Četvrtak, 22.10.2015.

09:10

Mislite da znate: Šta je uopšte svetlost?

Izvor: klix.ba

Mislite da znate: Šta je uopšte svetlost? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

42 Komentari

Sortiraj po:

Momir

pre 8 godina

@Pundit

Jednostavno BRAVO! Za razmišljanje i hrabrost.
Zašto bi masa figurirala kao konstantna ukoliko se u zavisnosti
od brzine menja?
Ali da li u našem svetu postoji išta stalno osim "c" ?

Šta beše sa onim neutrinima koji su pretekli "c" ?
Greška ili pojela maca? Skupo je, ebiga...

vasilije knzevic

pre 8 godina

Vrlo je interesantno sta svako od nas misli o svjetlosti.Ne treba uzimati iz vida
da je svjetlost stalna,nepromjenljiva a prije svega jedan od razloga naseg
postojanja.Moramo isljuciti putovanja u onom smislu kako ih mi zamisljamo i
naci adekvatno poredjenje uslovljeno talasima.Mi cesto poredimo neku vjestacki
proizvedenu svjetlost sa opstim stanjem u svemiru.Velicina,razdaljina i jacina
raznih svjetlosnih izvora,vjestacki proizvedenih,neuporedivo je mala i neznatna
prema svemirskoj svjetlosti.Nase velicine su zanemarljivo male prema svemirskim
a to vazi i za svjetlost.Da je svjetlost i najvazniji razlog razvica zivota vrlo cesto
se zanemaruje.Crni dani"instinktivno se pominju u svakol mitologiji.Ti dani ne
dolaze jer bi se zivot ugasio ali su predpostavke, iako religiozne u sustini,
moguce.Ukoliko sunce,koje nas snadbijeva sa svjetloscu i energijom,najedanput
otkaze,neko drugo sunce ceka iza coska.Preobrazaj moze biti tih a moze biti i
razoravajuci ali ce ravnoteza,na kraju,uciniti svoje. Svetlost je, na kraju,nesto
stalno i nezamjenljivo.Ona jednostavno postoji da bi smo mi i sve ostalo
postojali.Ako mozemo shvatiti znacaj kiseonika,za opstanak,onda je svjetlost
ne samo komponenta nego i osnova svega sto cini zivot.Mi u njoj plivamo,
okruzeni i zasticeni.
vasilije knezevic 31 okt. 2015

Antitheist

pre 8 godina

Ja sam lupao glavu oko ovoga, sve dok nisam dosao do jedne knjige (iz dva dela), u kojoj pise da je svetlost stvorio bog- i to tek posto je napravio svet, koji je, ocigledno, napravio po mraku. Tu pise da je svetlost dobra i meni je to dovoljno....

Pundit

pre 8 godina

@Jovan
Standardna greška je smatrati da jačina gravitacionog polja zavisi samo od mase, a dovraga i sami relativisti tvrde da masa zavisi od brzine, pa kako onda ta dodatna masa ne pojačava gravitaciono polje? U svemiru ne postoji statična masa, odnosno uslovno kada bi postojala, ta masa bi bila nula.
Samo masa proizvodi gravitaciono polje? Wrong. Nema apsolutno nikakve razlike između gravitacione i inercijalne mase, ne samo u jačini stvorenog polja već je to jedna te ista stvar. Pa tako više te mistične "tamne mase" ima u delovima svemira koji se brže kreću. Vidi vraga, pa naravno! Masa UVEK ima samo trenutnu vrednost, a još ispravnije bi bilo tretirati je kao vektor. Relativisti sistemski greše jer su inerciju zamenili brzinom, statističkom veličinom u kojoj figurura vreme, virtuelna, nestvarna dimenzija. Vremeprostor je virtuelni svet, a razlikuje se od stvarnog, kvantnog... pa otprilike za ukupnu tamnu masu u jednom i drugom.
Što bi rekao Hoking, dok se ne pronađe čestica vremena, TR se mora smatrati bajkom, ili religijom. Ja bih dodao, dok se ne pronađe bilo kakvo (talasno?) svojstvo, bilo kakav dokaz postojanja te imaginarne dimenzije.
Do tada: bajka. U kojoj obitavaju neke tamne, mračne stvari koje plaše mlade fizičare.

Jovan

pre 8 godina

@ "@Pundit: Dobio si gomilu minusa.. Ja mislim, da ti je komentar zanimljiv, jer je u skladu sa važećom kvantnom teorijom.
(Smuleco, 23. oktobar 2015 08:46)"

Ne, nego dobio je gomilu minusa zato sto je lupio. Po teoriji 2+2 je jednako 4 a mi vidimo u svemiru 0.5 dok preostalih 3.5 je tamna materija i energija. Oni su dokazani da postoje po svim proracunima jer da deluje samo gravitaciona sila medju svim telima, svemir se nikada ne bi sirio a galaksije bi se smanjivale tj "urusile" u sebe. To sto nesto ne vidite ne znaci da ne postoji.

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

vasilije knezevic

pre 8 godina

Svjetlost ne putuje.Mislim da je to jedna od najvisih zabluda savremene nauke
koja preuzima jedno takvo misljenje.Cak se odredjuje i njena(svjetlosna)brzina
izmjerena i naucno dokazana , i da nema nista brze.Ako mozemo zamisliti
more ili okean onda je svjetlost jedan ot tih u kome plivamo ali ga ne shvatamo
jer ne podrzava,samo prividno,nase trenutne zivotne potrebe. Sunce beskonacno
sagorijeva,ostale zvijezde takodje;mnogi predvidjaju kraj i neke radikalne
promjene,crne rupe i velike praskove ili nesto drugo mnogo zanimljivije sto samo
Holywood moze izmisliti.Vremenski te promjene nemaju vaznosti za nas raspon
zivota,pa cak ni za pokoljenja prije ili poslije nas.Pretpostavljam da kada Sunce
prestane sagorijevati nastupice vjeciti mrak i mi ce mo spavati 24 sata pa ce mo zaboraviti vrijeme i tako nestati.Ali sta ce se desiti sa fotonima koji putuju daleko
os Sunca, niko im nije uputio povratnu kartu i vjerovatno ce zalutati.Mi ce mo se
ugusiti bez svjetlosti,kao ribe bez vode,jer nijesmo,do tada,shvatili njenu vaznost
za nas opstanak."Vjecna zublja vjecne pomrcine nit' dogori niti svjetlost gubi".
Predvidjanja koliko ce Sunce jos sijati vrlo su vazna za sve one koji ce zivjeti
vjecito a to je jos neodredjeno.Tek onda shvatamo vaznost svjetlosti i polako
odredjujemo njenu prirodu.
vasilije knezevic 22 okt. 2015

