Četvrtak, 20.06.2013.

14:06

Otkriveno dosad nepoznato stanje materije

Autor: Live Science

Otkriveno dosad nepoznato stanje materije IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

38 Komentari

Sortiraj po:

Djorgo

pre 12 godina

Cestice koje bi se satojale od 4 kvarka - tetrakvark su odavno razmatrane i predvidjene, bilo je indicija i da su otkrivene, ali nikada nije potvrdjeno sa dovoljnom pouzdanoscu. Nisam citao originalni rad, ali ovo jeste vazna cinjencia, ali ne i tako misterizoana kako se moze shvatiti iz naslova i prateceg teksta.

Deda/Gago

pre 12 godina

Jel ima neko sto evra na zajam, vracam kad dobijem Nobelovu nagradu
za fiziku, to je izvesno, obrazujem se isklucivo iz komentara.
P.S.
Volim Bosansku pitu.

zdr

pre 12 godina

Standardni Model tretira kvarkove i leptone kao cestice velicine nula i bez strukture sta verovatno nije tacno. Novi eksperimenti sa visim energijama ce verovatno otkriti hipoteticne cestice preone, delove fermiona (kvarkova i elektrona) i bozona. Godine koje dolaze ce biti vrlo uzbudljuve i rezultati strukture materije mogu biti sada nezamislivi.

Choban

pre 12 godina

"Još nije pronađena nijedna čestica sa četiri kvarka"

Kako nije? Slučajno sam naišao na česticu sličnu njoj u domaćoj mesnici.

Tz:"Srbin sa četiri čvarka" u kesi!!

anon

pre 12 godina

@hvala:Da covek koji hoce da pomeri granice znanja moze da govori o "slepom robovanju znanju", za mene je paradoksalno koliko i odvratno, ali ja bih radije komentarisao samo fiziku. Ti isti "robovi znanja" ce citati vas rad i odluciti da li ima ista vredno u njemu. Ipak je na vama teret dokaza da niste samo jos jedan crackpot. Konkretno, imate li vi ista precizno i korisno da kazete o principu ekvivalencije, gravitacionom zracenju, crnim rupama, korekciji casovnika na GPS satelitima, precesiji perihela planeta, skretanju svetlosti u gravitcionom polju, o "frame dragging" efektu i da li ukljucujete kvantne efekte? Je ste li culi za informacioni paradox (S.Hawking)? (Zasto li ja slepo robujem uverenju da ce vas odgovor biti samo mahanje rukama i prazno naklapanje?)

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 20:40)
Posle ove recenice: "... u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo.", postalo je jasno, da ne raspolazemo sa istim, ili bar priblizno slicnim dokazima, posle cega, do kompromisa u nasem dijalogu ne moze biti. To, nije tacno. Ipak, pazljivo sam procitao text do kraja i dodatno se uverio u to.
Konkretno, potvrdjivati u nebrojanim experimentima, testovima i teorijskim razradama, (npr.) da svako telo podleze zakonu gravitacije, a zatim to potvrditi, sa najviseg institucionalnog, naucnog mesta, kao tacno, ne govori o kritickoj misli naucnika, naprotiv. To je robovanje dosegnutom znanju, van konteksta i pokusaja za pravim, fundamentalnim odgovorom. Upravo zato, sto danas ima (ne 100, nego) 1000 puta vise fizicara, nego pre 100 godina, ta naucna grana (posebno), tapka u mestu i baulja u mraku. Ni sam Ajnstajn, danas ne bi imao nikakve sanse ... fizicari mu ne bi dozvolili da poljulja njihov svet. Ipak, da ne budem zlurad, mozda i ima nade, (zar i sam, pomenuti LHC, nije podignut na intuiciji, na ideji jednog coveka?), koliko god istrazivanje bilo u pogresnom smeru.
"I corava koka, ubode zrno." - nar. poslovica
Da li je to zrno zita, ili kamencic, ostaje naucnicima da razrade, ali tom razradom, nece dati odgovor na fundamentalno pitanje - kako do toga dolazi!

