Neće vas niko pitati da li ste spremni. Proizvodiće se samo automobili roboti a vozilima kojima upravljaju ljudi biće zabranjeno učestvovanje u saobraćaju. Postojaće sigurna mesta gde će ljubitelji vožnje moći da uživaju, kao što u današnje vreme oni koji vole da jašu mogu negde da odu i da jašu.

Kad konačno ljudi budu prestali da voze:

- saobraćaj će se odvijati bar pet puta brže
- nesreće će biti smanjene na minimum, samo zbog tehničnih kvarova i prirodnih katastrofa
- putevi (ili po čemu će već ta vozila ići) će zauzimati mnogo manje mesta nego današnji putevi.
- zivot će biti mnogo lakši

Sve u svemu, jedva čekam to vreme.

za pećinske ljude je i točak bio naučna fantastika

pre 7 godina

@Gross - objasni po 7. put, o sveznajući, da i mi neuki progledamo. Naravno, ako nisi previše zauzet dokazujući da je Zemlja ravna.

Lele

pre 7 godina

Ma da, sigurno će čovečanstvo odustati od automatizovanog saobraćaja kad budu videli koliko komentatori B92 vole da voze. I ja volim da vozim ali ne volim kad mi život zavisi od toga da li je neko ustao na levu nogu, da li je dovoljno spavao, da li piše poruku ili surfuje internetom dok vozi i tome slično. Ne bojte se, biće mesta gde ćemo voziti, ali u saobraćaju ne želim da zavisim od tuđeg raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja, niti me posebno usrećuje da drugi zavise od mog raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja.

sale

pre 7 godina

Vozila treba da služe najviše kao prevozno sredstvo. Voleo bih da i dalje postoji trkačka staza sa trkačkim vozilima, gde bi ih ljudi iznajmljivali i tako uživali.

drugi vozači ne greše, oni su sami greške

pre 7 godina

Čak 48% Srba smatra da je najveći broj saobraćajnih nesreća prouzrokovan ljudskom greškom

"Svaki problem je kadrovski problem."
- Staljin

Sve zavisi od toga šta sve pripisujemo ljudskoj grešci, odnosno kakva (realna, nerealna) očekivanja imamo od ljudi koji voze. Mi sada potpuno bez iskustva, samo na osnovu predubeđenja i nade, očekujemo da će veštačka inteligencija prevazići svaku tešku situaciju na putu i da neće biti realnih ograničenja za senzore i algoritme da stvore savršeno ekvivalentan model realnosti u svojoj radnoj memoriji.

Iskustvo sa drugih područja primene veštačke inteligencije nam govori da je ona u najboljem slučaju u rangu ljudskog ekspertskog mišljenja kada joj se zadaju zadaci koje ljudi obavljaju.

Nebojša

pre 7 godina

Da li smo spremni da se odreknemo volana?

Pa jednog dana kada kola budu letela možda u ovom trenutku kada na putevima u svakom trenutku može da vam izleti neka životinja ili čovek ili neka druga nepredvidnjiva prepreka teško da bih računaru prepustio totalnu kontrolu.

Dzigi Bau

pre 7 godina

A onda država (policija) blokira softver ili tako nešto i mož' se slikaš , batice! To je još jedna navlakuša onih koji hoće da kontrolišu ceo svet , a njih niko!
Krenem u Bgd. kolima na demonstracije, kad ono cvrc, Stefanović isključio softver ...auto ni da mrdne...

Trol

pre 7 godina

Mnogo bi se bolje osecao kada bi oko mene bila ovakva auta a ne kao sad.
Sve sto moze kompjuter, treba da radi kompjuter, ljudi gube bitku sa tehnologijom.
Licno volim vise, sam da upravljam u 99% slucajeva...

EU Citizen

pre 7 godina

Stalno nikako, ja jednostavno, kao i većina ljudi volim da vozim, i nikalva socijalističko-birokratska banda sa svojim opsesijama tutorstvom i ropstvom "za vaše vlastito dobro", mi to zadovoljstvo neće uzeti a da ne radi oružje, a povremeno zašto da ne, onda kad ja to hoću i kad mi odgovara.

