Sreda, 12.12.2018.

19:00

Susedi se pobunili: Sad svi polažu pravo na gusle VIDEO

Izvor: B92

Susedi se pobunili: Sad svi polažu pravo na gusle VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

70 Komentari

Sortiraj po:

Zvono Ivanovo zvonice opet... i jace

pre 5 godina

"... Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi..."

Marta

U tome i jeste Vas problem.
Vuk Karadzic je sve na Balkanu, osim izgleda Grka, smatrao srbima pa je i gusle sa kojima se susrio u Crnoj Gori, Hercegovini i Albaniji pridodao srpskoj tradiciji. To se zbilo u prvoj polovini 19 vijeka.
A gusle su tradicionalni instrument s'everne obale Grcke, Albanije, Crne Gore, Dalmacije sa Hercegovinom, s'everne Italije, dijela mediteranske obale Francuske i u Srbiju su uvezene sa useljenicima Crnogorcima, Brdjanima i Hercegovcima kao i Arbanasima.

činjenica

pre 5 godina

Srbi prisvjii sve olimpijske medalje iako su ih osvojili sportisti i drugih nacionalnosti koji nikad nisu živjeli u Srbiji,više književnika sa prostora bivših republika ,razna jela sa ovih i susjednih prostora.Izgleda da nemaju ništa svoje originalno čim su se polaksili za tuđe.Od kad je svijeta i vijeka smatralo se da su gusle dio crnogorske tradicije,a nikako srpske.

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu... (zoki, 13. decembar 2018 07:25)
to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko..
(Makedonac, 13. decembar 2018 07:24)
Gusle, tj ta forma muz. instrumenta, jesu veoma star instrument i koriste ih mnoge kulture, samo pod drugačijim imenom, naravno.
Gusle sviraju Srbi sa dinarskog područja, iz Hercegovine i Crne Gore i srpski je instrument isto koliko i frula.
Ne radi se ovde o "BiH, Dalmaciji i Crnoj Gori" (@Makedonac) kao geografskim odrednicama, nego o narodu koji živi na tom području, ili je živeo, i koji je iznedrio neku kulturu, a u slučaju gusala to su Srbi. Na jednom području mogu da žive različiti narodi, koji će pripadati istoj folklornoj zoni i imaće sličnu muziku, nošnju, običaje, ali svaki od njih može da ima i svoje specifičnosti, a u slučaju Srba to bi bile gusle.
Najvažnije - na ovim prostorima svoju kulturu i identitet na guslama su izgradili Srbi, a ne neko drugi. Još, da bi Unesko nešto priznao kao baštinu nekog naroda, to nešto treba da bude i dalje živo u narodu i u njegovoj kulturi. Potrebno je dokazati prvo kulturno-istorijski značaj, a onda i kontinuitet, a kad je reč o guslama te uslove samo Srbi mogu da ispune.
I na kraju, žao mi je, ali današnji Crnogorci su se gusala odrekli onog trenutka kad su se odrekli srpstva.

Dejo

pre 5 godina

Prigodna poštanska marka Pošte Srbije, sa temom „EVROPA – Nacionalni muzički instrumenti”, u konkurenciji 49 zemalja, dobila je prvu nagradu - Zlatnu marku za 2014. godinu na ovogodišnjem takmičenju za najlepšu marku u izboru asocijacije javnih poštanskih operatora PostEvropa.
Autor idejno-likovnog rešenja pobedničke poštanske marke je akademski slikar-grafičar Nadežda Skočajić, kreator maraka Pošte Srbije, a stručnu saradnju u realizaciji ovog izdanja pružio je prof. dr Dimitrije Golemović, etnomuzikolog i kompozitor.
Marka nominalne vrednosti 74 dinara, na kojoj su predstavljene gajde, dobila je najviše onlajn glasova publike, drugoplasirana je marka Turske pošte, a na treće mesto plasirala se marka Grčke pošte.

Marta

pre 5 godina

Ne sumnjam da se gusle koriste i u ostalim zemljama, ali šta su oni povodom toga uradili do sada? Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi. Ovu kandidaturu za Unesko su naše institucije pripremile, podnele i dobile. Niko ostalima nije branio da urade isto. I šampanjac se svuda zvao šampanjac dok Francuzi prvi nisu zaštitili ime, tako da sad samo Francuzi imaju šampanjac, a svi ostali penušava vina.

Stela

pre 5 godina

Tek sad su setili gusala? Mogli su i oni da pripreme dokumentaciju i kandidaturu za Unesko, mogli su svi da podnesu zajedničku kandidaturu, kao što su Srbija, Crna Gora, BiH i Hrvatska podnele za stećke, pa su upisani kao zajednička kulturna baština. Mogli su ali nisu.
Kasno Marko stiže na Kosovo!

Petar

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27), bez ikakve namere da vređam, gusle su, navodno, starije od vremena dolaska Turaka na ove prostore. Tada Crna Gora i Crnogorci nisu postojali.

Makedonac

pre 5 godina

(nnn, 12. decembar 2018 20:50) to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko, ali tako je to kada Vuk u to vreme nije imao potpuno obrazovanje niti je poznavao latinski ni grčki, valjda jedini priučeni “lingvist” bez poznavanja temelja ove znanosti. I na kraju, gde ste vi u Šumsdiji ili timočkoj krajini čuli gusle??? Ne budite smešni.

e

pre 5 godina

Pa šljivovica od uvek je srpski brend, ali su ga Slovenci zaštitili kao svoj. Mi se sada podštapamo sa podnaslovom "Srpska šljivovica".

Gru

pre 5 godina

Kada neko nema svoju istoriju onda se bori da otme tudje, tako je sada i sa guslama.
Gusle su srpske i nicije vise i to je fakat!
Problem sa guslama je taj sto su jako star instrument i upravo zbog toga i ovo novostvorene nacije pokusavaju da ih pripisu sebi kako bi prikazali da i oni imaju drevnu istoriju.

