Četvrtak, 30.03.2017.

16:37

Dan kada je prodata Aljaska

Izvor: B92

Dan kada je prodata Aljaska IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

49 Komentari

Sortiraj po:

EU Citizen

pre 6 godina

@dominus
To zavisi od toga kako definišete "Rusiju". Vladajućoj mafiji, i carskoj, i boljševičkoj, je ta teritorija možda za nešto i bila korisna, ali je, kao i u slučaju Srbije, koja poslednjih sto godina ispašta megalomaniju Karađorđevića i karađorđevićevskih elita koji su odgrizli mnogo veći komad nego što je ta zemlja iscrpljena prvim svetskim ratom imala ekonomskih i intelektualnih kapaciteta da svari, za zaostalu, feudalnu Rusiju ogromna teritorija koju su osvojili i želeli da po svaku cenu zadrže, na šta su odlazili resursi dragoceni za razvoj evropske Rusije, koja je zbog toga gubila ekonomsku i socijalnu trku i dalje zaostajala, bili su istorijsko prokletstvo, koje je ultimativno odgovorno za nedovoljno brzu kapitalističku transformaciju carstva, njegov kolaps, i nastanak ubilačke boljševičke istorijske regresije koja je koštala života desetine miliona Rusa i praktično uništila ruski narod, jer ovo sad su degenerisani ostaci koji će za najdalje 30-40 godina doživeti totalni kolaps, i biti opet svedeni na trista kilometara smrznute sirotinje i bede oko Moskve. Šteta, imao je taj narod, isto kao i Srbi, u devetnaestom veku neku specifičnu energiju i kreativnost, sam sam veliki ljubitelj tadašnje ruske kulture, ali kombinacija rerogradne pravoslavne kulturne matrice, primitivizma generalne populacije, megalomanije i ograničenosti elita i daleko pametnije i efikasnije konkurencije, za sto godina je i veliku Rusiju, i njen odraz u krivom ogledalu, malu Srbiju, svela na ove propale karikature, neuspele državne i nacionalne projekte koji prolaze kroz konačnu agoniju pre nego što potpuno nestanu sa istorijske scene.

dominus

pre 6 godina

@ EU Citizen

Najgluplja moguća odluka za Rusiju, bilo bi da su prodali Sibir bilo kojoj državi (npr Britaniji, SADu, pa i Kini), dok, s druge strane, prodaja Aljaske i nije bila neki veliki gubitak (možda bi je svakako izgubili vremenom, ovako su je bar unovčili) za Ruse.

@ neutralni felsh

Porediš Aljasku sa Kosovom?! Stvarno neslana šala. Od većeg značaja za Srbiju predstavlja Kosovo, nego za Rusiju Aljaska. S druge strane, otkud znaš da Kosovo opet neće biti pod jurisdikcijom Srbije?!

артиљерац

pre 6 godina

@ my way Баранов се није повукао,него је умро.Уговор о концесији
је био важећи,и требало је да посао продуже његови синови.Али,њих
је добио из брака са Ескимком,и руски Патријарх их је прогласио
незаконитом децом и нису могли да наследе оца.Формално,Патријарх је
био у праву,јер се Баранов није венчао у цркви,а грађански брак тад
није ни постојао.Иначе су Руси Аљаску нудили још Томасу Џеферсону,
3.америчком председнику,али Конгрес није дао паре,па од посла није
било ништа.До продаје је дошло,јер су Руси за време грађанског рата
у САД својом флотом штитили луке Севера од поморске блокаде.Наравно
за паре.Линколн гине у атентату,а пошто није прављен никакав уговор
о тој "услузи" настала је фрка.Државни секретар Сјуард се сетио да
су Руси нудили Аљаску Џеферсону и,уз руску сагласност,изашао пред
Конгрес као да да је само куповина Аљаске у питању.Једва је прошло
у Конгресу,и после је прављен уговор.Руси су једва чекали да се
ратосиљају Аљаске,јер су имали само трошкове одржавања гарнизона
у Ситки.А никакве приходе од тог власништва.А и корисно су потрошили
паре,на развој железничке мреже у Русији.

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

артиљерац

pre 6 godina

@ bomberos Беринг је био руски поданик,пловио је на руском броду и
плату добијао од руског цара.Где је рођен је,у овом случју,небитно.

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

Maslačak

pre 6 godina

Na kraju najgore prosli indijanci ili ti starosedeoci. Kao i uvek.
(Washington, 30. mart 2017 17:53)

A tako su lepo i bogato živeli pod Rusima...

objektivno

pre 6 godina

Mozete da kukate zasto su prodali o zasto... ali drzava ne treba da ima vecu teritoriju nego sto moze da odbrani. To su Srbi najbolje osjetili.

Rusija je bila u krizi i Alaska je mogla da odleti i bez novca. Da je kojim slucajem ostala, mislte da bi zapadne sile koje su poslazle vojsku ifinansirale "Bele" sago gledale Alasku i ne bi poslali vojsku? Ameri bi samo usli tamo i podavili ruse koji su bili zauzeti odbranom vecih gradovau samoj Rusiji. Poslije nema sanse da bi Sovjeti spremali invaziju preko moreuza da povrate Alasku.

Lacerta

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

Da, a jedan takav međunarodni ugovor je napisan u samo jednom primerku, koji je dat na čuvanje trećem zameniku kurira tadašnjeg ruskog ministarstva inostranih poslova?

Vi rusofili/amerofobi ponekad baš lupate k'o plehano lonče po stepenicama...

Pertinaks

pre 6 godina

Dobro je da su Rusi prodali zamislite da da je za vreme hladnog rata SSSR imao tamo rakete , prstalo bi na sve strane i nas ovde ne bi bilo.

lanA

pre 6 godina

@ Lana

Sviđa mi se Vaš komentar. Lepo je napisan i sadrži korisne informacije.
Žao mi je što ste svoju sreću potražili tako daleko od Srbije...

Bosanac

pre 6 godina

Lana, 30. mart 2017 23:58

Lana , udaj se za mene ;-)
Zezam se malo naravno, ali ono sto vidim da si jako zanimljiva osoba ,inteligentna , elokventna i nadasve veliki borac sa zanimljivim pogledom na svijet i zivot uopce. Hvala ti na ovom tekstu.

my way

pre 6 godina

Није то све баш тако било. Прво, Руска Америчка Компанија (РАК) која је пословала на Аљасци била је у кризи након што се Александар Баранов повукао из ње, а официри који су преузели управу нису је добро водили. Затим, што је још важније, избио је Кримски рат у којем су Енглеска и Француска биле на страни Турске и енглеска флота је контролисала поморске путеве. Продаја Аљаске се наметнула као логичан акт за Русију и САД које су тада биле у пријатељским односима, начин да се доскочи Енглезима. Сад, из ове перспективе све то изгледа другачије. Када се узме у обзир процес деколонизације и стварања од њих независних држава, те СССР и цепање царске Русије, мој лични закључак је да је велико питање да ли би Аљаска била у саставу данашње Русије све и да није продата.

