Ponedeljak, 21.04.2014.

08:47

Veganska ishrana je u trendu

Izvor: Judit Nikula

Veganska ishrana je u trendu IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

52 Komentari

Sortiraj po:

vegan nisam a nisam ni gurman...

pre 9 godina

Jedite sta god hocete, samo nemojte GMO ! Krecite se sto vise a toksine iz hrane prepustite jetri i bubrezima da odstrane ako mogu (mada kako vidim sve se teze bore). Kao sto smo vise puta culi u buducnosti ce se borba voditi oko zdrave hrane i vode, zato Srbijo baci se na poljoprivredu.

maja

pre 9 godina

@Agronom sa sela Tacno je da je biljna hrana na zalost puna svega i svacega sto ne bi trebalo da bude u njoj. Ali recimo da je to jedan krug zla. Zivotinje se hrane jelte mahom biljnom hranom (da zaobdjemo koncentrate koji sadrze riblje brasno i a ponekad i ostatke kopnenih zivotinja). Ta biljna hrana namenjena za zivotinje je takodje puna svega i svacega, sa tim da da toga ima jos vise, posto je to hrana namenjena za stoku. Te na taj nacin zivotinje u sebe unesu taj prvi krug zla. ALi posto to nije dovoljno tu je jos par krugova zla u vidu gore navedenih koncentrata, kao i antibiotika, streoida, hormona. Tu dobijas jos bar 2 dodatna kruga zla. Neka se zaustavimo na tome bez spominjanaj suhomesnatih proizvoda a narocito ne pasteta, virsli i parizera. Uglavnom preko biljaka ce se uneti nesto losih stvari, ali preko mese ce se uneti i to sto je bilo u biljkama plus ono sto je dato zivotinjama. Na zalost ne mozemo govoriti vise o zdravoj ishrani nego o manje nezdravoj ishrani. Odabir manjeg zla.

Maja

pre 9 godina

@bogdan Motivi za veganstvo i vegeterijanstvo su razliciti i idu od inividue do individue. Jedan od motiva cesto jeste zdravlje, ali ne na nacin kao sto ga vecina ljudi dozivljava. Nije to cilj doziveti 100. Garancije za dug zivot ne postoje. Moj je cilj da ono sto imam da prozivim bude u zdravlju. Jer i najobicnija prehlada poremeti organizam. Nije nam do jela. Nos nam se zacepi, ne osecamo ni ukuse ni mirise. A jos ako je nesto teze u pitanju pa to potraje. Period kada smo bolesni svakako nije doba zivota gde uzivamo u njemu. Takodje ja zaista sa time sto ne jedem meso ne osecam da sam uskracena za bilo kakvo zadovoljstvo u zivotu. Zapravo prestankom obedovanja istog pocela sam vise da uzivam u hrani. Ubaceni su neki novi produkti, novi recepti. Ishrana je postala bogatija, zanimljivija a izmedju ostalog zdravija. A vise energije koju posedujem trosim na zivot. Jednostavno nemam potrebu da kao posle mesnog obroka odremam malo dok se to slegne. Zivot je nesto sto nam se desava u glavi sve dok organizam ne kaze stop, pauza, stani malo... A to kocenje moze da bude bolno. A ima i onod...da do tridesete mi mucimo zeludac a od tridesete on nas. Inace licno sam odlucila da postanem vegeterijanac pre par godina za vreme uskrsnjeg rucka. Zbog zivotinja. Dobtobiti po zdravlje je nesto sto je primeceno kasnije. Gubitak kilograma bez gladovanja i jo-jo efekta, daleko slabije alergije i jos dosta sitnica.

rosalita

pre 9 godina

@Mark
Marry me, please. Predivno, i slično mom razvoju. Saosećanje bi moglo da promeni svet, samo kada bi bilo negovano i praktikovano. A ne taj agresivni individualizam i bahatost prema Životu.

Mrki

pre 9 godina

@(explicit, 21. april 2014 15:56)

Odlicno zapazanje. Ali to nema veze sa konformizmom, vec sa mentalitetom plemena i zadruge, tipicnim za primitivnu i siromasnu ruralnu populaciju. Dok smo ziveli u plemenima protivljenje staresinama plemena je unosilo razdor i nemir, a samim tim slabilo odbrambenu moc zajednice. Ko nije sa nama, on je protiv nas. To je takodje narocito izrazeno kod naroda koji su zbog svoje religije ili geografskog polozaja bili mete napada mocnijih od sebe - pre svega muslimana i pravoslavnih hriscana, kao i balkanskih naroda. Zato je u tim sredinama izrazen rasizam, netrpeljivost prema ljudima drugacije religije, boje koze, seksualne orjentacije itd. Pa se i na veganstvo tu gleda sa velikim podozrenjem. Gejevi su kroz istoriju bili posebno na udaru, jer nisu mogli da imaju decu, a bez potomstva pleme je slabilo i izumiralo.

Ali kod veganstva postoji i drugi problem. Veganska ideologija dolazi najcesce iz bogatijih slojeva drustva. Glavni propagatori zdravog zivota uopste su bogati ljudi, a njihovi glavni sledbenici su pripadnici vise srednje klase, koji takav zivot sebi mogu da priuste. Sirotinja mora da se zadovoljava malim stvarima i dozivljava veganstvo kao onu staru: ako nemas leba ti jedi kolace.

Tako da je cela prica oko veganstva, zdrave hrane i zdravog zivota u zemlji poput Srbije dvostruki udarac na mentalitet sirotinje. Otuda i agresivan otpor prema tim idejama. Nista cudno.

Dragan

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.
(Banezi, 22. april 2014 09:14)
- Ne znam gde bih poceo u vezi ovog Vaseg komentara, ali za pocetak raspitajte se malo bolje: u delovima sveta milioni ljudi jedu vegetarijansku hranu vec generacijama, vekovima. Zemlja u Juznoj Aziji, 2 puta vise stanovnika nego cela Evropa :) Culi ste sigurno.

Banezi

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.

Veka

pre 9 godina

Problem sa mlekom i jajima, za one koji ne znaju je u tome sto, da bi krava bila u laktaciji, mora da bude steona, kada se oteli, tele joj se uzima odmah po rodjenju (da ne sisa "nase"mleko), ako je musko ide na klanje nakon par meseci (u industrijskom uzgoju visoko mlecnih rasa se najcesce odmah po rodjenju ubija jer se tov takvih rasa ne isplati) ako je zensko imace sudbinu svoje majke. Krave provode ceo zivot vezane, ne vide ni trave ni sunca, pate od zapaljenja vimena i papaka zahvaljujuci ovakvom zivotu a nakon 4-5 godina kada im produktivnost opadne takodje idu na klanje. Kokice nosilje se drze uglavnom u kavezima u kojima ne mogu ni krila da ispruze, nagurane u ogromne mracne hangare, zive do godinu i po, onda na klanje. U uzgoju koka nosilja, muski pilici su beskorisni i ubijaju se odmah po izleganju gusenjem ili se melju zivi. Tako se covek odnosi prema zivotinjama. Ja nisam vise htela nikome da placam da u moje ime i radi mog zadvoljstva radi ovakve stvari osecajnim zivim bicima koja imaju potrebu za slobodom i zivotom kao svako od nas. Ako me to cini clanom nekakve sekte, onda ok. Zapitajte se na cijoj biste strani bili, ne tako davno, kad su prezrena manjina bili ljudi koji su smatrali da drugi ljudi drugacije boje koze imaju pravo na zivot i slobodu.

Blackheart

pre 9 godina

Ajme nebuloza u komentarima. Prosto da se zapitaš na koju su foru ljudi evolutivno najrazvijenija bića.
Jednostavno ne mogu da utuvim u glavu gluposti koje ljudi pričaju o veganstvu. Ajd razumem da neko ne želi, ali daj čemu laprdanje bezveze, ej? Ne možete nikako očekivati da pljujete po načinu života drugih ljudi, ničim izazvani, a da ne očekujete da vam se uzvrati. Ako si izneo svoje mišljenje, očekuj kontraargumente. To se zove sloboda govora.
Svaki nutrijent potreban čoveku se nalazi u biljkama. Potrebna je samo raznovrsna ishrana i to je to. Video sam da neko pametuje o esencijalnim masnim kiselinama i b12 vitaminu. E pa gospodine/gospođo, esencijalne masne kiseline su upravo one koje se nalaze u orašastim plodovima i semenkama. Ne u slanini i tome sličnom. B12 vitamin nastaje u crevima prisustvom određenih bakterija, takođe se nalazi u pivu, pivskom kvascu, i većini algi. Dalje, osnovno gorivo ljudskog tela su kompleksni ugljeni hidrati, koji se gle čuda, nalaze u BILJKAMA, a u mesu se skoro uopšte ne nalaze. Mesom se unose prazne kalorije koje jedva da mogu pokrenuti organizam. Evo mog primera, ne jedem meso, a cepam 5-6 treninga nedeljno (karate i vežbe snage) i posle svakog treninga mi se dosta brzo vraća energija, bez problema mogu sve da radim. Tako da te priče o tome kako meso daje energiju za rad tornjajte nazad u srednji vek. I kakve veze ima način ishrane sa time da li je osoba neradnik ili radnik?! Zaista zadivljujuća teorema. Svaka čast.

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - sve to znamo dragi Agronome :) ne brinite za nas. Ne jedemo industrijski proizvedenu hranu a zivimo u Vojvodini, gde ima kvalitetne zdrave hrane u izobilju (ko se potrudi da nadje, naravno).

Inace, sumnjam da neko postane vegeterijanac zato sto je to u trendu. Nama to jednostavno odgovara i prija i meso nam ni najmanje ne nedostaje. A ono sto je bila poenta mog komentara je da ne treba osudjivati niti generalizovati druge zbog bilo cega sto ne ugrozava vas ili opsti interes. Ako volite musaku sa mlevenim mesom, izvolite slobodno, to je super. Ako ja vise volim musaku od plavog patlidzana i krompira, pa pustite me da uzivam u njoj ;).

Veca

pre 9 godina

Veganstvo je nacin zivota i pogled na svet i zasniva se na stavu da ne treba nanositi bespotrebnu patnju drugim svesnim i osecajnim bicima, a to su ljudi i zivotinje. Biljke nisu svesne i osecajne i nemojte se blamirati sa time, ovakav apsurdan "argument" se poteze samo od strane onih koje nije briga ni za jedne ni za druge, ali im dodje zgodno da njime zakljuce kako je isto ubrati jabuku i zaklati jagnje sto niko zdrave pameti i sa osnovnim znanjem biologije nece izjaviti. Zasto eksploatacija zivotinja radi ishrane spada u nanosenje neporebne patnje? Zato sto covek moze ziveti zdravo bez ikakvih proizvoda zivotinjskog porekla. Za one koji sumnjaju, google scholar, imate dovoljno naucnih radova i zvanicnu poziciju Americke dijetetske organizacije o veganstvu, a i drugih nutricionistickih oganizacija. Jesti zivotinje radi culnog zadovoljstva koje nam to pruza, eticki se ne razlkuje od gledanja borbi pasa na primer, u oba slucaja zivotinja je samo objekt cija patnja nije bitna dok na pruza odredjenu, sa stanovista opstanka i zdravlja, banalnu korist.

bogdan

pre 9 godina

Moram da priznam da mi nije sasvim jasan koncept a i motiv za veganstvo i vegeterijanstvo osim u slučaju nekog oboljenja.O zdravljoj ishrani bi9 se moglo još razgovarati.Ako je veganstvo zdravije,a sumnjam,mogu vam reći u čemu je razlika između veganske i normalne ishrane.Vegani i vegetarijanci umiru mnogo zdraviji.E ja NEĆU da sebi uskratim nezdravu hranu.Slažem se da je veganska fora pomodarstvo.