franjo

pre 8 godina

Ovo je prica o elektromagnetnim talasima, a svetlostje samo nas osecaj koji primamo preko cula vida. Inace, ako zmislite danam je culo vida toliko dobro razvijeno da smo u stanju da vidimo pojedinacne molekule, atome i elektrone, mozete li da zamislite kako bi tada tekao razvoj nase civilizacije? Dakle da smo jos premnogo hiljada godina shvatili strukturu materije, cisto tako sto bi je videli i ne bi bilo potrebe da naucnici resavaju strahovite zagonetke da bi nam to otkrili.

Pundit

pre 8 godina

(Trixter, 22. oktobar 2015 12:45)
Trixter, "tamna" materija i energija su greška relativističke fizike. Po teoriji u kojoj je 2+2=5 , ono jedan viška zovemo "tamnim", onim što ne bi trebalo da postoji. Pa i ne postoji, ali lakše je prihvatiti novu glupost nego odbaciti ustaljene.

Zoran

pre 8 godina

Ovako i meni objasnjava biblija kako nastao svet. Iz nicega, niti moze da da se deli to nista, a ujedno mi kaze da ja boga ne mogu da vidim, jer je svuda oko nas.

lol

pre 8 godina

@Za mene je svetlost osmeh moje devojke.
(jole, 22. oktobar 2015 09:53)

Pazi se da ne sija u mraku tako i drugima :)
(navijac, 22. oktobar 2015 11:28)

Cemu negativnost? Toliko je malo ostalo ovih iskrenih emocija da je izgleda ljudima postalo normalno da na to reaguju turobnim cinizmom i cak to smatraju duhovitim. Valjda ih vredja necija unutrasnja lepota. Svaka cast Joletu za hrabrost, jer danas je hrabrost izneti lepe emocije, odmah ga gomila proglasi za mekusca, a u stvari je potpuno suprotno.

Jovan

pre 8 godina

Greska na samom pocetku. Sve sto postoji ima masu pa tako i foton. Los Angeles je tezi za 140kg na suncanom danu u odnosu kada to nije slucaj. Svetlost tj fotoni prave pritisak na sve sto deluju pa tako i na svemirki brod koji npr skrene sa kursa 1000km na putu do marsa, ako svetlost deluje upravno na putanju, tako da se i to mora uzeti u obzir pri projektovanju misija inace necete dociti tacno tamo gde ste naumili.

dobar izvor

pre 8 godina

"Postoji u vasioni neko jezgro otkuda mi dobijamo svu snagu, sva nadahnuća, ono nas večno privlači, ja osećam njegovu moć i vrednosti koje ono emituje celoj vasioni i time je održava u skladu. Ja nisam prodro u tajnu toga jezgra, ali znam da postoji i kad hoću da mu pridam kakav materijalni atribut, onda mislim da je to SVETLOST".
Nikola Tesla

Nikola S.

pre 8 godina

Todore, svetlosna godina (dan, nedelja) su mere za razdaljinu. Brzina svetlosti je, kao i svaka druga brzina, pređeni put u jedinici vremena, u ovom slučaju približno 300,000km/s u vakuumu.

Trovach

pre 8 godina

@Aca...Nije. Infracrveni spektar zracenja mi osecamo kao toplotu, a nju vide neke zivotinje (npr. zmije jamicarke), dok je za nas svetlost zracenje vidljivog spektra. Pcele vide cak i ultraljubicastu svetlost, a jos krace talasne duzine imaju X zraci i gama zraci. Vece talasne duzine od infracrvenog zracenja imaju radio talasi.

Pundit

pre 8 godina

Zabluda je da foton nema masu. Sve što ima energiju ima i masu, i obrnuto jer masa i energija su jedno te isto u različitim manifestacijama. Bez mase foton ne bi imao inerciju, odnosno nikada ne bi ni napustio izvor svetla, poput "običnih" elektrona. Ako nema masu, kinetička energija fotona bi bila nula, što je besmislica.
Već žešća budalaština je da je 300000 km/s nekakvo imaginarno "ograničenje svemira". Ako foton nema masu i ta brzina bi bila neograničena, odnosno svetlost bi "putovala" trenutno. Uvođenje u igru "ograničenja svemira" je na mala vrata vraćanje jednom odbačenog etera ponovo u kosmičku priču. Sada eto eter nazivaju "ograničenje svemira"! Here we go again.

