Subota, 30.01.2016.

12:28

Oblak gasa juri ka nama brzinom od milion km/h

Izvor: Huffington Post

Oblak gasa juri ka nama brzinom od milion km/h IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

111 Komentari

Sortiraj po:

Miško

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.
(Dar Mar, 31. januar 2016 11:17)

Ne misle svi, neki misle da takvi ne gledaju i ne čitaju ništa!
Nego nam ajde kada si već jelte "obrazovan na zapadu", definiši kako nas to i čime NASA obmanjuje na konkretnim primerima, makar dva-tri biće dovoljno.
Jasno "lažirano sletanje na mesec" ne računam, to je već profano...

Dar Mar

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.

glauber

pre 8 godina

akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31

pomeraj ce se kretati brzinom zvuka u toj sipci, s tim da ne postoji apsolutno nerastegljiva sipka, u tom slucaju bi brzina zvuka bila beskonacna. Najbolje je da zamislis atome u cvrstom telu kao niz gde je svaki atom povezan sa susednim atomom putem opruge x--x--x--x... Na usporenom snimku sve bi izgledalo ovako: Kad ti pomeris atome na jednom kraju trebace izvesno vreme da se pomeri naredni sloj atoma, pa tek kad se oni pomere ide sledeci sloj i tako dalje. Kako atomi deluju jedni na druge brzinom svetlosti(elektromagnetnom silom), brzina zvuka mora biti manja. koliko je manja je malo komlikovanije(https://en.wikipedia.org/wiki/Phonon#Dispersion_relation).
vidi i odgovor na http://physics.stackexchange.com/questions/21122/if-i-move-a-long-solid-stick-can-i-send-message-fastest-than-light

Mahatma Gadni

pre 8 godina

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.
(Darko, 31. januar 2016 00:12) # Link komentara

Eh Darko, zašto bi čekao odgovor 1000 godina kada tvoj drugar može da ponovo pomeri polugu i na taj način ti odgovori trenutno?
Čime si uspeo da zaobiđeš poslednjih više od pola veka fizike i ostvariš trenutni komunikator.
Problem je što naša prava i neistegljiva šipka prati zakrivljenost prostora i vremena i prava je i neistegljiva samo u meri u kojoj je to i prostor u kome se nalazi.

Roko

pre 8 godina

@ solarna olujica

Ajnstajn nije bio siguran da li je beskonacan Svemir ili ljudska glupost. Jesi li ti svestan cinjenice da Svemir nije prostorno ogranicen!? Jesi li takodje svestan da taj oblak nije vizuelno uocen, vec samo njegova pozadinska radijacija i spektar boja koji odaju hemijski elementi? Sto je blizi crvenom pomaku, to je objekat dalji. Ja ne mogu da verujem da postoje ovoliko primitivni ljudi. Razumem da ne znate kako Svemir funkcionise, ali ajte zato ne komentarisite jer blamirate sebe.

svaka čast

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!
(solarna olujica, 30. januar 2016 18:37)
Ovaj komentar je lepo objasnio ovu vest i mnoge druge "naučne' vesti koje čitamo u poslednje vreme.

Kontras

pre 8 godina

Nadam se da posle ovog "otkrica" shvatate koliko besmislene, paradoksalne, neprimenljive i totalno irelevantne stvari nam Nasa prezentuje. Koliko god bilo ponekad nepopularno reci naucnu istinu, treba je reci: ovo nije stvarno.

Darko

pre 8 godina

@ akcija daje reakciju

Postavio si vrlo zanimljiv zadatak/pitanje i dobio 2 različita odgovora. A ja bih, kako ga ja shvatam i razumem, samo da pojasnim.

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

zizi

pre 8 godina

kad procitam ovakvu vest ne mogu da se ne zapitam kako ne mogu da nadju lek protiv side,raka....kako ne mogu da nadju avion koji je nesta pre oko 2 godine....i jos mnoge mnoge stvari koje su tu na zemlji...

Zar ne licim na naucnika?

pre 8 godina

Za 30 miliona godina oblak mozeda se skupi u novi suncani sistem, razvije zivot i ostvari civilizaciju. Ako prodju pored nas, prekopaju nase arhive i procitaju ove komentare ima da izumru od smeha. Bas smo pakosni.

Hmet

pre 8 godina

Razmisljao sam nesto.
Kuvati na ringli i na pari trebalo bi da je isto.
Gasovi se mnogo brze sire i na njih mozes lakse da se ispeces ili prilikom eksploizje da napreve mnogo vecu katastrofu ali kada su pod pritiskom(sto moraju da budu da bih kuvao na njima)trebalo bi da je isto ili slabije.
Sta bolje kuva ringla ili para?
Mozda ustvari ne razmisljam u pravom smeru ali kako upotrebiti paru ili ringlu?!
Pomenuli su da se gas krece prema nama velikom brzinom i da nece skoro i mislim da nesto nismo provalili!!!!???

Ironija

pre 8 godina

Bez brige stopirace Evropska unija i taj gasovod, jer bi onda vanzemaljci imali monopol na snabdevanje gasom iz svemira, a to nije u skladu sa Evropskim zakonima.

DDD

pre 8 godina

Glupost
(kokolo, 30. januar 2016 19:17)

Sta tacno? Kako neka prirocna cinjenica moze biti glupost, te sta treba uciniti da postane pamet? Mozda preferiras neki drugi tip/sastav gasa, ili je losa trajektorija, sta li?

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

S21

pre 8 godina

Oblak je do sada lutao, a sada se zna da je bas ovamo krenuo... Mene iskreno interesuje kako nastaju ovakve vesti... To mi je veca misterija od celog svemira.

Elefterios

pre 8 godina

Svi Vi kojima su ovakvi tekstovi španska sela, a pritom osećaju potrebu da nešto prokomentarišu po sopstvenom mišljenju duhovito, lepo bih Vas da ubuduće preskočite ovakve tekstove i direktno idete na vesti iz raznih rijalitija, jer po mom skromnom mišljenju tu ćete pre naći one kojima bi možda bili zanimljivi, a mislim i da su Vam takve tema razumljivije. Unapred zahvalan.

Bg

pre 8 godina

Vidi ove skeptike...
Ne može nauka sve da zna ( kao religija! )
Onim čime se bave o tome i maju neka saznanja.
Dakle postoje oblasti u nauci u kojima brže napredujemo, i one u kojima to ide sporije, iz više razloga. Mi danas imamo robot vozilo poslato na drugu planetu da istražuje, pomoću rakete, kojim se upravlja sa zemlje, ali i dalje vozimo kola po putu i trujemo sami sebe izduvnim gasovima. Ne umemo da rešimo problem transporta, da bude efikasan bezbedan, brži i zdraviji, ali eto sposobni smo da pošaljemo robota na drugu planetu da istražuje za nas.
Kako je moguće da se godišnje u svetu baci 230 miliona tona hrane, a u isto vreme od gladi godišnje umre skoro 8 miliona ljudi.
To su notorne činjenice, i ljudi ne rade ništa po tom pitanju.
Ljudi su neverovatna vrsta...

NN

pre 8 godina

pazi ... MILION na sat a, doce kod nas za 30 MILIONA godina ?!?!?!????? Pa gde je on sad majke vam ??????? Sto kazi ljudi CIME GA VIDOSTE ZIVOTA VAM ??????
mislim .... deco ... bez'te na spavanje :-)

Mare

pre 8 godina

Nije tragično što ima likova koji ne znaju ni osnovne stvari o fizici, matematici i nauci. Nije strašno ni to što žive u ubeđenju da imaju šta da kažu, iako pojma nemaju šta pričaju. Svako ko je prošao prirodne nauke u srednjoj školi zna kako neke stvari funkcionišu.

Stravična je podrška koju pojedinci dobijaju svojim nepismenim komentarima i svaki put se zapitam da li je moguće. Pitam se gde ja to živim. U 21. veku u Srbiji imamo više onih koji veruju da je 1000 godina nauke laž, nego onih koji veruju u gravitaciju. I još se ne vidi dno. Ali su zato svi ovde rođeni za menadžere, funkcionere i alternativne psihologe. Košmar nije ravan ovome što mi živimo. Hvala lepo i da uskoro bude i doviđenja.