Lana

pre 6 godina

@ Washington:

Pa da su najgore prošli baš i ne bih rekla. Po zakonu iz 1971. na osnovu kojeg im je vraćena zemlja i omogućena finansijska kompenzacija, osnovane su takozvane starosedelačke (Native) korporacije koje upravljaju tom zemljom i imaju deonice u drugim privrednim oblastima od kojih Aljaska prihoduje, naročito naftno-petrohemijskoj industriji i turizmu. Te korporacije aljaskim starosedeocima finansiraju najrazličitije vrste socijalnih benefita: subvencionisane, nekad čak i besplatne stanove, bonove za hranu i narodne kuhinje, stipendije za školovanje, finansijsku pomoć i lečenje. U Enkoridžu postoji velika i moderna bolnica za starosedelačko stanovništvo, gde su im zdravstvene usluge potpuno besplatne. Međutim, problem je što njihova populacija te finansijske subvencije koristi uglavnom za opijanje i drogiranje. I pored besplatnog ili za američke standarde smešno jeftinog školovanja i dalje su najneobrazovaniji i socijalno najugroženiji deo stanovništva Aljaske. Preko 90% posto beskućnika u Enkoridžu što u delirijumu besciljno lutaju gradom su upravo oni, a Enkoridž je prepun beskućnika. Takav nomadski život je prosto sastavni deo njihove kolektivne svesti i to je u redu, ali su neke druge tekovine civilizacije sasvim lepo prihvatili. A ta priča o otimanju zemlje i višedecenijskom teroru belog čoveka koju forsiraju apsolutno ne pije vodu, jer na teritoriji od 1700000 kvadratnih kilometara koliko ima Aljaska živi nešto više ljudi nego u Crnoj Gori, tamo, jednostavno, ima i više nego dovoljno mesta za sve, samo je problem što na Aljaski neće da živi niko ko ne mora. Hajde da se osvrnem malo i na to, jer taj "raj" hvale izgleda samo oni koji su ga videli na razglednici, ili eventualno srpski W&T studenti koji borave tu tri i po meseca preko leta, kada zarade tridesetak prosečnih srpskih plata. Imala sam tu (ne)sreću da godinu i po dana živim u Enkoridžu. Konkurišući za medicinske fakultete širom Amerike, primljena sam baš na njihov. Zapravo, primljena sam na više njih, ali je ovaj u Enkoridžu davao neku bespovratnu finansijsku pomoć što se finansira iz budžeta Aljaske, a meni je to tada bilo važno pa sam izabrala njega i iz Pensilvanije se zaputila na Aljasku. Majko mila! Prva najbliža civilizacija (Sijetl) udaljen je tri i po sata avionom. Stvarno ne mogu da grešim dušu, prirode što se tiče, Aljaska je prosto prelepa, na sve strane imate kojekakve planinčure pa ko voli, nek izvoli. Problem je u meni jer sam jednostavno gradsko dete i od par lepo uređenih urbanih zelenih površina i povremenih izleta van grada, meni od prirode više ne treba. Stvar je u tome što je većina te divne prirode na Aljaski manje ili više teško dostupna pa da biste bilo šta od toga videli, morate dobro da se pomučite, pentrate, visite, puzite i dubite na trepavicama. Sve je podređeno tzv. outdoor aktivnostima, ako niste zainteresovani za lov, planinarenje i pecanje, tamo nema šta da tražite jer kulturni sadržaji postoje u tragovima, sva tri bioskopa u gradu prikazuju isključivo holivudske komercijalne filmove, a repertoar jedinog pozorišta u Enkoridžu i mislim celoj Aljaski je toliko jadan da se pitam za šta im uopšte služi onolika zgradurina? E sad, što se tiče outdoor aktivnosti na Aljaski, tu dolazimo do vrlo bitnog ograničavajućeg faktora u vezi sa njima: vremenskih (ne)prilika. Moje prve zime ovde prvi sneg je pao sredinom ili krajem oktobra; poslednji veći kijamet smo imali početkom aprila. Posle toga je bilo hladno, ali bez snega do kraja aprila, da bi početkom maja krenulo nešto što je KONAČNO počelo da liči na proleće, koje je krajem meseca prešlo u leto. Leto na Aljaski je divno, tokom dana 26, 27, 28 stepeni, sunce od kraja maja do sredinje jula zalazi oko ili iza ponoći pa možete do maksimuma iskoristiti dan. Problem sa letom je upravo njegova dužina jer traje od kraja maja do početka jula. Već sredinom jula kreću kiše koje u avgustu postaju sve učestalije, padaju veći deo septembra, da bi u oktobru ustuknule pred naglim zahlađenjem koje krajem meseca ili početkom novembra prelazi u sneg i zimu što traje do sredine aprila, pa ako želite nešto na Aljaski da vidite i uradite, prozor vam je do kraja maja do kraja jula, ili eventualno početka avgusta ako imate sreće; pre toga dočekaće vas sneg do kolena, a posle toga kiša. Količina snega tokom zime je neverovatno frustrirajuća, a još veći problem je to što tokom šest ili više meseci temperatura ne ide iznad nule pa se on uopšte ne topi nego ga guraju gde stignu: pored puteva, između saobraćajnih traka, kamionima ga prevoze gde god ima slobodnog prostora i prave ogromna snežna brda... E sad, sreća u mojoj nesreći odabira Enkoridža kao mesta studiranja bilo je to što je njihov medicinski program deo univerzitetske mreže WWAMI koju čine univerziteti iz država Vašington, Vajoming, Aljaska, Montana i Ajdaho i to mi je omogućilo da posle odslušanih pretkliničkih predmeta (prva četiri semestra) kliničke mogu da pohađam na bilo kom univerzitetu iz te mreže. Naravno, izabrala sam najveći grad, prelepi Sijetl, i njihov University of Washington School of Medicine. I nisam se pokajala, što ovde u Americi kažu, Aljaska prosto nije moja šolja čaja jer osim nekoliko dragih i vrednih poznanstava i činjenice da u samom Enkoridžu postoji ski-staza, a u skijanje sam zaljubljena odmalena, ništa me u vezi sa tom državom nije oduševilo, ali opet, svakom svoje.

345

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

To nigde nije zapisano u istoriji ni Rusije ni SAD. Cist trac.