Makedonac

pre 5 godina

Prosto, zna se koji je narod najstariji i tačka.
(Selo moje lepše od Pariza, 12. decembar 2018 20:30)
Po nauci i knjigama najstariji narod na Balkanu su Albanci. Verovatno ste na njih mislili, zar ne? Stop neznanju, tačka!

zoki

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu.Inače ni jedan od instrumenata se ne koristi u Srbiji već poodavno.Kod nas su "narodni instrument" trubači, sintisajzeri, plej back.A o pevaljkama u "narodnoj nošnji" da i ne govorimo.

zi

pre 5 godina

Prvo ljudi morate da shvatite, da albanci, hrvati, bosnjaci, pa i danasnji crnogorci, nisu postojali u srednjem veku, niti su imali svoje drzave, a pogotovo nisi imali svest da su neke od navedenih nacija. Uzmite knjige dubrovackih pisaca, pa sami posvedicite, da li negde pominju hrvate, o drugima da i ne pricam. Kada ste svesni te cinjenice, lako je presuditi cije su gusle. Takodje nisu ni vizantijske, jer pravo ime carstva je Romejsko carstvo, to je izmisljen termin u 16 veku od strane germana.

ooo

pre 5 godina

@nnn
Da, objektivne informacije cemo traziti od institucija Srbije...
a gde su to u Sumadiji, odnosno citavoj danasnjoj Srbiji bile zastupljene gusle!?
To sto je Vuk Karadzic isao po Hercegovini i Crnoj Gori i sve sto je tamo video, cuo i zapisao, pripisao srpskoj istoriji govori nesto o njemu i Srbima, ali cinjenica je da su gusle instrument koji su koristili Crnogorci i Albanci. I to je to.

milojko

pre 5 godina

Jednostavno je rešiti problem - neka lingvisti samo pronađu poreklo naziva "gusle" pa ćemo dobiti odgovor kao i za "jelek", "anterija" i "opanci".

Serbistan

pre 5 godina

Gusle su srpski instrument. Nazalost :-)
A ajvar je nastao u Beogradu, restorani su ga pravili kao zamenu za kavijar. Posle je poceo da se pravi i na jugu Srbije, Makedoniji...

Goran

pre 5 godina

Blago ovim institucijama koje pare oni od nas zgrcu, sto se mi prepiremo i placamo njima da nam oni kazu sta je cije.
Ljudi do prije 200 godina, nije bilo nikoga, svi izmjesani, svi jeli i pravili ajvar, sarme, cevape i svirali gusle.
Sad se ti zalis nekom strancu da ti on kaze cije je sta.
To je bukvalno za sve od hrane, nosnji, instrumenata... ko prvi djevojci, njemu djevojka.

Stefan

pre 5 godina

Čiji je, ne znam. Crnogorski sigurno nije jer su oni u najskorijoj prošlosti odlučili da postanu nešto drugo. U taj deo njihovog identiteta kojeg su se odrekli, spadaju i gusle!
Inače, katastrofa od instrumenta. Negde sam pročitao: "jedini instrument koji je teže slušati nego svirati". Da sviram nisam probao, mada jedna žica, 5 mogućih tonova, nemojte me ubeđivati da ima jednostavnijih instrumenata. Mogu da poštujem kao deo kulturne baštine, ali zvuk i onaj način prvanja, stvarno ne mogu da podnesem da slušam.

iseedeadpeople

pre 5 godina

sta se pravite blesavi kad vam dede i babe na zid imaju okacenu barem po jednu mini guslu koja visi pored sata.dok si srbi koristili gusle neke od pobunjenih drzava nisu ni postojale. uzdravlje.

beogradski

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

A Srbi samo u Šumadiji žive je l'? Ko sve piše ovde. A i onaj majstor što napisa da su gusle crnogorske (???), nek zna da su Crnogorci nekad bili Srbi, sve do 1948. Pa nisu ljudi iz UNESCO-a ludi, valjda su pravili neka istraživanja, zna se čije su gusle - SRPSKE. Komšije i dežurni autošovinisti na aparatima.

beogradski

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

Crnogorcu su, ne tako davno, bili Srbi. Tako da....

O.T.A.N.

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
(Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

E da, još nisam video nekog guslara sa šajkačom. "Oooo Nolo sivi tiću, Federera nećeš stići. Od Vimbldona trava žuta, dvaes' kao rana ljuuuutaaaa". room1408 valja li?

Tačno u ponoć

pre 5 godina

Staviću akcenat na tome da "susjedi" ne tvrde da su gusle njihove, već da nisu srpske time što navode da su ili vizantijske ili arapske, a pošto ovih jednih nema, a drugi za to nisu ni čuli onda valjda mogu i oni da ih svojataju negiranjem da su srpske, čisto da bi Srbima napakostili ništa drugo.

hercegovina

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

Koji Albanci i Muslimani? Sa Turcima se pojavljuju i jedni i drugi od 15 veka pa na ovamo. Pre toga su Srbi uveliko guslali, upravo po brdima Hercegovine i Crne Gore. Moji su odatle, i prezime mi se pominje u vise guslarskih pesama, na sto sam ponosan, kao na svoj Srpski rod.

nn

pre 5 godina

Gusle su jednostavan instrument koji postoji kod različitih naroda (pod različitim nazivima) koji nemaju nikakve međusobne veze. Isto važi i za gajde koje postoje kod Škota, u Nemačkoj, u severnoj Africi, u baltičkim zemljama, na Balkanu, u Aziji...Narodi na Balkanu su još više isprepleteni i podložni međusobnim uticajima.

O.T.A.N.

pre 5 godina

@room 1408

Joj kada sam video naslov na početnoj strani, sledio sam se. Ne volim njihovo cijukanje, a još manje kuku i lelek koji se zavija uz njih.

S

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.