Mitar

pre 7 godina

Vec se odrekao, ne zbog samovozecih auta vec zbog nestrucnih a skupih majstora, zbog haraca u vid nenormalno loseg goriva koje prodaju po evropskim cenama, po nepostojanju putne infrastrukture, zbog saobracajne policije i propisa koji su skoro uvek na stetu vozaca..spisak se moze nastaviti.

only fools and horsesz

pre 7 godina

Ne, ne forsiraju se ta vozila da bi olakšali put ljudima, povećsli bezbednost u saobraćaju i slično. Već samo iz jednog jedinog razloga - profit. Da bi eliminisanjem vozača, odnosno ljudske radne snage, transportne, taksi i ostale kompanije zarađivale više. I to je očigledno neminovnost.
Samo pitanje je, kako se sve više bude izbacivala ljudska radna snaga iz svih procesa proizvodnje, usluga, transporta, od čega će živeti silne milijarde ljudi na planeti. Ko će se voziti tim taksijima, i kome će prevoziti robu transportne kompanije.

Hmmm

pre 7 godina

Nije problem napraviti, ali šta sa nama što uzivamo da vozimo... Neću pričam o tome šta ako dodje do nesreće ko je kriv, kako će računar da obreaguje na nekim ne planiranim situacijama kojih je uvek bilo i biće... Ima tu mnogo kako i zašto, nemam ništa protiv nek prave ali nek ostave i za nas koji ne volimo ogromne ekrane i sto čuda koja realno po meni samo ometaju vozača u vožnji... digi klima, elektronski podizači, abs esp, senzori za svetla i brisače su korisne stvari, ali veliki multimedijalni ekrani odvlače pažnju i samo smetaju... po meni nek prave auto a ne pc na 4 točka...

Gross

pre 7 godina

@Lele ako nisi spreman da rizikuješ, nisi spreman ni da zivis. Dosta mi je vas koji hocete da živite pod staklenim zvonom. Ustvari muka mi je od takvih "ljudi".

Eustahije Brzic

pre 7 godina

Lele.. slažem se sa tobom kada kažeš da ne želiš da ti život zavisi od tudjeg raspoloženja za volanom... onda mi objasni samo od cega ce ti zavisiti... zavisice ti od softvera koji je napisao covek... zavisice ti od kompletnog Hardvera koji je takojde projektovao i sklopio covek... zavisice ti od preko pat stotina raznoraznih senzora koje je napravio i medjusobno povezao covek... dakle dovoljno da je jedan pogrešno odradio svoj deo posla ti si u problemu... ali važno je da pricate o stvarima za koje znate kako rade iz novina a realno niste ni blizu te problematike... a o njihovim realnim problemima nemate pojma... do sada ni jedan autonomni automobil nije položio test kada je poslat na North Amerike... pvi led i sneg na senzorima i kamerama ih je paralisao ... dakle o kakvoj pouzdanosti ti i slicni tebi pricate... sa danasnjim danom bice potrebne još godine i godine dok sve to ne reše... a do tada nemojte pametovati o stvarima za koje imate povrso znanje... Hvala na pažnji...

Dks

pre 7 godina

Ako mu emocije ubace da moze da bira,savest ili sta god slicno tome.Onda moooooozda da. Za sada mozda bi al mogao da provoza jedan krug na stazi da ga ocenim. I nasao bih mu milion gresaka i ne samo ja!

Vozac

pre 7 godina

Naravno da nas niko nece pitati, ali dokle god budem mogao da biram, biracu auto bez autopilota. Prvo jer ne zelim zivot u potpunosti da stavim pod kontrolu softvera, a drugo jer volim da vozim. Tacno je da je vecina saobracajnih udesa uzrokovana ljudskim faktorom i da ima puno ljudi kojima bi trebalo zabraniti da voze, ali to je samo zato sto jos uvek nema samovozecih automobila ili ih ima na nivou statisticke greske, pa nema ni ko drugi da pogresi nego covek. Sta ce biti ako softver u toku voznje zabaguje ili se desi nesto u toku voznje sto kompjuter ne prepozna, a slicno se vec desilo sa Teslom kada je covek u Americi poginuo. I na kraju, ako je poenta samovozecih automobila da sednemo, ukucamo odrediste i on nas odveze, koja je razlika onda od taxija?! U tom slucaju mi automobil i nece trebati.