Trixter

pre 8 godina

Odgovoriti na potanje sta je svetlost je tema svih tema za dalji stvarni napredak mnogih naucnih disciplina. Ono sto je do sada poznato i kako je objasnjeno je potpuno nedovoljno. Pravo tumacenje svetlosti mi ne znamo, kao i pravi mehanizam kako se poremecaj prenosi. Jer svetlost jeste poremecaj, a ima dzv dualnu prirodu. Reci da foton kao cestica nema masu nego samo spin je potpuno pogresna iako je prihvacena. Ali kako onda objasniti pritisak koji svetlost pravi. Cak i obicna sunceva svetlost pravi pritisak na povrsine planeta. O snopovima koherentne usmerene svetlsti (laserom) da ne govorimo. Odgovor na pitanje sta je foton je kljucno u sustini. Kada se bude otkrila priroda tzv tamne materije koja je vecinska materija u svemiru otkrice se i odgovor na pitanje koje je tema clanka. Ako tamma materija ne emituje svetlost , dakle apsolutno je crna, ali moze da skrene svetlost, to znaci da tamnoj materiji fali upravo posrednik koji svetlost prenosi. Odgovor treba traziti u zvezdama i onome sto se desava posle smrti zvezde. Kako zvezde sve vise umiru to sve vise i vise tamne materije nastaje.

jaroslav

pre 8 godina

Uđe policajac kod komandira u kancelariju i ga pita: - Druže komandire meni nešto nije jasno! Pitaj slobodno!Kaze komandir! Nije mi jasno kad ugasiš sijalicu gde ide svetlo ? Hmmm...začudi se komandir... To je teško pitanje, dođi ti sutra kod mene da ja malo razmislim ! Dođe policajac sutra kod komandira i još od vrata mu kaže komandir: - A, tu si, upali svetlo i zatvori vrata. Spušta roletne komandir i kaže mu: - Aj sad izgasi svetlo! Policajac gasi svetlo, a komandir otvara frižider i kaže: - Evo je !

Nikola S.

pre 8 godina

Prvo su mislili da je skup fotona (antika). Pa kasnije elektro-magnetni talas, normalan jedan u odnosu na drugi-dokazi i pojave vezane za ovaj pristup: interferencija, difrakcija i polarizacija talasa, tj. svetlosti. Onda su uočili Komptonov efekat koji nije mogao da se objasni talasnom prirodom svetlosti, a zatim Ajnstajn i fotoefekat (Nobel) čime prvo ponovo vraća korpuskularni model svetlost, a zatim uvodi dualnu prirodu svetlosti-i talas, i skup fotona.

eu

pre 8 godina

Svjetlost je elektromagnetni val ili preciznije receno dio spektra elektomagnetnog vala. Foton je za svjetlost isto sto i kvant za energiju, to je najmanji paket svjetlosti odnosno energije koji moze biti poslan. Ljudsko oko je aparat koji dio spektra elektromagnetnog vala "hvata" i te podrazaje salje u mozak (u centar za vid) a mozak te informacije tumaci kao boju (kromatsku ako se odbija samo odredjena valna duljina, bijelu ako se odbija sve ili crnu ako se ne odbija nista). Sama svjetlost se dogadja kao oslobadjanje viska energije kad npr. elektron sa viseg energetskog stanja pada u nize energetsko stanje. Ljudi nazivaju svjetloscu dio slektromagnetskog spektra na koje je osjetljivo ljudsko oko. Svjetlost je ljudski naziv za jedan mali dio elektromagnetskih valova.

blue sky

pre 8 godina

Ni plavo nebo ne postoji!
Naša atmosfera krši l lomi sve zakone svetlosti, jer zraci Sunca su izrazito crvene boje.
Sve galaksije i sve planete bi bile crne boje bez usijanih zvezda što ih greju.

ko jel ja

pre 8 godina

Buducnost transporta univerzumom je pretvaranje materije u svetlost, spectral imaging transformation. Ono sto se zove teleprontovanje u Srboniji.

rvp

pre 8 godina

Citao sam o nekom nasem naucniku(u inostranstvu naravno) koji je uspeo da poveze fotone i napravi molekul svetlosti.Cilj mu je da napravi kristal svetlosti i pravcati lightsaber.

Straitjacket

pre 8 godina

Kada me budu kremirali nikako neću dozvoliti da to urade u nekoj katakombi u nekoj metalnoj čahuri, zahtevaću vikinško ili hindusko spaljivanje, pozvaću, ako treba i platiću ljudima da dođu u što većem broju, da usadim fotone mojih ostataka u njihove mrežnjače ne bi li dokučio njihovo znanje ili im preneo moje.

Straitjacket

pre 8 godina

Kada me budu kremirali nikako neću dozvoliti da to urade u nekoj katakombi u nekoj metalnoj čahuri, zahtevaću vikinško ili hindusko spaljivanje, pozvaću, ako treba i platiću ljudima da dođu u što većem broju, da usadim fotone mojih ostataka u njihove mrežnjače ne bi li dokučio njihovo znanje ili im preneo moje.

jaroslav

pre 8 godina

Uđe policajac kod komandira u kancelariju i ga pita: - Druže komandire meni nešto nije jasno! Pitaj slobodno!Kaze komandir! Nije mi jasno kad ugasiš sijalicu gde ide svetlo ? Hmmm...začudi se komandir... To je teško pitanje, dođi ti sutra kod mene da ja malo razmislim ! Dođe policajac sutra kod komandira i još od vrata mu kaže komandir: - A, tu si, upali svetlo i zatvori vrata. Spušta roletne komandir i kaže mu: - Aj sad izgasi svetlo! Policajac gasi svetlo, a komandir otvara frižider i kaže: - Evo je !

ko jel ja

pre 8 godina

Buducnost transporta univerzumom je pretvaranje materije u svetlost, spectral imaging transformation. Ono sto se zove teleprontovanje u Srboniji.

eu

pre 8 godina

Svjetlost je elektromagnetni val ili preciznije receno dio spektra elektomagnetnog vala. Foton je za svjetlost isto sto i kvant za energiju, to je najmanji paket svjetlosti odnosno energije koji moze biti poslan. Ljudsko oko je aparat koji dio spektra elektromagnetnog vala "hvata" i te podrazaje salje u mozak (u centar za vid) a mozak te informacije tumaci kao boju (kromatsku ako se odbija samo odredjena valna duljina, bijelu ako se odbija sve ili crnu ako se ne odbija nista). Sama svjetlost se dogadja kao oslobadjanje viska energije kad npr. elektron sa viseg energetskog stanja pada u nize energetsko stanje. Ljudi nazivaju svjetloscu dio slektromagnetskog spektra na koje je osjetljivo ljudsko oko. Svjetlost je ljudski naziv za jedan mali dio elektromagnetskih valova.