Neron

pre 5 godina

Ako je neko prije par godina gledao jovana memedovica na putu kroz kirgistan sve mu je jasno ,odakle poticu gusle.cak i nacin pjevanja je isti.posto ljudi sa ovoga kraja nisu tamo isli da osvajaju nego o i ovamo jasno je kome pripadaju.naravno prikazan je i dio irana takodje sa ovim instumentom

Djuro

pre 5 godina

@ ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)




A što bi rekli Njegoš i Kralj Nikola na to tvoje, da nijesu srpske?? Vjerovatno ništa, no bi tebe okačili za rep...

Mr. Spock

pre 5 godina

@low kick po noga
Evo ti strofa iz jedne od najpoznatijih crnogorskih guslarskih pesama. Pa razmišljaj...
"A krijući iz harema
kroz pendžere vire bule,
da čuvenu vide glavu,
srpskog popa na vrh kule."

Ђенерал

pre 5 godina

И Арапи имају гусле и зову их рабаба. Тематика песама је слична.
А за ове комшије што кажу да су гусле њихове слажем се, и ми смо њихови, преци и прародитељи.

Lanister

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)

Gusle jesu bile zastupljene u CG masovono i jesu deo crnogorske istorije, ali tada su Crnogorci bili Srbi i pevali o Lazaru, Marku Kraljevicu, Kosovu, Mrnavcevicima itd. Tako da je opet srpski.

Hercegovina

pre 5 godina

"Pogibija popa Mila Jovovica" je najveci guslarski hit svih vremena. Ko ne zna nek procita o kakvom je Srpskom junaku bilo rec? Smesno je da ikome drugo i pada na pamet da svojata gusle. Srpske bile i ostale.

VOŠA

pre 5 godina

Pa na ovim prostorima ne možeš zabraniti nekome da bude bez prava. Šljivovica, Ajvar, Pite, Pljeskavice, Šarplaninac, Gonič...Gusle sve je deo Balkana.

Милан

pre 5 godina

Херцеговина (Република Српска) је пријестоница гусала, а то је све Србија и српски народ.

low kick po noga

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.

nnn

pre 5 godina

Za one zainteresovane za istorijske podatke o guslama preporučujem tekst sa websajta Etnološkog insituta. U Pojmovniku srpske kulture je o guslama rečeno sledeće:
http://etno-institut.co.rs/cir/pojmovnik/g/gusle%20ETNO.php
Još u desetom veku putopisci su zapazili da Sloveni koriste gusle, a kod Srba je prvi zapis o guslama iz srednjeg veka kad su na nemanjićkom srpskom dvoru guslari uveseljavali vlastelu.
Vuk Karadžić je pesme beležio uglavnom od srpskih guslara sa područja današnje Bosne i Hercegovine. Prve zbirke srpskih narodnih pesama koje je sakupio Vuk objavljene su u Lajpcigu i Beču. Zatim su sledili prevodi na sve važnije evropske jezike. Sa srpskom narodnom poezijom upoznala se tadašnja intelektualna elita Evrope. Doživele su izvanredan prijem među kulturnom elitom. Tereza Albertina Lujza fon Jakob-Talfi prevela je dvesta pedeset lirskih i epskih pesama i u svojoj komparativnoj studiji povodom Vukove knjige iz 1833. godine ocenila je pojavu zbirki srpske narodne poezije kao "jedan od najznačajnijih književnih događaja modernog vremena".Na Sorboni Klod Forijel (1831/32), a na Kolež-de-Fransu Adam Mickjevič (1841) drže specijalni kurs o srpskoj narodnoj poeziji. U Americi, Edvard Robinson, čuveni profesor teologije, drži u Njujorku predavanja o srpskim narodnim pesmama. Srpski deseterac u kojem su srpske narodne pesme ispevane postao je predmet izučavanja, a srpska narodna književnost ušla na velika vrata u svetsku kulturnu i književnu baštinu.

nnn

pre 5 godina

Za one zainteresovane za istorijske podatke o guslama preporučujem tekst sa websajta Etnološkog insituta. U Pojmovniku srpske kulture je o guslama rečeno sledeće:
http://etno-institut.co.rs/cir/pojmovnik/g/gusle%20ETNO.php
Još u desetom veku putopisci su zapazili da Sloveni koriste gusle, a kod Srba je prvi zapis o guslama iz srednjeg veka kad su na nemanjićkom srpskom dvoru guslari uveseljavali vlastelu.
Vuk Karadžić je pesme beležio uglavnom od srpskih guslara sa područja današnje Bosne i Hercegovine. Prve zbirke srpskih narodnih pesama koje je sakupio Vuk objavljene su u Lajpcigu i Beču. Zatim su sledili prevodi na sve važnije evropske jezike. Sa srpskom narodnom poezijom upoznala se tadašnja intelektualna elita Evrope. Doživele su izvanredan prijem među kulturnom elitom. Tereza Albertina Lujza fon Jakob-Talfi prevela je dvesta pedeset lirskih i epskih pesama i u svojoj komparativnoj studiji povodom Vukove knjige iz 1833. godine ocenila je pojavu zbirki srpske narodne poezije kao "jedan od najznačajnijih književnih događaja modernog vremena".Na Sorboni Klod Forijel (1831/32), a na Kolež-de-Fransu Adam Mickjevič (1841) drže specijalni kurs o srpskoj narodnoj poeziji. U Americi, Edvard Robinson, čuveni profesor teologije, drži u Njujorku predavanja o srpskim narodnim pesmama. Srpski deseterac u kojem su srpske narodne pesme ispevane postao je predmet izučavanja, a srpska narodna književnost ušla na velika vrata u svetsku kulturnu i književnu baštinu.

Djuro

pre 5 godina

@ ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)




A što bi rekli Njegoš i Kralj Nikola na to tvoje, da nijesu srpske?? Vjerovatno ništa, no bi tebe okačili za rep...

Lanister

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)

Gusle jesu bile zastupljene u CG masovono i jesu deo crnogorske istorije, ali tada su Crnogorci bili Srbi i pevali o Lazaru, Marku Kraljevicu, Kosovu, Mrnavcevicima itd. Tako da je opet srpski.