BSN

pre 6 godina

Sto je Rusija prodavala Aljasku to nisam nikad skontao.
(Patrick, 30. mart 2017 20:59)

U to vreme Rusija je bila u ratu sa Velikom Britanijom (Krimski rat) i brinula se da ce Britanija preko svog dominiona Kanade napasti Aljasku i sa kopna i morskom blokadom. Britanija i Rusija su ratovale na Kamcatki i iako je Rusija dobila taj sukob, poraz u Krimskom ratu je naterao Rusiju da bolje proda Aljasku nego da je izgubi. U to vreme USA i Britanija nisu bile bas u ljubavi i Rusija je racunala da je bolje da proda Aljasku Amerima, iako je ponuda dostavljena i Britaniji koja nije pokazala interes za kupovinu.

Mikiveliki

pre 6 godina

Благо је рећи да је То била глупа продаја. Само због тога, све људе који су учествовали у томе, требало би на сваки начин дискредитовати.

stari Taja

pre 6 godina

Ne rekoste, da je tada Rusija bila u ratu, protiv Engleske, te je bila u strahu od eventualne blokade mocne flote UK-a,i procenila je da je bolje prodati, nego izgubiti Aljasku.

Mošalengija

pre 6 godina

Aljaska placena samo 7,2milki tadasljih dolara a neki tamo Pogba koji trci za loptom placen 120 miliona evra. Nema granice gluposti covecanstva.

dragan dragan

pre 6 godina

Ima vic iz sovjetskih vremena. Zavsava generacija fakultet, najbolji student dobija posao, u Moskvi i zahvaljuje partiji, drugi u Lenjingradu, takodje zahvaljuje partji, a zadnji, najgori student dobija Sibir, on se zahvaljuje Caru sto je prodao Aljasku.

odgovor

pre 6 godina

Kamo lepe sreće da su Rusi sem Aljaske, i velike delove osam puta prostranijeg Sibira prosledili Amerikancima, Japancima i Kinezima da nešto od njega naprave, a ne samo ovako maltene nasumice razbacana gomila rudnika, zatvoreničkih kolonija i vojnih baza. Takva je i Kanada bila na samom početku britanske kolonizacije, a pogledajte danas u šta se pretvorila, jedno je od najboljih mesta za život na planeti. GDP po glavi stanovnika u bogatoj Aljasci je drugi najveći od svih USA država, i oko 4 puta je veći od ruskog (a skoro 10 puta veći nominalno), i iako je zbog surove klime retko naseljena, ostatak USA ima od nje velike koristi pre svega od efikasnog korišćenja njenih sirovina. A pogledajte sa druge strane ogromni Sibir i kako je zapušten od strane Rusa, dok u susedstvu Kina, čije su to u mnogome istorijske teritorije, plače za sirovinama i životnim prostorom. Drugim rečima, da je Aljaska ostala u Rusiji, samo bi Rusija bila teritorijalno veća za desetinu, i ništa više, jer oni nisu u stanju ekonomski efektivno da svare ni petinu svojih sadašnjih teritorija.

Daleko

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.

blek stena i crveni mundiri

pre 6 godina

cela nauka bi mogla sada da se isprica iz kojega su sve razloga Rusi prodali Aljasku...a sasvim je sigurno da nisu podresili ma koliko bi to moglo da se protumaci iz ove perspektive.Malo je jedan komentar da bi se sva ta istorija pojasnila

nexttime

pre 6 godina

Bio preko work and travela. Ziveo 4 meseca u National Park Denali. Sta reci, prelepa priroda, suv cist vazduh, hladna glecerska voda, uzivanje je bilo raditi i ziveti tu. U periodu od maja do septembra kada sam ja bio, temperatura se krece od 10-28 stepeni. Zna da bude dosta kise, ali i dosta je lepih i suncanih dana.

paja

pre 6 godina

da nisu amerikanci dobili aljasku od rusa, kao i luizijanu od francuza, za simbolične iznose, da bi bili ojačani, i kao takvi preuzeli primat od engleza, te tako ove konačno skinuli s grbače, što francuske, što ruske?

EU Citizen

pre 6 godina

Kamo sreće da su prodali i Sibir, umesto kažnjeničkih logora sada bi tamo bili auto-putevi, dajneri i drumske mehane, a istorija Rusije bez tog kamena oko vrata koji je počeo da donosi neku korist tek nedavno, a i danas, kada se sve sabere, tu zaostalu zemlju koja nema ljudske, ekonomske i intelektualne kapaciteta da je razvije, sve azijsle teritorrije verovatno još koštaju više nego što donose, verovatno bi izgledala sasvim drukčike i manje krvavo.

Mošalengija

pre 6 godina

Aljaska placena samo 7,2milki tadasljih dolara a neki tamo Pogba koji trci za loptom placen 120 miliona evra. Nema granice gluposti covecanstva.

nexttime

pre 6 godina

Bio preko work and travela. Ziveo 4 meseca u National Park Denali. Sta reci, prelepa priroda, suv cist vazduh, hladna glecerska voda, uzivanje je bilo raditi i ziveti tu. U periodu od maja do septembra kada sam ja bio, temperatura se krece od 10-28 stepeni. Zna da bude dosta kise, ali i dosta je lepih i suncanih dana.

stari Taja

pre 6 godina

Ne rekoste, da je tada Rusija bila u ratu, protiv Engleske, te je bila u strahu od eventualne blokade mocne flote UK-a,i procenila je da je bolje prodati, nego izgubiti Aljasku.

Lana

pre 6 godina

@ Washington:

Pa da su najgore prošli baš i ne bih rekla. Po zakonu iz 1971. na osnovu kojeg im je vraćena zemlja i omogućena finansijska kompenzacija, osnovane su takozvane starosedelačke (Native) korporacije koje upravljaju tom zemljom i imaju deonice u drugim privrednim oblastima od kojih Aljaska prihoduje, naročito naftno-petrohemijskoj industriji i turizmu. Te korporacije aljaskim starosedeocima finansiraju najrazličitije vrste socijalnih benefita: subvencionisane, nekad čak i besplatne stanove, bonove za hranu i narodne kuhinje, stipendije za školovanje, finansijsku pomoć i lečenje. U Enkoridžu postoji velika i moderna bolnica za starosedelačko stanovništvo, gde su im zdravstvene usluge potpuno besplatne. Međutim, problem je što njihova populacija te finansijske subvencije koristi uglavnom za opijanje i drogiranje. I pored besplatnog ili za američke standarde smešno jeftinog školovanja i dalje su najneobrazovaniji i socijalno najugroženiji deo stanovništva Aljaske. Preko 90% posto beskućnika u Enkoridžu što u delirijumu besciljno lutaju gradom su upravo oni, a Enkoridž je prepun beskućnika. Takav nomadski život je prosto sastavni deo njihove kolektivne svesti i to je u redu, ali su neke druge tekovine civilizacije sasvim lepo prihvatili. A ta priča o otimanju zemlje i višedecenijskom teroru belog čoveka koju forsiraju apsolutno ne pije vodu, jer na teritoriji od 1700000 kvadratnih kilometara koliko ima Aljaska živi nešto više ljudi nego u Crnoj Gori, tamo, jednostavno, ima i više nego dovoljno mesta za sve, samo je problem što na Aljaski neće da živi niko ko ne mora. Hajde da se osvrnem malo i na to, jer taj "raj" hvale izgleda samo oni koji su ga videli na razglednici, ili eventualno srpski W&T studenti koji borave tu tri i po meseca preko leta, kada zarade tridesetak prosečnih srpskih plata. Imala sam tu (ne)sreću da godinu i po dana živim u Enkoridžu. Konkurišući za medicinske fakultete širom Amerike, primljena sam baš na njihov. Zapravo, primljena sam na više njih, ali je ovaj u Enkoridžu davao neku bespovratnu finansijsku pomoć što se finansira iz budžeta Aljaske, a meni je to tada bilo važno pa sam izabrala njega i iz Pensilvanije se zaputila na Aljasku. Majko mila! Prva najbliža civilizacija (Sijetl) udaljen je tri i po sata avionom. Stvarno ne mogu da grešim dušu, prirode što se tiče, Aljaska je prosto prelepa, na sve strane imate kojekakve planinčure pa ko voli, nek izvoli. Problem je u meni jer sam jednostavno gradsko dete i od par lepo uređenih urbanih zelenih površina i povremenih izleta van grada, meni od prirode više ne treba. Stvar je u tome što je većina te divne prirode na Aljaski manje ili više teško dostupna pa da biste bilo šta od toga videli, morate dobro da se pomučite, pentrate, visite, puzite i dubite na trepavicama. Sve je podređeno tzv. outdoor aktivnostima, ako niste zainteresovani za lov, planinarenje i pecanje, tamo nema šta da tražite jer kulturni sadržaji postoje u tragovima, sva tri bioskopa u gradu prikazuju isključivo holivudske komercijalne filmove, a repertoar jedinog pozorišta u Enkoridžu i mislim celoj Aljaski je toliko jadan da se pitam za šta im uopšte služi onolika zgradurina? E sad, što se tiče outdoor aktivnosti na Aljaski, tu dolazimo do vrlo bitnog ograničavajućeg faktora u vezi sa njima: vremenskih (ne)prilika. Moje prve zime ovde prvi sneg je pao sredinom ili krajem oktobra; poslednji veći kijamet smo imali početkom aprila. Posle toga je bilo hladno, ali bez snega do kraja aprila, da bi početkom maja krenulo nešto što je KONAČNO počelo da liči na proleće, koje je krajem meseca prešlo u leto. Leto na Aljaski je divno, tokom dana 26, 27, 28 stepeni, sunce od kraja maja do sredinje jula zalazi oko ili iza ponoći pa možete do maksimuma iskoristiti dan. Problem sa letom je upravo njegova dužina jer traje od kraja maja do početka jula. Već sredinom jula kreću kiše koje u avgustu postaju sve učestalije, padaju veći deo septembra, da bi u oktobru ustuknule pred naglim zahlađenjem koje krajem meseca ili početkom novembra prelazi u sneg i zimu što traje do sredine aprila, pa ako želite nešto na Aljaski da vidite i uradite, prozor vam je do kraja maja do kraja jula, ili eventualno početka avgusta ako imate sreće; pre toga dočekaće vas sneg do kolena, a posle toga kiša. Količina snega tokom zime je neverovatno frustrirajuća, a još veći problem je to što tokom šest ili više meseci temperatura ne ide iznad nule pa se on uopšte ne topi nego ga guraju gde stignu: pored puteva, između saobraćajnih traka, kamionima ga prevoze gde god ima slobodnog prostora i prave ogromna snežna brda... E sad, sreća u mojoj nesreći odabira Enkoridža kao mesta studiranja bilo je to što je njihov medicinski program deo univerzitetske mreže WWAMI koju čine univerziteti iz država Vašington, Vajoming, Aljaska, Montana i Ajdaho i to mi je omogućilo da posle odslušanih pretkliničkih predmeta (prva četiri semestra) kliničke mogu da pohađam na bilo kom univerzitetu iz te mreže. Naravno, izabrala sam najveći grad, prelepi Sijetl, i njihov University of Washington School of Medicine. I nisam se pokajala, što ovde u Americi kažu, Aljaska prosto nije moja šolja čaja jer osim nekoliko dragih i vrednih poznanstava i činjenice da u samom Enkoridžu postoji ski-staza, a u skijanje sam zaljubljena odmalena, ništa me u vezi sa tom državom nije oduševilo, ali opet, svakom svoje.

345

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

To nigde nije zapisano u istoriji ni Rusije ni SAD. Cist trac.

dragan dragan

pre 6 godina

Ima vic iz sovjetskih vremena. Zavsava generacija fakultet, najbolji student dobija posao, u Moskvi i zahvaljuje partiji, drugi u Lenjingradu, takodje zahvaljuje partji, a zadnji, najgori student dobija Sibir, on se zahvaljuje Caru sto je prodao Aljasku.

odgovor

pre 6 godina

Kamo lepe sreće da su Rusi sem Aljaske, i velike delove osam puta prostranijeg Sibira prosledili Amerikancima, Japancima i Kinezima da nešto od njega naprave, a ne samo ovako maltene nasumice razbacana gomila rudnika, zatvoreničkih kolonija i vojnih baza. Takva je i Kanada bila na samom početku britanske kolonizacije, a pogledajte danas u šta se pretvorila, jedno je od najboljih mesta za život na planeti. GDP po glavi stanovnika u bogatoj Aljasci je drugi najveći od svih USA država, i oko 4 puta je veći od ruskog (a skoro 10 puta veći nominalno), i iako je zbog surove klime retko naseljena, ostatak USA ima od nje velike koristi pre svega od efikasnog korišćenja njenih sirovina. A pogledajte sa druge strane ogromni Sibir i kako je zapušten od strane Rusa, dok u susedstvu Kina, čije su to u mnogome istorijske teritorije, plače za sirovinama i životnim prostorom. Drugim rečima, da je Aljaska ostala u Rusiji, samo bi Rusija bila teritorijalno veća za desetinu, i ništa više, jer oni nisu u stanju ekonomski efektivno da svare ni petinu svojih sadašnjih teritorija.