Zoran

pre 7 godina

Bez brige. To nece biti ni za 50 godina. A kad bude, pisace vam istnim slovima da fabrika nije odgovrna za sudare, jer nece ona da placa kazne, nego vi. Onda cete lepo da placate debelo kola koja sama idu, ali cete vi voziti da ne bi poginuli ili da ih bi slupali. Pa vidite da avioni ne lete sami, a gore redak saobracaj ne daj boze. Pa vozovi po prugama, gde nem avrdanja po putu, imaju vozaca. Ali, ko je jos uzeo pare na pamtnom coveku? Samo na budali.

xxx

pre 7 godina

Pa realno bolje bi bilo ovo dati svima manje bi pesaka ginulo.Ali oni to nece uraditi... sve je stvar profita.Auto na solarnu energiju je napravljen prw vise od 30 godina.Covek koji je hteo da ga izbaci u masovnu produkciju je nestao sa lica zemlje.Svima treba da je sve jasno do sada....

Lele

pre 7 godina

@Gross, za tvoju zavisnost od adrenalina najbolje je da pocnes da se bavis nekim ekstremnim sportom a saobracaj ostavi da bude dosadno mesto gde ce ogromnom brzinom voziti iskljucivo robotizovana vozila. Kad strpam zenu i decu u jedno od tih vozila, da idemo u bioskop ili na izlet, ne zelim da mislim da li ce neko kao ti sa rucnim komandama, zeljan uzbudjenja, da se zakuca u mene.

achitwn

pre 7 godina

Ja nisam.Jer meni automobil nije samo prevozno sredstvo,vec i stvar koja mi pruza uzivanje.
(Z, 27. januar 2017 12:42)
ne bi tako pricao kad bi ti viznja bila na storine milja autoputa bez potrebe da se volan okrene a sa strane ide red kukuruza red soje. idi bre. ocu da spavam dok me auto vozi. kakvo uzivanje

Lele

pre 7 godina

@vozač, gross, eustahije. Hajde još da se proširim sa odgovorom. Bezbednost je za mene "kolateralna korist". Prava korist za mene biće čuvanje živaca. Ja sam po prirodi veoma miroljubiv i miran i tolerantan, ali kad se nađem za volanom ja hoću da iskočim iz kože od svih onih što ne umeju da krenu na semaforu, što ne obraćaju pažnju na situaciju oko sebe, što se boje sopstvene senke, što voze 50 tamo gde je ogranicenje 60 (misle da su sami na svetu), što ubrzavaju kad ih preticem (misle da su na trkama), itd itd. Svega toga neće biti jednog dana, i moji živci će biti sačuvani. Svi će voziti savršeno, neće biti potrebno da se drži odstojanje, neće biti potrebni ni semafori, ni široke ulice. Površina zemlje ostaće pešacima i biciklistima. A što se tiče pouzdanosti softvera i hardvera, istina je da ništa nije savršeno, ali uvek će biti pouzdaniji sistem koji na pet načina, uključujuči sve moguće radare i senzore za mrak, skenira celo okruženje 360 od živog vozača sa svojim mrtvim uglovima, mobilnim telefonom, i 0,5 sekundi koje mu trebaju da nogu s gasa prebaci na kočnicu i obratno.

Dzigi Bau

pre 7 godina

Anonimys: Sinko, zadovoljština i zadovoljstvo su dve različite stvari...! A što se teme tiče, kako ćemo da se potpisujemo i driftujemo , jbt!

petrolhead

pre 7 godina

Taman posla,izuzetno uzivam da upravljam automobilima,da vozim uopste, ne pravim pitanje o kom autu se radi moj,caletov,surakov..,bez volana to nije to...ne znam da li ste nekad ustali u tri,cetiri ujutru i seli za volan svog auta i vozili samo voznje radi,prija neverovatno covek se relaksira...

Keke

pre 7 godina

Neće vas niko pitati da li ste spremni. Proizvodiće se samo automobili roboti a vozilima kojima upravljaju ljudi biće zabranjeno učestvovanje u saobraćaju. Postojaće sigurna mesta gde će ljubitelji vožnje moći da uživaju, kao što u današnje vreme oni koji vole da jašu mogu negde da odu i da jašu.