Leona

pre 12 godina

@ (hvala, 21. jun 2013 16:04)
Pa posaljite Vi svoj rad o gravitaciji u PRL, ili, jos bolje, u casopis sireg obuhvata - Nature ili Science. Nemojte da Vas pokolebaju ovi komentari o placanju za publikovanje; to u ovim casopisima nije obaveza (mada se moze platiti za otvoreni pristup, ali to je opcija). Takodje, proces recenzije traje od dve do cetiri-pet nedelja, a ne godinu ili vise, kako je neko ovde rekao. I ne sekirajte se da ce neko da Vam 'ukrade rad'. Cim ga posaljete u neki casopis, rad dobija 'pecat sa datumom' kada ste ga Vi poslali u javni domen.

anon

pre 12 godina

@hvala:Good luck sto se mene tice ali budimo razumni. Vidim da i vi patitite od tipicnih nerazumevanja kako se nauka razvija. Bas zato sto su izuzetno kriticni, naucnici su izvrsili nebrojene testove, teorijske i experimentalne, fundamentalnih teorija prirode. Nije problem necija nekriticnost vec je problem sto u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo. Zar vi mislite da fizicari u LHC ne bi bili presrecni da nadju nesto sasvim novo i neocekivano? U fizici smo odavno usli u oblast izvan svakodnevnog iskustva i intuicije. Zato su nephodne godine i godine obuke da bi ste uopste razumeli sta je problem i stekli novu intuiciju. Danas ima sto puta vise fizicara nego u vreme Ajnstajnovih pocetaka. Nije bas verovatno da su danasnje generacije bar sto puta gluplje od prethodnim. Problemi koje danas imamo su daleko tezi od Ajnstajnove teorije relativnosti a nemamo ni jedan experimentalni nalaz koji je opovrgava i ukazuje kako ici dalje. Ako ne pokazete da je vasa teorija u saglasnosti sa svim dosadasnjim testovima, tj. opstom relativnosti, samo dzaba mozete pisati taj rad. Ne mozete se popeti na vrh planine a da neko zaobidjete sve uspone i padove na nizim visinama.

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 04:30)
"Sve" o gravitaciji, nije enciklopedija dosadasnjih istrazivanja o gravitaciji, nego sama sustina, sta je to gravitacija. To je text, na samo 3 strane. Slazem se sa Vama, da naslov pomalo jeste rogobatan (prepotentan), ali ga necu menjati!
Godine i godine obucavanja jesu potrebna, za sticanje znanja i vestina, vec resenih pitanja u nekoj nauci, ali nisu neophodna, za resavanje onih, pa i fundamentalnih pitanja, posebno kada ona, jos uvek nisu resena. Dokaz tome je to, da ogromna vecina, koja je stekla znanje i vestinu, ne daje odgovore na neresena pitanja, a vrlo cesto nekriticki robuje naucenom, cak i zaluta. Dokaz ovog dokaza su dokazane, ceste izmene u znanju i vestini. Da je suprotno, onako kako Vi tvrdite, naucne institucije bi dale odgovore, vec u jednoj generaciji, na sva fundamentalna pitanja, svih naucnih disciplina. One to ne rade!
Da nije "prepotentnih", sa svim stecenim znanjima i vestinama, covecanstvo i institucije ne bi znale sta bi s tim, stihijski bi se vratili u kameno doba ...

Aleksandar

pre 12 godina

Nije materija sastavljena, nego je u pocetku bila rastavljena. Pa se sad polako sastavlja. Kada bi sakupili na jedno mesto gazilione-triliona-megaliona na gazilioniti kvarkova, mozda bi dobil masu planete zemlje. A onda sakupiti isto toliko planeta zemlji, da bi dobili crnu rupu. A onda sastaviti toliko crnih rupa, da se sve to vrati na pocetak. Da se rana beskonacne jedinstvene mase zaceli.

pilula

pre 12 godina

`strange' i `charm' kvarkovi su tragicno lose imenovani, a mislim da u nasem prevodu zvuce jos gluplje.

zna li neko vise, iz qcd-a, koja bi kombinacija mogla da bude? sigurno da se nagadja... ja nesto ne vidim, ovako na prvu loptu sta bi dalo stabilnu konfiguraciju...

a ko hoce da salje u physical review letters... pravac sajt, pogledajte ko su urednici, i nekom od njih posaljite rad. naoruzajte se strpljenjem, i cekajte godinu do tri da dobijete misljenje anonimnih recenzenata. ako su misljenja pozitivna, rad ce biti objavljen.

ivan

pre 12 godina

(@hvala)
evo, procitaj sta ovde pise:
http://prl.aps.org/authors/tips-authors-physical-review-physical-review-letters
ukratko: napravis nalog, posaljes im sta imas, oni odluce da li je to dovoljno dobro da objave. Ako jeste, jos moras da platis za stampanje, a cena zavisi od vrste clanka, da li se stampa sa slikama u boji ili crno/belo i dali hoces da bude 'open access'. Cena ide od ~500 pa do par hiljada eura.