BSN

pre 6 godina

Sto je Rusija prodavala Aljasku to nisam nikad skontao.
(Patrick, 30. mart 2017 20:59)

U to vreme Rusija je bila u ratu sa Velikom Britanijom (Krimski rat) i brinula se da ce Britanija preko svog dominiona Kanade napasti Aljasku i sa kopna i morskom blokadom. Britanija i Rusija su ratovale na Kamcatki i iako je Rusija dobila taj sukob, poraz u Krimskom ratu je naterao Rusiju da bolje proda Aljasku nego da je izgubi. U to vreme USA i Britanija nisu bile bas u ljubavi i Rusija je racunala da je bolje da proda Aljasku Amerima, iako je ponuda dostavljena i Britaniji koja nije pokazala interes za kupovinu.

Daleko

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.

EU Citizen

pre 6 godina

Kamo sreće da su prodali i Sibir, umesto kažnjeničkih logora sada bi tamo bili auto-putevi, dajneri i drumske mehane, a istorija Rusije bez tog kamena oko vrata koji je počeo da donosi neku korist tek nedavno, a i danas, kada se sve sabere, tu zaostalu zemlju koja nema ljudske, ekonomske i intelektualne kapaciteta da je razvije, sve azijsle teritorrije verovatno još koštaju više nego što donose, verovatno bi izgledala sasvim drukčike i manje krvavo.

blek stena i crveni mundiri

pre 6 godina

cela nauka bi mogla sada da se isprica iz kojega su sve razloga Rusi prodali Aljasku...a sasvim je sigurno da nisu podresili ma koliko bi to moglo da se protumaci iz ove perspektive.Malo je jedan komentar da bi se sva ta istorija pojasnila

paja

pre 6 godina

da nisu amerikanci dobili aljasku od rusa, kao i luizijanu od francuza, za simbolične iznose, da bi bili ojačani, i kao takvi preuzeli primat od engleza, te tako ove konačno skinuli s grbače, što francuske, što ruske?

Mikiveliki

pre 6 godina

Благо је рећи да је То била глупа продаја. Само због тога, све људе који су учествовали у томе, требало би на сваки начин дискредитовати.

Lacerta

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

Da, a jedan takav međunarodni ugovor je napisan u samo jednom primerku, koji je dat na čuvanje trećem zameniku kurira tadašnjeg ruskog ministarstva inostranih poslova?

Vi rusofili/amerofobi ponekad baš lupate k'o plehano lonče po stepenicama...

my way

pre 6 godina

Није то све баш тако било. Прво, Руска Америчка Компанија (РАК) која је пословала на Аљасци била је у кризи након што се Александар Баранов повукао из ње, а официри који су преузели управу нису је добро водили. Затим, што је још важније, избио је Кримски рат у којем су Енглеска и Француска биле на страни Турске и енглеска флота је контролисала поморске путеве. Продаја Аљаске се наметнула као логичан акт за Русију и САД које су тада биле у пријатељским односима, начин да се доскочи Енглезима. Сад, из ове перспективе све то изгледа другачије. Када се узме у обзир процес деколонизације и стварања од њих независних држава, те СССР и цепање царске Русије, мој лични закључак је да је велико питање да ли би Аљаска била у саставу данашње Русије све и да није продата.

Maslačak

pre 6 godina

Na kraju najgore prosli indijanci ili ti starosedeoci. Kao i uvek.
(Washington, 30. mart 2017 17:53)

A tako su lepo i bogato živeli pod Rusima...

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

lanA

pre 6 godina

@ Lana

Sviđa mi se Vaš komentar. Lepo je napisan i sadrži korisne informacije.
Žao mi je što ste svoju sreću potražili tako daleko od Srbije...

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

артиљерац

pre 6 godina

@ bomberos Беринг је био руски поданик,пловио је на руском броду и
плату добијао од руског цара.Где је рођен је,у овом случју,небитно.

Bosanac

pre 6 godina

Lana, 30. mart 2017 23:58

Lana , udaj se za mene ;-)
Zezam se malo naravno, ali ono sto vidim da si jako zanimljiva osoba ,inteligentna , elokventna i nadasve veliki borac sa zanimljivim pogledom na svijet i zivot uopce. Hvala ti na ovom tekstu.

objektivno

pre 6 godina

Mozete da kukate zasto su prodali o zasto... ali drzava ne treba da ima vecu teritoriju nego sto moze da odbrani. To su Srbi najbolje osjetili.

Rusija je bila u krizi i Alaska je mogla da odleti i bez novca. Da je kojim slucajem ostala, mislte da bi zapadne sile koje su poslazle vojsku ifinansirale "Bele" sago gledale Alasku i ne bi poslali vojsku? Ameri bi samo usli tamo i podavili ruse koji su bili zauzeti odbranom vecih gradovau samoj Rusiji. Poslije nema sanse da bi Sovjeti spremali invaziju preko moreuza da povrate Alasku.

Pertinaks

pre 6 godina

Dobro je da su Rusi prodali zamislite da da je za vreme hladnog rata SSSR imao tamo rakete , prstalo bi na sve strane i nas ovde ne bi bilo.

dominus

pre 6 godina

@ EU Citizen

Najgluplja moguća odluka za Rusiju, bilo bi da su prodali Sibir bilo kojoj državi (npr Britaniji, SADu, pa i Kini), dok, s druge strane, prodaja Aljaske i nije bila neki veliki gubitak (možda bi je svakako izgubili vremenom, ovako su je bar unovčili) za Ruse.

@ neutralni felsh

Porediš Aljasku sa Kosovom?! Stvarno neslana šala. Od većeg značaja za Srbiju predstavlja Kosovo, nego za Rusiju Aljaska. S druge strane, otkud znaš da Kosovo opet neće biti pod jurisdikcijom Srbije?!

EU Citizen

pre 6 godina

@dominus
To zavisi od toga kako definišete "Rusiju". Vladajućoj mafiji, i carskoj, i boljševičkoj, je ta teritorija možda za nešto i bila korisna, ali je, kao i u slučaju Srbije, koja poslednjih sto godina ispašta megalomaniju Karađorđevića i karađorđevićevskih elita koji su odgrizli mnogo veći komad nego što je ta zemlja iscrpljena prvim svetskim ratom imala ekonomskih i intelektualnih kapaciteta da svari, za zaostalu, feudalnu Rusiju ogromna teritorija koju su osvojili i želeli da po svaku cenu zadrže, na šta su odlazili resursi dragoceni za razvoj evropske Rusije, koja je zbog toga gubila ekonomsku i socijalnu trku i dalje zaostajala, bili su istorijsko prokletstvo, koje je ultimativno odgovorno za nedovoljno brzu kapitalističku transformaciju carstva, njegov kolaps, i nastanak ubilačke boljševičke istorijske regresije koja je koštala života desetine miliona Rusa i praktično uništila ruski narod, jer ovo sad su degenerisani ostaci koji će za najdalje 30-40 godina doživeti totalni kolaps, i biti opet svedeni na trista kilometara smrznute sirotinje i bede oko Moskve. Šteta, imao je taj narod, isto kao i Srbi, u devetnaestom veku neku specifičnu energiju i kreativnost, sam sam veliki ljubitelj tadašnje ruske kulture, ali kombinacija rerogradne pravoslavne kulturne matrice, primitivizma generalne populacije, megalomanije i ograničenosti elita i daleko pametnije i efikasnije konkurencije, za sto godina je i veliku Rusiju, i njen odraz u krivom ogledalu, malu Srbiju, svela na ove propale karikature, neuspele državne i nacionalne projekte koji prolaze kroz konačnu agoniju pre nego što potpuno nestanu sa istorijske scene.