Kad konačno ljudi budu prestali da voze:

- saobraćaj će se odvijati bar pet puta brže
- nesreće će biti smanjene na minimum, samo zbog tehničnih kvarova i prirodnih katastrofa
- putevi (ili po čemu će već ta vozila ići) će zauzimati mnogo manje mesta nego današnji putevi.
- zivot će biti mnogo lakši

Sve u svemu, jedva čekam to vreme.

Nebojša

pre 7 godina

Da li smo spremni da se odreknemo volana?

Pa jednog dana kada kola budu letela možda u ovom trenutku kada na putevima u svakom trenutku može da vam izleti neka životinja ili čovek ili neka druga nepredvidnjiva prepreka teško da bih računaru prepustio totalnu kontrolu.

drugi vozači ne greše, oni su sami greške

pre 7 godina

Čak 48% Srba smatra da je najveći broj saobraćajnih nesreća prouzrokovan ljudskom greškom

"Svaki problem je kadrovski problem."
- Staljin

Sve zavisi od toga šta sve pripisujemo ljudskoj grešci, odnosno kakva (realna, nerealna) očekivanja imamo od ljudi koji voze. Mi sada potpuno bez iskustva, samo na osnovu predubeđenja i nade, očekujemo da će veštačka inteligencija prevazići svaku tešku situaciju na putu i da neće biti realnih ograničenja za senzore i algoritme da stvore savršeno ekvivalentan model realnosti u svojoj radnoj memoriji.

Iskustvo sa drugih područja primene veštačke inteligencije nam govori da je ona u najboljem slučaju u rangu ljudskog ekspertskog mišljenja kada joj se zadaju zadaci koje ljudi obavljaju.

EU Citizen

pre 7 godina

Stalno nikako, ja jednostavno, kao i većina ljudi volim da vozim, i nikalva socijalističko-birokratska banda sa svojim opsesijama tutorstvom i ropstvom "za vaše vlastito dobro", mi to zadovoljstvo neće uzeti a da ne radi oružje, a povremeno zašto da ne, onda kad ja to hoću i kad mi odgovara.

xxx

pre 7 godina

Pa realno bolje bi bilo ovo dati svima manje bi pesaka ginulo.Ali oni to nece uraditi... sve je stvar profita.Auto na solarnu energiju je napravljen prw vise od 30 godina.Covek koji je hteo da ga izbaci u masovnu produkciju je nestao sa lica zemlje.Svima treba da je sve jasno do sada....

Trol

pre 7 godina

Mnogo bi se bolje osecao kada bi oko mene bila ovakva auta a ne kao sad.
Sve sto moze kompjuter, treba da radi kompjuter, ljudi gube bitku sa tehnologijom.
Licno volim vise, sam da upravljam u 99% slucajeva...

Lele

pre 7 godina

Ma da, sigurno će čovečanstvo odustati od automatizovanog saobraćaja kad budu videli koliko komentatori B92 vole da voze. I ja volim da vozim ali ne volim kad mi život zavisi od toga da li je neko ustao na levu nogu, da li je dovoljno spavao, da li piše poruku ili surfuje internetom dok vozi i tome slično. Ne bojte se, biće mesta gde ćemo voziti, ali u saobraćaju ne želim da zavisim od tuđeg raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja, niti me posebno usrećuje da drugi zavise od mog raspoloženja i mentalnog i fizičkog stanja.

sale

pre 7 godina

Vozila treba da služe najviše kao prevozno sredstvo. Voleo bih da i dalje postoji trkačka staza sa trkačkim vozilima, gde bi ih ljudi iznajmljivali i tako uživali.

Ford

pre 7 godina

Samovozece automobile gradjani nece posedovati nego ce ih koristiti kao taxi uslugu. Usluge AI taxija ce kostati 30% cene od taxi usluga tako da nece uopste biti finansijski isplativo da razmisljas da posedujes automobil. Neki entuzijasti ce mozda i dalje voziti kola kao 'hobi' ali ce morati da plate uvecanu premiju za osiguranje i registraciju sto ce destimulisati vecinu populacije.

Joca

pre 7 godina

Jesu. Cista naučna fantastika. Nemoguce je napraviti samovozeci automobil. Da ne objasnjavam po sedmi put zasto.
(Gross, 27. januar 2017 15:52)
Ni prethodnih šest puta nisi bio u pravu, zašto bi te to sedmi put sprečavalo?

Hint: već postoje...