Nev

pre 12 godina

"A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?
(hvala, 20. jun 2013 19:35)"
Ako to pitas ovde na komentarima tako nesto onda taj rad nikad nece biti objavljen niti shvacen kao ozbiljan.

anon

pre 12 godina

@hvala:Kradja bi vam bila najmanji problem. Kao sto mu ime kaze, u pitanju je "letter" format, broj strana je ogranicen i svrha casopisa nije da objavljuje "sve" o bilo cemu. Sa tim (prepotentnim) naslov ne bi ste ni usli u proces. Ako ne radite u naucnoj instituciji opet je skoro nemoguce uci u proces. Ne mozete resavati fundamentalna pitanja fizike, ili neke druge nauke, kao amater. Godine i godine obucavanja su neophodne da bi ste stekli potrebno znanje i vestine. Ako ste na istoj talasnoj duzini sa Vasilijem Knezevicem ili dole potpisanim vilogorakim, jedino sto mozete postici je da vas trajno banuju.

Aleksa

pre 12 godina

"...ali ljudi ne mogu još da obavljaju bilo kakve proračune, jer je izuzetno složena”.
Ma nije valjda da ima nesto sto je prekomplikovano za ovu gordu ljudsku rasu? Nesto sto jos ne mogu dosegnuti a kako stvari stoje niti to skoro moci.

hvala

pre 12 godina

A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?

vilogoraki

pre 12 godina

Proces stvaranja čestice je laboratorijski određen i uslovljen proces.Energija polja koncentriše se u određenu oblast u diskretnim količinama.Da bi čestica opstala mora imati unutrašnju stabilnu struktoru.Nestanak čestice je kolapsiranje strukture gde energija uzima neku stabilniju formu.

majstor

pre 12 godina

vijest iz nauke koju ne da ne razumijem nego ko da je na kineskom napisana. ali imam potrebu da nesto kazem. pa da nauka == nikola tesla. dakle ovako: . zivjeli nikola i mileva...alberte skote dabogda crko... #srbski_domacin

all seeing eye

pre 12 godina

Prava fizika je prosta, ove bajke su komplikovane jer sluze za zaglupljivanje nauke, da se slucajno ne bi pronaslo nesto sto ugrozava fosilna goriva.

vilogoraki

pre 12 godina

"NOVE" čestice koje se dobijaju u laboratorijskim uslovima,povećavaniem energija i smanjenjem rastojanja su čestice koje nastaju u uslovima koje nametne eksperiment.Te čestice nisu stabilne i nemaju neki veći značaj u objektivnoj građi materije!

nobody

pre 12 godina

gore, dole, čudno, čarobno, dno i vrh :)

sjajno je pratiti novu fiziku, posmatrati kako nestaje granica između fizike i filozofije. Zivimo u cudesnom vremenu.

undernaut

pre 12 godina

Ma, to sve je to snimano u holivudu...
ili
Mogli su te pare da ulože u bolnice...

...

Koliko je čovečanstvo napredovalo, toliko smo mi nazadovali. Svaki put kad pročitam neku ovakvu super-zanimljivu vest, plače mi se jer se setim gde živim...

nobody

pre 12 godina

gore, dole, čudno, čarobno, dno i vrh :)

sjajno je pratiti novu fiziku, posmatrati kako nestaje granica između fizike i filozofije. Zivimo u cudesnom vremenu.

undernaut

pre 12 godina

Ma, to sve je to snimano u holivudu...
ili
Mogli su te pare da ulože u bolnice...

...

Koliko je čovečanstvo napredovalo, toliko smo mi nazadovali. Svaki put kad pročitam neku ovakvu super-zanimljivu vest, plače mi se jer se setim gde živim...

Nev

pre 12 godina

"A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?
(hvala, 20. jun 2013 19:35)"
Ako to pitas ovde na komentarima tako nesto onda taj rad nikad nece biti objavljen niti shvacen kao ozbiljan.

majstor

pre 12 godina

vijest iz nauke koju ne da ne razumijem nego ko da je na kineskom napisana. ali imam potrebu da nesto kazem. pa da nauka == nikola tesla. dakle ovako: . zivjeli nikola i mileva...alberte skote dabogda crko... #srbski_domacin

anon

pre 12 godina

@hvala:Kradja bi vam bila najmanji problem. Kao sto mu ime kaze, u pitanju je "letter" format, broj strana je ogranicen i svrha casopisa nije da objavljuje "sve" o bilo cemu. Sa tim (prepotentnim) naslov ne bi ste ni usli u proces. Ako ne radite u naucnoj instituciji opet je skoro nemoguce uci u proces. Ne mozete resavati fundamentalna pitanja fizike, ili neke druge nauke, kao amater. Godine i godine obucavanja su neophodne da bi ste stekli potrebno znanje i vestine. Ako ste na istoj talasnoj duzini sa Vasilijem Knezevicem ili dole potpisanim vilogorakim, jedino sto mozete postici je da vas trajno banuju.