артиљерац

pre 6 godina

@ my way Баранов се није повукао,него је умро.Уговор о концесији
је био важећи,и требало је да посао продуже његови синови.Али,њих
је добио из брака са Ескимком,и руски Патријарх их је прогласио
незаконитом децом и нису могли да наследе оца.Формално,Патријарх је
био у праву,јер се Баранов није венчао у цркви,а грађански брак тад
није ни постојао.Иначе су Руси Аљаску нудили још Томасу Џеферсону,
3.америчком председнику,али Конгрес није дао паре,па од посла није
било ништа.До продаје је дошло,јер су Руси за време грађанског рата
у САД својом флотом штитили луке Севера од поморске блокаде.Наравно
за паре.Линколн гине у атентату,а пошто није прављен никакав уговор
о тој "услузи" настала је фрка.Државни секретар Сјуард се сетио да
су Руси нудили Аљаску Џеферсону и,уз руску сагласност,изашао пред
Конгрес као да да је само куповина Аљаске у питању.Једва је прошло
у Конгресу,и после је прављен уговор.Руси су једва чекали да се
ратосиљају Аљаске,јер су имали само трошкове одржавања гарнизона
у Ситки.А никакве приходе од тог власништва.А и корисно су потрошили
паре,на развој железничке мреже у Русији.

Daleko

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.

EU Citizen

pre 6 godina

Kamo sreće da su prodali i Sibir, umesto kažnjeničkih logora sada bi tamo bili auto-putevi, dajneri i drumske mehane, a istorija Rusije bez tog kamena oko vrata koji je počeo da donosi neku korist tek nedavno, a i danas, kada se sve sabere, tu zaostalu zemlju koja nema ljudske, ekonomske i intelektualne kapaciteta da je razvije, sve azijsle teritorrije verovatno još koštaju više nego što donose, verovatno bi izgledala sasvim drukčike i manje krvavo.

Mošalengija

pre 6 godina

Aljaska placena samo 7,2milki tadasljih dolara a neki tamo Pogba koji trci za loptom placen 120 miliona evra. Nema granice gluposti covecanstva.

odgovor

pre 6 godina

Kamo lepe sreće da su Rusi sem Aljaske, i velike delove osam puta prostranijeg Sibira prosledili Amerikancima, Japancima i Kinezima da nešto od njega naprave, a ne samo ovako maltene nasumice razbacana gomila rudnika, zatvoreničkih kolonija i vojnih baza. Takva je i Kanada bila na samom početku britanske kolonizacije, a pogledajte danas u šta se pretvorila, jedno je od najboljih mesta za život na planeti. GDP po glavi stanovnika u bogatoj Aljasci je drugi najveći od svih USA država, i oko 4 puta je veći od ruskog (a skoro 10 puta veći nominalno), i iako je zbog surove klime retko naseljena, ostatak USA ima od nje velike koristi pre svega od efikasnog korišćenja njenih sirovina. A pogledajte sa druge strane ogromni Sibir i kako je zapušten od strane Rusa, dok u susedstvu Kina, čije su to u mnogome istorijske teritorije, plače za sirovinama i životnim prostorom. Drugim rečima, da je Aljaska ostala u Rusiji, samo bi Rusija bila teritorijalno veća za desetinu, i ništa više, jer oni nisu u stanju ekonomski efektivno da svare ni petinu svojih sadašnjih teritorija.

Mikiveliki

pre 6 godina

Благо је рећи да је То била глупа продаја. Само због тога, све људе који су учествовали у томе, требало би на сваки начин дискредитовати.

Lana

pre 6 godina

@ Washington:

Pa da su najgore prošli baš i ne bih rekla. Po zakonu iz 1971. na osnovu kojeg im je vraćena zemlja i omogućena finansijska kompenzacija, osnovane su takozvane starosedelačke (Native) korporacije koje upravljaju tom zemljom i imaju deonice u drugim privrednim oblastima od kojih Aljaska prihoduje, naročito naftno-petrohemijskoj industriji i turizmu. Te korporacije aljaskim starosedeocima finansiraju najrazličitije vrste socijalnih benefita: subvencionisane, nekad čak i besplatne stanove, bonove za hranu i narodne kuhinje, stipendije za školovanje, finansijsku pomoć i lečenje. U Enkoridžu postoji velika i moderna bolnica za starosedelačko stanovništvo, gde su im zdravstvene usluge potpuno besplatne. Međutim, problem je što njihova populacija te finansijske subvencije koristi uglavnom za opijanje i drogiranje. I pored besplatnog ili za američke standarde smešno jeftinog školovanja i dalje su najneobrazovaniji i socijalno najugroženiji deo stanovništva Aljaske. Preko 90% posto beskućnika u Enkoridžu što u delirijumu besciljno lutaju gradom su upravo oni, a Enkoridž je prepun beskućnika. Takav nomadski život je prosto sastavni deo njihove kolektivne svesti i to je u redu, ali su neke druge tekovine civilizacije sasvim lepo prihvatili. A ta priča o otimanju zemlje i višedecenijskom teroru belog čoveka koju forsiraju apsolutno ne pije vodu, jer na teritoriji od 1700000 kvadratnih kilometara koliko ima Aljaska živi nešto više ljudi nego u Crnoj Gori, tamo, jednostavno, ima i više nego dovoljno mesta za sve, samo je problem što na Aljaski neće da živi niko ko ne mora. Hajde da se osvrnem malo i na to, jer taj "raj" hvale izgleda samo oni koji su ga videli na razglednici, ili eventualno srpski W&T studenti koji borave tu tri i po meseca preko leta, kada zarade tridesetak prosečnih srpskih plata. Imala sam tu (ne)sreću da godinu i po dana živim u Enkoridžu. Konkurišući za medicinske fakultete širom Amerike, primljena sam baš na njihov. Zapravo, primljena sam na više njih, ali je ovaj u Enkoridžu davao neku bespovratnu finansijsku pomoć što se finansira iz budžeta Aljaske, a meni je to tada bilo važno pa sam izabrala njega i iz Pensilvanije se zaputila na Aljasku. Majko mila! Prva najbliža civilizacija (Sijetl) udaljen je tri i po sata avionom. Stvarno ne mogu da grešim dušu, prirode što se tiče, Aljaska je prosto prelepa, na sve strane imate kojekakve planinčure pa ko voli, nek izvoli. Problem je u meni jer sam jednostavno gradsko dete i od par lepo uređenih urbanih zelenih površina i povremenih izleta van grada, meni od prirode više ne treba. Stvar je u tome što je većina te divne prirode na Aljaski manje ili više teško dostupna pa da biste bilo šta od toga videli, morate dobro da se pomučite, pentrate, visite, puzite i dubite na trepavicama. Sve je podređeno tzv. outdoor aktivnostima, ako niste zainteresovani za lov, planinarenje i pecanje, tamo nema šta da tražite jer kulturni sadržaji postoje u tragovima, sva tri bioskopa u gradu prikazuju isključivo holivudske komercijalne filmove, a repertoar jedinog pozorišta u Enkoridžu i mislim celoj Aljaski je toliko jadan da se pitam za šta im uopšte služi onolika zgradurina? E sad, što se tiče outdoor aktivnosti na Aljaski, tu dolazimo do vrlo bitnog ograničavajućeg faktora u vezi sa njima: vremenskih (ne)prilika. Moje prve zime ovde prvi sneg je pao sredinom ili krajem oktobra; poslednji veći kijamet smo imali početkom aprila. Posle toga je bilo hladno, ali bez snega do kraja aprila, da bi početkom maja krenulo nešto što je KONAČNO počelo da liči na proleće, koje je krajem meseca prešlo u leto. Leto na Aljaski je divno, tokom dana 26, 27, 28 stepeni, sunce od kraja maja do sredinje jula zalazi oko ili iza ponoći pa možete do maksimuma iskoristiti dan. Problem sa letom je upravo njegova dužina jer traje od kraja maja do početka jula. Već sredinom jula kreću kiše koje u avgustu postaju sve učestalije, padaju veći deo septembra, da bi u oktobru ustuknule pred naglim zahlađenjem koje krajem meseca ili početkom novembra prelazi u sneg i zimu što traje do sredine aprila, pa ako želite nešto na Aljaski da vidite i uradite, prozor vam je do kraja maja do kraja jula, ili eventualno početka avgusta ako imate sreće; pre toga dočekaće vas sneg do kolena, a posle toga kiša. Količina snega tokom zime je neverovatno frustrirajuća, a još veći problem je to što tokom šest ili više meseci temperatura ne ide iznad nule pa se on uopšte ne topi nego ga guraju gde stignu: pored puteva, između saobraćajnih traka, kamionima ga prevoze gde god ima slobodnog prostora i prave ogromna snežna brda... E sad, sreća u mojoj nesreći odabira Enkoridža kao mesta studiranja bilo je to što je njihov medicinski program deo univerzitetske mreže WWAMI koju čine univerziteti iz država Vašington, Vajoming, Aljaska, Montana i Ajdaho i to mi je omogućilo da posle odslušanih pretkliničkih predmeta (prva četiri semestra) kliničke mogu da pohađam na bilo kom univerzitetu iz te mreže. Naravno, izabrala sam najveći grad, prelepi Sijetl, i njihov University of Washington School of Medicine. I nisam se pokajala, što ovde u Americi kažu, Aljaska prosto nije moja šolja čaja jer osim nekoliko dragih i vrednih poznanstava i činjenice da u samom Enkoridžu postoji ski-staza, a u skijanje sam zaljubljena odmalena, ništa me u vezi sa tom državom nije oduševilo, ali opet, svakom svoje.

stari Taja

pre 6 godina

Ne rekoste, da je tada Rusija bila u ratu, protiv Engleske, te je bila u strahu od eventualne blokade mocne flote UK-a,i procenila je da je bolje prodati, nego izgubiti Aljasku.

345

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

To nigde nije zapisano u istoriji ni Rusije ni SAD. Cist trac.

paja

pre 6 godina

da nisu amerikanci dobili aljasku od rusa, kao i luizijanu od francuza, za simbolične iznose, da bi bili ojačani, i kao takvi preuzeli primat od engleza, te tako ove konačno skinuli s grbače, što francuske, što ruske?

blek stena i crveni mundiri

pre 6 godina

cela nauka bi mogla sada da se isprica iz kojega su sve razloga Rusi prodali Aljasku...a sasvim je sigurno da nisu podresili ma koliko bi to moglo da se protumaci iz ove perspektive.Malo je jedan komentar da bi se sva ta istorija pojasnila

nexttime

pre 6 godina

Bio preko work and travela. Ziveo 4 meseca u National Park Denali. Sta reci, prelepa priroda, suv cist vazduh, hladna glecerska voda, uzivanje je bilo raditi i ziveti tu. U periodu od maja do septembra kada sam ja bio, temperatura se krece od 10-28 stepeni. Zna da bude dosta kise, ali i dosta je lepih i suncanih dana.

BSN

pre 6 godina

Sto je Rusija prodavala Aljasku to nisam nikad skontao.
(Patrick, 30. mart 2017 20:59)

U to vreme Rusija je bila u ratu sa Velikom Britanijom (Krimski rat) i brinula se da ce Britanija preko svog dominiona Kanade napasti Aljasku i sa kopna i morskom blokadom. Britanija i Rusija su ratovale na Kamcatki i iako je Rusija dobila taj sukob, poraz u Krimskom ratu je naterao Rusiju da bolje proda Aljasku nego da je izgubi. U to vreme USA i Britanija nisu bile bas u ljubavi i Rusija je racunala da je bolje da proda Aljasku Amerima, iako je ponuda dostavljena i Britaniji koja nije pokazala interes za kupovinu.

Bosanac

pre 6 godina

Lana, 30. mart 2017 23:58

Lana , udaj se za mene ;-)
Zezam se malo naravno, ali ono sto vidim da si jako zanimljiva osoba ,inteligentna , elokventna i nadasve veliki borac sa zanimljivim pogledom na svijet i zivot uopce. Hvala ti na ovom tekstu.

lanA

pre 6 godina

@ Lana

Sviđa mi se Vaš komentar. Lepo je napisan i sadrži korisne informacije.
Žao mi je što ste svoju sreću potražili tako daleko od Srbije...

Lacerta

pre 6 godina

Aljaska nikad nije prodata, već ustupljena na korišćenje na period od 100 godina.
Ugovor je volšebno nestano nakon boljševističke revolucije.
(Daleko, 30. mart 2017 19:44)

Da, a jedan takav međunarodni ugovor je napisan u samo jednom primerku, koji je dat na čuvanje trećem zameniku kurira tadašnjeg ruskog ministarstva inostranih poslova?