Miki

pre 8 godina

@kikibajti, razlog zbog čega je deveta planeta bila nevidljiva sve ovo vreme, je zbog toga što sunčana svetlost se odbija 300,000 puta manje od nje nego od naše zemlje, tako da razvijeni teleskopi do skora nisu mogli da vide tako mračna tela. Gas koji hrli ka nama se vidi mnogo bolje :)

Kako nema brige?

pre 8 godina

Kako nema brige? Cuj za 30 miliona godina stize?! Pa valja se odmah spremiti za to! Ima li kakvih novih vakcina? Gas maski? Da, mi, na vreme kupimo brasno i zejtin, moze biti i slanine i cvaraka i da nas ne boli glava posle! A?! Kakve ste Vi b...... majko moja! I tako, kad ja kazem da je biti "svemirski naucnik" najbolje zanimanje, jave se par ovih napaljenih, sto vole teleskopom da gledaju Mesec pa misle da su genijalci, sole pamet... Niko od Vas pojma s pojmom nema, ne vi Srbi ( vi ste komedija) vec "svetski naucnici, s'Veliki Budzeti", lupetanja nevidjena... Ja sam licno vrsio neke proracune , posmatrajuci kalkulacije intergalakticke udaljenosti kao i observacije putujucih nebeskih tela precnika vecih od 200 metara, na osnovu mog proracuna trajektorije,za tacno 23450 godina jedno nebesko telo ce da zvizne u zemlju. Za sada nisam siguran da li je objekat poroznog karaktera ili kompaktnog kao i hemijsko svojstvo tela... Aj dokazite da LAZEM??!!!!

solarna olujica

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!

Super

pre 8 godina

Ko bi rekao da je ovoliko movao da prodje ovaj oblak. Secam se tog pasulja bio je nenormalno lep sa kobasicom I uz njega sam jeo crni luk I papricice I ako sam znao da mi sve to smeta zelucu. A onda kada je proslo nekoliko dana ja sam toliko pr.nuo da sam mislio da sam se us..o. Ali na srecu nisam samo je gas izasao. Leteo oko zemlje I eto opet se vraca. Sta ti nauka da ne poverujes. Toliko pametniji ljudi zele da vide moj gas. Veoma cudno jer I ja ne mogu da ga vidim samo mogu da ga osetim.

milan-bgd

pre 8 godina

Kad covek procita zabrinjavajuci komentar @klikbajt i vidi jos zabrinjavajuciji broj pluseva koje je dobio, pozeli da da neka dodatna objasnjenja ne bi li se oblak neznanja iznad Srbije ber malo razredio.
1) Oblak je sastavljen pre svega od neutralnog vodonika i zato se, u medjugalaktickom prostoru, ne moze videti. Kako znamo za njega? Na osnovu radioastronomije, merenjem na cuvenoj talasnoj duzini od 21cm, koja nam je pomogla da mapiramo nasu Galaksiju. Merenjima pomocu radioteleskopa mozemo da utvrdimo dimenzije, pravac i brzinu kretanja oblaka.
2) Zasto se merio sadrzaj sumpora u oblaku? U astronomiji se pod pojmom "metalicnost" oznacava sadrzaj elemenata tezih od vodonika i helijuma. Merenje metalicnosti oblaka nam kazuje da li je on dosao iz medjugalaktickog prostora, gde bi sadrzavao samo vodonik, ili ima primese tezih elemenata koje bi mogao dobiti samo ako je potekao iz Galaksije i pokupio ih od zvezda gde se ti elementi stvaraju. Sumpor je dobar indikator metalicnosti, s obzirom kako nastaje u zvezdama, gde ima njega ima i drugih elemenata.
3) kako se meri prisustvo sumpora? Tako sto se posmatra zracenje sjajnih galaksija iza oblaka koje se probija kroz oblak do nas. Detektuje da li se pri prolazu kroz oblak desava apsorpcija zracenja u ultraljubicastom podrucju, a na karakteristicnim talasnim duzinama za jon sumpora. Tehnika poznata jos iz 19. veka.

nesrećni Toma

pre 8 godina

A jel može taj oblak nekako da se teleprontuje u Srbiju pre izbora, kako bi nam skočio BDP. Onda na izborima ne bi bilo neizvesnosti.

Vlad Rad

pre 8 godina

Ovaj klikbajt kao Homer Simpson kad pita neku naučnicu: kako vi naučnici možete da odete na mesec, a ne možete da me oslobodite smrada nogu? samo što je on crtani lik, A ovo stvarno čovek koji je dobio 400 pluseva

Pera Astronom

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Oblak nije nevidljiv, emituje elektromagentsko zracenje, a ako pogledas sta je "spektroskopija" na Internetu, videces da se pomoc u nje moze ustanoviti sastav elemenata mnogih nebeskih tela, pa i oblaka gasa. Sve to uopste nije novo, u astronomiji se primenjue od 1860. godine. Sto se udaljenih planeta tice, njih nalaze tako sto mere za koji stupanj i kojom brzinom se smanji svetlost zvezda kada ispred nje prolazi planeta. Sto se devete planete tice, ako je nebesko telo na veliko udaljenosti od Sunca, iza poslednje poznate planete, sa njega gotovo da ne dopire svetlo pa ga se ne moze ni videti tako lako. Pozdrav.

lupi

pre 8 godina

klikbajt: udaljene planete nije moguce direktno "videti". teleskopi posmatraju zvezde, i ako se svetlost zvezde smanji za par procenata znaci da je nesto proslo ispred zvezde, i postoje formule kojim se izracuna velicina objekta koji je prosao ispred zvezde, udaljenost, orbita... zvezda privremeno potamni, meri se koliko to traje, takodje velik objekat svojom gravitacijom remeti i orbitu same zvezde, na taj nacin se moze odrediti masa planete, sto veca(poput jupitera) lakse je detektovati, ali kepler moze detektovati i planete velicine zemlje. sateliti su jako maleni ali opet za 99% njih zna se gde su i gde ce otprilike pasti. postoji i stotine hiljada delova satelita i raketa promera nekoliko centimetara koje prate americke, ruske i evropske agencije. a za sumpor, pa kad ga zapalis zna se kako svetli, to znamo hiljadama godinama vec.

foton

pre 8 godina

@klikbajt

Zato,prijatelju,sto je ovaj oblak ogroman,i na nebu zauzima prostor od 20 punih meseca.Takodje,u njemu se desavaju procesi koji se mogu detektovati radio-teleskopima,iliti prosto zraci u radio spektru,dok je detekcija planete hipoteticki udaljene od Sunca toliko koliko se nagadja mnogo tezi posao,jer planetu vidis zahvaljujuci tome sto se svetlost sa Sunca reflektuje od njene atmosfere/povrsine i prakticno nema svoj izvor zracenja.

Pavle

pre 8 godina

@ (klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Ajd ti objani kako znaju da će da duva vetar kada ga ne vide, ne komentariši što ne želiš da razumeš

Roko

pre 8 godina

@ klikbajt.

Cela sustina vidljivosti Svemira se bazira na SVETLOSTI. Prvo i osnovno, planeta je nebesko telo koje ne emituje nikakvu svetlost pa je zbog toga bukvalno nemoguce videti, uociti, opservirati i otkriti bilo gde u Svemiru osim ako ne napravi senku i stane ispred svoje Zvezde (o tome cemo drugi put). Oblak gasa je vidljiva materija, kao ostatak od supernove, sija odredjenim sjajem i sto je najbitnije, svaki hemijski element, tj jedinjenje, sumpor, kiseonik, vodonik, helijum imaju svoj spektar, tj vide se pod razlicitim bojama u zavisnosti koliko su udaljeni od nas. Jednostavna stvar, razlicita boja, drugi element i to je sustina cele price. Isto tako i za gas. Jos za planete da napomenem. Neptun kao gasoviti dzin do 19-20 veka nije "vidjen" nego je matematicki pretpostavljen. Elem, cist primer da ti dam, nase Sunce se sa povrsine Plutona vidi kao sto mi vidimo Severnjacu na nasem nebu. Zakljucak: o udaljenim zvezdama (eventualno planetama) , saznajemo na osnovu boje spektra koji emituju svi elementi. Pozz

madre mia

pre 8 godina

#klikbajt
i ja kazem da postoji zivot van zemlje. ne dogu da dokazem, ali ni ti ne mozes da osporis. svemir je toliko veliki, da ovo ovakhiv vesti se ne treba nervirati, i ne truditi se da ih razumem. sve je to rekla kazala, teorije.