lol

pre 8 godina

@Za mene je svetlost osmeh moje devojke.
(jole, 22. oktobar 2015 09:53)

Pazi se da ne sija u mraku tako i drugima :)
(navijac, 22. oktobar 2015 11:28)

Cemu negativnost? Toliko je malo ostalo ovih iskrenih emocija da je izgleda ljudima postalo normalno da na to reaguju turobnim cinizmom i cak to smatraju duhovitim. Valjda ih vredja necija unutrasnja lepota. Svaka cast Joletu za hrabrost, jer danas je hrabrost izneti lepe emocije, odmah ga gomila proglasi za mekusca, a u stvari je potpuno suprotno.

Trovach

pre 8 godina

@Aca...Nije. Infracrveni spektar zracenja mi osecamo kao toplotu, a nju vide neke zivotinje (npr. zmije jamicarke), dok je za nas svetlost zracenje vidljivog spektra. Pcele vide cak i ultraljubicastu svetlost, a jos krace talasne duzine imaju X zraci i gama zraci. Vece talasne duzine od infracrvenog zracenja imaju radio talasi.

Nikola S.

pre 8 godina

Prvo su mislili da je skup fotona (antika). Pa kasnije elektro-magnetni talas, normalan jedan u odnosu na drugi-dokazi i pojave vezane za ovaj pristup: interferencija, difrakcija i polarizacija talasa, tj. svetlosti. Onda su uočili Komptonov efekat koji nije mogao da se objasni talasnom prirodom svetlosti, a zatim Ajnstajn i fotoefekat (Nobel) čime prvo ponovo vraća korpuskularni model svetlost, a zatim uvodi dualnu prirodu svetlosti-i talas, i skup fotona.

rvp

pre 8 godina

Citao sam o nekom nasem naucniku(u inostranstvu naravno) koji je uspeo da poveze fotone i napravi molekul svetlosti.Cilj mu je da napravi kristal svetlosti i pravcati lightsaber.

dobar izvor

pre 8 godina

"Postoji u vasioni neko jezgro otkuda mi dobijamo svu snagu, sva nadahnuća, ono nas večno privlači, ja osećam njegovu moć i vrednosti koje ono emituje celoj vasioni i time je održava u skladu. Ja nisam prodro u tajnu toga jezgra, ali znam da postoji i kad hoću da mu pridam kakav materijalni atribut, onda mislim da je to SVETLOST".
Nikola Tesla

Nikola S.

pre 8 godina

Todore, svetlosna godina (dan, nedelja) su mere za razdaljinu. Brzina svetlosti je, kao i svaka druga brzina, pređeni put u jedinici vremena, u ovom slučaju približno 300,000km/s u vakuumu.

Jovan

pre 8 godina

Greska na samom pocetku. Sve sto postoji ima masu pa tako i foton. Los Angeles je tezi za 140kg na suncanom danu u odnosu kada to nije slucaj. Svetlost tj fotoni prave pritisak na sve sto deluju pa tako i na svemirki brod koji npr skrene sa kursa 1000km na putu do marsa, ako svetlost deluje upravno na putanju, tako da se i to mora uzeti u obzir pri projektovanju misija inace necete dociti tacno tamo gde ste naumili.

Pundit

pre 8 godina

@Jovan
Standardna greška je smatrati da jačina gravitacionog polja zavisi samo od mase, a dovraga i sami relativisti tvrde da masa zavisi od brzine, pa kako onda ta dodatna masa ne pojačava gravitaciono polje? U svemiru ne postoji statična masa, odnosno uslovno kada bi postojala, ta masa bi bila nula.
Samo masa proizvodi gravitaciono polje? Wrong. Nema apsolutno nikakve razlike između gravitacione i inercijalne mase, ne samo u jačini stvorenog polja već je to jedna te ista stvar. Pa tako više te mistične "tamne mase" ima u delovima svemira koji se brže kreću. Vidi vraga, pa naravno! Masa UVEK ima samo trenutnu vrednost, a još ispravnije bi bilo tretirati je kao vektor. Relativisti sistemski greše jer su inerciju zamenili brzinom, statističkom veličinom u kojoj figurura vreme, virtuelna, nestvarna dimenzija. Vremeprostor je virtuelni svet, a razlikuje se od stvarnog, kvantnog... pa otprilike za ukupnu tamnu masu u jednom i drugom.
Što bi rekao Hoking, dok se ne pronađe čestica vremena, TR se mora smatrati bajkom, ili religijom. Ja bih dodao, dok se ne pronađe bilo kakvo (talasno?) svojstvo, bilo kakav dokaz postojanja te imaginarne dimenzije.
Do tada: bajka. U kojoj obitavaju neke tamne, mračne stvari koje plaše mlade fizičare.

Pundit

pre 8 godina

Zabluda je da foton nema masu. Sve što ima energiju ima i masu, i obrnuto jer masa i energija su jedno te isto u različitim manifestacijama. Bez mase foton ne bi imao inerciju, odnosno nikada ne bi ni napustio izvor svetla, poput "običnih" elektrona. Ako nema masu, kinetička energija fotona bi bila nula, što je besmislica.
Već žešća budalaština je da je 300000 km/s nekakvo imaginarno "ograničenje svemira". Ako foton nema masu i ta brzina bi bila neograničena, odnosno svetlost bi "putovala" trenutno. Uvođenje u igru "ograničenja svemira" je na mala vrata vraćanje jednom odbačenog etera ponovo u kosmičku priču. Sada eto eter nazivaju "ograničenje svemira"! Here we go again.

blue sky

pre 8 godina

Ni plavo nebo ne postoji!
Naša atmosfera krši l lomi sve zakone svetlosti, jer zraci Sunca su izrazito crvene boje.
Sve galaksije i sve planete bi bile crne boje bez usijanih zvezda što ih greju.