Ђенерал

pre 5 godina

И Арапи имају гусле и зову их рабаба. Тематика песама је слична.
А за ове комшије што кажу да су гусле њихове слажем се, и ми смо њихови, преци и прародитељи.

Hercegovina

pre 5 godina

"Pogibija popa Mila Jovovica" je najveci guslarski hit svih vremena. Ko ne zna nek procita o kakvom je Srpskom junaku bilo rec? Smesno je da ikome drugo i pada na pamet da svojata gusle. Srpske bile i ostale.

Mr. Spock

pre 5 godina

@low kick po noga
Evo ti strofa iz jedne od najpoznatijih crnogorskih guslarskih pesama. Pa razmišljaj...
"A krijući iz harema
kroz pendžere vire bule,
da čuvenu vide glavu,
srpskog popa na vrh kule."

Милан

pre 5 godina

Херцеговина (Република Српска) је пријестоница гусала, а то је све Србија и српски народ.

low kick po noga

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.

S

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.

O.T.A.N.

pre 5 godina

@room 1408

Joj kada sam video naslov na početnoj strani, sledio sam se. Ne volim njihovo cijukanje, a još manje kuku i lelek koji se zavija uz njih.

VOŠA

pre 5 godina

Pa na ovim prostorima ne možeš zabraniti nekome da bude bez prava. Šljivovica, Ajvar, Pite, Pljeskavice, Šarplaninac, Gonič...Gusle sve je deo Balkana.

Neron

pre 5 godina

Ako je neko prije par godina gledao jovana memedovica na putu kroz kirgistan sve mu je jasno ,odakle poticu gusle.cak i nacin pjevanja je isti.posto ljudi sa ovoga kraja nisu tamo isli da osvajaju nego o i ovamo jasno je kome pripadaju.naravno prikazan je i dio irana takodje sa ovim instumentom

zi

pre 5 godina

Prvo ljudi morate da shvatite, da albanci, hrvati, bosnjaci, pa i danasnji crnogorci, nisu postojali u srednjem veku, niti su imali svoje drzave, a pogotovo nisi imali svest da su neke od navedenih nacija. Uzmite knjige dubrovackih pisaca, pa sami posvedicite, da li negde pominju hrvate, o drugima da i ne pricam. Kada ste svesni te cinjenice, lako je presuditi cije su gusle. Takodje nisu ni vizantijske, jer pravo ime carstva je Romejsko carstvo, to je izmisljen termin u 16 veku od strane germana.

Petar

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27), bez ikakve namere da vređam, gusle su, navodno, starije od vremena dolaska Turaka na ove prostore. Tada Crna Gora i Crnogorci nisu postojali.

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu... (zoki, 13. decembar 2018 07:25)
to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko..
(Makedonac, 13. decembar 2018 07:24)
Gusle, tj ta forma muz. instrumenta, jesu veoma star instrument i koriste ih mnoge kulture, samo pod drugačijim imenom, naravno.
Gusle sviraju Srbi sa dinarskog područja, iz Hercegovine i Crne Gore i srpski je instrument isto koliko i frula.
Ne radi se ovde o "BiH, Dalmaciji i Crnoj Gori" (@Makedonac) kao geografskim odrednicama, nego o narodu koji živi na tom području, ili je živeo, i koji je iznedrio neku kulturu, a u slučaju gusala to su Srbi. Na jednom području mogu da žive različiti narodi, koji će pripadati istoj folklornoj zoni i imaće sličnu muziku, nošnju, običaje, ali svaki od njih može da ima i svoje specifičnosti, a u slučaju Srba to bi bile gusle.
Najvažnije - na ovim prostorima svoju kulturu i identitet na guslama su izgradili Srbi, a ne neko drugi. Još, da bi Unesko nešto priznao kao baštinu nekog naroda, to nešto treba da bude i dalje živo u narodu i u njegovoj kulturi. Potrebno je dokazati prvo kulturno-istorijski značaj, a onda i kontinuitet, a kad je reč o guslama te uslove samo Srbi mogu da ispune.
I na kraju, žao mi je, ali današnji Crnogorci su se gusala odrekli onog trenutka kad su se odrekli srpstva.

Gru

pre 5 godina

Kada neko nema svoju istoriju onda se bori da otme tudje, tako je sada i sa guslama.
Gusle su srpske i nicije vise i to je fakat!
Problem sa guslama je taj sto su jako star instrument i upravo zbog toga i ovo novostvorene nacije pokusavaju da ih pripisu sebi kako bi prikazali da i oni imaju drevnu istoriju.

Marta

pre 5 godina

Ne sumnjam da se gusle koriste i u ostalim zemljama, ali šta su oni povodom toga uradili do sada? Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi. Ovu kandidaturu za Unesko su naše institucije pripremile, podnele i dobile. Niko ostalima nije branio da urade isto. I šampanjac se svuda zvao šampanjac dok Francuzi prvi nisu zaštitili ime, tako da sad samo Francuzi imaju šampanjac, a svi ostali penušava vina.

činjenica

pre 5 godina

Srbi prisvjii sve olimpijske medalje iako su ih osvojili sportisti i drugih nacionalnosti koji nikad nisu živjeli u Srbiji,više književnika sa prostora bivših republika ,razna jela sa ovih i susjednih prostora.Izgleda da nemaju ništa svoje originalno čim su se polaksili za tuđe.Od kad je svijeta i vijeka smatralo se da su gusle dio crnogorske tradicije,a nikako srpske.

Stela

pre 5 godina

Tek sad su setili gusala? Mogli su i oni da pripreme dokumentaciju i kandidaturu za Unesko, mogli su svi da podnesu zajedničku kandidaturu, kao što su Srbija, Crna Gora, BiH i Hrvatska podnele za stećke, pa su upisani kao zajednička kulturna baština. Mogli su ali nisu.
Kasno Marko stiže na Kosovo!