Astronom

pre 8 godina

klikbajt: Aj nek mi neko objasni...

Ako prema tebi niz brdo tutnji kamion kome su otkazale kočnice i trubi, čak i ako ga ne vidiš sa velikom verovatnoćom možeš da pretpostaviš šta će da se desi.

Ako vidiš kako vetar nosi sasušeni list ka tebi, malo je verovatno da ćeš pogoditi gde će te očešati.

Taj oblak se ne vidi vizuelno, ali blješti u radio spektru, a frekvencija energije (radio talasa) je određena elementima koji zrače.

lob

pre 8 godina

Znaci priznaju da od tog gasa moze nastati toliko zvezda a sa druge strane govore kako je bilo velikog praska.

Zasto ne bi postojala mogucnost da je svemir nastao od nekog gasa slicnim ovim?

cakaralo

pre 8 godina

Ne moze tebi niko objasniti kako mi to vidimo i znamo kad nemas najosnovnije znanje o energiji, koja se moze posmatrati na razne nacine, raznim meracima. Ako ti ne mozes da shvatis da energija koju ovaj oblak zraci u svemir, kao i to da planeta iako je bliza mnogo puta odasilja energiju mnogo puta manju od ovog oblaka, onda nema potrebe ni da pitas, jer ti i ne zelis da cujes odgovor na svoje pitanje.

milan-bgd

pre 8 godina

klikbajt., 30. januar 2016 12:58

Ako je nesto "nevidljivo" to znaci da je OKU nevidljivo, ali da ili zraci na oku nevidljivim talasnim duzinama ili je zracenje (za sada) isuvise slabo da bi ga golo oko videlo. Zato naucnici, te zloce i podlaci, koji kriju svasta od nas i ne znaju nista, imaju osetljivu naucnu instrumentaciju... Ehhh, moj klikbajte, svasta Vi napisaste a nista ne rekoste...

NaivniMarkic

pre 8 godina

"Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)"

Mogu ja da probam ovako... Jedan čovek zvani Eratostenes je izračunao obim Zemlje, sa greškom manjom od 10%. On je to uradio 240 godina PRE NOVE ERE. Pomoću oruđa u vidu DVA ŠTAPA, i jednog pomoćnika koji je umeo da hoda i broji. Zvuči neverovatno, zar ne?
Naučnici su fascinantna fela.

Swedenonline

pre 8 godina

Hajde priznajte da ste se razocarali sto stize za tek 30 miliona godina, a bas ste se ponadali da cete izbeci akcize! :p

Nema besplatnog rucka :(

Petar

pre 8 godina

Juri brzinom od milijon kilometara na sat a stici ce nas tek za 30milijona godina...vau kakva je to velicina svemira, prosto nezamislivo.
Koliko god znali da je svemir ogroman ja mislim, da ljudski mozak te velicine ne moze zamisliti ni u snu.
A mi na jednoj Zemlji koja je u tom svemiru bitna kao jedan kap u okeanu, sekiramo se i trazimo posao za 400e u Srbiji. Mislite o tome.

neko iz mase

pre 8 godina

i za par meseci..."ej znate šta,zezmuli smo se , doći ce brze/sporije/nece ni doci/i ne postoji...pretpostavke nam nisu bile dobre. sve je na pretpostavkama...sve!!! jaooo koliko smo mali I glupi! !!!!

akcija daje reakciju

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?

Čarapan

pre 8 godina

Gradjanima Srbije mogu da obecam da ce, za vec dve godine, osetiti bliskost oblaka koji je u ovom momentu na 30 miliona godina udaljen.

Trovach

pre 8 godina

@klikbajt...Pretpostavljam, pomocu radio teleskopa, a da je nevidljiv za opticke teleskope. Da si gledao seriju "Kosmos", znao bi kako se utvrdjuje hemijski sastav nebeskih tela.

bob

pre 8 godina

to su svemirci sakriveni na foru da ih ne bi izvalili. dobio sam od njih onomad tip, trabzon kod kuce prvu igra keca. a i kazu da dolaze za uskrs na pecenje

abraham73

pre 8 godina

kako da ne, a nema snimak zemlje iz svemira da nije animiran. a za jos desetak godina i evolucija ce dostici svoj vrhunac da ce "naucnicima" rasti magarece usi.

klikbajt.

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...

klikbajt.

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...

Pera Astronom

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Oblak nije nevidljiv, emituje elektromagentsko zracenje, a ako pogledas sta je "spektroskopija" na Internetu, videces da se pomoc u nje moze ustanoviti sastav elemenata mnogih nebeskih tela, pa i oblaka gasa. Sve to uopste nije novo, u astronomiji se primenjue od 1860. godine. Sto se udaljenih planeta tice, njih nalaze tako sto mere za koji stupanj i kojom brzinom se smanji svetlost zvezda kada ispred nje prolazi planeta. Sto se devete planete tice, ako je nebesko telo na veliko udaljenosti od Sunca, iza poslednje poznate planete, sa njega gotovo da ne dopire svetlo pa ga se ne moze ni videti tako lako. Pozdrav.

NaivniMarkic

pre 8 godina

"Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)"

Mogu ja da probam ovako... Jedan čovek zvani Eratostenes je izračunao obim Zemlje, sa greškom manjom od 10%. On je to uradio 240 godina PRE NOVE ERE. Pomoću oruđa u vidu DVA ŠTAPA, i jednog pomoćnika koji je umeo da hoda i broji. Zvuči neverovatno, zar ne?
Naučnici su fascinantna fela.

bob

pre 8 godina

to su svemirci sakriveni na foru da ih ne bi izvalili. dobio sam od njih onomad tip, trabzon kod kuce prvu igra keca. a i kazu da dolaze za uskrs na pecenje

Roko

pre 8 godina

@ klikbajt.

Cela sustina vidljivosti Svemira se bazira na SVETLOSTI. Prvo i osnovno, planeta je nebesko telo koje ne emituje nikakvu svetlost pa je zbog toga bukvalno nemoguce videti, uociti, opservirati i otkriti bilo gde u Svemiru osim ako ne napravi senku i stane ispred svoje Zvezde (o tome cemo drugi put). Oblak gasa je vidljiva materija, kao ostatak od supernove, sija odredjenim sjajem i sto je najbitnije, svaki hemijski element, tj jedinjenje, sumpor, kiseonik, vodonik, helijum imaju svoj spektar, tj vide se pod razlicitim bojama u zavisnosti koliko su udaljeni od nas. Jednostavna stvar, razlicita boja, drugi element i to je sustina cele price. Isto tako i za gas. Jos za planete da napomenem. Neptun kao gasoviti dzin do 19-20 veka nije "vidjen" nego je matematicki pretpostavljen. Elem, cist primer da ti dam, nase Sunce se sa povrsine Plutona vidi kao sto mi vidimo Severnjacu na nasem nebu. Zakljucak: o udaljenim zvezdama (eventualno planetama) , saznajemo na osnovu boje spektra koji emituju svi elementi. Pozz

Petar

pre 8 godina

Juri brzinom od milijon kilometara na sat a stici ce nas tek za 30milijona godina...vau kakva je to velicina svemira, prosto nezamislivo.
Koliko god znali da je svemir ogroman ja mislim, da ljudski mozak te velicine ne moze zamisliti ni u snu.
A mi na jednoj Zemlji koja je u tom svemiru bitna kao jedan kap u okeanu, sekiramo se i trazimo posao za 400e u Srbiji. Mislite o tome.