Jovan

pre 8 godina

@ "@Pundit: Dobio si gomilu minusa.. Ja mislim, da ti je komentar zanimljiv, jer je u skladu sa važećom kvantnom teorijom.
(Smuleco, 23. oktobar 2015 08:46)"

Ne, nego dobio je gomilu minusa zato sto je lupio. Po teoriji 2+2 je jednako 4 a mi vidimo u svemiru 0.5 dok preostalih 3.5 je tamna materija i energija. Oni su dokazani da postoje po svim proracunima jer da deluje samo gravitaciona sila medju svim telima, svemir se nikada ne bi sirio a galaksije bi se smanjivale tj "urusile" u sebe. To sto nesto ne vidite ne znaci da ne postoji.

Trixter

pre 8 godina

Odgovoriti na potanje sta je svetlost je tema svih tema za dalji stvarni napredak mnogih naucnih disciplina. Ono sto je do sada poznato i kako je objasnjeno je potpuno nedovoljno. Pravo tumacenje svetlosti mi ne znamo, kao i pravi mehanizam kako se poremecaj prenosi. Jer svetlost jeste poremecaj, a ima dzv dualnu prirodu. Reci da foton kao cestica nema masu nego samo spin je potpuno pogresna iako je prihvacena. Ali kako onda objasniti pritisak koji svetlost pravi. Cak i obicna sunceva svetlost pravi pritisak na povrsine planeta. O snopovima koherentne usmerene svetlsti (laserom) da ne govorimo. Odgovor na pitanje sta je foton je kljucno u sustini. Kada se bude otkrila priroda tzv tamne materije koja je vecinska materija u svemiru otkrice se i odgovor na pitanje koje je tema clanka. Ako tamma materija ne emituje svetlost , dakle apsolutno je crna, ali moze da skrene svetlost, to znaci da tamnoj materiji fali upravo posrednik koji svetlost prenosi. Odgovor treba traziti u zvezdama i onome sto se desava posle smrti zvezde. Kako zvezde sve vise umiru to sve vise i vise tamne materije nastaje.

Zoran

pre 8 godina

Ovako i meni objasnjava biblija kako nastao svet. Iz nicega, niti moze da da se deli to nista, a ujedno mi kaze da ja boga ne mogu da vidim, jer je svuda oko nas.

Pundit

pre 8 godina

(Trixter, 22. oktobar 2015 12:45)
Trixter, "tamna" materija i energija su greška relativističke fizike. Po teoriji u kojoj je 2+2=5 , ono jedan viška zovemo "tamnim", onim što ne bi trebalo da postoji. Pa i ne postoji, ali lakše je prihvatiti novu glupost nego odbaciti ustaljene.

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

vasilije knezevic

pre 8 godina

Svjetlost ne putuje.Mislim da je to jedna od najvisih zabluda savremene nauke
koja preuzima jedno takvo misljenje.Cak se odredjuje i njena(svjetlosna)brzina
izmjerena i naucno dokazana , i da nema nista brze.Ako mozemo zamisliti
more ili okean onda je svjetlost jedan ot tih u kome plivamo ali ga ne shvatamo
jer ne podrzava,samo prividno,nase trenutne zivotne potrebe. Sunce beskonacno
sagorijeva,ostale zvijezde takodje;mnogi predvidjaju kraj i neke radikalne
promjene,crne rupe i velike praskove ili nesto drugo mnogo zanimljivije sto samo
Holywood moze izmisliti.Vremenski te promjene nemaju vaznosti za nas raspon
zivota,pa cak ni za pokoljenja prije ili poslije nas.Pretpostavljam da kada Sunce
prestane sagorijevati nastupice vjeciti mrak i mi ce mo spavati 24 sata pa ce mo zaboraviti vrijeme i tako nestati.Ali sta ce se desiti sa fotonima koji putuju daleko
os Sunca, niko im nije uputio povratnu kartu i vjerovatno ce zalutati.Mi ce mo se
ugusiti bez svjetlosti,kao ribe bez vode,jer nijesmo,do tada,shvatili njenu vaznost
za nas opstanak."Vjecna zublja vjecne pomrcine nit' dogori niti svjetlost gubi".
Predvidjanja koliko ce Sunce jos sijati vrlo su vazna za sve one koji ce zivjeti
vjecito a to je jos neodredjeno.Tek onda shvatamo vaznost svjetlosti i polako
odredjujemo njenu prirodu.
vasilije knezevic 22 okt. 2015

Antitheist

pre 8 godina

Ja sam lupao glavu oko ovoga, sve dok nisam dosao do jedne knjige (iz dva dela), u kojoj pise da je svetlost stvorio bog- i to tek posto je napravio svet, koji je, ocigledno, napravio po mraku. Tu pise da je svetlost dobra i meni je to dovoljno....

franjo

pre 8 godina

Ovo je prica o elektromagnetnim talasima, a svetlostje samo nas osecaj koji primamo preko cula vida. Inace, ako zmislite danam je culo vida toliko dobro razvijeno da smo u stanju da vidimo pojedinacne molekule, atome i elektrone, mozete li da zamislite kako bi tada tekao razvoj nase civilizacije? Dakle da smo jos premnogo hiljada godina shvatili strukturu materije, cisto tako sto bi je videli i ne bi bilo potrebe da naucnici resavaju strahovite zagonetke da bi nam to otkrili.