hvala

pre 12 godina

A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?

vilogoraki

pre 12 godina

Proces stvaranja čestice je laboratorijski određen i uslovljen proces.Energija polja koncentriše se u određenu oblast u diskretnim količinama.Da bi čestica opstala mora imati unutrašnju stabilnu struktoru.Nestanak čestice je kolapsiranje strukture gde energija uzima neku stabilniju formu.

vilogoraki

pre 12 godina

"NOVE" čestice koje se dobijaju u laboratorijskim uslovima,povećavaniem energija i smanjenjem rastojanja su čestice koje nastaju u uslovima koje nametne eksperiment.Te čestice nisu stabilne i nemaju neki veći značaj u objektivnoj građi materije!

all seeing eye

pre 12 godina

Prava fizika je prosta, ove bajke su komplikovane jer sluze za zaglupljivanje nauke, da se slucajno ne bi pronaslo nesto sto ugrozava fosilna goriva.

ivan

pre 12 godina

(@hvala)
evo, procitaj sta ovde pise:
http://prl.aps.org/authors/tips-authors-physical-review-physical-review-letters
ukratko: napravis nalog, posaljes im sta imas, oni odluce da li je to dovoljno dobro da objave. Ako jeste, jos moras da platis za stampanje, a cena zavisi od vrste clanka, da li se stampa sa slikama u boji ili crno/belo i dali hoces da bude 'open access'. Cena ide od ~500 pa do par hiljada eura.

pilula

pre 12 godina

`strange' i `charm' kvarkovi su tragicno lose imenovani, a mislim da u nasem prevodu zvuce jos gluplje.

zna li neko vise, iz qcd-a, koja bi kombinacija mogla da bude? sigurno da se nagadja... ja nesto ne vidim, ovako na prvu loptu sta bi dalo stabilnu konfiguraciju...

a ko hoce da salje u physical review letters... pravac sajt, pogledajte ko su urednici, i nekom od njih posaljite rad. naoruzajte se strpljenjem, i cekajte godinu do tri da dobijete misljenje anonimnih recenzenata. ako su misljenja pozitivna, rad ce biti objavljen.

Leona

pre 12 godina

@ (hvala, 21. jun 2013 16:04)
Pa posaljite Vi svoj rad o gravitaciji u PRL, ili, jos bolje, u casopis sireg obuhvata - Nature ili Science. Nemojte da Vas pokolebaju ovi komentari o placanju za publikovanje; to u ovim casopisima nije obaveza (mada se moze platiti za otvoreni pristup, ali to je opcija). Takodje, proces recenzije traje od dve do cetiri-pet nedelja, a ne godinu ili vise, kako je neko ovde rekao. I ne sekirajte se da ce neko da Vam 'ukrade rad'. Cim ga posaljete u neki casopis, rad dobija 'pecat sa datumom' kada ste ga Vi poslali u javni domen.

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 04:30)
"Sve" o gravitaciji, nije enciklopedija dosadasnjih istrazivanja o gravitaciji, nego sama sustina, sta je to gravitacija. To je text, na samo 3 strane. Slazem se sa Vama, da naslov pomalo jeste rogobatan (prepotentan), ali ga necu menjati!
Godine i godine obucavanja jesu potrebna, za sticanje znanja i vestina, vec resenih pitanja u nekoj nauci, ali nisu neophodna, za resavanje onih, pa i fundamentalnih pitanja, posebno kada ona, jos uvek nisu resena. Dokaz tome je to, da ogromna vecina, koja je stekla znanje i vestinu, ne daje odgovore na neresena pitanja, a vrlo cesto nekriticki robuje naucenom, cak i zaluta. Dokaz ovog dokaza su dokazane, ceste izmene u znanju i vestini. Da je suprotno, onako kako Vi tvrdite, naucne institucije bi dale odgovore, vec u jednoj generaciji, na sva fundamentalna pitanja, svih naucnih disciplina. One to ne rade!
Da nije "prepotentnih", sa svim stecenim znanjima i vestinama, covecanstvo i institucije ne bi znale sta bi s tim, stihijski bi se vratili u kameno doba ...