Mare

pre 8 godina

Nije tragično što ima likova koji ne znaju ni osnovne stvari o fizici, matematici i nauci. Nije strašno ni to što žive u ubeđenju da imaju šta da kažu, iako pojma nemaju šta pričaju. Svako ko je prošao prirodne nauke u srednjoj školi zna kako neke stvari funkcionišu.

Stravična je podrška koju pojedinci dobijaju svojim nepismenim komentarima i svaki put se zapitam da li je moguće. Pitam se gde ja to živim. U 21. veku u Srbiji imamo više onih koji veruju da je 1000 godina nauke laž, nego onih koji veruju u gravitaciju. I još se ne vidi dno. Ali su zato svi ovde rođeni za menadžere, funkcionere i alternativne psihologe. Košmar nije ravan ovome što mi živimo. Hvala lepo i da uskoro bude i doviđenja.

lupi

pre 8 godina

klikbajt: udaljene planete nije moguce direktno "videti". teleskopi posmatraju zvezde, i ako se svetlost zvezde smanji za par procenata znaci da je nesto proslo ispred zvezde, i postoje formule kojim se izracuna velicina objekta koji je prosao ispred zvezde, udaljenost, orbita... zvezda privremeno potamni, meri se koliko to traje, takodje velik objekat svojom gravitacijom remeti i orbitu same zvezde, na taj nacin se moze odrediti masa planete, sto veca(poput jupitera) lakse je detektovati, ali kepler moze detektovati i planete velicine zemlje. sateliti su jako maleni ali opet za 99% njih zna se gde su i gde ce otprilike pasti. postoji i stotine hiljada delova satelita i raketa promera nekoliko centimetara koje prate americke, ruske i evropske agencije. a za sumpor, pa kad ga zapalis zna se kako svetli, to znamo hiljadama godinama vec.

milan-bgd

pre 8 godina

Kad covek procita zabrinjavajuci komentar @klikbajt i vidi jos zabrinjavajuciji broj pluseva koje je dobio, pozeli da da neka dodatna objasnjenja ne bi li se oblak neznanja iznad Srbije ber malo razredio.
1) Oblak je sastavljen pre svega od neutralnog vodonika i zato se, u medjugalaktickom prostoru, ne moze videti. Kako znamo za njega? Na osnovu radioastronomije, merenjem na cuvenoj talasnoj duzini od 21cm, koja nam je pomogla da mapiramo nasu Galaksiju. Merenjima pomocu radioteleskopa mozemo da utvrdimo dimenzije, pravac i brzinu kretanja oblaka.
2) Zasto se merio sadrzaj sumpora u oblaku? U astronomiji se pod pojmom "metalicnost" oznacava sadrzaj elemenata tezih od vodonika i helijuma. Merenje metalicnosti oblaka nam kazuje da li je on dosao iz medjugalaktickog prostora, gde bi sadrzavao samo vodonik, ili ima primese tezih elemenata koje bi mogao dobiti samo ako je potekao iz Galaksije i pokupio ih od zvezda gde se ti elementi stvaraju. Sumpor je dobar indikator metalicnosti, s obzirom kako nastaje u zvezdama, gde ima njega ima i drugih elemenata.
3) kako se meri prisustvo sumpora? Tako sto se posmatra zracenje sjajnih galaksija iza oblaka koje se probija kroz oblak do nas. Detektuje da li se pri prolazu kroz oblak desava apsorpcija zracenja u ultraljubicastom podrucju, a na karakteristicnim talasnim duzinama za jon sumpora. Tehnika poznata jos iz 19. veka.

Pavle

pre 8 godina

@ (klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Ajd ti objani kako znaju da će da duva vetar kada ga ne vide, ne komentariši što ne želiš da razumeš

Astronom

pre 8 godina

klikbajt: Aj nek mi neko objasni...

Ako prema tebi niz brdo tutnji kamion kome su otkazale kočnice i trubi, čak i ako ga ne vidiš sa velikom verovatnoćom možeš da pretpostaviš šta će da se desi.

Ako vidiš kako vetar nosi sasušeni list ka tebi, malo je verovatno da ćeš pogoditi gde će te očešati.

Taj oblak se ne vidi vizuelno, ali blješti u radio spektru, a frekvencija energije (radio talasa) je određena elementima koji zrače.

Elefterios

pre 8 godina

Svi Vi kojima su ovakvi tekstovi španska sela, a pritom osećaju potrebu da nešto prokomentarišu po sopstvenom mišljenju duhovito, lepo bih Vas da ubuduće preskočite ovakve tekstove i direktno idete na vesti iz raznih rijalitija, jer po mom skromnom mišljenju tu ćete pre naći one kojima bi možda bili zanimljivi, a mislim i da su Vam takve tema razumljivije. Unapred zahvalan.

Trovach

pre 8 godina

@klikbajt...Pretpostavljam, pomocu radio teleskopa, a da je nevidljiv za opticke teleskope. Da si gledao seriju "Kosmos", znao bi kako se utvrdjuje hemijski sastav nebeskih tela.

cakaralo

pre 8 godina

Ne moze tebi niko objasniti kako mi to vidimo i znamo kad nemas najosnovnije znanje o energiji, koja se moze posmatrati na razne nacine, raznim meracima. Ako ti ne mozes da shvatis da energija koju ovaj oblak zraci u svemir, kao i to da planeta iako je bliza mnogo puta odasilja energiju mnogo puta manju od ovog oblaka, onda nema potrebe ni da pitas, jer ti i ne zelis da cujes odgovor na svoje pitanje.

milan-bgd

pre 8 godina

klikbajt., 30. januar 2016 12:58

Ako je nesto "nevidljivo" to znaci da je OKU nevidljivo, ali da ili zraci na oku nevidljivim talasnim duzinama ili je zracenje (za sada) isuvise slabo da bi ga golo oko videlo. Zato naucnici, te zloce i podlaci, koji kriju svasta od nas i ne znaju nista, imaju osetljivu naucnu instrumentaciju... Ehhh, moj klikbajte, svasta Vi napisaste a nista ne rekoste...

foton

pre 8 godina

@klikbajt

Zato,prijatelju,sto je ovaj oblak ogroman,i na nebu zauzima prostor od 20 punih meseca.Takodje,u njemu se desavaju procesi koji se mogu detektovati radio-teleskopima,iliti prosto zraci u radio spektru,dok je detekcija planete hipoteticki udaljene od Sunca toliko koliko se nagadja mnogo tezi posao,jer planetu vidis zahvaljujuci tome sto se svetlost sa Sunca reflektuje od njene atmosfere/povrsine i prakticno nema svoj izvor zracenja.

NN

pre 8 godina

pazi ... MILION na sat a, doce kod nas za 30 MILIONA godina ?!?!?!????? Pa gde je on sad majke vam ??????? Sto kazi ljudi CIME GA VIDOSTE ZIVOTA VAM ??????
mislim .... deco ... bez'te na spavanje :-)

Bg

pre 8 godina

Vidi ove skeptike...
Ne može nauka sve da zna ( kao religija! )
Onim čime se bave o tome i maju neka saznanja.
Dakle postoje oblasti u nauci u kojima brže napredujemo, i one u kojima to ide sporije, iz više razloga. Mi danas imamo robot vozilo poslato na drugu planetu da istražuje, pomoću rakete, kojim se upravlja sa zemlje, ali i dalje vozimo kola po putu i trujemo sami sebe izduvnim gasovima. Ne umemo da rešimo problem transporta, da bude efikasan bezbedan, brži i zdraviji, ali eto sposobni smo da pošaljemo robota na drugu planetu da istražuje za nas.
Kako je moguće da se godišnje u svetu baci 230 miliona tona hrane, a u isto vreme od gladi godišnje umre skoro 8 miliona ljudi.
To su notorne činjenice, i ljudi ne rade ništa po tom pitanju.
Ljudi su neverovatna vrsta...

Vlad Rad

pre 8 godina

Ovaj klikbajt kao Homer Simpson kad pita neku naučnicu: kako vi naučnici možete da odete na mesec, a ne možete da me oslobodite smrada nogu? samo što je on crtani lik, A ovo stvarno čovek koji je dobio 400 pluseva

Čarapan

pre 8 godina

Gradjanima Srbije mogu da obecam da ce, za vec dve godine, osetiti bliskost oblaka koji je u ovom momentu na 30 miliona godina udaljen.

solarna olujica

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!