Vi rusofili/amerofobi ponekad baš lupate k'o plehano lonče po stepenicama...

dominus

pre 6 godina

@ EU Citizen

Najgluplja moguća odluka za Rusiju, bilo bi da su prodali Sibir bilo kojoj državi (npr Britaniji, SADu, pa i Kini), dok, s druge strane, prodaja Aljaske i nije bila neki veliki gubitak (možda bi je svakako izgubili vremenom, ovako su je bar unovčili) za Ruse.

@ neutralni felsh

Porediš Aljasku sa Kosovom?! Stvarno neslana šala. Od većeg značaja za Srbiju predstavlja Kosovo, nego za Rusiju Aljaska. S druge strane, otkud znaš da Kosovo opet neće biti pod jurisdikcijom Srbije?!

Pertinaks

pre 6 godina

Dobro je da su Rusi prodali zamislite da da je za vreme hladnog rata SSSR imao tamo rakete , prstalo bi na sve strane i nas ovde ne bi bilo.

objektivno

pre 6 godina

Mozete da kukate zasto su prodali o zasto... ali drzava ne treba da ima vecu teritoriju nego sto moze da odbrani. To su Srbi najbolje osjetili.

Rusija je bila u krizi i Alaska je mogla da odleti i bez novca. Da je kojim slucajem ostala, mislte da bi zapadne sile koje su poslazle vojsku ifinansirale "Bele" sago gledale Alasku i ne bi poslali vojsku? Ameri bi samo usli tamo i podavili ruse koji su bili zauzeti odbranom vecih gradovau samoj Rusiji. Poslije nema sanse da bi Sovjeti spremali invaziju preko moreuza da povrate Alasku.

dragan dragan

pre 6 godina

Ima vic iz sovjetskih vremena. Zavsava generacija fakultet, najbolji student dobija posao, u Moskvi i zahvaljuje partiji, drugi u Lenjingradu, takodje zahvaljuje partji, a zadnji, najgori student dobija Sibir, on se zahvaljuje Caru sto je prodao Aljasku.

Maslačak

pre 6 godina

Na kraju najgore prosli indijanci ili ti starosedeoci. Kao i uvek.
(Washington, 30. mart 2017 17:53)

A tako su lepo i bogato živeli pod Rusima...

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

артиљерац

pre 6 godina

@ odgovor Брзо пиши писмо Думи,ма не,Путину лично па им предложи
да то ураде.Кажи да си ти стручњак,експерт и да си ти то све лепо
осмислио,они само да спроведу у дело.Наравно,тражи и добар хонорар.
Јави,леба ти,шта су ти одговорили.

my way

pre 6 godina

Није то све баш тако било. Прво, Руска Америчка Компанија (РАК) која је пословала на Аљасци била је у кризи након што се Александар Баранов повукао из ње, а официри који су преузели управу нису је добро водили. Затим, што је још важније, избио је Кримски рат у којем су Енглеска и Француска биле на страни Турске и енглеска флота је контролисала поморске путеве. Продаја Аљаске се наметнула као логичан акт за Русију и САД које су тада биле у пријатељским односима, начин да се доскочи Енглезима. Сад, из ове перспективе све то изгледа другачије. Када се узме у обзир процес деколонизације и стварања од њих независних држава, те СССР и цепање царске Русије, мој лични закључак је да је велико питање да ли би Аљаска била у саставу данашње Русије све и да није продата.

артиљерац

pre 6 godina

@ bomberos Беринг је био руски поданик,пловио је на руском броду и
плату добијао од руског цара.Где је рођен је,у овом случју,небитно.

артиљерац

pre 6 godina

@ my way Баранов се није повукао,него је умро.Уговор о концесији
је био важећи,и требало је да посао продуже његови синови.Али,њих
је добио из брака са Ескимком,и руски Патријарх их је прогласио
незаконитом децом и нису могли да наследе оца.Формално,Патријарх је
био у праву,јер се Баранов није венчао у цркви,а грађански брак тад
није ни постојао.Иначе су Руси Аљаску нудили још Томасу Џеферсону,
3.америчком председнику,али Конгрес није дао паре,па од посла није
било ништа.До продаје је дошло,јер су Руси за време грађанског рата
у САД својом флотом штитили луке Севера од поморске блокаде.Наравно
за паре.Линколн гине у атентату,а пошто није прављен никакав уговор
о тој "услузи" настала је фрка.Државни секретар Сјуард се сетио да
су Руси нудили Аљаску Џеферсону и,уз руску сагласност,изашао пред
Конгрес као да да је само куповина Аљаске у питању.Једва је прошло
у Конгресу,и после је прављен уговор.Руси су једва чекали да се
ратосиљају Аљаске,јер су имали само трошкове одржавања гарнизона
у Ситки.А никакве приходе од тог власништва.А и корисно су потрошили
паре,на развој железничке мреже у Русији.

EU Citizen

pre 6 godina

@dominus
To zavisi od toga kako definišete "Rusiju". Vladajućoj mafiji, i carskoj, i boljševičkoj, je ta teritorija možda za nešto i bila korisna, ali je, kao i u slučaju Srbije, koja poslednjih sto godina ispašta megalomaniju Karađorđevića i karađorđevićevskih elita koji su odgrizli mnogo veći komad nego što je ta zemlja iscrpljena prvim svetskim ratom imala ekonomskih i intelektualnih kapaciteta da svari, za zaostalu, feudalnu Rusiju ogromna teritorija koju su osvojili i želeli da po svaku cenu zadrže, na šta su odlazili resursi dragoceni za razvoj evropske Rusije, koja je zbog toga gubila ekonomsku i socijalnu trku i dalje zaostajala, bili su istorijsko prokletstvo, koje je ultimativno odgovorno za nedovoljno brzu kapitalističku transformaciju carstva, njegov kolaps, i nastanak ubilačke boljševičke istorijske regresije koja je koštala života desetine miliona Rusa i praktično uništila ruski narod, jer ovo sad su degenerisani ostaci koji će za najdalje 30-40 godina doživeti totalni kolaps, i biti opet svedeni na trista kilometara smrznute sirotinje i bede oko Moskve. Šteta, imao je taj narod, isto kao i Srbi, u devetnaestom veku neku specifičnu energiju i kreativnost, sam sam veliki ljubitelj tadašnje ruske kulture, ali kombinacija rerogradne pravoslavne kulturne matrice, primitivizma generalne populacije, megalomanije i ograničenosti elita i daleko pametnije i efikasnije konkurencije, za sto godina je i veliku Rusiju, i njen odraz u krivom ogledalu, malu Srbiju, svela na ove propale karikature, neuspele državne i nacionalne projekte koji prolaze kroz konačnu agoniju pre nego što potpuno nestanu sa istorijske scene.