Jelena

pre 9 godina

Ne razumem zasto je vecina ovih komentara toliko negativna. Cemu ljutnja i bes? Veganstvo je licni izbor. I zaista je tesko, to morate da razumete, kada ste vegan i niste kod kuce, sto zivite u "metropoli" u kojoj nemate mesto gde mozete nesto da pojedete. I sto kada odete u goste vas ismevaju zato sto odbijate meso i jaja. Sve vise ispitavinja i istrazivanja dokazuje da je biti vegan preventiva za mnoge bolesti. A mnoge bolesti se lece veganskom ishranom. Lepo sto je otvoren kafic, mada sto se mene tice kafa je nezdrava i sa kravljim i sa sojinim mlekom.
Slazem se sa mnogima da postoji neki suludi trend koji obuhvata i vegansku ishranu. A sulud je zato sto veganska ishrana jeste zdrava, a proizvodjaci to zloupotrebljavaju, i u proizvode poput sojinog ili heljdinog mleka stavljaju secer i razne emulgatore. A oni koji su u trendu opet ne razmisljaju, sto je tako tipicno ljudski, i kupuju te sulude proizvode.
I tako je sa svim. Povrce i voce nam je prskano hemikalijama koje su vise nego stetne. Okruzeni smo otrovima. I znajte da je meso i kravlje mleko puno hormona i antibiotika, zato razmislite sta dajete svojoj deci. Bar se potrudite da im date organsko.
Lep pozdrav i veganima i vegetarijancima i onima koji jedu meso. Sve je OK, vas je izbor, samo se SVI potrudite da postujete razlicitost, to je sustina zivota u zajednici! I ukljucite zdrav razum pre nego sto osudite nekog. I pre nego sto kupite nesto u supermarketu, mesari, pijaci ili prodavnici zdrave hrane.

Mark

pre 9 godina

Ovako prvo da se izvinim svima ako bude malo napadan tekst. Vegan sam 4 godine i ne napadam ostale ljude jer je to svest sa kojom imamo izbor. Ali ajde da prenesemo izbor na malo manje razvijena bica. Pre dva dana sam vratio izgubljeno jagnje u tor na nekoj planin zavejanoj pod snegom, iz razloga zato sto svest mi nije rekla da produzim dalje. Takodje svest mi kaze da produzim dalje kad je u tanjiru meso od jagnjeta. A onda se zapitam odlozio sam smrt jagnjetu a ucinio sam tim seljanima uslugu kako bi odhranili to jagnje u ovcu. Khmm nekad se mislim kako lose rasudjujem zbog morala. Vratimo se na izbor kad sam otvorio kapiju na toru ostale ovce su imale izbora da izadju nisu to cinile jer nisu naucile drugi nacin zivljenja trebao bih im narediti i onda bi izasle. Izbor kod biljaka pa biljke su lose razvijene nervni sistem gotovo neprimetan kod mnogih vrsta. Usao sam u veganstvo iz zdravstvenih razloga a razvio sam cvrste eticke saosecaje. Cesto placem na tesko okruzenje, svaki peti prica sam sa sobom, mnogo ljudi prosi,mnogi preturaju po otpacima ali nisu raspolozeni za ubijanje zivotinja mngi ih i gaje, ubili bi coveka zbog novca mozda. Zivim u svetu u kojem tradicija ne dozvoljava promenu, ne prihvata se razlika, sve se krije i zataskava. Jednom reci slobode nema.

Agronom sa sela

pre 9 godina

Draga Jelo!
Ja sam vam dao plus!
Meso sa aditivima je današnja svakodnevnica!? Tačno!
A da vam napišem šta je u hlebu!?
Da vam napišem kako se danas odvija savremena biljna proizvodnja?
Savremena proizvodnja voća i povrća!?
Ne!?
Bojim se da u tom slučaju ne pređete na fotosintezu!?

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - evo jedne vegeterijanke koji radi po 12-14 sati dnevno, suprug takodje vegetarijanac sa vrlo slicnim radnim vremenom. Vegetarijanci moraju mnogo vise da se posvete pripremanju hrane jer ne upraznjavaju preradjene mesne proizvode pune aditiva. Niste u pravu sto osudjujete ljude koji su drugaciji od vas ili je to mozda licni strah od drugacijeg razmisljanja. Primitivno je u 21. veku tako usko gledati na stvari. I moj otac je bio agronom sa sela, jeo je meso ali je imao sirinu i prihvatao je razlicitost. Vi i dalje konzumirajte svinjetinu ali ostavite "lenstine" da "pasu" travu ako su to sami odabrali i ako vas svojim odlukama nikako ne ugrozavaju.

Dilan

pre 9 godina

Nerazumem zašto neupućeni tvrde da nema alternatuvu mesu zbog sastojaka koje ima samo u mesu? Da je tako, biljoljedi bi odavno izumrli jer i biljoljedi imaju istu potrebu za tim vitaminima i aminokiselinama kao i čovek. Tvrdi se kako Omega 3 masne kiseline (EPA i DHA) nalaze samo u mesu, a opšte poznato da EPA i DHA ima i u algama. Druga alternativa je korišćenja biljnih ulja bogatih stearedonskom kiselinom, poput ulja koštica crne ribizle. Stearedonska kiselina relativno lako, bez potrebe za enzimom d6-desaturazom, prelazi u EPA i DHA. A B12 najviše ima u integralnim proizvodima, pečurkama i kiselom kupusu.

dr011

pre 9 godina

zasto se u kokentarima spinuje, i paznja usmerava na neku, toboznju agresiju prema veganima? da li je veganska ishrana ispravna stvar je medicine, koja je rekla svoje: covek je SVASTOJED, i dugotrajna ishrana bez mesa iscrpljuje deope gvozdja. veganski sokovi izazivaju nagle skokove glikemije, nekada vece nego koasicni obroci sa slatkisima kao desertom. da je covek biljojed - enzimi digestivnog trakta koji sluze za varenje mesa ne bi bili aktivni (kao kod npr. krave).
naravno - neumerenost u ishrani, przenje u fritezama sa starim uljem, itd.. ne znace da ne treba jesti meso!

Deda Pera

pre 9 godina

Unapred zahvaljzjem veganima i vegetarijancima što će u svetu istati više domaćih životinja...za nas svaštojede.
Nadam se da su svesni kakvu nam uslugu čine i ja sam im večno zahvalan.
Pustite meso nama prostim i primitivnim svaštojedima, koji se zadovoljavaju hedonizmom oličenim u uživanju u raznovrsnim kombinacijama povrća i mesa.
Prijatno vam veg-ovanje.

Saul Goodman

pre 9 godina

Svako neka jede sta hoce. Cemu tolika halabuka? Ako neko zeli da bude vegan, neka mu je prijatno. Ja cu ostati svastojed i svakome po volji...

hana

pre 9 godina

Ali ljudi da li stvarno verujete da veganska ishrana nije zdravija od ishrane koja sadrži meso? Nekada davno sam pročitala članak koji otprilike objašnjava da biljke prolaze jednu sunčevu transformaciju. Kad ih životinje pojedu kao hranu prolaze drugu transformaciju. Kad mi pojedemo meso tih životinja ono prolazi treću transformaciju. I zato meso nije zdravo. Da ne govorimo o današnjem koje se uzgaja na potpuno neprirodan način. Ovo je pojednostavljeno objašnjenje i tek se sećam nekih delova. Ali me niko neće uveriti da je ishrana mesom zdravija od iste bez mesa. Ne mislim da je makrobiotika zdravija od vegetarijanstva iz prostog razloga što makrobiotočari uglavnom jedu klice i semenke. Ne jedu nikakvo povrće, paradajz, pasulj, krompir. Možda je dobro za neke bolesti i to dok se čovek ne oporavi. Vegetarijanstvo i veganstvo pružaju daleko više mogućnosti za zdravu ishranu.
Govorim kao neko ko jede meso svake vrste ali povremeno živi kao vegetarijanac ili vegan. Znam kakva je razlika jer sam osetila. I mislim da ću preći na ishranu bez mesa. Ishrana je stečena navika i nema veze sa sektama ili modom.

Marko

pre 9 godina

Problem nas Srba je taj sto uvek moramo negde da pljucnemo i da progundjamo, iako nas se to nimalo ne dotice. Aman, ljudi, gledajte svoja posla, pustite druge da zive kako hoce. Ako neki hoce da budu vegani, to je njihova stvar, ostale niko ne tera. Ako vas ne zanima, preskocite. Ali mora neko uvek da se zapljune sa svojim "ja znam bolje."

Brate...

ImaNasRaznih

pre 9 godina

Vegetarijanstvo da, veganstvo mi je malo ekstremno. Nemam nikavih moralnih problema sa koriscenjem mleka, sira, vune. Inace sam protivnik soje.

Agronom sa sela

pre 9 godina

Moje mišljenje je da su ti "vegetarijanci" veliki neradnici i lenštine!? Ljudi koji žive od rasprodaje imovine predaka, ili na vratu imućnih roditelja?!
Neka dođu na njivu čitav dan bez jake hrane?? Kolabiranje do podne!!
Ili bilo koji osrednje težak posao po današnjem radnom vremenu?!
Etika i životinje?!
Biljke su živa bića! Osetljiva! Senzibilna! Osećaju izvaredno ljubav i pažnju! Kao i mržnju!!
A mleko!?
Verujem da su malom veganu, starom par sati, dali sojino mleko umesto majčinog kolostruma!?
Moda je kratka i oprečna, samo je slanina večna :)

explicit

pre 9 godina

U sociologiji je dokumentovan fenomen da se izopštavaju i linčuju oni koji idejama i ponašanjem odskaču od prećutno usaglašene norme grupe. Ako je norma da se ide polako, oni koji idu brzo će biti predmet ruganja. Ako je norma da se misli u jednom smeru i neko stalno misli drugačije, a pri tom ne odudara od nekih opštih postulata grupe tipa "nije lepo biti nasilan" on će biti trn u oku. I to je izgleda prirodno. I ima u tome logike, nekonformisti (a vegani i vegetarijanci su često takvi) predstavljaju atak na grupu i našu individuu koja je deo grupe i koja se identifikovala sa opštim mestima kulture u kojoj smo se oformili. Sve što je atipično izaziva gađenje jer narušava lažni sklad. Meni su zato razumljivi komentari koji isijavaju mržnjom prema veganima. Samo njihovo postojanje žestoko stavlja na test mnoga predubeđenja.

Sklon sam da poverujem da je ideja veganstva u zamahu i da je trend koji će jednom postati norma. U to sam uvereniji i sa svakim dodatnim negativnim komentarom, koji se često ne slažu s istinom ali koji su uvek pisani emocijama. Teško da ima išta snažnije od ideje čije vreme dolazi.

Dejan Milinković

pre 9 godina

Neko je ovde pitao zašto su pripadnici ovih vegi sekti tako agresivni. Odgovor je jednostavan - njihovim mozgovima nedostaju vrlo važni nutrijenti koji se nalaze samo u životinjskoj hrani poput omega 3 masnih kiselina (EPA i DHA), holesterola, vitamina B12 ili vitamina topivih u mastima. Otuda i njihova moć rasuđivanja nije najbolja a mi koji se hranimo kao normalni svaštojedi ovde piskaraomo ne zato što verujemo da nekog od ovih vegi fanatkia možemo da preobratimo već zbog onih koji se možda premišljaju da pristupe ovim sektama. A sekta ko sekta, pokušava da u svoje redove usisa što više labilnih i nesigurnih ljudi. Jedino što ove fanatike može da preobrati su ozbiljni zdravstveni problemi koji se produbljuju sa godinama ovog sumanutog eksperimentisanja. Preme jednom skorašnjem istraživanju koje je rađeno u SAD 3/4 onih koji su u nekom trenutku svog života bili vegani ili vegetarijanci su to prestali da budu. I od preostale četvrtine dobar deo će se takođe opametiti vremenom tako da se zapravo veoma mali procenat ljudi ovom eksperimentu podvrgava doživotno. A kao izvanredan primer agresije ovih vegi sektaša evo intervjua http://livinlavidalowcarb.com/blog/transcript-of-llvlc-show-686-dr-john-mcdougall-interview/18870 sa jednim od njihovih najeminentnijih gurua koga je sa ushićenjem ovde pomenuo jedan od sledbenika - Dr. John Mcdougall-om. Ništa efikasnije od odvraćanja normalnog sveta od ovih sekti je da poslušaju ili pročitaju intervju sa nekim od njihovih idejnih vođa.

alimpije petronijevic

pre 9 godina

ne procitah ovde nijedan agresivan veganski komentar. jedite ljudi sta hocete i koliko hocete. moja ishrana je 95% veganska (popijem malo mleka u kafi, pojedem pokoje jaje u kolacu ili pasti) i takva je ne iz moralnih, ili drugih uzvisenih stavova, nego iskljucivo zato sto mi prija (volim zivotinje, to stoji, nemam nista protiv drugih koji ih jedu, ali sam protiv svakog nehumanog odnosa prama njima). moja deca jedu meso, zena mi je vegeterijanka i svi zivimo srecno sa slobodim izborom prehrane drugog. istina, postoje grupe aktivista koje se bore za prava zivotinja, sacinjenih od mladih ljudi koji ponekad biraju pogresna sredstva borbe cime izazivaju averziju oko cele stvari kod velikog broja ljudi.