Deda/Gago

pre 12 godina

Jel ima neko sto evra na zajam, vracam kad dobijem Nobelovu nagradu
za fiziku, to je izvesno, obrazujem se isklucivo iz komentara.
P.S.
Volim Bosansku pitu.

anon

pre 12 godina

@hvala:Good luck sto se mene tice ali budimo razumni. Vidim da i vi patitite od tipicnih nerazumevanja kako se nauka razvija. Bas zato sto su izuzetno kriticni, naucnici su izvrsili nebrojene testove, teorijske i experimentalne, fundamentalnih teorija prirode. Nije problem necija nekriticnost vec je problem sto u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo. Zar vi mislite da fizicari u LHC ne bi bili presrecni da nadju nesto sasvim novo i neocekivano? U fizici smo odavno usli u oblast izvan svakodnevnog iskustva i intuicije. Zato su nephodne godine i godine obuke da bi ste uopste razumeli sta je problem i stekli novu intuiciju. Danas ima sto puta vise fizicara nego u vreme Ajnstajnovih pocetaka. Nije bas verovatno da su danasnje generacije bar sto puta gluplje od prethodnim. Problemi koje danas imamo su daleko tezi od Ajnstajnove teorije relativnosti a nemamo ni jedan experimentalni nalaz koji je opovrgava i ukazuje kako ici dalje. Ako ne pokazete da je vasa teorija u saglasnosti sa svim dosadasnjim testovima, tj. opstom relativnosti, samo dzaba mozete pisati taj rad. Ne mozete se popeti na vrh planine a da neko zaobidjete sve uspone i padove na nizim visinama.

zdr

pre 12 godina

Standardni Model tretira kvarkove i leptone kao cestice velicine nula i bez strukture sta verovatno nije tacno. Novi eksperimenti sa visim energijama ce verovatno otkriti hipoteticne cestice preone, delove fermiona (kvarkova i elektrona) i bozona. Godine koje dolaze ce biti vrlo uzbudljuve i rezultati strukture materije mogu biti sada nezamislivi.

Aleksa

pre 12 godina

"...ali ljudi ne mogu još da obavljaju bilo kakve proračune, jer je izuzetno složena”.
Ma nije valjda da ima nesto sto je prekomplikovano za ovu gordu ljudsku rasu? Nesto sto jos ne mogu dosegnuti a kako stvari stoje niti to skoro moci.

Aleksandar

pre 12 godina

Nije materija sastavljena, nego je u pocetku bila rastavljena. Pa se sad polako sastavlja. Kada bi sakupili na jedno mesto gazilione-triliona-megaliona na gazilioniti kvarkova, mozda bi dobil masu planete zemlje. A onda sakupiti isto toliko planeta zemlji, da bi dobili crnu rupu. A onda sastaviti toliko crnih rupa, da se sve to vrati na pocetak. Da se rana beskonacne jedinstvene mase zaceli.

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 20:40)
Posle ove recenice: "... u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo.", postalo je jasno, da ne raspolazemo sa istim, ili bar priblizno slicnim dokazima, posle cega, do kompromisa u nasem dijalogu ne moze biti. To, nije tacno. Ipak, pazljivo sam procitao text do kraja i dodatno se uverio u to.
Konkretno, potvrdjivati u nebrojanim experimentima, testovima i teorijskim razradama, (npr.) da svako telo podleze zakonu gravitacije, a zatim to potvrditi, sa najviseg institucionalnog, naucnog mesta, kao tacno, ne govori o kritickoj misli naucnika, naprotiv. To je robovanje dosegnutom znanju, van konteksta i pokusaja za pravim, fundamentalnim odgovorom. Upravo zato, sto danas ima (ne 100, nego) 1000 puta vise fizicara, nego pre 100 godina, ta naucna grana (posebno), tapka u mestu i baulja u mraku. Ni sam Ajnstajn, danas ne bi imao nikakve sanse ... fizicari mu ne bi dozvolili da poljulja njihov svet. Ipak, da ne budem zlurad, mozda i ima nade, (zar i sam, pomenuti LHC, nije podignut na intuiciji, na ideji jednog coveka?), koliko god istrazivanje bilo u pogresnom smeru.
"I corava koka, ubode zrno." - nar. poslovica
Da li je to zrno zita, ili kamencic, ostaje naucnicima da razrade, ali tom razradom, nece dati odgovor na fundamentalno pitanje - kako do toga dolazi!

anon

pre 12 godina

@hvala:Da covek koji hoce da pomeri granice znanja moze da govori o "slepom robovanju znanju", za mene je paradoksalno koliko i odvratno, ali ja bih radije komentarisao samo fiziku. Ti isti "robovi znanja" ce citati vas rad i odluciti da li ima ista vredno u njemu. Ipak je na vama teret dokaza da niste samo jos jedan crackpot. Konkretno, imate li vi ista precizno i korisno da kazete o principu ekvivalencije, gravitacionom zracenju, crnim rupama, korekciji casovnika na GPS satelitima, precesiji perihela planeta, skretanju svetlosti u gravitcionom polju, o "frame dragging" efektu i da li ukljucujete kvantne efekte? Je ste li culi za informacioni paradox (S.Hawking)? (Zasto li ja slepo robujem uverenju da ce vas odgovor biti samo mahanje rukama i prazno naklapanje?)