Zar ne licim na naucnika?

pre 8 godina

Za 30 miliona godina oblak mozeda se skupi u novi suncani sistem, razvije zivot i ostvari civilizaciju. Ako prodju pored nas, prekopaju nase arhive i procitaju ove komentare ima da izumru od smeha. Bas smo pakosni.

Swedenonline

pre 8 godina

Hajde priznajte da ste se razocarali sto stize za tek 30 miliona godina, a bas ste se ponadali da cete izbeci akcize! :p

Nema besplatnog rucka :(

Kako nema brige?

pre 8 godina

Kako nema brige? Cuj za 30 miliona godina stize?! Pa valja se odmah spremiti za to! Ima li kakvih novih vakcina? Gas maski? Da, mi, na vreme kupimo brasno i zejtin, moze biti i slanine i cvaraka i da nas ne boli glava posle! A?! Kakve ste Vi b...... majko moja! I tako, kad ja kazem da je biti "svemirski naucnik" najbolje zanimanje, jave se par ovih napaljenih, sto vole teleskopom da gledaju Mesec pa misle da su genijalci, sole pamet... Niko od Vas pojma s pojmom nema, ne vi Srbi ( vi ste komedija) vec "svetski naucnici, s'Veliki Budzeti", lupetanja nevidjena... Ja sam licno vrsio neke proracune , posmatrajuci kalkulacije intergalakticke udaljenosti kao i observacije putujucih nebeskih tela precnika vecih od 200 metara, na osnovu mog proracuna trajektorije,za tacno 23450 godina jedno nebesko telo ce da zvizne u zemlju. Za sada nisam siguran da li je objekat poroznog karaktera ili kompaktnog kao i hemijsko svojstvo tela... Aj dokazite da LAZEM??!!!!

Miki

pre 8 godina

@kikibajti, razlog zbog čega je deveta planeta bila nevidljiva sve ovo vreme, je zbog toga što sunčana svetlost se odbija 300,000 puta manje od nje nego od naše zemlje, tako da razvijeni teleskopi do skora nisu mogli da vide tako mračna tela. Gas koji hrli ka nama se vidi mnogo bolje :)

DDD

pre 8 godina

Glupost
(kokolo, 30. januar 2016 19:17)

Sta tacno? Kako neka prirocna cinjenica moze biti glupost, te sta treba uciniti da postane pamet? Mozda preferiras neki drugi tip/sastav gasa, ili je losa trajektorija, sta li?

zizi

pre 8 godina

kad procitam ovakvu vest ne mogu da se ne zapitam kako ne mogu da nadju lek protiv side,raka....kako ne mogu da nadju avion koji je nesta pre oko 2 godine....i jos mnoge mnoge stvari koje su tu na zemlji...

Ironija

pre 8 godina

Bez brige stopirace Evropska unija i taj gasovod, jer bi onda vanzemaljci imali monopol na snabdevanje gasom iz svemira, a to nije u skladu sa Evropskim zakonima.

Miško

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.
(Dar Mar, 31. januar 2016 11:17)

Ne misle svi, neki misle da takvi ne gledaju i ne čitaju ništa!
Nego nam ajde kada si već jelte "obrazovan na zapadu", definiši kako nas to i čime NASA obmanjuje na konkretnim primerima, makar dva-tri biće dovoljno.
Jasno "lažirano sletanje na mesec" ne računam, to je već profano...

S21

pre 8 godina

Oblak je do sada lutao, a sada se zna da je bas ovamo krenuo... Mene iskreno interesuje kako nastaju ovakve vesti... To mi je veca misterija od celog svemira.

neko iz mase

pre 8 godina

i za par meseci..."ej znate šta,zezmuli smo se , doći ce brze/sporije/nece ni doci/i ne postoji...pretpostavke nam nisu bile dobre. sve je na pretpostavkama...sve!!! jaooo koliko smo mali I glupi! !!!!

madre mia

pre 8 godina

#klikbajt
i ja kazem da postoji zivot van zemlje. ne dogu da dokazem, ali ni ti ne mozes da osporis. svemir je toliko veliki, da ovo ovakhiv vesti se ne treba nervirati, i ne truditi se da ih razumem. sve je to rekla kazala, teorije.

akcija daje reakciju

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?

svaka čast

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!
(solarna olujica, 30. januar 2016 18:37)
Ovaj komentar je lepo objasnio ovu vest i mnoge druge "naučne' vesti koje čitamo u poslednje vreme.

Roko

pre 8 godina

@ solarna olujica

Ajnstajn nije bio siguran da li je beskonacan Svemir ili ljudska glupost. Jesi li ti svestan cinjenice da Svemir nije prostorno ogranicen!? Jesi li takodje svestan da taj oblak nije vizuelno uocen, vec samo njegova pozadinska radijacija i spektar boja koji odaju hemijski elementi? Sto je blizi crvenom pomaku, to je objekat dalji. Ja ne mogu da verujem da postoje ovoliko primitivni ljudi. Razumem da ne znate kako Svemir funkcionise, ali ajte zato ne komentarisite jer blamirate sebe.

abraham73

pre 8 godina

kako da ne, a nema snimak zemlje iz svemira da nije animiran. a za jos desetak godina i evolucija ce dostici svoj vrhunac da ce "naucnicima" rasti magarece usi.

nesrećni Toma

pre 8 godina

A jel može taj oblak nekako da se teleprontuje u Srbiju pre izbora, kako bi nam skočio BDP. Onda na izborima ne bi bilo neizvesnosti.

Kontras

pre 8 godina

Nadam se da posle ovog "otkrica" shvatate koliko besmislene, paradoksalne, neprimenljive i totalno irelevantne stvari nam Nasa prezentuje. Koliko god bilo ponekad nepopularno reci naucnu istinu, treba je reci: ovo nije stvarno.

Dar Mar

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.

lob

pre 8 godina

Znaci priznaju da od tog gasa moze nastati toliko zvezda a sa druge strane govore kako je bilo velikog praska.

Zasto ne bi postojala mogucnost da je svemir nastao od nekog gasa slicnim ovim?

Mahatma Gadni

pre 8 godina

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.
(Darko, 31. januar 2016 00:12) # Link komentara

Eh Darko, zašto bi čekao odgovor 1000 godina kada tvoj drugar može da ponovo pomeri polugu i na taj način ti odgovori trenutno?
Čime si uspeo da zaobiđeš poslednjih više od pola veka fizike i ostvariš trenutni komunikator.
Problem je što naša prava i neistegljiva šipka prati zakrivljenost prostora i vremena i prava je i neistegljiva samo u meri u kojoj je to i prostor u kome se nalazi.

Hmet

pre 8 godina

Razmisljao sam nesto.
Kuvati na ringli i na pari trebalo bi da je isto.
Gasovi se mnogo brze sire i na njih mozes lakse da se ispeces ili prilikom eksploizje da napreve mnogo vecu katastrofu ali kada su pod pritiskom(sto moraju da budu da bih kuvao na njima)trebalo bi da je isto ili slabije.
Sta bolje kuva ringla ili para?
Mozda ustvari ne razmisljam u pravom smeru ali kako upotrebiti paru ili ringlu?!
Pomenuli su da se gas krece prema nama velikom brzinom i da nece skoro i mislim da nesto nismo provalili!!!!???

Darko

pre 8 godina

@ akcija daje reakciju

Postavio si vrlo zanimljiv zadatak/pitanje i dobio 2 različita odgovora. A ja bih, kako ga ja shvatam i razumem, samo da pojasnim.