Dilan

pre 9 godina

Ne razumem zašto mešaju vegetarijance i makrobiotičare? U naslovu stoji "Veganska hrana" a na slici je makrobiotička hrana. Pa valjda je jasna razlika da vegetarijanci jedu samo lisnatu hranu, voće i povrće, dok makrobiotičari pored lisnate hrane,voća i povrća, jedu i integralnu žitaricu i koštunjaste plodove. Čista vegetarijanska hrana nije zdrava, jer nema sve što treba organizmu, dok makrobiotička ishrana nosi u sebi sve potrebne sastojke koje potrebno organizmu, da ne nabrajam.

Narod širom planete umire zbog neravnomerne raspodele hrane. Kada bi primenili ovu "glupost" kako neko kaže, i kada bi svu tu ogromnu količinu hrane što daju životinjama preradili za ljudsku ishranu, gladi na zemlji ne bi bilo više. Čak bi imali viška hrane.

Mleko i jaja su životinjskog porekle, i nisu plodovi zemlje. Mesožderi imaju kraći crevni trakt, dok ovi što jedu plodove zemlje imaju znatno duži crevni trakt, kao što i čovek ima znatno duži crevni trakt. Što znači da je čovekova prirodna hrana jesu plodovi zemlje, a ne produkti životinjskog porekla i meso životinja. Mislim da ne treba objasniti zašto je mesožderima tako kratak crevni trakt, i zašto je opasna mesna ishrana i hrana životinjskog porekla u dužem crevnom traktu koja je predviđena za biljnu ishranu.

Igor

pre 9 godina

"Njena kupovina trajala je ponekad i po dva sata jer je svaki proizvod morala dobro da prostudira, proveravajući da li u njemu ima sadržaja životinjskog porekla"

Boles' ne bira gde udara. Zlo je ako ima i malo mleka, nesto na cemu si sestro iskljucivo zivela godinu dana? Mleko koje je vrlo vazan sastojak u odrastanju deteta? Pa da sam ja taj kelner koga majes dva sata trazeci dlaku u jajetu izbacio bih te iz restorana kroz dimnjak.

Ono sto je neko dole rekao, a totalno nije u pravu, razvoj civilizacije je poceo onog trenutka kada je covek pronasao nacina da ulovi zivotinju i da isprece meso koje mu je ta zivotinja pruzila, a kasnije te zivotinje i pripitomio. A ne dok je paso travu i jeo bobice sa drveca. To je dokazano. A dokazano je i pozitivno dejstvo mleka i mlecnih proizvoda, jaja i crvenog mesa na ljudski organizam. O ribi da ne pricam. Sve je to dragi moji vegani zdravo, kao i vasa trava kojom se iskljucivo hranite. Naravno, jesti samo jaja nije zdravo, jesti samo meso nije zdravo ali i jesti samo travu isto tako nije zdravo. Piti pola litra rakije nije, ali je zato casica dnevno zdrava. Kljuc zdravlja je u umerenosti u svemu.
I na kraju, znam bar 20 ljudi iz mog sela koji imaju preko 90 godina koji i dan danas pojedu parce mesa, popiju casu mleka, casu rakijice, parce cokolade... Ne znam ni jednog vegana koji ima 90 + godina.

Dule

pre 9 godina

Ako vas ne interesuje veganstvo,to ne znaci da treba da pljujete ljude koji se hrane tako i nazivate raznim pogrdnim imenima ili te ljude nazivate sektom.Svako ima svoj razlog za drugaciju ishranu, neko zato sto mora,neko zato sto hoce,a neko zato sto mu je fensi.Pa imate te postove koji se trebaju dva puta po dva meseca drzati, a retko ko se od vas toga drzi,ali imate obraz da ljude nazivate sektasima zato sto su nesto promenili u svojoj ishrani.Ti postovi treba da sluze da se pre svega telesno procistite,a tek onda duhovno. Vegan sam 5 godina,postao iz zdravstvenih razloga,ako zelite da sudite o necemu,sudite objektivno, i isprobajte neka veganska jela, imate sigurno neke komsije koji tako zive, a da nisu ni svesni.

baki

pre 9 godina

Razumem da neko ne jede meso jer se grozi ubijanja životinja. Ali šta je sa mlekom i jajima. Koke nose jaja, kao i krave koje daju mleko i u čemu je problem da se to pojede. Razumem ako neko iz zdravstvenih ili estetskih razloga ne želi ništa životinjsko. Ima tu dosta istine. Ja podržavam ovu vrstu ishrane, ali bih bila licemer ako bih rekla da je to samo zbog ubijanja životinja. Mislim da je veganska ishrana zdravija.

Dream on

pre 9 godina

Tradicija veganstva je u Srbiji stara 1000 godina, mnostvo obicnog stanovnistva i monaha se hranilo iskljucivo posno, bez ribe, mesa i mlecnih proizvoda. Posebno u manastirima, gde mesa u starim vremenima nije bilo ni za uzorak. Duhovni napredak coveka, pa i naroda, je direktno povezan i sa nejedenjem mesa, sa skromnoscu, sa samoodricanjem. Sa raspadom srednjevekovne Srbije, dosao je i do sunovrata vrednosti, do sunovrata duhovnosti i morala. Nasao sam jedan zanimljiv dokumentarac na RTV SLO, snimljen na Hilandaru. Pogledajte poruku oca Cirila na 11:40: http://4d.rtvslo.si/arhiv/verske-dokumentarne-oddaje/42741573

only fools and horses

pre 9 godina

"I autori ovog portala iz etičkih ubeđenja žive kao vegani. Zdravstveni razlozi su im tek na drugom mestu."

Pa svakom ko ima i malo zdravog razuma je jasno da je prirodno mleko daleko zdravije od napitka koji je dobijen hemijskom obradom badema ili GM soje (kažem napitak jer to svakako nije mleko već njegova jadna supstitucija). Isti slučaj je i sa odnosom između putera i margarina - jedna od najštetnijih namirnica po zdravlje ljudi. Nemam nikakvih moralnih dilema da jedem meso, ali donekle razumem i one koji ne žele da podržavaju ubijanje istih. Vegane ne razumem uopšte, em se ponašaju kao ostrašćena sekta em ne vidim etički problem u korištenju mlečnih i sličnih životinjskih proizvoda koji se ne dobijaju ubijanjem. Znam da je argument u nehumanom držanju stoke, ali kad ne bi bile korisne za ljude, te vrste bi jednostavno nestale.

vegan power

pre 9 godina

Naravno svi autori negativnih komentari su bili tamo na licu mesta, pili, probali, i uverili se da je kafa skupa i losha, usluga blj, vlasnici sektashi, itd; a nikome ne smeta sto matijevic i kompanija preko kosova uvoze trulo meso i ovde preprodaju po duplo vecim cenama nego bilo gde u evropi! Samo tako srbijo: u prkos i u inat, a najvise sami sebi!

draxx

pre 9 godina

kada ce samo istrebljenje postati svetski trend taman da olaksamo malo planetu :D

kakve se gluposti nece smisliti ljudi i jos pratiti jer je neko rekao da je to u trendu ili da je IN ili sta vec......

Dragan

pre 9 godina

Ne razumem ljude koji nisu vegetarijanci ili vegani, zbog cega citaju ove clanke. Komentari su najcesce veoma negativni, cinicni i uvek mi je interesantno sta je povod. Zele nekoga da "prosvetle", smeta im sto neko bira drugaciju hranu nego oni, osecaju se ugrozenim, imaju neki drugi poriv? Koji je razlog? Kad je neki clanak o rostilju, o slaninijadi, kobasicijadi, ja te clanke i ne citam, ne interesuje me, a pogotovo da tamo ostavljam komentare i objasnjavam nekome moje misljenje o svemu tome. Svako nek jede ono sto mu se svidja, sta misli da je u redu i da je dobro. Izbor je potpuno licni i sta je koga briga kako se i zbog cega neko drugi hrani.

hteli oni to da priznaju ili ne

pre 9 godina

To je isključivo pozerstvo i javlja se uglavnom kod nesigurnih pojedinaca. Zbog čega su u tolikoj meri agresivni, kao što je nekoliko komentatora veće primetilo.

Dr Mr

pre 9 godina

Veganstvo nije nikakva novotarija kod nas. Nasi preci su dva puta godisnje postili po 40 dana, a van toga svake srede i petka. I pravili su lepa posna jela, na vodi i ulju. A kad dodje praznik najedu se svega. Dok su tako ziveli svi su bili zdravi. A gledaj ovo danas - holesterol, secer, skleroza ... Sacuvaj me boze. A to sto vi krkate prasence u vreme casnog posta to zahvalite Titu s partijom na celu ... ili bese obrnuto.

v

pre 9 godina

za one koji znaju engleski i zele da nauce nesto vise o veganskoj ishrani preporucio bih guglanje imena: dr michael greger i/ili dr john mcdougall

takodje na vegetarian society of hawaii postoji gomila kvalitetnih predavanja strucnjaka i aktivista iz ove oblasti (tu ubrajam i zastitu zivotinja).

nego sta

pre 9 godina

A zašto lokal nije prijavila kao veganski? Nije li to pomalo licemerno?
Veganima svaka čast, ali im propaganda postaje sve agresivnija. Kao što ja nikome ne namećem svoje životne (pa i prehrambene) stavove - ne želim ni da budem maltretiran tuđim stavovima. Pogotovo ne stavom da je nemoralno što pijem mleko i jedem jaja, kajmak i životinjsko meso. Ne u ovom tekstu, ali često u drugim tekstovima i još češće u komentarima.

nego sta

pre 9 godina

A zašto lokal nije prijavila kao veganski? Nije li to pomalo licemerno?
Veganima svaka čast, ali im propaganda postaje sve agresivnija. Kao što ja nikome ne namećem svoje životne (pa i prehrambene) stavove - ne želim ni da budem maltretiran tuđim stavovima. Pogotovo ne stavom da je nemoralno što pijem mleko i jedem jaja, kajmak i životinjsko meso. Ne u ovom tekstu, ali često u drugim tekstovima i još češće u komentarima.

Dragan

pre 9 godina

Ne razumem ljude koji nisu vegetarijanci ili vegani, zbog cega citaju ove clanke. Komentari su najcesce veoma negativni, cinicni i uvek mi je interesantno sta je povod. Zele nekoga da "prosvetle", smeta im sto neko bira drugaciju hranu nego oni, osecaju se ugrozenim, imaju neki drugi poriv? Koji je razlog? Kad je neki clanak o rostilju, o slaninijadi, kobasicijadi, ja te clanke i ne citam, ne interesuje me, a pogotovo da tamo ostavljam komentare i objasnjavam nekome moje misljenje o svemu tome. Svako nek jede ono sto mu se svidja, sta misli da je u redu i da je dobro. Izbor je potpuno licni i sta je koga briga kako se i zbog cega neko drugi hrani.