vasilije knzevic

pre 8 godina

Vrlo je interesantno sta svako od nas misli o svjetlosti.Ne treba uzimati iz vida
da je svjetlost stalna,nepromjenljiva a prije svega jedan od razloga naseg
postojanja.Moramo isljuciti putovanja u onom smislu kako ih mi zamisljamo i
naci adekvatno poredjenje uslovljeno talasima.Mi cesto poredimo neku vjestacki
proizvedenu svjetlost sa opstim stanjem u svemiru.Velicina,razdaljina i jacina
raznih svjetlosnih izvora,vjestacki proizvedenih,neuporedivo je mala i neznatna
prema svemirskoj svjetlosti.Nase velicine su zanemarljivo male prema svemirskim
a to vazi i za svjetlost.Da je svjetlost i najvazniji razlog razvica zivota vrlo cesto
se zanemaruje.Crni dani"instinktivno se pominju u svakol mitologiji.Ti dani ne
dolaze jer bi se zivot ugasio ali su predpostavke, iako religiozne u sustini,
moguce.Ukoliko sunce,koje nas snadbijeva sa svjetloscu i energijom,najedanput
otkaze,neko drugo sunce ceka iza coska.Preobrazaj moze biti tih a moze biti i
razoravajuci ali ce ravnoteza,na kraju,uciniti svoje. Svetlost je, na kraju,nesto
stalno i nezamjenljivo.Ona jednostavno postoji da bi smo mi i sve ostalo
postojali.Ako mozemo shvatiti znacaj kiseonika,za opstanak,onda je svjetlost
ne samo komponenta nego i osnova svega sto cini zivot.Mi u njoj plivamo,
okruzeni i zasticeni.
vasilije knezevic 31 okt. 2015

Momir

pre 8 godina

@Pundit

Jednostavno BRAVO! Za razmišljanje i hrabrost.
Zašto bi masa figurirala kao konstantna ukoliko se u zavisnosti
od brzine menja?
Ali da li u našem svetu postoji išta stalno osim "c" ?

Šta beše sa onim neutrinima koji su pretekli "c" ?
Greška ili pojela maca? Skupo je, ebiga...

Straitjacket

pre 8 godina

Kada me budu kremirali nikako neću dozvoliti da to urade u nekoj katakombi u nekoj metalnoj čahuri, zahtevaću vikinško ili hindusko spaljivanje, pozvaću, ako treba i platiću ljudima da dođu u što većem broju, da usadim fotone mojih ostataka u njihove mrežnjače ne bi li dokučio njihovo znanje ili im preneo moje.

rvp

pre 8 godina

Citao sam o nekom nasem naucniku(u inostranstvu naravno) koji je uspeo da poveze fotone i napravi molekul svetlosti.Cilj mu je da napravi kristal svetlosti i pravcati lightsaber.

blue sky

pre 8 godina

Ni plavo nebo ne postoji!
Naša atmosfera krši l lomi sve zakone svetlosti, jer zraci Sunca su izrazito crvene boje.
Sve galaksije i sve planete bi bile crne boje bez usijanih zvezda što ih greju.

vasilije knezevic

pre 8 godina

Svjetlost ne putuje.Mislim da je to jedna od najvisih zabluda savremene nauke
koja preuzima jedno takvo misljenje.Cak se odredjuje i njena(svjetlosna)brzina
izmjerena i naucno dokazana , i da nema nista brze.Ako mozemo zamisliti
more ili okean onda je svjetlost jedan ot tih u kome plivamo ali ga ne shvatamo
jer ne podrzava,samo prividno,nase trenutne zivotne potrebe. Sunce beskonacno
sagorijeva,ostale zvijezde takodje;mnogi predvidjaju kraj i neke radikalne
promjene,crne rupe i velike praskove ili nesto drugo mnogo zanimljivije sto samo
Holywood moze izmisliti.Vremenski te promjene nemaju vaznosti za nas raspon
zivota,pa cak ni za pokoljenja prije ili poslije nas.Pretpostavljam da kada Sunce
prestane sagorijevati nastupice vjeciti mrak i mi ce mo spavati 24 sata pa ce mo zaboraviti vrijeme i tako nestati.Ali sta ce se desiti sa fotonima koji putuju daleko
os Sunca, niko im nije uputio povratnu kartu i vjerovatno ce zalutati.Mi ce mo se
ugusiti bez svjetlosti,kao ribe bez vode,jer nijesmo,do tada,shvatili njenu vaznost
za nas opstanak."Vjecna zublja vjecne pomrcine nit' dogori niti svjetlost gubi".
Predvidjanja koliko ce Sunce jos sijati vrlo su vazna za sve one koji ce zivjeti
vjecito a to je jos neodredjeno.Tek onda shvatamo vaznost svjetlosti i polako
odredjujemo njenu prirodu.
vasilije knezevic 22 okt. 2015

Pundit

pre 8 godina

Zabluda je da foton nema masu. Sve što ima energiju ima i masu, i obrnuto jer masa i energija su jedno te isto u različitim manifestacijama. Bez mase foton ne bi imao inerciju, odnosno nikada ne bi ni napustio izvor svetla, poput "običnih" elektrona. Ako nema masu, kinetička energija fotona bi bila nula, što je besmislica.
Već žešća budalaština je da je 300000 km/s nekakvo imaginarno "ograničenje svemira". Ako foton nema masu i ta brzina bi bila neograničena, odnosno svetlost bi "putovala" trenutno. Uvođenje u igru "ograničenja svemira" je na mala vrata vraćanje jednom odbačenog etera ponovo u kosmičku priču. Sada eto eter nazivaju "ograničenje svemira"! Here we go again.

ko jel ja

pre 8 godina

Buducnost transporta univerzumom je pretvaranje materije u svetlost, spectral imaging transformation. Ono sto se zove teleprontovanje u Srboniji.

Pundit

pre 8 godina

(Trixter, 22. oktobar 2015 12:45)
Trixter, "tamna" materija i energija su greška relativističke fizike. Po teoriji u kojoj je 2+2=5 , ono jedan viška zovemo "tamnim", onim što ne bi trebalo da postoji. Pa i ne postoji, ali lakše je prihvatiti novu glupost nego odbaciti ustaljene.