Tačno u ponoć

pre 5 godina

Staviću akcenat na tome da "susjedi" ne tvrde da su gusle njihove, već da nisu srpske time što navode da su ili vizantijske ili arapske, a pošto ovih jednih nema, a drugi za to nisu ni čuli onda valjda mogu i oni da ih svojataju negiranjem da su srpske, čisto da bi Srbima napakostili ništa drugo.

beogradski

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

Crnogorcu su, ne tako davno, bili Srbi. Tako da....

hercegovina

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

Koji Albanci i Muslimani? Sa Turcima se pojavljuju i jedni i drugi od 15 veka pa na ovamo. Pre toga su Srbi uveliko guslali, upravo po brdima Hercegovine i Crne Gore. Moji su odatle, i prezime mi se pominje u vise guslarskih pesama, na sto sam ponosan, kao na svoj Srpski rod.

Stefan

pre 5 godina

Čiji je, ne znam. Crnogorski sigurno nije jer su oni u najskorijoj prošlosti odlučili da postanu nešto drugo. U taj deo njihovog identiteta kojeg su se odrekli, spadaju i gusle!
Inače, katastrofa od instrumenta. Negde sam pročitao: "jedini instrument koji je teže slušati nego svirati". Da sviram nisam probao, mada jedna žica, 5 mogućih tonova, nemojte me ubeđivati da ima jednostavnijih instrumenata. Mogu da poštujem kao deo kulturne baštine, ali zvuk i onaj način prvanja, stvarno ne mogu da podnesem da slušam.

Makedonac

pre 5 godina

(nnn, 12. decembar 2018 20:50) to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko, ali tako je to kada Vuk u to vreme nije imao potpuno obrazovanje niti je poznavao latinski ni grčki, valjda jedini priučeni “lingvist” bez poznavanja temelja ove znanosti. I na kraju, gde ste vi u Šumsdiji ili timočkoj krajini čuli gusle??? Ne budite smešni.

beogradski

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

A Srbi samo u Šumadiji žive je l'? Ko sve piše ovde. A i onaj majstor što napisa da su gusle crnogorske (???), nek zna da su Crnogorci nekad bili Srbi, sve do 1948. Pa nisu ljudi iz UNESCO-a ludi, valjda su pravili neka istraživanja, zna se čije su gusle - SRPSKE. Komšije i dežurni autošovinisti na aparatima.

iseedeadpeople

pre 5 godina

sta se pravite blesavi kad vam dede i babe na zid imaju okacenu barem po jednu mini guslu koja visi pored sata.dok si srbi koristili gusle neke od pobunjenih drzava nisu ni postojale. uzdravlje.

e

pre 5 godina

Pa šljivovica od uvek je srpski brend, ali su ga Slovenci zaštitili kao svoj. Mi se sada podštapamo sa podnaslovom "Srpska šljivovica".

ooo

pre 5 godina

@nnn
Da, objektivne informacije cemo traziti od institucija Srbije...
a gde su to u Sumadiji, odnosno citavoj danasnjoj Srbiji bile zastupljene gusle!?
To sto je Vuk Karadzic isao po Hercegovini i Crnoj Gori i sve sto je tamo video, cuo i zapisao, pripisao srpskoj istoriji govori nesto o njemu i Srbima, ali cinjenica je da su gusle instrument koji su koristili Crnogorci i Albanci. I to je to.

Makedonac

pre 5 godina

Prosto, zna se koji je narod najstariji i tačka.
(Selo moje lepše od Pariza, 12. decembar 2018 20:30)
Po nauci i knjigama najstariji narod na Balkanu su Albanci. Verovatno ste na njih mislili, zar ne? Stop neznanju, tačka!

zoki

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu.Inače ni jedan od instrumenata se ne koristi u Srbiji već poodavno.Kod nas su "narodni instrument" trubači, sintisajzeri, plej back.A o pevaljkama u "narodnoj nošnji" da i ne govorimo.

Serbistan

pre 5 godina

Gusle su srpski instrument. Nazalost :-)
A ajvar je nastao u Beogradu, restorani su ga pravili kao zamenu za kavijar. Posle je poceo da se pravi i na jugu Srbije, Makedoniji...

Dejo

pre 5 godina

Prigodna poštanska marka Pošte Srbije, sa temom „EVROPA – Nacionalni muzički instrumenti”, u konkurenciji 49 zemalja, dobila je prvu nagradu - Zlatnu marku za 2014. godinu na ovogodišnjem takmičenju za najlepšu marku u izboru asocijacije javnih poštanskih operatora PostEvropa.
Autor idejno-likovnog rešenja pobedničke poštanske marke je akademski slikar-grafičar Nadežda Skočajić, kreator maraka Pošte Srbije, a stručnu saradnju u realizaciji ovog izdanja pružio je prof. dr Dimitrije Golemović, etnomuzikolog i kompozitor.
Marka nominalne vrednosti 74 dinara, na kojoj su predstavljene gajde, dobila je najviše onlajn glasova publike, drugoplasirana je marka Turske pošte, a na treće mesto plasirala se marka Grčke pošte.

milojko

pre 5 godina

Jednostavno je rešiti problem - neka lingvisti samo pronađu poreklo naziva "gusle" pa ćemo dobiti odgovor kao i za "jelek", "anterija" i "opanci".

nn

pre 5 godina

Gusle su jednostavan instrument koji postoji kod različitih naroda (pod različitim nazivima) koji nemaju nikakve međusobne veze. Isto važi i za gajde koje postoje kod Škota, u Nemačkoj, u severnoj Africi, u baltičkim zemljama, na Balkanu, u Aziji...Narodi na Balkanu su još više isprepleteni i podložni međusobnim uticajima.