Dr Mr

pre 9 godina

Veganstvo nije nikakva novotarija kod nas. Nasi preci su dva puta godisnje postili po 40 dana, a van toga svake srede i petka. I pravili su lepa posna jela, na vodi i ulju. A kad dodje praznik najedu se svega. Dok su tako ziveli svi su bili zdravi. A gledaj ovo danas - holesterol, secer, skleroza ... Sacuvaj me boze. A to sto vi krkate prasence u vreme casnog posta to zahvalite Titu s partijom na celu ... ili bese obrnuto.

vegan power

pre 9 godina

Naravno svi autori negativnih komentari su bili tamo na licu mesta, pili, probali, i uverili se da je kafa skupa i losha, usluga blj, vlasnici sektashi, itd; a nikome ne smeta sto matijevic i kompanija preko kosova uvoze trulo meso i ovde preprodaju po duplo vecim cenama nego bilo gde u evropi! Samo tako srbijo: u prkos i u inat, a najvise sami sebi!

explicit

pre 9 godina

U sociologiji je dokumentovan fenomen da se izopštavaju i linčuju oni koji idejama i ponašanjem odskaču od prećutno usaglašene norme grupe. Ako je norma da se ide polako, oni koji idu brzo će biti predmet ruganja. Ako je norma da se misli u jednom smeru i neko stalno misli drugačije, a pri tom ne odudara od nekih opštih postulata grupe tipa "nije lepo biti nasilan" on će biti trn u oku. I to je izgleda prirodno. I ima u tome logike, nekonformisti (a vegani i vegetarijanci su često takvi) predstavljaju atak na grupu i našu individuu koja je deo grupe i koja se identifikovala sa opštim mestima kulture u kojoj smo se oformili. Sve što je atipično izaziva gađenje jer narušava lažni sklad. Meni su zato razumljivi komentari koji isijavaju mržnjom prema veganima. Samo njihovo postojanje žestoko stavlja na test mnoga predubeđenja.

Sklon sam da poverujem da je ideja veganstva u zamahu i da je trend koji će jednom postati norma. U to sam uvereniji i sa svakim dodatnim negativnim komentarom, koji se često ne slažu s istinom ali koji su uvek pisani emocijama. Teško da ima išta snažnije od ideje čije vreme dolazi.

alimpije petronijevic

pre 9 godina

ne procitah ovde nijedan agresivan veganski komentar. jedite ljudi sta hocete i koliko hocete. moja ishrana je 95% veganska (popijem malo mleka u kafi, pojedem pokoje jaje u kolacu ili pasti) i takva je ne iz moralnih, ili drugih uzvisenih stavova, nego iskljucivo zato sto mi prija (volim zivotinje, to stoji, nemam nista protiv drugih koji ih jedu, ali sam protiv svakog nehumanog odnosa prama njima). moja deca jedu meso, zena mi je vegeterijanka i svi zivimo srecno sa slobodim izborom prehrane drugog. istina, postoje grupe aktivista koje se bore za prava zivotinja, sacinjenih od mladih ljudi koji ponekad biraju pogresna sredstva borbe cime izazivaju averziju oko cele stvari kod velikog broja ljudi.

Dule

pre 9 godina

Ako vas ne interesuje veganstvo,to ne znaci da treba da pljujete ljude koji se hrane tako i nazivate raznim pogrdnim imenima ili te ljude nazivate sektom.Svako ima svoj razlog za drugaciju ishranu, neko zato sto mora,neko zato sto hoce,a neko zato sto mu je fensi.Pa imate te postove koji se trebaju dva puta po dva meseca drzati, a retko ko se od vas toga drzi,ali imate obraz da ljude nazivate sektasima zato sto su nesto promenili u svojoj ishrani.Ti postovi treba da sluze da se pre svega telesno procistite,a tek onda duhovno. Vegan sam 5 godina,postao iz zdravstvenih razloga,ako zelite da sudite o necemu,sudite objektivno, i isprobajte neka veganska jela, imate sigurno neke komsije koji tako zive, a da nisu ni svesni.

v

pre 9 godina

za one koji znaju engleski i zele da nauce nesto vise o veganskoj ishrani preporucio bih guglanje imena: dr michael greger i/ili dr john mcdougall

takodje na vegetarian society of hawaii postoji gomila kvalitetnih predavanja strucnjaka i aktivista iz ove oblasti (tu ubrajam i zastitu zivotinja).

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - evo jedne vegeterijanke koji radi po 12-14 sati dnevno, suprug takodje vegetarijanac sa vrlo slicnim radnim vremenom. Vegetarijanci moraju mnogo vise da se posvete pripremanju hrane jer ne upraznjavaju preradjene mesne proizvode pune aditiva. Niste u pravu sto osudjujete ljude koji su drugaciji od vas ili je to mozda licni strah od drugacijeg razmisljanja. Primitivno je u 21. veku tako usko gledati na stvari. I moj otac je bio agronom sa sela, jeo je meso ali je imao sirinu i prihvatao je razlicitost. Vi i dalje konzumirajte svinjetinu ali ostavite "lenstine" da "pasu" travu ako su to sami odabrali i ako vas svojim odlukama nikako ne ugrozavaju.

Dream on

pre 9 godina

Tradicija veganstva je u Srbiji stara 1000 godina, mnostvo obicnog stanovnistva i monaha se hranilo iskljucivo posno, bez ribe, mesa i mlecnih proizvoda. Posebno u manastirima, gde mesa u starim vremenima nije bilo ni za uzorak. Duhovni napredak coveka, pa i naroda, je direktno povezan i sa nejedenjem mesa, sa skromnoscu, sa samoodricanjem. Sa raspadom srednjevekovne Srbije, dosao je i do sunovrata vrednosti, do sunovrata duhovnosti i morala. Nasao sam jedan zanimljiv dokumentarac na RTV SLO, snimljen na Hilandaru. Pogledajte poruku oca Cirila na 11:40: http://4d.rtvslo.si/arhiv/verske-dokumentarne-oddaje/42741573

Saul Goodman

pre 9 godina

Svako neka jede sta hoce. Cemu tolika halabuka? Ako neko zeli da bude vegan, neka mu je prijatno. Ja cu ostati svastojed i svakome po volji...

only fools and horses

pre 9 godina

"I autori ovog portala iz etičkih ubeđenja žive kao vegani. Zdravstveni razlozi su im tek na drugom mestu."

Pa svakom ko ima i malo zdravog razuma je jasno da je prirodno mleko daleko zdravije od napitka koji je dobijen hemijskom obradom badema ili GM soje (kažem napitak jer to svakako nije mleko već njegova jadna supstitucija). Isti slučaj je i sa odnosom između putera i margarina - jedna od najštetnijih namirnica po zdravlje ljudi. Nemam nikakvih moralnih dilema da jedem meso, ali donekle razumem i one koji ne žele da podržavaju ubijanje istih. Vegane ne razumem uopšte, em se ponašaju kao ostrašćena sekta em ne vidim etički problem u korištenju mlečnih i sličnih životinjskih proizvoda koji se ne dobijaju ubijanjem. Znam da je argument u nehumanom držanju stoke, ali kad ne bi bile korisne za ljude, te vrste bi jednostavno nestale.

Mark

pre 9 godina

Ovako prvo da se izvinim svima ako bude malo napadan tekst. Vegan sam 4 godine i ne napadam ostale ljude jer je to svest sa kojom imamo izbor. Ali ajde da prenesemo izbor na malo manje razvijena bica. Pre dva dana sam vratio izgubljeno jagnje u tor na nekoj planin zavejanoj pod snegom, iz razloga zato sto svest mi nije rekla da produzim dalje. Takodje svest mi kaze da produzim dalje kad je u tanjiru meso od jagnjeta. A onda se zapitam odlozio sam smrt jagnjetu a ucinio sam tim seljanima uslugu kako bi odhranili to jagnje u ovcu. Khmm nekad se mislim kako lose rasudjujem zbog morala. Vratimo se na izbor kad sam otvorio kapiju na toru ostale ovce su imale izbora da izadju nisu to cinile jer nisu naucile drugi nacin zivljenja trebao bih im narediti i onda bi izasle. Izbor kod biljaka pa biljke su lose razvijene nervni sistem gotovo neprimetan kod mnogih vrsta. Usao sam u veganstvo iz zdravstvenih razloga a razvio sam cvrste eticke saosecaje. Cesto placem na tesko okruzenje, svaki peti prica sam sa sobom, mnogo ljudi prosi,mnogi preturaju po otpacima ali nisu raspolozeni za ubijanje zivotinja mngi ih i gaje, ubili bi coveka zbog novca mozda. Zivim u svetu u kojem tradicija ne dozvoljava promenu, ne prihvata se razlika, sve se krije i zataskava. Jednom reci slobode nema.

Agronom sa sela

pre 9 godina

Draga Jelo!
Ja sam vam dao plus!
Meso sa aditivima je današnja svakodnevnica!? Tačno!
A da vam napišem šta je u hlebu!?
Da vam napišem kako se danas odvija savremena biljna proizvodnja?
Savremena proizvodnja voća i povrća!?
Ne!?
Bojim se da u tom slučaju ne pređete na fotosintezu!?

Blackheart

pre 9 godina

Ajme nebuloza u komentarima. Prosto da se zapitaš na koju su foru ljudi evolutivno najrazvijenija bića.
Jednostavno ne mogu da utuvim u glavu gluposti koje ljudi pričaju o veganstvu. Ajd razumem da neko ne želi, ali daj čemu laprdanje bezveze, ej? Ne možete nikako očekivati da pljujete po načinu života drugih ljudi, ničim izazvani, a da ne očekujete da vam se uzvrati. Ako si izneo svoje mišljenje, očekuj kontraargumente. To se zove sloboda govora.
Svaki nutrijent potreban čoveku se nalazi u biljkama. Potrebna je samo raznovrsna ishrana i to je to. Video sam da neko pametuje o esencijalnim masnim kiselinama i b12 vitaminu. E pa gospodine/gospođo, esencijalne masne kiseline su upravo one koje se nalaze u orašastim plodovima i semenkama. Ne u slanini i tome sličnom. B12 vitamin nastaje u crevima prisustvom određenih bakterija, takođe se nalazi u pivu, pivskom kvascu, i većini algi. Dalje, osnovno gorivo ljudskog tela su kompleksni ugljeni hidrati, koji se gle čuda, nalaze u BILJKAMA, a u mesu se skoro uopšte ne nalaze. Mesom se unose prazne kalorije koje jedva da mogu pokrenuti organizam. Evo mog primera, ne jedem meso, a cepam 5-6 treninga nedeljno (karate i vežbe snage) i posle svakog treninga mi se dosta brzo vraća energija, bez problema mogu sve da radim. Tako da te priče o tome kako meso daje energiju za rad tornjajte nazad u srednji vek. I kakve veze ima način ishrane sa time da li je osoba neradnik ili radnik?! Zaista zadivljujuća teorema. Svaka čast.

baki

pre 9 godina

Razumem da neko ne jede meso jer se grozi ubijanja životinja. Ali šta je sa mlekom i jajima. Koke nose jaja, kao i krave koje daju mleko i u čemu je problem da se to pojede. Razumem ako neko iz zdravstvenih ili estetskih razloga ne želi ništa životinjsko. Ima tu dosta istine. Ja podržavam ovu vrstu ishrane, ali bih bila licemer ako bih rekla da je to samo zbog ubijanja životinja. Mislim da je veganska ishrana zdravija.

Dejan Milinković

pre 9 godina

Neko je ovde pitao zašto su pripadnici ovih vegi sekti tako agresivni. Odgovor je jednostavan - njihovim mozgovima nedostaju vrlo važni nutrijenti koji se nalaze samo u životinjskoj hrani poput omega 3 masnih kiselina (EPA i DHA), holesterola, vitamina B12 ili vitamina topivih u mastima. Otuda i njihova moć rasuđivanja nije najbolja a mi koji se hranimo kao normalni svaštojedi ovde piskaraomo ne zato što verujemo da nekog od ovih vegi fanatkia možemo da preobratimo već zbog onih koji se možda premišljaju da pristupe ovim sektama. A sekta ko sekta, pokušava da u svoje redove usisa što više labilnih i nesigurnih ljudi. Jedino što ove fanatike može da preobrati su ozbiljni zdravstveni problemi koji se produbljuju sa godinama ovog sumanutog eksperimentisanja. Preme jednom skorašnjem istraživanju koje je rađeno u SAD 3/4 onih koji su u nekom trenutku svog života bili vegani ili vegetarijanci su to prestali da budu. I od preostale četvrtine dobar deo će se takođe opametiti vremenom tako da se zapravo veoma mali procenat ljudi ovom eksperimentu podvrgava doživotno. A kao izvanredan primer agresije ovih vegi sektaša evo intervjua http://livinlavidalowcarb.com/blog/transcript-of-llvlc-show-686-dr-john-mcdougall-interview/18870 sa jednim od njihovih najeminentnijih gurua koga je sa ushićenjem ovde pomenuo jedan od sledbenika - Dr. John Mcdougall-om. Ništa efikasnije od odvraćanja normalnog sveta od ovih sekti je da poslušaju ili pročitaju intervju sa nekim od njihovih idejnih vođa.