Jovan

pre 8 godina

Greska na samom pocetku. Sve sto postoji ima masu pa tako i foton. Los Angeles je tezi za 140kg na suncanom danu u odnosu kada to nije slucaj. Svetlost tj fotoni prave pritisak na sve sto deluju pa tako i na svemirki brod koji npr skrene sa kursa 1000km na putu do marsa, ako svetlost deluje upravno na putanju, tako da se i to mora uzeti u obzir pri projektovanju misija inace necete dociti tacno tamo gde ste naumili.

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

kurzgefragt

pre 8 godina

Ma, daj bre! Kao ne znamo šta je svetlost! Promenim baterije u baterijskoj lampi, i odoh u podrum po drva, a u podrumu mrak, i onda na scenu stupa baterijska lampa! Eto, šta vam je svetlost, bez mistike, bez ikakvih tajni!

lol

pre 8 godina

@Za mene je svetlost osmeh moje devojke.
(jole, 22. oktobar 2015 09:53)

Pazi se da ne sija u mraku tako i drugima :)
(navijac, 22. oktobar 2015 11:28)

Cemu negativnost? Toliko je malo ostalo ovih iskrenih emocija da je izgleda ljudima postalo normalno da na to reaguju turobnim cinizmom i cak to smatraju duhovitim. Valjda ih vredja necija unutrasnja lepota. Svaka cast Joletu za hrabrost, jer danas je hrabrost izneti lepe emocije, odmah ga gomila proglasi za mekusca, a u stvari je potpuno suprotno.

Zoran

pre 8 godina

Ovako i meni objasnjava biblija kako nastao svet. Iz nicega, niti moze da da se deli to nista, a ujedno mi kaze da ja boga ne mogu da vidim, jer je svuda oko nas.

dobar izvor

pre 8 godina

"Postoji u vasioni neko jezgro otkuda mi dobijamo svu snagu, sva nadahnuća, ono nas večno privlači, ja osećam njegovu moć i vrednosti koje ono emituje celoj vasioni i time je održava u skladu. Ja nisam prodro u tajnu toga jezgra, ali znam da postoji i kad hoću da mu pridam kakav materijalni atribut, onda mislim da je to SVETLOST".
Nikola Tesla

Jovan

pre 8 godina

@ "@Pundit: Dobio si gomilu minusa.. Ja mislim, da ti je komentar zanimljiv, jer je u skladu sa važećom kvantnom teorijom.
(Smuleco, 23. oktobar 2015 08:46)"

Ne, nego dobio je gomilu minusa zato sto je lupio. Po teoriji 2+2 je jednako 4 a mi vidimo u svemiru 0.5 dok preostalih 3.5 je tamna materija i energija. Oni su dokazani da postoje po svim proracunima jer da deluje samo gravitaciona sila medju svim telima, svemir se nikada ne bi sirio a galaksije bi se smanjivale tj "urusile" u sebe. To sto nesto ne vidite ne znaci da ne postoji.

Pundit

pre 8 godina

@Jovan
Standardna greška je smatrati da jačina gravitacionog polja zavisi samo od mase, a dovraga i sami relativisti tvrde da masa zavisi od brzine, pa kako onda ta dodatna masa ne pojačava gravitaciono polje? U svemiru ne postoji statična masa, odnosno uslovno kada bi postojala, ta masa bi bila nula.
Samo masa proizvodi gravitaciono polje? Wrong. Nema apsolutno nikakve razlike između gravitacione i inercijalne mase, ne samo u jačini stvorenog polja već je to jedna te ista stvar. Pa tako više te mistične "tamne mase" ima u delovima svemira koji se brže kreću. Vidi vraga, pa naravno! Masa UVEK ima samo trenutnu vrednost, a još ispravnije bi bilo tretirati je kao vektor. Relativisti sistemski greše jer su inerciju zamenili brzinom, statističkom veličinom u kojoj figurura vreme, virtuelna, nestvarna dimenzija. Vremeprostor je virtuelni svet, a razlikuje se od stvarnog, kvantnog... pa otprilike za ukupnu tamnu masu u jednom i drugom.
Što bi rekao Hoking, dok se ne pronađe čestica vremena, TR se mora smatrati bajkom, ili religijom. Ja bih dodao, dok se ne pronađe bilo kakvo (talasno?) svojstvo, bilo kakav dokaz postojanja te imaginarne dimenzije.
Do tada: bajka. U kojoj obitavaju neke tamne, mračne stvari koje plaše mlade fizičare.

franjo

pre 8 godina

Ovo je prica o elektromagnetnim talasima, a svetlostje samo nas osecaj koji primamo preko cula vida. Inace, ako zmislite danam je culo vida toliko dobro razvijeno da smo u stanju da vidimo pojedinacne molekule, atome i elektrone, mozete li da zamislite kako bi tada tekao razvoj nase civilizacije? Dakle da smo jos premnogo hiljada godina shvatili strukturu materije, cisto tako sto bi je videli i ne bi bilo potrebe da naucnici resavaju strahovite zagonetke da bi nam to otkrili.

Nikola S.

pre 8 godina

Prvo su mislili da je skup fotona (antika). Pa kasnije elektro-magnetni talas, normalan jedan u odnosu na drugi-dokazi i pojave vezane za ovaj pristup: interferencija, difrakcija i polarizacija talasa, tj. svetlosti. Onda su uočili Komptonov efekat koji nije mogao da se objasni talasnom prirodom svetlosti, a zatim Ajnstajn i fotoefekat (Nobel) čime prvo ponovo vraća korpuskularni model svetlost, a zatim uvodi dualnu prirodu svetlosti-i talas, i skup fotona.