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

Super

pre 8 godina

Ko bi rekao da je ovoliko movao da prodje ovaj oblak. Secam se tog pasulja bio je nenormalno lep sa kobasicom I uz njega sam jeo crni luk I papricice I ako sam znao da mi sve to smeta zelucu. A onda kada je proslo nekoliko dana ja sam toliko pr.nuo da sam mislio da sam se us..o. Ali na srecu nisam samo je gas izasao. Leteo oko zemlje I eto opet se vraca. Sta ti nauka da ne poverujes. Toliko pametniji ljudi zele da vide moj gas. Veoma cudno jer I ja ne mogu da ga vidim samo mogu da ga osetim.

glauber

pre 8 godina

akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31

pomeraj ce se kretati brzinom zvuka u toj sipci, s tim da ne postoji apsolutno nerastegljiva sipka, u tom slucaju bi brzina zvuka bila beskonacna. Najbolje je da zamislis atome u cvrstom telu kao niz gde je svaki atom povezan sa susednim atomom putem opruge x--x--x--x... Na usporenom snimku sve bi izgledalo ovako: Kad ti pomeris atome na jednom kraju trebace izvesno vreme da se pomeri naredni sloj atoma, pa tek kad se oni pomere ide sledeci sloj i tako dalje. Kako atomi deluju jedni na druge brzinom svetlosti(elektromagnetnom silom), brzina zvuka mora biti manja. koliko je manja je malo komlikovanije(https://en.wikipedia.org/wiki/Phonon#Dispersion_relation).
vidi i odgovor na http://physics.stackexchange.com/questions/21122/if-i-move-a-long-solid-stick-can-i-send-message-fastest-than-light

klikbajt.

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...

bob

pre 8 godina

to su svemirci sakriveni na foru da ih ne bi izvalili. dobio sam od njih onomad tip, trabzon kod kuce prvu igra keca. a i kazu da dolaze za uskrs na pecenje

abraham73

pre 8 godina

kako da ne, a nema snimak zemlje iz svemira da nije animiran. a za jos desetak godina i evolucija ce dostici svoj vrhunac da ce "naucnicima" rasti magarece usi.

NN

pre 8 godina

pazi ... MILION na sat a, doce kod nas za 30 MILIONA godina ?!?!?!????? Pa gde je on sad majke vam ??????? Sto kazi ljudi CIME GA VIDOSTE ZIVOTA VAM ??????
mislim .... deco ... bez'te na spavanje :-)

solarna olujica

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!

neko iz mase

pre 8 godina

i za par meseci..."ej znate šta,zezmuli smo se , doći ce brze/sporije/nece ni doci/i ne postoji...pretpostavke nam nisu bile dobre. sve je na pretpostavkama...sve!!! jaooo koliko smo mali I glupi! !!!!

lob

pre 8 godina

Znaci priznaju da od tog gasa moze nastati toliko zvezda a sa druge strane govore kako je bilo velikog praska.

Zasto ne bi postojala mogucnost da je svemir nastao od nekog gasa slicnim ovim?

madre mia

pre 8 godina

#klikbajt
i ja kazem da postoji zivot van zemlje. ne dogu da dokazem, ali ni ti ne mozes da osporis. svemir je toliko veliki, da ovo ovakhiv vesti se ne treba nervirati, i ne truditi se da ih razumem. sve je to rekla kazala, teorije.

zizi

pre 8 godina

kad procitam ovakvu vest ne mogu da se ne zapitam kako ne mogu da nadju lek protiv side,raka....kako ne mogu da nadju avion koji je nesta pre oko 2 godine....i jos mnoge mnoge stvari koje su tu na zemlji...

Kako nema brige?

pre 8 godina

Kako nema brige? Cuj za 30 miliona godina stize?! Pa valja se odmah spremiti za to! Ima li kakvih novih vakcina? Gas maski? Da, mi, na vreme kupimo brasno i zejtin, moze biti i slanine i cvaraka i da nas ne boli glava posle! A?! Kakve ste Vi b...... majko moja! I tako, kad ja kazem da je biti "svemirski naucnik" najbolje zanimanje, jave se par ovih napaljenih, sto vole teleskopom da gledaju Mesec pa misle da su genijalci, sole pamet... Niko od Vas pojma s pojmom nema, ne vi Srbi ( vi ste komedija) vec "svetski naucnici, s'Veliki Budzeti", lupetanja nevidjena... Ja sam licno vrsio neke proracune , posmatrajuci kalkulacije intergalakticke udaljenosti kao i observacije putujucih nebeskih tela precnika vecih od 200 metara, na osnovu mog proracuna trajektorije,za tacno 23450 godina jedno nebesko telo ce da zvizne u zemlju. Za sada nisam siguran da li je objekat poroznog karaktera ili kompaktnog kao i hemijsko svojstvo tela... Aj dokazite da LAZEM??!!!!

Super

pre 8 godina

Ko bi rekao da je ovoliko movao da prodje ovaj oblak. Secam se tog pasulja bio je nenormalno lep sa kobasicom I uz njega sam jeo crni luk I papricice I ako sam znao da mi sve to smeta zelucu. A onda kada je proslo nekoliko dana ja sam toliko pr.nuo da sam mislio da sam se us..o. Ali na srecu nisam samo je gas izasao. Leteo oko zemlje I eto opet se vraca. Sta ti nauka da ne poverujes. Toliko pametniji ljudi zele da vide moj gas. Veoma cudno jer I ja ne mogu da ga vidim samo mogu da ga osetim.

Dar Mar

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.

Elefterios

pre 8 godina

Svi Vi kojima su ovakvi tekstovi španska sela, a pritom osećaju potrebu da nešto prokomentarišu po sopstvenom mišljenju duhovito, lepo bih Vas da ubuduće preskočite ovakve tekstove i direktno idete na vesti iz raznih rijalitija, jer po mom skromnom mišljenju tu ćete pre naći one kojima bi možda bili zanimljivi, a mislim i da su Vam takve tema razumljivije. Unapred zahvalan.

Kontras

pre 8 godina

Nadam se da posle ovog "otkrica" shvatate koliko besmislene, paradoksalne, neprimenljive i totalno irelevantne stvari nam Nasa prezentuje. Koliko god bilo ponekad nepopularno reci naucnu istinu, treba je reci: ovo nije stvarno.

Pera Astronom

pre 8 godina

Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Oblak nije nevidljiv, emituje elektromagentsko zracenje, a ako pogledas sta je "spektroskopija" na Internetu, videces da se pomoc u nje moze ustanoviti sastav elemenata mnogih nebeskih tela, pa i oblaka gasa. Sve to uopste nije novo, u astronomiji se primenjue od 1860. godine. Sto se udaljenih planeta tice, njih nalaze tako sto mere za koji stupanj i kojom brzinom se smanji svetlost zvezda kada ispred nje prolazi planeta. Sto se devete planete tice, ako je nebesko telo na veliko udaljenosti od Sunca, iza poslednje poznate planete, sa njega gotovo da ne dopire svetlo pa ga se ne moze ni videti tako lako. Pozdrav.

S21

pre 8 godina

Oblak je do sada lutao, a sada se zna da je bas ovamo krenuo... Mene iskreno interesuje kako nastaju ovakve vesti... To mi je veca misterija od celog svemira.

milan-bgd

pre 8 godina

Kad covek procita zabrinjavajuci komentar @klikbajt i vidi jos zabrinjavajuciji broj pluseva koje je dobio, pozeli da da neka dodatna objasnjenja ne bi li se oblak neznanja iznad Srbije ber malo razredio.
1) Oblak je sastavljen pre svega od neutralnog vodonika i zato se, u medjugalaktickom prostoru, ne moze videti. Kako znamo za njega? Na osnovu radioastronomije, merenjem na cuvenoj talasnoj duzini od 21cm, koja nam je pomogla da mapiramo nasu Galaksiju. Merenjima pomocu radioteleskopa mozemo da utvrdimo dimenzije, pravac i brzinu kretanja oblaka.
2) Zasto se merio sadrzaj sumpora u oblaku? U astronomiji se pod pojmom "metalicnost" oznacava sadrzaj elemenata tezih od vodonika i helijuma. Merenje metalicnosti oblaka nam kazuje da li je on dosao iz medjugalaktickog prostora, gde bi sadrzavao samo vodonik, ili ima primese tezih elemenata koje bi mogao dobiti samo ako je potekao iz Galaksije i pokupio ih od zvezda gde se ti elementi stvaraju. Sumpor je dobar indikator metalicnosti, s obzirom kako nastaje u zvezdama, gde ima njega ima i drugih elemenata.
3) kako se meri prisustvo sumpora? Tako sto se posmatra zracenje sjajnih galaksija iza oblaka koje se probija kroz oblak do nas. Detektuje da li se pri prolazu kroz oblak desava apsorpcija zracenja u ultraljubicastom podrucju, a na karakteristicnim talasnim duzinama za jon sumpora. Tehnika poznata jos iz 19. veka.