Choban

pre 12 godina

"Još nije pronađena nijedna čestica sa četiri kvarka"

Kako nije? Slučajno sam naišao na česticu sličnu njoj u domaćoj mesnici.

Tz:"Srbin sa četiri čvarka" u kesi!!

Djorgo

pre 12 godina

Cestice koje bi se satojale od 4 kvarka - tetrakvark su odavno razmatrane i predvidjene, bilo je indicija i da su otkrivene, ali nikada nije potvrdjeno sa dovoljnom pouzdanoscu. Nisam citao originalni rad, ali ovo jeste vazna cinjencia, ali ne i tako misterizoana kako se moze shvatiti iz naslova i prateceg teksta.

majstor

pre 12 godina

vijest iz nauke koju ne da ne razumijem nego ko da je na kineskom napisana. ali imam potrebu da nesto kazem. pa da nauka == nikola tesla. dakle ovako: . zivjeli nikola i mileva...alberte skote dabogda crko... #srbski_domacin

all seeing eye

pre 12 godina

Prava fizika je prosta, ove bajke su komplikovane jer sluze za zaglupljivanje nauke, da se slucajno ne bi pronaslo nesto sto ugrozava fosilna goriva.

undernaut

pre 12 godina

Ma, to sve je to snimano u holivudu...
ili
Mogli su te pare da ulože u bolnice...

...

Koliko je čovečanstvo napredovalo, toliko smo mi nazadovali. Svaki put kad pročitam neku ovakvu super-zanimljivu vest, plače mi se jer se setim gde živim...

hvala

pre 12 godina

A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?

vilogoraki

pre 12 godina

"NOVE" čestice koje se dobijaju u laboratorijskim uslovima,povećavaniem energija i smanjenjem rastojanja su čestice koje nastaju u uslovima koje nametne eksperiment.Te čestice nisu stabilne i nemaju neki veći značaj u objektivnoj građi materije!

Aleksa

pre 12 godina

"...ali ljudi ne mogu još da obavljaju bilo kakve proračune, jer je izuzetno složena”.
Ma nije valjda da ima nesto sto je prekomplikovano za ovu gordu ljudsku rasu? Nesto sto jos ne mogu dosegnuti a kako stvari stoje niti to skoro moci.

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 20:40)
Posle ove recenice: "... u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo.", postalo je jasno, da ne raspolazemo sa istim, ili bar priblizno slicnim dokazima, posle cega, do kompromisa u nasem dijalogu ne moze biti. To, nije tacno. Ipak, pazljivo sam procitao text do kraja i dodatno se uverio u to.
Konkretno, potvrdjivati u nebrojanim experimentima, testovima i teorijskim razradama, (npr.) da svako telo podleze zakonu gravitacije, a zatim to potvrditi, sa najviseg institucionalnog, naucnog mesta, kao tacno, ne govori o kritickoj misli naucnika, naprotiv. To je robovanje dosegnutom znanju, van konteksta i pokusaja za pravim, fundamentalnim odgovorom. Upravo zato, sto danas ima (ne 100, nego) 1000 puta vise fizicara, nego pre 100 godina, ta naucna grana (posebno), tapka u mestu i baulja u mraku. Ni sam Ajnstajn, danas ne bi imao nikakve sanse ... fizicari mu ne bi dozvolili da poljulja njihov svet. Ipak, da ne budem zlurad, mozda i ima nade, (zar i sam, pomenuti LHC, nije podignut na intuiciji, na ideji jednog coveka?), koliko god istrazivanje bilo u pogresnom smeru.
"I corava koka, ubode zrno." - nar. poslovica
Da li je to zrno zita, ili kamencic, ostaje naucnicima da razrade, ali tom razradom, nece dati odgovor na fundamentalno pitanje - kako do toga dolazi!

vilogoraki

pre 12 godina

Proces stvaranja čestice je laboratorijski određen i uslovljen proces.Energija polja koncentriše se u određenu oblast u diskretnim količinama.Da bi čestica opstala mora imati unutrašnju stabilnu struktoru.Nestanak čestice je kolapsiranje strukture gde energija uzima neku stabilniju formu.