ImaNasRaznih

pre 9 godina

Vegetarijanstvo da, veganstvo mi je malo ekstremno. Nemam nikavih moralnih problema sa koriscenjem mleka, sira, vune. Inace sam protivnik soje.

Marko

pre 9 godina

Problem nas Srba je taj sto uvek moramo negde da pljucnemo i da progundjamo, iako nas se to nimalo ne dotice. Aman, ljudi, gledajte svoja posla, pustite druge da zive kako hoce. Ako neki hoce da budu vegani, to je njihova stvar, ostale niko ne tera. Ako vas ne zanima, preskocite. Ali mora neko uvek da se zapljune sa svojim "ja znam bolje."

Brate...

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - sve to znamo dragi Agronome :) ne brinite za nas. Ne jedemo industrijski proizvedenu hranu a zivimo u Vojvodini, gde ima kvalitetne zdrave hrane u izobilju (ko se potrudi da nadje, naravno).

Inace, sumnjam da neko postane vegeterijanac zato sto je to u trendu. Nama to jednostavno odgovara i prija i meso nam ni najmanje ne nedostaje. A ono sto je bila poenta mog komentara je da ne treba osudjivati niti generalizovati druge zbog bilo cega sto ne ugrozava vas ili opsti interes. Ako volite musaku sa mlevenim mesom, izvolite slobodno, to je super. Ako ja vise volim musaku od plavog patlidzana i krompira, pa pustite me da uzivam u njoj ;).

Dilan

pre 9 godina

Ne razumem zašto mešaju vegetarijance i makrobiotičare? U naslovu stoji "Veganska hrana" a na slici je makrobiotička hrana. Pa valjda je jasna razlika da vegetarijanci jedu samo lisnatu hranu, voće i povrće, dok makrobiotičari pored lisnate hrane,voća i povrća, jedu i integralnu žitaricu i koštunjaste plodove. Čista vegetarijanska hrana nije zdrava, jer nema sve što treba organizmu, dok makrobiotička ishrana nosi u sebi sve potrebne sastojke koje potrebno organizmu, da ne nabrajam.

Narod širom planete umire zbog neravnomerne raspodele hrane. Kada bi primenili ovu "glupost" kako neko kaže, i kada bi svu tu ogromnu količinu hrane što daju životinjama preradili za ljudsku ishranu, gladi na zemlji ne bi bilo više. Čak bi imali viška hrane.

Mleko i jaja su životinjskog porekle, i nisu plodovi zemlje. Mesožderi imaju kraći crevni trakt, dok ovi što jedu plodove zemlje imaju znatno duži crevni trakt, kao što i čovek ima znatno duži crevni trakt. Što znači da je čovekova prirodna hrana jesu plodovi zemlje, a ne produkti životinjskog porekla i meso životinja. Mislim da ne treba objasniti zašto je mesožderima tako kratak crevni trakt, i zašto je opasna mesna ishrana i hrana životinjskog porekla u dužem crevnom traktu koja je predviđena za biljnu ishranu.

dr011

pre 9 godina

zasto se u kokentarima spinuje, i paznja usmerava na neku, toboznju agresiju prema veganima? da li je veganska ishrana ispravna stvar je medicine, koja je rekla svoje: covek je SVASTOJED, i dugotrajna ishrana bez mesa iscrpljuje deope gvozdja. veganski sokovi izazivaju nagle skokove glikemije, nekada vece nego koasicni obroci sa slatkisima kao desertom. da je covek biljojed - enzimi digestivnog trakta koji sluze za varenje mesa ne bi bili aktivni (kao kod npr. krave).
naravno - neumerenost u ishrani, przenje u fritezama sa starim uljem, itd.. ne znace da ne treba jesti meso!

Agronom sa sela

pre 9 godina

Moje mišljenje je da su ti "vegetarijanci" veliki neradnici i lenštine!? Ljudi koji žive od rasprodaje imovine predaka, ili na vratu imućnih roditelja?!
Neka dođu na njivu čitav dan bez jake hrane?? Kolabiranje do podne!!
Ili bilo koji osrednje težak posao po današnjem radnom vremenu?!
Etika i životinje?!
Biljke su živa bića! Osetljiva! Senzibilna! Osećaju izvaredno ljubav i pažnju! Kao i mržnju!!
A mleko!?
Verujem da su malom veganu, starom par sati, dali sojino mleko umesto majčinog kolostruma!?
Moda je kratka i oprečna, samo je slanina večna :)

Veka

pre 9 godina

Problem sa mlekom i jajima, za one koji ne znaju je u tome sto, da bi krava bila u laktaciji, mora da bude steona, kada se oteli, tele joj se uzima odmah po rodjenju (da ne sisa "nase"mleko), ako je musko ide na klanje nakon par meseci (u industrijskom uzgoju visoko mlecnih rasa se najcesce odmah po rodjenju ubija jer se tov takvih rasa ne isplati) ako je zensko imace sudbinu svoje majke. Krave provode ceo zivot vezane, ne vide ni trave ni sunca, pate od zapaljenja vimena i papaka zahvaljujuci ovakvom zivotu a nakon 4-5 godina kada im produktivnost opadne takodje idu na klanje. Kokice nosilje se drze uglavnom u kavezima u kojima ne mogu ni krila da ispruze, nagurane u ogromne mracne hangare, zive do godinu i po, onda na klanje. U uzgoju koka nosilja, muski pilici su beskorisni i ubijaju se odmah po izleganju gusenjem ili se melju zivi. Tako se covek odnosi prema zivotinjama. Ja nisam vise htela nikome da placam da u moje ime i radi mog zadvoljstva radi ovakve stvari osecajnim zivim bicima koja imaju potrebu za slobodom i zivotom kao svako od nas. Ako me to cini clanom nekakve sekte, onda ok. Zapitajte se na cijoj biste strani bili, ne tako davno, kad su prezrena manjina bili ljudi koji su smatrali da drugi ljudi drugacije boje koze imaju pravo na zivot i slobodu.

hteli oni to da priznaju ili ne

pre 9 godina

To je isključivo pozerstvo i javlja se uglavnom kod nesigurnih pojedinaca. Zbog čega su u tolikoj meri agresivni, kao što je nekoliko komentatora veće primetilo.

Igor

pre 9 godina

"Njena kupovina trajala je ponekad i po dva sata jer je svaki proizvod morala dobro da prostudira, proveravajući da li u njemu ima sadržaja životinjskog porekla"

Boles' ne bira gde udara. Zlo je ako ima i malo mleka, nesto na cemu si sestro iskljucivo zivela godinu dana? Mleko koje je vrlo vazan sastojak u odrastanju deteta? Pa da sam ja taj kelner koga majes dva sata trazeci dlaku u jajetu izbacio bih te iz restorana kroz dimnjak.

Ono sto je neko dole rekao, a totalno nije u pravu, razvoj civilizacije je poceo onog trenutka kada je covek pronasao nacina da ulovi zivotinju i da isprece meso koje mu je ta zivotinja pruzila, a kasnije te zivotinje i pripitomio. A ne dok je paso travu i jeo bobice sa drveca. To je dokazano. A dokazano je i pozitivno dejstvo mleka i mlecnih proizvoda, jaja i crvenog mesa na ljudski organizam. O ribi da ne pricam. Sve je to dragi moji vegani zdravo, kao i vasa trava kojom se iskljucivo hranite. Naravno, jesti samo jaja nije zdravo, jesti samo meso nije zdravo ali i jesti samo travu isto tako nije zdravo. Piti pola litra rakije nije, ali je zato casica dnevno zdrava. Kljuc zdravlja je u umerenosti u svemu.
I na kraju, znam bar 20 ljudi iz mog sela koji imaju preko 90 godina koji i dan danas pojedu parce mesa, popiju casu mleka, casu rakijice, parce cokolade... Ne znam ni jednog vegana koji ima 90 + godina.

Jelena

pre 9 godina

Ne razumem zasto je vecina ovih komentara toliko negativna. Cemu ljutnja i bes? Veganstvo je licni izbor. I zaista je tesko, to morate da razumete, kada ste vegan i niste kod kuce, sto zivite u "metropoli" u kojoj nemate mesto gde mozete nesto da pojedete. I sto kada odete u goste vas ismevaju zato sto odbijate meso i jaja. Sve vise ispitavinja i istrazivanja dokazuje da je biti vegan preventiva za mnoge bolesti. A mnoge bolesti se lece veganskom ishranom. Lepo sto je otvoren kafic, mada sto se mene tice kafa je nezdrava i sa kravljim i sa sojinim mlekom.
Slazem se sa mnogima da postoji neki suludi trend koji obuhvata i vegansku ishranu. A sulud je zato sto veganska ishrana jeste zdrava, a proizvodjaci to zloupotrebljavaju, i u proizvode poput sojinog ili heljdinog mleka stavljaju secer i razne emulgatore. A oni koji su u trendu opet ne razmisljaju, sto je tako tipicno ljudski, i kupuju te sulude proizvode.
I tako je sa svim. Povrce i voce nam je prskano hemikalijama koje su vise nego stetne. Okruzeni smo otrovima. I znajte da je meso i kravlje mleko puno hormona i antibiotika, zato razmislite sta dajete svojoj deci. Bar se potrudite da im date organsko.
Lep pozdrav i veganima i vegetarijancima i onima koji jedu meso. Sve je OK, vas je izbor, samo se SVI potrudite da postujete razlicitost, to je sustina zivota u zajednici! I ukljucite zdrav razum pre nego sto osudite nekog. I pre nego sto kupite nesto u supermarketu, mesari, pijaci ili prodavnici zdrave hrane.

hana

pre 9 godina

Ali ljudi da li stvarno verujete da veganska ishrana nije zdravija od ishrane koja sadrži meso? Nekada davno sam pročitala članak koji otprilike objašnjava da biljke prolaze jednu sunčevu transformaciju. Kad ih životinje pojedu kao hranu prolaze drugu transformaciju. Kad mi pojedemo meso tih životinja ono prolazi treću transformaciju. I zato meso nije zdravo. Da ne govorimo o današnjem koje se uzgaja na potpuno neprirodan način. Ovo je pojednostavljeno objašnjenje i tek se sećam nekih delova. Ali me niko neće uveriti da je ishrana mesom zdravija od iste bez mesa. Ne mislim da je makrobiotika zdravija od vegetarijanstva iz prostog razloga što makrobiotočari uglavnom jedu klice i semenke. Ne jedu nikakvo povrće, paradajz, pasulj, krompir. Možda je dobro za neke bolesti i to dok se čovek ne oporavi. Vegetarijanstvo i veganstvo pružaju daleko više mogućnosti za zdravu ishranu.
Govorim kao neko ko jede meso svake vrste ali povremeno živi kao vegetarijanac ili vegan. Znam kakva je razlika jer sam osetila. I mislim da ću preći na ishranu bez mesa. Ishrana je stečena navika i nema veze sa sektama ili modom.