Hmmm

pre 7 godina

Nije problem napraviti, ali šta sa nama što uzivamo da vozimo... Neću pričam o tome šta ako dodje do nesreće ko je kriv, kako će računar da obreaguje na nekim ne planiranim situacijama kojih je uvek bilo i biće... Ima tu mnogo kako i zašto, nemam ništa protiv nek prave ali nek ostave i za nas koji ne volimo ogromne ekrane i sto čuda koja realno po meni samo ometaju vozača u vožnji... digi klima, elektronski podizači, abs esp, senzori za svetla i brisače su korisne stvari, ali veliki multimedijalni ekrani odvlače pažnju i samo smetaju... po meni nek prave auto a ne pc na 4 točka...

achitwn

pre 7 godina

Ja nisam.Jer meni automobil nije samo prevozno sredstvo,vec i stvar koja mi pruza uzivanje.
(Z, 27. januar 2017 12:42)
ne bi tako pricao kad bi ti viznja bila na storine milja autoputa bez potrebe da se volan okrene a sa strane ide red kukuruza red soje. idi bre. ocu da spavam dok me auto vozi. kakvo uzivanje

Kaboom

pre 7 godina

Koje će kod nas biti veselje kada se budu sistemi za auto upravljanje budu održavali kod komšije u garaži delovima iz Šapca.
NE HVALA!

Lele

pre 7 godina

@vozač, gross, eustahije. Hajde još da se proširim sa odgovorom. Bezbednost je za mene "kolateralna korist". Prava korist za mene biće čuvanje živaca. Ja sam po prirodi veoma miroljubiv i miran i tolerantan, ali kad se nađem za volanom ja hoću da iskočim iz kože od svih onih što ne umeju da krenu na semaforu, što ne obraćaju pažnju na situaciju oko sebe, što se boje sopstvene senke, što voze 50 tamo gde je ogranicenje 60 (misle da su sami na svetu), što ubrzavaju kad ih preticem (misle da su na trkama), itd itd. Svega toga neće biti jednog dana, i moji živci će biti sačuvani. Svi će voziti savršeno, neće biti potrebno da se drži odstojanje, neće biti potrebni ni semafori, ni široke ulice. Površina zemlje ostaće pešacima i biciklistima. A što se tiče pouzdanosti softvera i hardvera, istina je da ništa nije savršeno, ali uvek će biti pouzdaniji sistem koji na pet načina, uključujuči sve moguće radare i senzore za mrak, skenira celo okruženje 360 od živog vozača sa svojim mrtvim uglovima, mobilnim telefonom, i 0,5 sekundi koje mu trebaju da nogu s gasa prebaci na kočnicu i obratno.

Dks

pre 7 godina

Ako mu emocije ubace da moze da bira,savest ili sta god slicno tome.Onda moooooozda da. Za sada mozda bi al mogao da provoza jedan krug na stazi da ga ocenim. I nasao bih mu milion gresaka i ne samo ja!

za pećinske ljude je i točak bio naučna fantastika

pre 7 godina

@Gross - objasni po 7. put, o sveznajući, da i mi neuki progledamo. Naravno, ako nisi previše zauzet dokazujući da je Zemlja ravna.

Anonymous

pre 7 godina

Vožnja auta dođe mi kao jedna od poslednjih zadovoljština u ovo ludo tehnološki prenapumpano vreme tableta, interneta, smartfona, pretrpano besmislenim estradnim i ostalim informacijama.
Kao kad sam nekad uživao stavljajući ploču na gramofon i slušao krckanje pre početka svake pesme, tako mi sada dođe volan u ruci i put ispred mene...

Lele

pre 7 godina

@Gross, za tvoju zavisnost od adrenalina najbolje je da pocnes da se bavis nekim ekstremnim sportom a saobracaj ostavi da bude dosadno mesto gde ce ogromnom brzinom voziti iskljucivo robotizovana vozila. Kad strpam zenu i decu u jedno od tih vozila, da idemo u bioskop ili na izlet, ne zelim da mislim da li ce neko kao ti sa rucnim komandama, zeljan uzbudjenja, da se zakuca u mene.

only fools and horsesz

pre 7 godina

Ne, ne forsiraju se ta vozila da bi olakšali put ljudima, povećsli bezbednost u saobraćaju i slično. Već samo iz jednog jedinog razloga - profit. Da bi eliminisanjem vozača, odnosno ljudske radne snage, transportne, taksi i ostale kompanije zarađivale više. I to je očigledno neminovnost.
Samo pitanje je, kako se sve više bude izbacivala ljudska radna snaga iz svih procesa proizvodnje, usluga, transporta, od čega će živeti silne milijarde ljudi na planeti. Ko će se voziti tim taksijima, i kome će prevoziti robu transportne kompanije.