Goran

pre 5 godina

Blago ovim institucijama koje pare oni od nas zgrcu, sto se mi prepiremo i placamo njima da nam oni kazu sta je cije.
Ljudi do prije 200 godina, nije bilo nikoga, svi izmjesani, svi jeli i pravili ajvar, sarme, cevape i svirali gusle.
Sad se ti zalis nekom strancu da ti on kaze cije je sta.
To je bukvalno za sve od hrane, nosnji, instrumenata... ko prvi djevojci, njemu djevojka.

O.T.A.N.

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
(Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

E da, još nisam video nekog guslara sa šajkačom. "Oooo Nolo sivi tiću, Federera nećeš stići. Od Vimbldona trava žuta, dvaes' kao rana ljuuuutaaaa". room1408 valja li?

Zvono Ivanovo zvonice opet... i jace

pre 5 godina

"... Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi..."

Marta

U tome i jeste Vas problem.
Vuk Karadzic je sve na Balkanu, osim izgleda Grka, smatrao srbima pa je i gusle sa kojima se susrio u Crnoj Gori, Hercegovini i Albaniji pridodao srpskoj tradiciji. To se zbilo u prvoj polovini 19 vijeka.
A gusle su tradicionalni instrument s'everne obale Grcke, Albanije, Crne Gore, Dalmacije sa Hercegovinom, s'everne Italije, dijela mediteranske obale Francuske i u Srbiju su uvezene sa useljenicima Crnogorcima, Brdjanima i Hercegovcima kao i Arbanasima.

low kick po noga

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.

S

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.

O.T.A.N.

pre 5 godina

@room 1408

Joj kada sam video naslov na početnoj strani, sledio sam se. Ne volim njihovo cijukanje, a još manje kuku i lelek koji se zavija uz njih.

Neron

pre 5 godina

Ako je neko prije par godina gledao jovana memedovica na putu kroz kirgistan sve mu je jasno ,odakle poticu gusle.cak i nacin pjevanja je isti.posto ljudi sa ovoga kraja nisu tamo isli da osvajaju nego o i ovamo jasno je kome pripadaju.naravno prikazan je i dio irana takodje sa ovim instumentom

Djuro

pre 5 godina

@ ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)




A što bi rekli Njegoš i Kralj Nikola na to tvoje, da nijesu srpske?? Vjerovatno ništa, no bi tebe okačili za rep...

činjenica

pre 5 godina

Srbi prisvjii sve olimpijske medalje iako su ih osvojili sportisti i drugih nacionalnosti koji nikad nisu živjeli u Srbiji,više književnika sa prostora bivših republika ,razna jela sa ovih i susjednih prostora.Izgleda da nemaju ništa svoje originalno čim su se polaksili za tuđe.Od kad je svijeta i vijeka smatralo se da su gusle dio crnogorske tradicije,a nikako srpske.

nnn

pre 5 godina

Za one zainteresovane za istorijske podatke o guslama preporučujem tekst sa websajta Etnološkog insituta. U Pojmovniku srpske kulture je o guslama rečeno sledeće:
http://etno-institut.co.rs/cir/pojmovnik/g/gusle%20ETNO.php
Još u desetom veku putopisci su zapazili da Sloveni koriste gusle, a kod Srba je prvi zapis o guslama iz srednjeg veka kad su na nemanjićkom srpskom dvoru guslari uveseljavali vlastelu.
Vuk Karadžić je pesme beležio uglavnom od srpskih guslara sa područja današnje Bosne i Hercegovine. Prve zbirke srpskih narodnih pesama koje je sakupio Vuk objavljene su u Lajpcigu i Beču. Zatim su sledili prevodi na sve važnije evropske jezike. Sa srpskom narodnom poezijom upoznala se tadašnja intelektualna elita Evrope. Doživele su izvanredan prijem među kulturnom elitom. Tereza Albertina Lujza fon Jakob-Talfi prevela je dvesta pedeset lirskih i epskih pesama i u svojoj komparativnoj studiji povodom Vukove knjige iz 1833. godine ocenila je pojavu zbirki srpske narodne poezije kao "jedan od najznačajnijih književnih događaja modernog vremena".Na Sorboni Klod Forijel (1831/32), a na Kolež-de-Fransu Adam Mickjevič (1841) drže specijalni kurs o srpskoj narodnoj poeziji. U Americi, Edvard Robinson, čuveni profesor teologije, drži u Njujorku predavanja o srpskim narodnim pesmama. Srpski deseterac u kojem su srpske narodne pesme ispevane postao je predmet izučavanja, a srpska narodna književnost ušla na velika vrata u svetsku kulturnu i književnu baštinu.

Makedonac

pre 5 godina

(nnn, 12. decembar 2018 20:50) to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko, ali tako je to kada Vuk u to vreme nije imao potpuno obrazovanje niti je poznavao latinski ni grčki, valjda jedini priučeni “lingvist” bez poznavanja temelja ove znanosti. I na kraju, gde ste vi u Šumsdiji ili timočkoj krajini čuli gusle??? Ne budite smešni.

Милан

pre 5 godina

Херцеговина (Република Српска) је пријестоница гусала, а то је све Србија и српски народ.

Lanister

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27)

Gusle jesu bile zastupljene u CG masovono i jesu deo crnogorske istorije, ali tada su Crnogorci bili Srbi i pevali o Lazaru, Marku Kraljevicu, Kosovu, Mrnavcevicima itd. Tako da je opet srpski.

Hercegovina

pre 5 godina

"Pogibija popa Mila Jovovica" je najveci guslarski hit svih vremena. Ko ne zna nek procita o kakvom je Srpskom junaku bilo rec? Smesno je da ikome drugo i pada na pamet da svojata gusle. Srpske bile i ostale.

Ђенерал

pre 5 godina

И Арапи имају гусле и зову их рабаба. Тематика песама је слична.
А за ове комшије што кажу да су гусле њихове слажем се, и ми смо њихови, преци и прародитељи.

zoki

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu.Inače ni jedan od instrumenata se ne koristi u Srbiji već poodavno.Kod nas su "narodni instrument" trubači, sintisajzeri, plej back.A o pevaljkama u "narodnoj nošnji" da i ne govorimo.