Veca

pre 9 godina

Veganstvo je nacin zivota i pogled na svet i zasniva se na stavu da ne treba nanositi bespotrebnu patnju drugim svesnim i osecajnim bicima, a to su ljudi i zivotinje. Biljke nisu svesne i osecajne i nemojte se blamirati sa time, ovakav apsurdan "argument" se poteze samo od strane onih koje nije briga ni za jedne ni za druge, ali im dodje zgodno da njime zakljuce kako je isto ubrati jabuku i zaklati jagnje sto niko zdrave pameti i sa osnovnim znanjem biologije nece izjaviti. Zasto eksploatacija zivotinja radi ishrane spada u nanosenje neporebne patnje? Zato sto covek moze ziveti zdravo bez ikakvih proizvoda zivotinjskog porekla. Za one koji sumnjaju, google scholar, imate dovoljno naucnih radova i zvanicnu poziciju Americke dijetetske organizacije o veganstvu, a i drugih nutricionistickih oganizacija. Jesti zivotinje radi culnog zadovoljstva koje nam to pruza, eticki se ne razlkuje od gledanja borbi pasa na primer, u oba slucaja zivotinja je samo objekt cija patnja nije bitna dok na pruza odredjenu, sa stanovista opstanka i zdravlja, banalnu korist.

Deda Pera

pre 9 godina

Unapred zahvaljzjem veganima i vegetarijancima što će u svetu istati više domaćih životinja...za nas svaštojede.
Nadam se da su svesni kakvu nam uslugu čine i ja sam im večno zahvalan.
Pustite meso nama prostim i primitivnim svaštojedima, koji se zadovoljavaju hedonizmom oličenim u uživanju u raznovrsnim kombinacijama povrća i mesa.
Prijatno vam veg-ovanje.

Dilan

pre 9 godina

Nerazumem zašto neupućeni tvrde da nema alternatuvu mesu zbog sastojaka koje ima samo u mesu? Da je tako, biljoljedi bi odavno izumrli jer i biljoljedi imaju istu potrebu za tim vitaminima i aminokiselinama kao i čovek. Tvrdi se kako Omega 3 masne kiseline (EPA i DHA) nalaze samo u mesu, a opšte poznato da EPA i DHA ima i u algama. Druga alternativa je korišćenja biljnih ulja bogatih stearedonskom kiselinom, poput ulja koštica crne ribizle. Stearedonska kiselina relativno lako, bez potrebe za enzimom d6-desaturazom, prelazi u EPA i DHA. A B12 najviše ima u integralnim proizvodima, pečurkama i kiselom kupusu.

Dragan

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.
(Banezi, 22. april 2014 09:14)
- Ne znam gde bih poceo u vezi ovog Vaseg komentara, ali za pocetak raspitajte se malo bolje: u delovima sveta milioni ljudi jedu vegetarijansku hranu vec generacijama, vekovima. Zemlja u Juznoj Aziji, 2 puta vise stanovnika nego cela Evropa :) Culi ste sigurno.

bogdan

pre 9 godina

Moram da priznam da mi nije sasvim jasan koncept a i motiv za veganstvo i vegeterijanstvo osim u slučaju nekog oboljenja.O zdravljoj ishrani bi9 se moglo još razgovarati.Ako je veganstvo zdravije,a sumnjam,mogu vam reći u čemu je razlika između veganske i normalne ishrane.Vegani i vegetarijanci umiru mnogo zdraviji.E ja NEĆU da sebi uskratim nezdravu hranu.Slažem se da je veganska fora pomodarstvo.

Mrki

pre 9 godina

@(explicit, 21. april 2014 15:56)

Odlicno zapazanje. Ali to nema veze sa konformizmom, vec sa mentalitetom plemena i zadruge, tipicnim za primitivnu i siromasnu ruralnu populaciju. Dok smo ziveli u plemenima protivljenje staresinama plemena je unosilo razdor i nemir, a samim tim slabilo odbrambenu moc zajednice. Ko nije sa nama, on je protiv nas. To je takodje narocito izrazeno kod naroda koji su zbog svoje religije ili geografskog polozaja bili mete napada mocnijih od sebe - pre svega muslimana i pravoslavnih hriscana, kao i balkanskih naroda. Zato je u tim sredinama izrazen rasizam, netrpeljivost prema ljudima drugacije religije, boje koze, seksualne orjentacije itd. Pa se i na veganstvo tu gleda sa velikim podozrenjem. Gejevi su kroz istoriju bili posebno na udaru, jer nisu mogli da imaju decu, a bez potomstva pleme je slabilo i izumiralo.

Ali kod veganstva postoji i drugi problem. Veganska ideologija dolazi najcesce iz bogatijih slojeva drustva. Glavni propagatori zdravog zivota uopste su bogati ljudi, a njihovi glavni sledbenici su pripadnici vise srednje klase, koji takav zivot sebi mogu da priuste. Sirotinja mora da se zadovoljava malim stvarima i dozivljava veganstvo kao onu staru: ako nemas leba ti jedi kolace.

Tako da je cela prica oko veganstva, zdrave hrane i zdravog zivota u zemlji poput Srbije dvostruki udarac na mentalitet sirotinje. Otuda i agresivan otpor prema tim idejama. Nista cudno.

maja

pre 9 godina

@Agronom sa sela Tacno je da je biljna hrana na zalost puna svega i svacega sto ne bi trebalo da bude u njoj. Ali recimo da je to jedan krug zla. Zivotinje se hrane jelte mahom biljnom hranom (da zaobdjemo koncentrate koji sadrze riblje brasno i a ponekad i ostatke kopnenih zivotinja). Ta biljna hrana namenjena za zivotinje je takodje puna svega i svacega, sa tim da da toga ima jos vise, posto je to hrana namenjena za stoku. Te na taj nacin zivotinje u sebe unesu taj prvi krug zla. ALi posto to nije dovoljno tu je jos par krugova zla u vidu gore navedenih koncentrata, kao i antibiotika, streoida, hormona. Tu dobijas jos bar 2 dodatna kruga zla. Neka se zaustavimo na tome bez spominjanaj suhomesnatih proizvoda a narocito ne pasteta, virsli i parizera. Uglavnom preko biljaka ce se uneti nesto losih stvari, ali preko mese ce se uneti i to sto je bilo u biljkama plus ono sto je dato zivotinjama. Na zalost ne mozemo govoriti vise o zdravoj ishrani nego o manje nezdravoj ishrani. Odabir manjeg zla.

Maja

pre 9 godina

@bogdan Motivi za veganstvo i vegeterijanstvo su razliciti i idu od inividue do individue. Jedan od motiva cesto jeste zdravlje, ali ne na nacin kao sto ga vecina ljudi dozivljava. Nije to cilj doziveti 100. Garancije za dug zivot ne postoje. Moj je cilj da ono sto imam da prozivim bude u zdravlju. Jer i najobicnija prehlada poremeti organizam. Nije nam do jela. Nos nam se zacepi, ne osecamo ni ukuse ni mirise. A jos ako je nesto teze u pitanju pa to potraje. Period kada smo bolesni svakako nije doba zivota gde uzivamo u njemu. Takodje ja zaista sa time sto ne jedem meso ne osecam da sam uskracena za bilo kakvo zadovoljstvo u zivotu. Zapravo prestankom obedovanja istog pocela sam vise da uzivam u hrani. Ubaceni su neki novi produkti, novi recepti. Ishrana je postala bogatija, zanimljivija a izmedju ostalog zdravija. A vise energije koju posedujem trosim na zivot. Jednostavno nemam potrebu da kao posle mesnog obroka odremam malo dok se to slegne. Zivot je nesto sto nam se desava u glavi sve dok organizam ne kaze stop, pauza, stani malo... A to kocenje moze da bude bolno. A ima i onod...da do tridesete mi mucimo zeludac a od tridesete on nas. Inace licno sam odlucila da postanem vegeterijanac pre par godina za vreme uskrsnjeg rucka. Zbog zivotinja. Dobtobiti po zdravlje je nesto sto je primeceno kasnije. Gubitak kilograma bez gladovanja i jo-jo efekta, daleko slabije alergije i jos dosta sitnica.

draxx

pre 9 godina

kada ce samo istrebljenje postati svetski trend taman da olaksamo malo planetu :D

kakve se gluposti nece smisliti ljudi i jos pratiti jer je neko rekao da je to u trendu ili da je IN ili sta vec......

Banezi

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.

rosalita

pre 9 godina

@Mark
Marry me, please. Predivno, i slično mom razvoju. Saosećanje bi moglo da promeni svet, samo kada bi bilo negovano i praktikovano. A ne taj agresivni individualizam i bahatost prema Životu.

vegan nisam a nisam ni gurman...

pre 9 godina

Jedite sta god hocete, samo nemojte GMO ! Krecite se sto vise a toksine iz hrane prepustite jetri i bubrezima da odstrane ako mogu (mada kako vidim sve se teze bore). Kao sto smo vise puta culi u buducnosti ce se borba voditi oko zdrave hrane i vode, zato Srbijo baci se na poljoprivredu.

Agronom sa sela

pre 9 godina

Moje mišljenje je da su ti "vegetarijanci" veliki neradnici i lenštine!? Ljudi koji žive od rasprodaje imovine predaka, ili na vratu imućnih roditelja?!
Neka dođu na njivu čitav dan bez jake hrane?? Kolabiranje do podne!!
Ili bilo koji osrednje težak posao po današnjem radnom vremenu?!
Etika i životinje?!
Biljke su živa bića! Osetljiva! Senzibilna! Osećaju izvaredno ljubav i pažnju! Kao i mržnju!!
A mleko!?
Verujem da su malom veganu, starom par sati, dali sojino mleko umesto majčinog kolostruma!?
Moda je kratka i oprečna, samo je slanina večna :)

Dejan Milinković

pre 9 godina

Neko je ovde pitao zašto su pripadnici ovih vegi sekti tako agresivni. Odgovor je jednostavan - njihovim mozgovima nedostaju vrlo važni nutrijenti koji se nalaze samo u životinjskoj hrani poput omega 3 masnih kiselina (EPA i DHA), holesterola, vitamina B12 ili vitamina topivih u mastima. Otuda i njihova moć rasuđivanja nije najbolja a mi koji se hranimo kao normalni svaštojedi ovde piskaraomo ne zato što verujemo da nekog od ovih vegi fanatkia možemo da preobratimo već zbog onih koji se možda premišljaju da pristupe ovim sektama. A sekta ko sekta, pokušava da u svoje redove usisa što više labilnih i nesigurnih ljudi. Jedino što ove fanatike može da preobrati su ozbiljni zdravstveni problemi koji se produbljuju sa godinama ovog sumanutog eksperimentisanja. Preme jednom skorašnjem istraživanju koje je rađeno u SAD 3/4 onih koji su u nekom trenutku svog života bili vegani ili vegetarijanci su to prestali da budu. I od preostale četvrtine dobar deo će se takođe opametiti vremenom tako da se zapravo veoma mali procenat ljudi ovom eksperimentu podvrgava doživotno. A kao izvanredan primer agresije ovih vegi sektaša evo intervjua http://livinlavidalowcarb.com/blog/transcript-of-llvlc-show-686-dr-john-mcdougall-interview/18870 sa jednim od njihovih najeminentnijih gurua koga je sa ushićenjem ovde pomenuo jedan od sledbenika - Dr. John Mcdougall-om. Ništa efikasnije od odvraćanja normalnog sveta od ovih sekti je da poslušaju ili pročitaju intervju sa nekim od njihovih idejnih vođa.

hteli oni to da priznaju ili ne

pre 9 godina

To je isključivo pozerstvo i javlja se uglavnom kod nesigurnih pojedinaca. Zbog čega su u tolikoj meri agresivni, kao što je nekoliko komentatora veće primetilo.

nego sta

pre 9 godina

A zašto lokal nije prijavila kao veganski? Nije li to pomalo licemerno?
Veganima svaka čast, ali im propaganda postaje sve agresivnija. Kao što ja nikome ne namećem svoje životne (pa i prehrambene) stavove - ne želim ni da budem maltretiran tuđim stavovima. Pogotovo ne stavom da je nemoralno što pijem mleko i jedem jaja, kajmak i životinjsko meso. Ne u ovom tekstu, ali često u drugim tekstovima i još češće u komentarima.

only fools and horses

pre 9 godina

"I autori ovog portala iz etičkih ubeđenja žive kao vegani. Zdravstveni razlozi su im tek na drugom mestu."