Mare

pre 8 godina

Nije tragično što ima likova koji ne znaju ni osnovne stvari o fizici, matematici i nauci. Nije strašno ni to što žive u ubeđenju da imaju šta da kažu, iako pojma nemaju šta pričaju. Svako ko je prošao prirodne nauke u srednjoj školi zna kako neke stvari funkcionišu.

Stravična je podrška koju pojedinci dobijaju svojim nepismenim komentarima i svaki put se zapitam da li je moguće. Pitam se gde ja to živim. U 21. veku u Srbiji imamo više onih koji veruju da je 1000 godina nauke laž, nego onih koji veruju u gravitaciju. I još se ne vidi dno. Ali su zato svi ovde rođeni za menadžere, funkcionere i alternativne psihologe. Košmar nije ravan ovome što mi živimo. Hvala lepo i da uskoro bude i doviđenja.

svaka čast

pre 8 godina

jel ovde neko lud ??? pomnozite milion kilomatara na sat koliko predje dnevno puta 365 dana u godini pa taj rezultat pomnozite sa 30 miliona godina i dobicete udaljenost koju nema sanse da primete nikad...a ne da imaju bilo koje podatke o tome...debilizam !!!
(solarna olujica, 30. januar 2016 18:37)
Ovaj komentar je lepo objasnio ovu vest i mnoge druge "naučne' vesti koje čitamo u poslednje vreme.

NaivniMarkic

pre 8 godina

"Aj nek mi neko objasni kako mogu da vide nevidljivi oblak gasa na udaljenosti od 30 miliona godina, pritom i znaju da u njemu ima sumpora.. a ne mogu sigurno da kazu da li postoji deveta planeta u nasem suncevom sistemu ili ne. I sto drugih slicnih primera gde nalaze ovakve ili onakve planete milionima svetlosnih godina daleko a ne znaju gde ce tacno pokvareni satelit da se srusi kad krene da pada na zemlju...
(klikbajt., 30. januar 2016 12:58)"

Mogu ja da probam ovako... Jedan čovek zvani Eratostenes je izračunao obim Zemlje, sa greškom manjom od 10%. On je to uradio 240 godina PRE NOVE ERE. Pomoću oruđa u vidu DVA ŠTAPA, i jednog pomoćnika koji je umeo da hoda i broji. Zvuči neverovatno, zar ne?
Naučnici su fascinantna fela.

nesrećni Toma

pre 8 godina

A jel može taj oblak nekako da se teleprontuje u Srbiju pre izbora, kako bi nam skočio BDP. Onda na izborima ne bi bilo neizvesnosti.

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

Miško

pre 8 godina

Zašto ljubitelji NASE misle da svi koji ne veruju da oni pričaju istinu gledaju Farmu i rijalitije? Nikada to ne gledam, obrazovan sam na zapadu, a mislim da nas obmanjuju samo tako.
(Dar Mar, 31. januar 2016 11:17)

Ne misle svi, neki misle da takvi ne gledaju i ne čitaju ništa!
Nego nam ajde kada si već jelte "obrazovan na zapadu", definiši kako nas to i čime NASA obmanjuje na konkretnim primerima, makar dva-tri biće dovoljno.
Jasno "lažirano sletanje na mesec" ne računam, to je već profano...

Petar

pre 8 godina

Juri brzinom od milijon kilometara na sat a stici ce nas tek za 30milijona godina...vau kakva je to velicina svemira, prosto nezamislivo.
Koliko god znali da je svemir ogroman ja mislim, da ljudski mozak te velicine ne moze zamisliti ni u snu.
A mi na jednoj Zemlji koja je u tom svemiru bitna kao jedan kap u okeanu, sekiramo se i trazimo posao za 400e u Srbiji. Mislite o tome.

Miki

pre 8 godina

@kikibajti, razlog zbog čega je deveta planeta bila nevidljiva sve ovo vreme, je zbog toga što sunčana svetlost se odbija 300,000 puta manje od nje nego od naše zemlje, tako da razvijeni teleskopi do skora nisu mogli da vide tako mračna tela. Gas koji hrli ka nama se vidi mnogo bolje :)

Ironija

pre 8 godina

Bez brige stopirace Evropska unija i taj gasovod, jer bi onda vanzemaljci imali monopol na snabdevanje gasom iz svemira, a to nije u skladu sa Evropskim zakonima.

Pavle

pre 8 godina

@ (klikbajt., 30. januar 2016 12:58)

Ajd ti objani kako znaju da će da duva vetar kada ga ne vide, ne komentariši što ne želiš da razumeš

Roko

pre 8 godina

@ klikbajt.

Cela sustina vidljivosti Svemira se bazira na SVETLOSTI. Prvo i osnovno, planeta je nebesko telo koje ne emituje nikakvu svetlost pa je zbog toga bukvalno nemoguce videti, uociti, opservirati i otkriti bilo gde u Svemiru osim ako ne napravi senku i stane ispred svoje Zvezde (o tome cemo drugi put). Oblak gasa je vidljiva materija, kao ostatak od supernove, sija odredjenim sjajem i sto je najbitnije, svaki hemijski element, tj jedinjenje, sumpor, kiseonik, vodonik, helijum imaju svoj spektar, tj vide se pod razlicitim bojama u zavisnosti koliko su udaljeni od nas. Jednostavna stvar, razlicita boja, drugi element i to je sustina cele price. Isto tako i za gas. Jos za planete da napomenem. Neptun kao gasoviti dzin do 19-20 veka nije "vidjen" nego je matematicki pretpostavljen. Elem, cist primer da ti dam, nase Sunce se sa povrsine Plutona vidi kao sto mi vidimo Severnjacu na nasem nebu. Zakljucak: o udaljenim zvezdama (eventualno planetama) , saznajemo na osnovu boje spektra koji emituju svi elementi. Pozz

Bg

pre 8 godina

Vidi ove skeptike...
Ne može nauka sve da zna ( kao religija! )
Onim čime se bave o tome i maju neka saznanja.
Dakle postoje oblasti u nauci u kojima brže napredujemo, i one u kojima to ide sporije, iz više razloga. Mi danas imamo robot vozilo poslato na drugu planetu da istražuje, pomoću rakete, kojim se upravlja sa zemlje, ali i dalje vozimo kola po putu i trujemo sami sebe izduvnim gasovima. Ne umemo da rešimo problem transporta, da bude efikasan bezbedan, brži i zdraviji, ali eto sposobni smo da pošaljemo robota na drugu planetu da istražuje za nas.
Kako je moguće da se godišnje u svetu baci 230 miliona tona hrane, a u isto vreme od gladi godišnje umre skoro 8 miliona ljudi.
To su notorne činjenice, i ljudi ne rade ništa po tom pitanju.
Ljudi su neverovatna vrsta...

Mahatma Gadni

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?
(akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31)

Под тим условима ИСТОВРЕМЕНО.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Dr.Аdžija, 30. januar 2016 18:38)

Ne! Za hiljadu godina pod tim uslovima.

Astronom

pre 8 godina

klikbajt: Aj nek mi neko objasni...

Ako prema tebi niz brdo tutnji kamion kome su otkazale kočnice i trubi, čak i ako ga ne vidiš sa velikom verovatnoćom možeš da pretpostaviš šta će da se desi.

Ako vidiš kako vetar nosi sasušeni list ka tebi, malo je verovatno da ćeš pogoditi gde će te očešati.

Taj oblak se ne vidi vizuelno, ali blješti u radio spektru, a frekvencija energije (radio talasa) je određena elementima koji zrače.