Mr. Spock

pre 5 godina

@low kick po noga
Evo ti strofa iz jedne od najpoznatijih crnogorskih guslarskih pesama. Pa razmišljaj...
"A krijući iz harema
kroz pendžere vire bule,
da čuvenu vide glavu,
srpskog popa na vrh kule."

VOŠA

pre 5 godina

Pa na ovim prostorima ne možeš zabraniti nekome da bude bez prava. Šljivovica, Ajvar, Pite, Pljeskavice, Šarplaninac, Gonič...Gusle sve je deo Balkana.

Makedonac

pre 5 godina

Prosto, zna se koji je narod najstariji i tačka.
(Selo moje lepše od Pariza, 12. decembar 2018 20:30)
Po nauci i knjigama najstariji narod na Balkanu su Albanci. Verovatno ste na njih mislili, zar ne? Stop neznanju, tačka!

Always look at the bright side of life

pre 5 godina

Gusle nisu srpski instrument,ali frule jesu... (zoki, 13. decembar 2018 07:25)
to šta je Vuk Karadžića objavio objavio je prikupljanjem iz BiH, Dalmacije i Crne Gore! Prisvojio tuđe pa ispalo srpsko..
(Makedonac, 13. decembar 2018 07:24)
Gusle, tj ta forma muz. instrumenta, jesu veoma star instrument i koriste ih mnoge kulture, samo pod drugačijim imenom, naravno.
Gusle sviraju Srbi sa dinarskog područja, iz Hercegovine i Crne Gore i srpski je instrument isto koliko i frula.
Ne radi se ovde o "BiH, Dalmaciji i Crnoj Gori" (@Makedonac) kao geografskim odrednicama, nego o narodu koji živi na tom području, ili je živeo, i koji je iznedrio neku kulturu, a u slučaju gusala to su Srbi. Na jednom području mogu da žive različiti narodi, koji će pripadati istoj folklornoj zoni i imaće sličnu muziku, nošnju, običaje, ali svaki od njih može da ima i svoje specifičnosti, a u slučaju Srba to bi bile gusle.
Najvažnije - na ovim prostorima svoju kulturu i identitet na guslama su izgradili Srbi, a ne neko drugi. Još, da bi Unesko nešto priznao kao baštinu nekog naroda, to nešto treba da bude i dalje živo u narodu i u njegovoj kulturi. Potrebno je dokazati prvo kulturno-istorijski značaj, a onda i kontinuitet, a kad je reč o guslama te uslove samo Srbi mogu da ispune.
I na kraju, žao mi je, ali današnji Crnogorci su se gusala odrekli onog trenutka kad su se odrekli srpstva.

ooo

pre 5 godina

@nnn
Da, objektivne informacije cemo traziti od institucija Srbije...
a gde su to u Sumadiji, odnosno citavoj danasnjoj Srbiji bile zastupljene gusle!?
To sto je Vuk Karadzic isao po Hercegovini i Crnoj Gori i sve sto je tamo video, cuo i zapisao, pripisao srpskoj istoriji govori nesto o njemu i Srbima, ali cinjenica je da su gusle instrument koji su koristili Crnogorci i Albanci. I to je to.

zi

pre 5 godina

Prvo ljudi morate da shvatite, da albanci, hrvati, bosnjaci, pa i danasnji crnogorci, nisu postojali u srednjem veku, niti su imali svoje drzave, a pogotovo nisi imali svest da su neke od navedenih nacija. Uzmite knjige dubrovackih pisaca, pa sami posvedicite, da li negde pominju hrvate, o drugima da i ne pricam. Kada ste svesni te cinjenice, lako je presuditi cije su gusle. Takodje nisu ni vizantijske, jer pravo ime carstva je Romejsko carstvo, to je izmisljen termin u 16 veku od strane germana.

Petar

pre 5 godina

ne bih rekao da je srpski ni hrvatski ni albanski. gusle su uvjek bile crnogorske. bice i ostace crnogorske a vi vase price okacite macku o rep.
(low kick po noga, 12. decembar 2018 20:27), bez ikakve namere da vređam, gusle su, navodno, starije od vremena dolaska Turaka na ove prostore. Tada Crna Gora i Crnogorci nisu postojali.

O.T.A.N.

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
(Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

E da, još nisam video nekog guslara sa šajkačom. "Oooo Nolo sivi tiću, Federera nećeš stići. Od Vimbldona trava žuta, dvaes' kao rana ljuuuutaaaa". room1408 valja li?

Gru

pre 5 godina

Kada neko nema svoju istoriju onda se bori da otme tudje, tako je sada i sa guslama.
Gusle su srpske i nicije vise i to je fakat!
Problem sa guslama je taj sto su jako star instrument i upravo zbog toga i ovo novostvorene nacije pokusavaju da ih pripisu sebi kako bi prikazali da i oni imaju drevnu istoriju.

Serbistan

pre 5 godina

Gusle su srpski instrument. Nazalost :-)
A ajvar je nastao u Beogradu, restorani su ga pravili kao zamenu za kavijar. Posle je poceo da se pravi i na jugu Srbije, Makedoniji...

hercegovina

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

Koji Albanci i Muslimani? Sa Turcima se pojavljuju i jedni i drugi od 15 veka pa na ovamo. Pre toga su Srbi uveliko guslali, upravo po brdima Hercegovine i Crne Gore. Moji su odatle, i prezime mi se pominje u vise guslarskih pesama, na sto sam ponosan, kao na svoj Srpski rod.