Aleksandar

pre 12 godina

Nije materija sastavljena, nego je u pocetku bila rastavljena. Pa se sad polako sastavlja. Kada bi sakupili na jedno mesto gazilione-triliona-megaliona na gazilioniti kvarkova, mozda bi dobil masu planete zemlje. A onda sakupiti isto toliko planeta zemlji, da bi dobili crnu rupu. A onda sastaviti toliko crnih rupa, da se sve to vrati na pocetak. Da se rana beskonacne jedinstvene mase zaceli.

hvala

pre 12 godina

(anon, 21. jun 2013 04:30)
"Sve" o gravitaciji, nije enciklopedija dosadasnjih istrazivanja o gravitaciji, nego sama sustina, sta je to gravitacija. To je text, na samo 3 strane. Slazem se sa Vama, da naslov pomalo jeste rogobatan (prepotentan), ali ga necu menjati!
Godine i godine obucavanja jesu potrebna, za sticanje znanja i vestina, vec resenih pitanja u nekoj nauci, ali nisu neophodna, za resavanje onih, pa i fundamentalnih pitanja, posebno kada ona, jos uvek nisu resena. Dokaz tome je to, da ogromna vecina, koja je stekla znanje i vestinu, ne daje odgovore na neresena pitanja, a vrlo cesto nekriticki robuje naucenom, cak i zaluta. Dokaz ovog dokaza su dokazane, ceste izmene u znanju i vestini. Da je suprotno, onako kako Vi tvrdite, naucne institucije bi dale odgovore, vec u jednoj generaciji, na sva fundamentalna pitanja, svih naucnih disciplina. One to ne rade!
Da nije "prepotentnih", sa svim stecenim znanjima i vestinama, covecanstvo i institucije ne bi znale sta bi s tim, stihijski bi se vratili u kameno doba ...

nobody

pre 12 godina

gore, dole, čudno, čarobno, dno i vrh :)

sjajno je pratiti novu fiziku, posmatrati kako nestaje granica između fizike i filozofije. Zivimo u cudesnom vremenu.

anon

pre 12 godina

@hvala:Da covek koji hoce da pomeri granice znanja moze da govori o "slepom robovanju znanju", za mene je paradoksalno koliko i odvratno, ali ja bih radije komentarisao samo fiziku. Ti isti "robovi znanja" ce citati vas rad i odluciti da li ima ista vredno u njemu. Ipak je na vama teret dokaza da niste samo jos jedan crackpot. Konkretno, imate li vi ista precizno i korisno da kazete o principu ekvivalencije, gravitacionom zracenju, crnim rupama, korekciji casovnika na GPS satelitima, precesiji perihela planeta, skretanju svetlosti u gravitcionom polju, o "frame dragging" efektu i da li ukljucujete kvantne efekte? Je ste li culi za informacioni paradox (S.Hawking)? (Zasto li ja slepo robujem uverenju da ce vas odgovor biti samo mahanje rukama i prazno naklapanje?)

anon

pre 12 godina

@hvala:Good luck sto se mene tice ali budimo razumni. Vidim da i vi patitite od tipicnih nerazumevanja kako se nauka razvija. Bas zato sto su izuzetno kriticni, naucnici su izvrsili nebrojene testove, teorijske i experimentalne, fundamentalnih teorija prirode. Nije problem necija nekriticnost vec je problem sto u poslednjih cetrdesetak godina svi experimenti ne daju nista u suprotnosti sa onim sto vec znamo. Zar vi mislite da fizicari u LHC ne bi bili presrecni da nadju nesto sasvim novo i neocekivano? U fizici smo odavno usli u oblast izvan svakodnevnog iskustva i intuicije. Zato su nephodne godine i godine obuke da bi ste uopste razumeli sta je problem i stekli novu intuiciju. Danas ima sto puta vise fizicara nego u vreme Ajnstajnovih pocetaka. Nije bas verovatno da su danasnje generacije bar sto puta gluplje od prethodnim. Problemi koje danas imamo su daleko tezi od Ajnstajnove teorije relativnosti a nemamo ni jedan experimentalni nalaz koji je opovrgava i ukazuje kako ici dalje. Ako ne pokazete da je vasa teorija u saglasnosti sa svim dosadasnjim testovima, tj. opstom relativnosti, samo dzaba mozete pisati taj rad. Ne mozete se popeti na vrh planine a da neko zaobidjete sve uspone i padove na nizim visinama.