Hmet

pre 8 godina

Razmisljao sam nesto.
Kuvati na ringli i na pari trebalo bi da je isto.
Gasovi se mnogo brze sire i na njih mozes lakse da se ispeces ili prilikom eksploizje da napreve mnogo vecu katastrofu ali kada su pod pritiskom(sto moraju da budu da bih kuvao na njima)trebalo bi da je isto ili slabije.
Sta bolje kuva ringla ili para?
Mozda ustvari ne razmisljam u pravom smeru ali kako upotrebiti paru ili ringlu?!
Pomenuli su da se gas krece prema nama velikom brzinom i da nece skoro i mislim da nesto nismo provalili!!!!???

akcija daje reakciju

pre 8 godina

neka mi neko pojasni. da postoji prava nerastezljiva poluga duga hiljadu svetlosnih godina i na sredini oslonac, kad pomeris jedan kraj kad ce se drugi pomeriti u suprotnom smeru?

milan-bgd

pre 8 godina

klikbajt., 30. januar 2016 12:58

Ako je nesto "nevidljivo" to znaci da je OKU nevidljivo, ali da ili zraci na oku nevidljivim talasnim duzinama ili je zracenje (za sada) isuvise slabo da bi ga golo oko videlo. Zato naucnici, te zloce i podlaci, koji kriju svasta od nas i ne znaju nista, imaju osetljivu naucnu instrumentaciju... Ehhh, moj klikbajte, svasta Vi napisaste a nista ne rekoste...

lupi

pre 8 godina

klikbajt: udaljene planete nije moguce direktno "videti". teleskopi posmatraju zvezde, i ako se svetlost zvezde smanji za par procenata znaci da je nesto proslo ispred zvezde, i postoje formule kojim se izracuna velicina objekta koji je prosao ispred zvezde, udaljenost, orbita... zvezda privremeno potamni, meri se koliko to traje, takodje velik objekat svojom gravitacijom remeti i orbitu same zvezde, na taj nacin se moze odrediti masa planete, sto veca(poput jupitera) lakse je detektovati, ali kepler moze detektovati i planete velicine zemlje. sateliti su jako maleni ali opet za 99% njih zna se gde su i gde ce otprilike pasti. postoji i stotine hiljada delova satelita i raketa promera nekoliko centimetara koje prate americke, ruske i evropske agencije. a za sumpor, pa kad ga zapalis zna se kako svetli, to znamo hiljadama godinama vec.

Darko

pre 8 godina

@ akcija daje reakciju

Postavio si vrlo zanimljiv zadatak/pitanje i dobio 2 različita odgovora. A ja bih, kako ga ja shvatam i razumem, samo da pojasnim.

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.

Čarapan

pre 8 godina

Gradjanima Srbije mogu da obecam da ce, za vec dve godine, osetiti bliskost oblaka koji je u ovom momentu na 30 miliona godina udaljen.

Swedenonline

pre 8 godina

Hajde priznajte da ste se razocarali sto stize za tek 30 miliona godina, a bas ste se ponadali da cete izbeci akcize! :p

Nema besplatnog rucka :(

cakaralo

pre 8 godina

Ne moze tebi niko objasniti kako mi to vidimo i znamo kad nemas najosnovnije znanje o energiji, koja se moze posmatrati na razne nacine, raznim meracima. Ako ti ne mozes da shvatis da energija koju ovaj oblak zraci u svemir, kao i to da planeta iako je bliza mnogo puta odasilja energiju mnogo puta manju od ovog oblaka, onda nema potrebe ni da pitas, jer ti i ne zelis da cujes odgovor na svoje pitanje.

foton

pre 8 godina

@klikbajt

Zato,prijatelju,sto je ovaj oblak ogroman,i na nebu zauzima prostor od 20 punih meseca.Takodje,u njemu se desavaju procesi koji se mogu detektovati radio-teleskopima,iliti prosto zraci u radio spektru,dok je detekcija planete hipoteticki udaljene od Sunca toliko koliko se nagadja mnogo tezi posao,jer planetu vidis zahvaljujuci tome sto se svetlost sa Sunca reflektuje od njene atmosfere/povrsine i prakticno nema svoj izvor zracenja.

Vlad Rad

pre 8 godina

Ovaj klikbajt kao Homer Simpson kad pita neku naučnicu: kako vi naučnici možete da odete na mesec, a ne možete da me oslobodite smrada nogu? samo što je on crtani lik, A ovo stvarno čovek koji je dobio 400 pluseva

DDD

pre 8 godina

Glupost
(kokolo, 30. januar 2016 19:17)

Sta tacno? Kako neka prirocna cinjenica moze biti glupost, te sta treba uciniti da postane pamet? Mozda preferiras neki drugi tip/sastav gasa, ili je losa trajektorija, sta li?

Zar ne licim na naucnika?

pre 8 godina

Za 30 miliona godina oblak mozeda se skupi u novi suncani sistem, razvije zivot i ostvari civilizaciju. Ako prodju pored nas, prekopaju nase arhive i procitaju ove komentare ima da izumru od smeha. Bas smo pakosni.

Roko

pre 8 godina

@ solarna olujica

Ajnstajn nije bio siguran da li je beskonacan Svemir ili ljudska glupost. Jesi li ti svestan cinjenice da Svemir nije prostorno ogranicen!? Jesi li takodje svestan da taj oblak nije vizuelno uocen, vec samo njegova pozadinska radijacija i spektar boja koji odaju hemijski elementi? Sto je blizi crvenom pomaku, to je objekat dalji. Ja ne mogu da verujem da postoje ovoliko primitivni ljudi. Razumem da ne znate kako Svemir funkcionise, ali ajte zato ne komentarisite jer blamirate sebe.

glauber

pre 8 godina

akcija daje reakciju, 30. januar 2016 13:31

pomeraj ce se kretati brzinom zvuka u toj sipci, s tim da ne postoji apsolutno nerastegljiva sipka, u tom slucaju bi brzina zvuka bila beskonacna. Najbolje je da zamislis atome u cvrstom telu kao niz gde je svaki atom povezan sa susednim atomom putem opruge x--x--x--x... Na usporenom snimku sve bi izgledalo ovako: Kad ti pomeris atome na jednom kraju trebace izvesno vreme da se pomeri naredni sloj atoma, pa tek kad se oni pomere ide sledeci sloj i tako dalje. Kako atomi deluju jedni na druge brzinom svetlosti(elektromagnetnom silom), brzina zvuka mora biti manja. koliko je manja je malo komlikovanije(https://en.wikipedia.org/wiki/Phonon#Dispersion_relation).
vidi i odgovor na http://physics.stackexchange.com/questions/21122/if-i-move-a-long-solid-stick-can-i-send-message-fastest-than-light

Trovach

pre 8 godina

@klikbajt...Pretpostavljam, pomocu radio teleskopa, a da je nevidljiv za opticke teleskope. Da si gledao seriju "Kosmos", znao bi kako se utvrdjuje hemijski sastav nebeskih tela.

Mahatma Gadni

pre 8 godina

Tačan odgovor je: ISTOVREMENO. Zašto? Zato što je šipka neistegljiva, to nalaže zakon fizike (pod uslovom da takva šipka zaista postoji i da imaš ogromnu snagu da je pomeriš).

Međutim, to "istovremeno" važi samo u slučaju da imaš drugara na drugom kraju koji prati situaciju i detektuje pomeranje koje ti iniciraš na svom kraju. Ali, ako ti "gledaš" sa svoje strane ka drugom kraju, svetlost će do tebe stići tek za 1000 godina, pa će ti toliko trebati da registruješ da se drugi kraj uopšte pomerio. Znači, da bi dao tačan odgovor - moraš da znaš i odakle posmatraš to pomeranje na drugom kraju.
(Darko, 31. januar 2016 00:12) # Link komentara

Eh Darko, zašto bi čekao odgovor 1000 godina kada tvoj drugar može da ponovo pomeri polugu i na taj način ti odgovori trenutno?
Čime si uspeo da zaobiđeš poslednjih više od pola veka fizike i ostvariš trenutni komunikator.
Problem je što naša prava i neistegljiva šipka prati zakrivljenost prostora i vremena i prava je i neistegljiva samo u meri u kojoj je to i prostor u kome se nalazi.