Stefan

pre 5 godina

Čiji je, ne znam. Crnogorski sigurno nije jer su oni u najskorijoj prošlosti odlučili da postanu nešto drugo. U taj deo njihovog identiteta kojeg su se odrekli, spadaju i gusle!
Inače, katastrofa od instrumenta. Negde sam pročitao: "jedini instrument koji je teže slušati nego svirati". Da sviram nisam probao, mada jedna žica, 5 mogućih tonova, nemojte me ubeđivati da ima jednostavnijih instrumenata. Mogu da poštujem kao deo kulturne baštine, ali zvuk i onaj način prvanja, stvarno ne mogu da podnesem da slušam.

beogradski

pre 5 godina

Kakve crne gusle, veze one sa Srbima nemaju. Gde si ti u Sumadiji video gusle? Gusle su po brdima gde su Albanci, muslimani i deo Slovena koji je sa njima izmesan i od njih to primio.
(S, 12. decembar 2018 23:28)

A Srbi samo u Šumadiji žive je l'? Ko sve piše ovde. A i onaj majstor što napisa da su gusle crnogorske (???), nek zna da su Crnogorci nekad bili Srbi, sve do 1948. Pa nisu ljudi iz UNESCO-a ludi, valjda su pravili neka istraživanja, zna se čije su gusle - SRPSKE. Komšije i dežurni autošovinisti na aparatima.

beogradski

pre 5 godina

90% guslara dok guslaju su u crnogorskoj narodnoj nošnji. Srpsku narodnu nošnju vezujem za frulu (ovo nije uvreda, nego činjenica).
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dovla, 12. decembar 2018 22:47)

Crnogorcu su, ne tako davno, bili Srbi. Tako da....

milojko

pre 5 godina

Jednostavno je rešiti problem - neka lingvisti samo pronađu poreklo naziva "gusle" pa ćemo dobiti odgovor kao i za "jelek", "anterija" i "opanci".

iseedeadpeople

pre 5 godina

sta se pravite blesavi kad vam dede i babe na zid imaju okacenu barem po jednu mini guslu koja visi pored sata.dok si srbi koristili gusle neke od pobunjenih drzava nisu ni postojale. uzdravlje.

Tačno u ponoć

pre 5 godina

Staviću akcenat na tome da "susjedi" ne tvrde da su gusle njihove, već da nisu srpske time što navode da su ili vizantijske ili arapske, a pošto ovih jednih nema, a drugi za to nisu ni čuli onda valjda mogu i oni da ih svojataju negiranjem da su srpske, čisto da bi Srbima napakostili ništa drugo.

nn

pre 5 godina

Gusle su jednostavan instrument koji postoji kod različitih naroda (pod različitim nazivima) koji nemaju nikakve međusobne veze. Isto važi i za gajde koje postoje kod Škota, u Nemačkoj, u severnoj Africi, u baltičkim zemljama, na Balkanu, u Aziji...Narodi na Balkanu su još više isprepleteni i podložni međusobnim uticajima.

Goran

pre 5 godina

Blago ovim institucijama koje pare oni od nas zgrcu, sto se mi prepiremo i placamo njima da nam oni kazu sta je cije.
Ljudi do prije 200 godina, nije bilo nikoga, svi izmjesani, svi jeli i pravili ajvar, sarme, cevape i svirali gusle.
Sad se ti zalis nekom strancu da ti on kaze cije je sta.
To je bukvalno za sve od hrane, nosnji, instrumenata... ko prvi djevojci, njemu djevojka.

Marta

pre 5 godina

Ne sumnjam da se gusle koriste i u ostalim zemljama, ali šta su oni povodom toga uradili do sada? Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi. Ovu kandidaturu za Unesko su naše institucije pripremile, podnele i dobile. Niko ostalima nije branio da urade isto. I šampanjac se svuda zvao šampanjac dok Francuzi prvi nisu zaštitili ime, tako da sad samo Francuzi imaju šampanjac, a svi ostali penušava vina.

Stela

pre 5 godina

Tek sad su setili gusala? Mogli su i oni da pripreme dokumentaciju i kandidaturu za Unesko, mogli su svi da podnesu zajedničku kandidaturu, kao što su Srbija, Crna Gora, BiH i Hrvatska podnele za stećke, pa su upisani kao zajednička kulturna baština. Mogli su ali nisu.
Kasno Marko stiže na Kosovo!

Dejo

pre 5 godina

Prigodna poštanska marka Pošte Srbije, sa temom „EVROPA – Nacionalni muzički instrumenti”, u konkurenciji 49 zemalja, dobila je prvu nagradu - Zlatnu marku za 2014. godinu na ovogodišnjem takmičenju za najlepšu marku u izboru asocijacije javnih poštanskih operatora PostEvropa.
Autor idejno-likovnog rešenja pobedničke poštanske marke je akademski slikar-grafičar Nadežda Skočajić, kreator maraka Pošte Srbije, a stručnu saradnju u realizaciji ovog izdanja pružio je prof. dr Dimitrije Golemović, etnomuzikolog i kompozitor.
Marka nominalne vrednosti 74 dinara, na kojoj su predstavljene gajde, dobila je najviše onlajn glasova publike, drugoplasirana je marka Turske pošte, a na treće mesto plasirala se marka Grčke pošte.

e

pre 5 godina

Pa šljivovica od uvek je srpski brend, ali su ga Slovenci zaštitili kao svoj. Mi se sada podštapamo sa podnaslovom "Srpska šljivovica".

Zvono Ivanovo zvonice opet... i jace

pre 5 godina

"... Vuk Karadžić je srpsku guslarsku tradiciju zabeležio još početkom 19.veka i objavio srpske guslarske pesme u Evropi..."

Marta

U tome i jeste Vas problem.
Vuk Karadzic je sve na Balkanu, osim izgleda Grka, smatrao srbima pa je i gusle sa kojima se susrio u Crnoj Gori, Hercegovini i Albaniji pridodao srpskoj tradiciji. To se zbilo u prvoj polovini 19 vijeka.
A gusle su tradicionalni instrument s'everne obale Grcke, Albanije, Crne Gore, Dalmacije sa Hercegovinom, s'everne Italije, dijela mediteranske obale Francuske i u Srbiju su uvezene sa useljenicima Crnogorcima, Brdjanima i Hercegovcima kao i Arbanasima.