Pa svakom ko ima i malo zdravog razuma je jasno da je prirodno mleko daleko zdravije od napitka koji je dobijen hemijskom obradom badema ili GM soje (kažem napitak jer to svakako nije mleko već njegova jadna supstitucija). Isti slučaj je i sa odnosom između putera i margarina - jedna od najštetnijih namirnica po zdravlje ljudi. Nemam nikakvih moralnih dilema da jedem meso, ali donekle razumem i one koji ne žele da podržavaju ubijanje istih. Vegane ne razumem uopšte, em se ponašaju kao ostrašćena sekta em ne vidim etički problem u korištenju mlečnih i sličnih životinjskih proizvoda koji se ne dobijaju ubijanjem. Znam da je argument u nehumanom držanju stoke, ali kad ne bi bile korisne za ljude, te vrste bi jednostavno nestale.

Igor

pre 9 godina

"Njena kupovina trajala je ponekad i po dva sata jer je svaki proizvod morala dobro da prostudira, proveravajući da li u njemu ima sadržaja životinjskog porekla"

Boles' ne bira gde udara. Zlo je ako ima i malo mleka, nesto na cemu si sestro iskljucivo zivela godinu dana? Mleko koje je vrlo vazan sastojak u odrastanju deteta? Pa da sam ja taj kelner koga majes dva sata trazeci dlaku u jajetu izbacio bih te iz restorana kroz dimnjak.

Ono sto je neko dole rekao, a totalno nije u pravu, razvoj civilizacije je poceo onog trenutka kada je covek pronasao nacina da ulovi zivotinju i da isprece meso koje mu je ta zivotinja pruzila, a kasnije te zivotinje i pripitomio. A ne dok je paso travu i jeo bobice sa drveca. To je dokazano. A dokazano je i pozitivno dejstvo mleka i mlecnih proizvoda, jaja i crvenog mesa na ljudski organizam. O ribi da ne pricam. Sve je to dragi moji vegani zdravo, kao i vasa trava kojom se iskljucivo hranite. Naravno, jesti samo jaja nije zdravo, jesti samo meso nije zdravo ali i jesti samo travu isto tako nije zdravo. Piti pola litra rakije nije, ali je zato casica dnevno zdrava. Kljuc zdravlja je u umerenosti u svemu.
I na kraju, znam bar 20 ljudi iz mog sela koji imaju preko 90 godina koji i dan danas pojedu parce mesa, popiju casu mleka, casu rakijice, parce cokolade... Ne znam ni jednog vegana koji ima 90 + godina.

v

pre 9 godina

za one koji znaju engleski i zele da nauce nesto vise o veganskoj ishrani preporucio bih guglanje imena: dr michael greger i/ili dr john mcdougall

takodje na vegetarian society of hawaii postoji gomila kvalitetnih predavanja strucnjaka i aktivista iz ove oblasti (tu ubrajam i zastitu zivotinja).

Deda Pera

pre 9 godina

Unapred zahvaljzjem veganima i vegetarijancima što će u svetu istati više domaćih životinja...za nas svaštojede.
Nadam se da su svesni kakvu nam uslugu čine i ja sam im večno zahvalan.
Pustite meso nama prostim i primitivnim svaštojedima, koji se zadovoljavaju hedonizmom oličenim u uživanju u raznovrsnim kombinacijama povrća i mesa.
Prijatno vam veg-ovanje.

draxx

pre 9 godina

kada ce samo istrebljenje postati svetski trend taman da olaksamo malo planetu :D

kakve se gluposti nece smisliti ljudi i jos pratiti jer je neko rekao da je to u trendu ili da je IN ili sta vec......

dr011

pre 9 godina

zasto se u kokentarima spinuje, i paznja usmerava na neku, toboznju agresiju prema veganima? da li je veganska ishrana ispravna stvar je medicine, koja je rekla svoje: covek je SVASTOJED, i dugotrajna ishrana bez mesa iscrpljuje deope gvozdja. veganski sokovi izazivaju nagle skokove glikemije, nekada vece nego koasicni obroci sa slatkisima kao desertom. da je covek biljojed - enzimi digestivnog trakta koji sluze za varenje mesa ne bi bili aktivni (kao kod npr. krave).
naravno - neumerenost u ishrani, przenje u fritezama sa starim uljem, itd.. ne znace da ne treba jesti meso!

baki

pre 9 godina

Razumem da neko ne jede meso jer se grozi ubijanja životinja. Ali šta je sa mlekom i jajima. Koke nose jaja, kao i krave koje daju mleko i u čemu je problem da se to pojede. Razumem ako neko iz zdravstvenih ili estetskih razloga ne želi ništa životinjsko. Ima tu dosta istine. Ja podržavam ovu vrstu ishrane, ali bih bila licemer ako bih rekla da je to samo zbog ubijanja životinja. Mislim da je veganska ishrana zdravija.

Dilan

pre 9 godina

Ne razumem zašto mešaju vegetarijance i makrobiotičare? U naslovu stoji "Veganska hrana" a na slici je makrobiotička hrana. Pa valjda je jasna razlika da vegetarijanci jedu samo lisnatu hranu, voće i povrće, dok makrobiotičari pored lisnate hrane,voća i povrća, jedu i integralnu žitaricu i koštunjaste plodove. Čista vegetarijanska hrana nije zdrava, jer nema sve što treba organizmu, dok makrobiotička ishrana nosi u sebi sve potrebne sastojke koje potrebno organizmu, da ne nabrajam.

Narod širom planete umire zbog neravnomerne raspodele hrane. Kada bi primenili ovu "glupost" kako neko kaže, i kada bi svu tu ogromnu količinu hrane što daju životinjama preradili za ljudsku ishranu, gladi na zemlji ne bi bilo više. Čak bi imali viška hrane.

Mleko i jaja su životinjskog porekle, i nisu plodovi zemlje. Mesožderi imaju kraći crevni trakt, dok ovi što jedu plodove zemlje imaju znatno duži crevni trakt, kao što i čovek ima znatno duži crevni trakt. Što znači da je čovekova prirodna hrana jesu plodovi zemlje, a ne produkti životinjskog porekla i meso životinja. Mislim da ne treba objasniti zašto je mesožderima tako kratak crevni trakt, i zašto je opasna mesna ishrana i hrana životinjskog porekla u dužem crevnom traktu koja je predviđena za biljnu ishranu.

Dream on

pre 9 godina

Tradicija veganstva je u Srbiji stara 1000 godina, mnostvo obicnog stanovnistva i monaha se hranilo iskljucivo posno, bez ribe, mesa i mlecnih proizvoda. Posebno u manastirima, gde mesa u starim vremenima nije bilo ni za uzorak. Duhovni napredak coveka, pa i naroda, je direktno povezan i sa nejedenjem mesa, sa skromnoscu, sa samoodricanjem. Sa raspadom srednjevekovne Srbije, dosao je i do sunovrata vrednosti, do sunovrata duhovnosti i morala. Nasao sam jedan zanimljiv dokumentarac na RTV SLO, snimljen na Hilandaru. Pogledajte poruku oca Cirila na 11:40: http://4d.rtvslo.si/arhiv/verske-dokumentarne-oddaje/42741573

bogdan

pre 9 godina

Moram da priznam da mi nije sasvim jasan koncept a i motiv za veganstvo i vegeterijanstvo osim u slučaju nekog oboljenja.O zdravljoj ishrani bi9 se moglo još razgovarati.Ako je veganstvo zdravije,a sumnjam,mogu vam reći u čemu je razlika između veganske i normalne ishrane.Vegani i vegetarijanci umiru mnogo zdraviji.E ja NEĆU da sebi uskratim nezdravu hranu.Slažem se da je veganska fora pomodarstvo.

Dr Mr

pre 9 godina

Veganstvo nije nikakva novotarija kod nas. Nasi preci su dva puta godisnje postili po 40 dana, a van toga svake srede i petka. I pravili su lepa posna jela, na vodi i ulju. A kad dodje praznik najedu se svega. Dok su tako ziveli svi su bili zdravi. A gledaj ovo danas - holesterol, secer, skleroza ... Sacuvaj me boze. A to sto vi krkate prasence u vreme casnog posta to zahvalite Titu s partijom na celu ... ili bese obrnuto.

Dragan

pre 9 godina

Ne razumem ljude koji nisu vegetarijanci ili vegani, zbog cega citaju ove clanke. Komentari su najcesce veoma negativni, cinicni i uvek mi je interesantno sta je povod. Zele nekoga da "prosvetle", smeta im sto neko bira drugaciju hranu nego oni, osecaju se ugrozenim, imaju neki drugi poriv? Koji je razlog? Kad je neki clanak o rostilju, o slaninijadi, kobasicijadi, ja te clanke i ne citam, ne interesuje me, a pogotovo da tamo ostavljam komentare i objasnjavam nekome moje misljenje o svemu tome. Svako nek jede ono sto mu se svidja, sta misli da je u redu i da je dobro. Izbor je potpuno licni i sta je koga briga kako se i zbog cega neko drugi hrani.

vegan power

pre 9 godina

Naravno svi autori negativnih komentari su bili tamo na licu mesta, pili, probali, i uverili se da je kafa skupa i losha, usluga blj, vlasnici sektashi, itd; a nikome ne smeta sto matijevic i kompanija preko kosova uvoze trulo meso i ovde preprodaju po duplo vecim cenama nego bilo gde u evropi! Samo tako srbijo: u prkos i u inat, a najvise sami sebi!

hana

pre 9 godina

Ali ljudi da li stvarno verujete da veganska ishrana nije zdravija od ishrane koja sadrži meso? Nekada davno sam pročitala članak koji otprilike objašnjava da biljke prolaze jednu sunčevu transformaciju. Kad ih životinje pojedu kao hranu prolaze drugu transformaciju. Kad mi pojedemo meso tih životinja ono prolazi treću transformaciju. I zato meso nije zdravo. Da ne govorimo o današnjem koje se uzgaja na potpuno neprirodan način. Ovo je pojednostavljeno objašnjenje i tek se sećam nekih delova. Ali me niko neće uveriti da je ishrana mesom zdravija od iste bez mesa. Ne mislim da je makrobiotika zdravija od vegetarijanstva iz prostog razloga što makrobiotočari uglavnom jedu klice i semenke. Ne jedu nikakvo povrće, paradajz, pasulj, krompir. Možda je dobro za neke bolesti i to dok se čovek ne oporavi. Vegetarijanstvo i veganstvo pružaju daleko više mogućnosti za zdravu ishranu.
Govorim kao neko ko jede meso svake vrste ali povremeno živi kao vegetarijanac ili vegan. Znam kakva je razlika jer sam osetila. I mislim da ću preći na ishranu bez mesa. Ishrana je stečena navika i nema veze sa sektama ili modom.

Dilan

pre 9 godina

Nerazumem zašto neupućeni tvrde da nema alternatuvu mesu zbog sastojaka koje ima samo u mesu? Da je tako, biljoljedi bi odavno izumrli jer i biljoljedi imaju istu potrebu za tim vitaminima i aminokiselinama kao i čovek. Tvrdi se kako Omega 3 masne kiseline (EPA i DHA) nalaze samo u mesu, a opšte poznato da EPA i DHA ima i u algama. Druga alternativa je korišćenja biljnih ulja bogatih stearedonskom kiselinom, poput ulja koštica crne ribizle. Stearedonska kiselina relativno lako, bez potrebe za enzimom d6-desaturazom, prelazi u EPA i DHA. A B12 najviše ima u integralnim proizvodima, pečurkama i kiselom kupusu.