Choban

pre 12 godina

"Još nije pronađena nijedna čestica sa četiri kvarka"

Kako nije? Slučajno sam naišao na česticu sličnu njoj u domaćoj mesnici.

Tz:"Srbin sa četiri čvarka" u kesi!!

Nev

pre 12 godina

"A kako pojedinac (npr. ja), moze da objavi rad, npr. "Sve o gravitaciji" u nekom listu, tipa "Physical Review Letters", i sta je za to potrebno, a da mu neko ne ukrade taj rad?
(hvala, 20. jun 2013 19:35)"
Ako to pitas ovde na komentarima tako nesto onda taj rad nikad nece biti objavljen niti shvacen kao ozbiljan.

pilula

pre 12 godina

`strange' i `charm' kvarkovi su tragicno lose imenovani, a mislim da u nasem prevodu zvuce jos gluplje.

zna li neko vise, iz qcd-a, koja bi kombinacija mogla da bude? sigurno da se nagadja... ja nesto ne vidim, ovako na prvu loptu sta bi dalo stabilnu konfiguraciju...

a ko hoce da salje u physical review letters... pravac sajt, pogledajte ko su urednici, i nekom od njih posaljite rad. naoruzajte se strpljenjem, i cekajte godinu do tri da dobijete misljenje anonimnih recenzenata. ako su misljenja pozitivna, rad ce biti objavljen.

anon

pre 12 godina

@hvala:Kradja bi vam bila najmanji problem. Kao sto mu ime kaze, u pitanju je "letter" format, broj strana je ogranicen i svrha casopisa nije da objavljuje "sve" o bilo cemu. Sa tim (prepotentnim) naslov ne bi ste ni usli u proces. Ako ne radite u naucnoj instituciji opet je skoro nemoguce uci u proces. Ne mozete resavati fundamentalna pitanja fizike, ili neke druge nauke, kao amater. Godine i godine obucavanja su neophodne da bi ste stekli potrebno znanje i vestine. Ako ste na istoj talasnoj duzini sa Vasilijem Knezevicem ili dole potpisanim vilogorakim, jedino sto mozete postici je da vas trajno banuju.

ivan

pre 12 godina

(@hvala)
evo, procitaj sta ovde pise:
http://prl.aps.org/authors/tips-authors-physical-review-physical-review-letters
ukratko: napravis nalog, posaljes im sta imas, oni odluce da li je to dovoljno dobro da objave. Ako jeste, jos moras da platis za stampanje, a cena zavisi od vrste clanka, da li se stampa sa slikama u boji ili crno/belo i dali hoces da bude 'open access'. Cena ide od ~500 pa do par hiljada eura.

Deda/Gago

pre 12 godina

Jel ima neko sto evra na zajam, vracam kad dobijem Nobelovu nagradu
za fiziku, to je izvesno, obrazujem se isklucivo iz komentara.
P.S.
Volim Bosansku pitu.

Leona

pre 12 godina

@ (hvala, 21. jun 2013 16:04)
Pa posaljite Vi svoj rad o gravitaciji u PRL, ili, jos bolje, u casopis sireg obuhvata - Nature ili Science. Nemojte da Vas pokolebaju ovi komentari o placanju za publikovanje; to u ovim casopisima nije obaveza (mada se moze platiti za otvoreni pristup, ali to je opcija). Takodje, proces recenzije traje od dve do cetiri-pet nedelja, a ne godinu ili vise, kako je neko ovde rekao. I ne sekirajte se da ce neko da Vam 'ukrade rad'. Cim ga posaljete u neki casopis, rad dobija 'pecat sa datumom' kada ste ga Vi poslali u javni domen.

zdr

pre 12 godina

Standardni Model tretira kvarkove i leptone kao cestice velicine nula i bez strukture sta verovatno nije tacno. Novi eksperimenti sa visim energijama ce verovatno otkriti hipoteticne cestice preone, delove fermiona (kvarkova i elektrona) i bozona. Godine koje dolaze ce biti vrlo uzbudljuve i rezultati strukture materije mogu biti sada nezamislivi.

Djorgo

pre 12 godina

Cestice koje bi se satojale od 4 kvarka - tetrakvark su odavno razmatrane i predvidjene, bilo je indicija i da su otkrivene, ali nikada nije potvrdjeno sa dovoljnom pouzdanoscu. Nisam citao originalni rad, ali ovo jeste vazna cinjencia, ali ne i tako misterizoana kako se moze shvatiti iz naslova i prateceg teksta.