Trixter

pre 8 godina

Odgovoriti na potanje sta je svetlost je tema svih tema za dalji stvarni napredak mnogih naucnih disciplina. Ono sto je do sada poznato i kako je objasnjeno je potpuno nedovoljno. Pravo tumacenje svetlosti mi ne znamo, kao i pravi mehanizam kako se poremecaj prenosi. Jer svetlost jeste poremecaj, a ima dzv dualnu prirodu. Reci da foton kao cestica nema masu nego samo spin je potpuno pogresna iako je prihvacena. Ali kako onda objasniti pritisak koji svetlost pravi. Cak i obicna sunceva svetlost pravi pritisak na povrsine planeta. O snopovima koherentne usmerene svetlsti (laserom) da ne govorimo. Odgovor na pitanje sta je foton je kljucno u sustini. Kada se bude otkrila priroda tzv tamne materije koja je vecinska materija u svemiru otkrice se i odgovor na pitanje koje je tema clanka. Ako tamma materija ne emituje svetlost , dakle apsolutno je crna, ali moze da skrene svetlost, to znaci da tamnoj materiji fali upravo posrednik koji svetlost prenosi. Odgovor treba traziti u zvezdama i onome sto se desava posle smrti zvezde. Kako zvezde sve vise umiru to sve vise i vise tamne materije nastaje.

eu

pre 8 godina

Svjetlost je elektromagnetni val ili preciznije receno dio spektra elektomagnetnog vala. Foton je za svjetlost isto sto i kvant za energiju, to je najmanji paket svjetlosti odnosno energije koji moze biti poslan. Ljudsko oko je aparat koji dio spektra elektromagnetnog vala "hvata" i te podrazaje salje u mozak (u centar za vid) a mozak te informacije tumaci kao boju (kromatsku ako se odbija samo odredjena valna duljina, bijelu ako se odbija sve ili crnu ako se ne odbija nista). Sama svjetlost se dogadja kao oslobadjanje viska energije kad npr. elektron sa viseg energetskog stanja pada u nize energetsko stanje. Ljudi nazivaju svjetloscu dio slektromagnetskog spektra na koje je osjetljivo ljudsko oko. Svjetlost je ljudski naziv za jedan mali dio elektromagnetskih valova.

vasilije knzevic

pre 8 godina

Vrlo je interesantno sta svako od nas misli o svjetlosti.Ne treba uzimati iz vida
da je svjetlost stalna,nepromjenljiva a prije svega jedan od razloga naseg
postojanja.Moramo isljuciti putovanja u onom smislu kako ih mi zamisljamo i
naci adekvatno poredjenje uslovljeno talasima.Mi cesto poredimo neku vjestacki
proizvedenu svjetlost sa opstim stanjem u svemiru.Velicina,razdaljina i jacina
raznih svjetlosnih izvora,vjestacki proizvedenih,neuporedivo je mala i neznatna
prema svemirskoj svjetlosti.Nase velicine su zanemarljivo male prema svemirskim
a to vazi i za svjetlost.Da je svjetlost i najvazniji razlog razvica zivota vrlo cesto
se zanemaruje.Crni dani"instinktivno se pominju u svakol mitologiji.Ti dani ne
dolaze jer bi se zivot ugasio ali su predpostavke, iako religiozne u sustini,
moguce.Ukoliko sunce,koje nas snadbijeva sa svjetloscu i energijom,najedanput
otkaze,neko drugo sunce ceka iza coska.Preobrazaj moze biti tih a moze biti i
razoravajuci ali ce ravnoteza,na kraju,uciniti svoje. Svetlost je, na kraju,nesto
stalno i nezamjenljivo.Ona jednostavno postoji da bi smo mi i sve ostalo
postojali.Ako mozemo shvatiti znacaj kiseonika,za opstanak,onda je svjetlost
ne samo komponenta nego i osnova svega sto cini zivot.Mi u njoj plivamo,
okruzeni i zasticeni.
vasilije knezevic 31 okt. 2015

jaroslav

pre 8 godina

Uđe policajac kod komandira u kancelariju i ga pita: - Druže komandire meni nešto nije jasno! Pitaj slobodno!Kaze komandir! Nije mi jasno kad ugasiš sijalicu gde ide svetlo ? Hmmm...začudi se komandir... To je teško pitanje, dođi ti sutra kod mene da ja malo razmislim ! Dođe policajac sutra kod komandira i još od vrata mu kaže komandir: - A, tu si, upali svetlo i zatvori vrata. Spušta roletne komandir i kaže mu: - Aj sad izgasi svetlo! Policajac gasi svetlo, a komandir otvara frižider i kaže: - Evo je !

Trovach

pre 8 godina

@Aca...Nije. Infracrveni spektar zracenja mi osecamo kao toplotu, a nju vide neke zivotinje (npr. zmije jamicarke), dok je za nas svetlost zracenje vidljivog spektra. Pcele vide cak i ultraljubicastu svetlost, a jos krace talasne duzine imaju X zraci i gama zraci. Vece talasne duzine od infracrvenog zracenja imaju radio talasi.

Antitheist

pre 8 godina

Ja sam lupao glavu oko ovoga, sve dok nisam dosao do jedne knjige (iz dva dela), u kojoj pise da je svetlost stvorio bog- i to tek posto je napravio svet, koji je, ocigledno, napravio po mraku. Tu pise da je svetlost dobra i meni je to dovoljno....

Nikola S.

pre 8 godina

Todore, svetlosna godina (dan, nedelja) su mere za razdaljinu. Brzina svetlosti je, kao i svaka druga brzina, pređeni put u jedinici vremena, u ovom slučaju približno 300,000km/s u vakuumu.

Momir

pre 8 godina

@Pundit

Jednostavno BRAVO! Za razmišljanje i hrabrost.
Zašto bi masa figurirala kao konstantna ukoliko se u zavisnosti
od brzine menja?
Ali da li u našem svetu postoji išta stalno osim "c" ?

Šta beše sa onim neutrinima koji su pretekli "c" ?
Greška ili pojela maca? Skupo je, ebiga...