Eustahije Brzic

pre 7 godina

Lele.. slažem se sa tobom kada kažeš da ne želiš da ti život zavisi od tudjeg raspoloženja za volanom... onda mi objasni samo od cega ce ti zavisiti... zavisice ti od softvera koji je napisao covek... zavisice ti od kompletnog Hardvera koji je takojde projektovao i sklopio covek... zavisice ti od preko pat stotina raznoraznih senzora koje je napravio i medjusobno povezao covek... dakle dovoljno da je jedan pogrešno odradio svoj deo posla ti si u problemu... ali važno je da pricate o stvarima za koje znate kako rade iz novina a realno niste ni blizu te problematike... a o njihovim realnim problemima nemate pojma... do sada ni jedan autonomni automobil nije položio test kada je poslat na North Amerike... pvi led i sneg na senzorima i kamerama ih je paralisao ... dakle o kakvoj pouzdanosti ti i slicni tebi pricate... sa danasnjim danom bice potrebne još godine i godine dok sve to ne reše... a do tada nemojte pametovati o stvarima za koje imate povrso znanje... Hvala na pažnji...

Zoran

pre 7 godina

Bez brige. To nece biti ni za 50 godina. A kad bude, pisace vam istnim slovima da fabrika nije odgovrna za sudare, jer nece ona da placa kazne, nego vi. Onda cete lepo da placate debelo kola koja sama idu, ali cete vi voziti da ne bi poginuli ili da ih bi slupali. Pa vidite da avioni ne lete sami, a gore redak saobracaj ne daj boze. Pa vozovi po prugama, gde nem avrdanja po putu, imaju vozaca. Ali, ko je jos uzeo pare na pamtnom coveku? Samo na budali.

Mitar

pre 7 godina

Vec se odrekao, ne zbog samovozecih auta vec zbog nestrucnih a skupih majstora, zbog haraca u vid nenormalno loseg goriva koje prodaju po evropskim cenama, po nepostojanju putne infrastrukture, zbog saobracajne policije i propisa koji su skoro uvek na stetu vozaca..spisak se moze nastaviti.

Dzigi Bau

pre 7 godina

A onda država (policija) blokira softver ili tako nešto i mož' se slikaš , batice! To je još jedna navlakuša onih koji hoće da kontrolišu ceo svet , a njih niko!
Krenem u Bgd. kolima na demonstracije, kad ono cvrc, Stefanović isključio softver ...auto ni da mrdne...

Gross

pre 7 godina

@Lele ako nisi spreman da rizikuješ, nisi spreman ni da zivis. Dosta mi je vas koji hocete da živite pod staklenim zvonom. Ustvari muka mi je od takvih "ljudi".

Dzigi Bau

pre 7 godina

Anonimys: Sinko, zadovoljština i zadovoljstvo su dve različite stvari...! A što se teme tiče, kako ćemo da se potpisujemo i driftujemo , jbt!

Vozac

pre 7 godina

Naravno da nas niko nece pitati, ali dokle god budem mogao da biram, biracu auto bez autopilota. Prvo jer ne zelim zivot u potpunosti da stavim pod kontrolu softvera, a drugo jer volim da vozim. Tacno je da je vecina saobracajnih udesa uzrokovana ljudskim faktorom i da ima puno ljudi kojima bi trebalo zabraniti da voze, ali to je samo zato sto jos uvek nema samovozecih automobila ili ih ima na nivou statisticke greske, pa nema ni ko drugi da pogresi nego covek. Sta ce biti ako softver u toku voznje zabaguje ili se desi nesto u toku voznje sto kompjuter ne prepozna, a slicno se vec desilo sa Teslom kada je covek u Americi poginuo. I na kraju, ako je poenta samovozecih automobila da sednemo, ukucamo odrediste i on nas odveze, koja je razlika onda od taxija?! U tom slucaju mi automobil i nece trebati.