Mark

pre 9 godina

Ovako prvo da se izvinim svima ako bude malo napadan tekst. Vegan sam 4 godine i ne napadam ostale ljude jer je to svest sa kojom imamo izbor. Ali ajde da prenesemo izbor na malo manje razvijena bica. Pre dva dana sam vratio izgubljeno jagnje u tor na nekoj planin zavejanoj pod snegom, iz razloga zato sto svest mi nije rekla da produzim dalje. Takodje svest mi kaze da produzim dalje kad je u tanjiru meso od jagnjeta. A onda se zapitam odlozio sam smrt jagnjetu a ucinio sam tim seljanima uslugu kako bi odhranili to jagnje u ovcu. Khmm nekad se mislim kako lose rasudjujem zbog morala. Vratimo se na izbor kad sam otvorio kapiju na toru ostale ovce su imale izbora da izadju nisu to cinile jer nisu naucile drugi nacin zivljenja trebao bih im narediti i onda bi izasle. Izbor kod biljaka pa biljke su lose razvijene nervni sistem gotovo neprimetan kod mnogih vrsta. Usao sam u veganstvo iz zdravstvenih razloga a razvio sam cvrste eticke saosecaje. Cesto placem na tesko okruzenje, svaki peti prica sam sa sobom, mnogo ljudi prosi,mnogi preturaju po otpacima ali nisu raspolozeni za ubijanje zivotinja mngi ih i gaje, ubili bi coveka zbog novca mozda. Zivim u svetu u kojem tradicija ne dozvoljava promenu, ne prihvata se razlika, sve se krije i zataskava. Jednom reci slobode nema.

explicit

pre 9 godina

U sociologiji je dokumentovan fenomen da se izopštavaju i linčuju oni koji idejama i ponašanjem odskaču od prećutno usaglašene norme grupe. Ako je norma da se ide polako, oni koji idu brzo će biti predmet ruganja. Ako je norma da se misli u jednom smeru i neko stalno misli drugačije, a pri tom ne odudara od nekih opštih postulata grupe tipa "nije lepo biti nasilan" on će biti trn u oku. I to je izgleda prirodno. I ima u tome logike, nekonformisti (a vegani i vegetarijanci su često takvi) predstavljaju atak na grupu i našu individuu koja je deo grupe i koja se identifikovala sa opštim mestima kulture u kojoj smo se oformili. Sve što je atipično izaziva gađenje jer narušava lažni sklad. Meni su zato razumljivi komentari koji isijavaju mržnjom prema veganima. Samo njihovo postojanje žestoko stavlja na test mnoga predubeđenja.

Sklon sam da poverujem da je ideja veganstva u zamahu i da je trend koji će jednom postati norma. U to sam uvereniji i sa svakim dodatnim negativnim komentarom, koji se često ne slažu s istinom ali koji su uvek pisani emocijama. Teško da ima išta snažnije od ideje čije vreme dolazi.

Veca

pre 9 godina

Veganstvo je nacin zivota i pogled na svet i zasniva se na stavu da ne treba nanositi bespotrebnu patnju drugim svesnim i osecajnim bicima, a to su ljudi i zivotinje. Biljke nisu svesne i osecajne i nemojte se blamirati sa time, ovakav apsurdan "argument" se poteze samo od strane onih koje nije briga ni za jedne ni za druge, ali im dodje zgodno da njime zakljuce kako je isto ubrati jabuku i zaklati jagnje sto niko zdrave pameti i sa osnovnim znanjem biologije nece izjaviti. Zasto eksploatacija zivotinja radi ishrane spada u nanosenje neporebne patnje? Zato sto covek moze ziveti zdravo bez ikakvih proizvoda zivotinjskog porekla. Za one koji sumnjaju, google scholar, imate dovoljno naucnih radova i zvanicnu poziciju Americke dijetetske organizacije o veganstvu, a i drugih nutricionistickih oganizacija. Jesti zivotinje radi culnog zadovoljstva koje nam to pruza, eticki se ne razlkuje od gledanja borbi pasa na primer, u oba slucaja zivotinja je samo objekt cija patnja nije bitna dok na pruza odredjenu, sa stanovista opstanka i zdravlja, banalnu korist.

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - evo jedne vegeterijanke koji radi po 12-14 sati dnevno, suprug takodje vegetarijanac sa vrlo slicnim radnim vremenom. Vegetarijanci moraju mnogo vise da se posvete pripremanju hrane jer ne upraznjavaju preradjene mesne proizvode pune aditiva. Niste u pravu sto osudjujete ljude koji su drugaciji od vas ili je to mozda licni strah od drugacijeg razmisljanja. Primitivno je u 21. veku tako usko gledati na stvari. I moj otac je bio agronom sa sela, jeo je meso ali je imao sirinu i prihvatao je razlicitost. Vi i dalje konzumirajte svinjetinu ali ostavite "lenstine" da "pasu" travu ako su to sami odabrali i ako vas svojim odlukama nikako ne ugrozavaju.

Banezi

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.

Blackheart

pre 9 godina

Ajme nebuloza u komentarima. Prosto da se zapitaš na koju su foru ljudi evolutivno najrazvijenija bića.
Jednostavno ne mogu da utuvim u glavu gluposti koje ljudi pričaju o veganstvu. Ajd razumem da neko ne želi, ali daj čemu laprdanje bezveze, ej? Ne možete nikako očekivati da pljujete po načinu života drugih ljudi, ničim izazvani, a da ne očekujete da vam se uzvrati. Ako si izneo svoje mišljenje, očekuj kontraargumente. To se zove sloboda govora.
Svaki nutrijent potreban čoveku se nalazi u biljkama. Potrebna je samo raznovrsna ishrana i to je to. Video sam da neko pametuje o esencijalnim masnim kiselinama i b12 vitaminu. E pa gospodine/gospođo, esencijalne masne kiseline su upravo one koje se nalaze u orašastim plodovima i semenkama. Ne u slanini i tome sličnom. B12 vitamin nastaje u crevima prisustvom određenih bakterija, takođe se nalazi u pivu, pivskom kvascu, i većini algi. Dalje, osnovno gorivo ljudskog tela su kompleksni ugljeni hidrati, koji se gle čuda, nalaze u BILJKAMA, a u mesu se skoro uopšte ne nalaze. Mesom se unose prazne kalorije koje jedva da mogu pokrenuti organizam. Evo mog primera, ne jedem meso, a cepam 5-6 treninga nedeljno (karate i vežbe snage) i posle svakog treninga mi se dosta brzo vraća energija, bez problema mogu sve da radim. Tako da te priče o tome kako meso daje energiju za rad tornjajte nazad u srednji vek. I kakve veze ima način ishrane sa time da li je osoba neradnik ili radnik?! Zaista zadivljujuća teorema. Svaka čast.

Dule

pre 9 godina

Ako vas ne interesuje veganstvo,to ne znaci da treba da pljujete ljude koji se hrane tako i nazivate raznim pogrdnim imenima ili te ljude nazivate sektom.Svako ima svoj razlog za drugaciju ishranu, neko zato sto mora,neko zato sto hoce,a neko zato sto mu je fensi.Pa imate te postove koji se trebaju dva puta po dva meseca drzati, a retko ko se od vas toga drzi,ali imate obraz da ljude nazivate sektasima zato sto su nesto promenili u svojoj ishrani.Ti postovi treba da sluze da se pre svega telesno procistite,a tek onda duhovno. Vegan sam 5 godina,postao iz zdravstvenih razloga,ako zelite da sudite o necemu,sudite objektivno, i isprobajte neka veganska jela, imate sigurno neke komsije koji tako zive, a da nisu ni svesni.

ImaNasRaznih

pre 9 godina

Vegetarijanstvo da, veganstvo mi je malo ekstremno. Nemam nikavih moralnih problema sa koriscenjem mleka, sira, vune. Inace sam protivnik soje.

Saul Goodman

pre 9 godina

Svako neka jede sta hoce. Cemu tolika halabuka? Ako neko zeli da bude vegan, neka mu je prijatno. Ja cu ostati svastojed i svakome po volji...

Agronom sa sela

pre 9 godina

Draga Jelo!
Ja sam vam dao plus!
Meso sa aditivima je današnja svakodnevnica!? Tačno!
A da vam napišem šta je u hlebu!?
Da vam napišem kako se danas odvija savremena biljna proizvodnja?
Savremena proizvodnja voća i povrća!?
Ne!?
Bojim se da u tom slučaju ne pređete na fotosintezu!?

alimpije petronijevic

pre 9 godina

ne procitah ovde nijedan agresivan veganski komentar. jedite ljudi sta hocete i koliko hocete. moja ishrana je 95% veganska (popijem malo mleka u kafi, pojedem pokoje jaje u kolacu ili pasti) i takva je ne iz moralnih, ili drugih uzvisenih stavova, nego iskljucivo zato sto mi prija (volim zivotinje, to stoji, nemam nista protiv drugih koji ih jedu, ali sam protiv svakog nehumanog odnosa prama njima). moja deca jedu meso, zena mi je vegeterijanka i svi zivimo srecno sa slobodim izborom prehrane drugog. istina, postoje grupe aktivista koje se bore za prava zivotinja, sacinjenih od mladih ljudi koji ponekad biraju pogresna sredstva borbe cime izazivaju averziju oko cele stvari kod velikog broja ljudi.

Jelena

pre 9 godina

Ne razumem zasto je vecina ovih komentara toliko negativna. Cemu ljutnja i bes? Veganstvo je licni izbor. I zaista je tesko, to morate da razumete, kada ste vegan i niste kod kuce, sto zivite u "metropoli" u kojoj nemate mesto gde mozete nesto da pojedete. I sto kada odete u goste vas ismevaju zato sto odbijate meso i jaja. Sve vise ispitavinja i istrazivanja dokazuje da je biti vegan preventiva za mnoge bolesti. A mnoge bolesti se lece veganskom ishranom. Lepo sto je otvoren kafic, mada sto se mene tice kafa je nezdrava i sa kravljim i sa sojinim mlekom.
Slazem se sa mnogima da postoji neki suludi trend koji obuhvata i vegansku ishranu. A sulud je zato sto veganska ishrana jeste zdrava, a proizvodjaci to zloupotrebljavaju, i u proizvode poput sojinog ili heljdinog mleka stavljaju secer i razne emulgatore. A oni koji su u trendu opet ne razmisljaju, sto je tako tipicno ljudski, i kupuju te sulude proizvode.
I tako je sa svim. Povrce i voce nam je prskano hemikalijama koje su vise nego stetne. Okruzeni smo otrovima. I znajte da je meso i kravlje mleko puno hormona i antibiotika, zato razmislite sta dajete svojoj deci. Bar se potrudite da im date organsko.
Lep pozdrav i veganima i vegetarijancima i onima koji jedu meso. Sve je OK, vas je izbor, samo se SVI potrudite da postujete razlicitost, to je sustina zivota u zajednici! I ukljucite zdrav razum pre nego sto osudite nekog. I pre nego sto kupite nesto u supermarketu, mesari, pijaci ili prodavnici zdrave hrane.

Dragan

pre 9 godina

To je trend i moda poslednjih dvadesetak godina a to je suvise mali period da bi se sprovelo bilo kakvo relevantnije istrazivanje. Videcemo kakve posledice ce imati omasovljenje ovog nacina ishrane za jos nekih dvadeset godina.
(Banezi, 22. april 2014 09:14)
- Ne znam gde bih poceo u vezi ovog Vaseg komentara, ali za pocetak raspitajte se malo bolje: u delovima sveta milioni ljudi jedu vegetarijansku hranu vec generacijama, vekovima. Zemlja u Juznoj Aziji, 2 puta vise stanovnika nego cela Evropa :) Culi ste sigurno.

Mrki

pre 9 godina

@(explicit, 21. april 2014 15:56)

Odlicno zapazanje. Ali to nema veze sa konformizmom, vec sa mentalitetom plemena i zadruge, tipicnim za primitivnu i siromasnu ruralnu populaciju. Dok smo ziveli u plemenima protivljenje staresinama plemena je unosilo razdor i nemir, a samim tim slabilo odbrambenu moc zajednice. Ko nije sa nama, on je protiv nas. To je takodje narocito izrazeno kod naroda koji su zbog svoje religije ili geografskog polozaja bili mete napada mocnijih od sebe - pre svega muslimana i pravoslavnih hriscana, kao i balkanskih naroda. Zato je u tim sredinama izrazen rasizam, netrpeljivost prema ljudima drugacije religije, boje koze, seksualne orjentacije itd. Pa se i na veganstvo tu gleda sa velikim podozrenjem. Gejevi su kroz istoriju bili posebno na udaru, jer nisu mogli da imaju decu, a bez potomstva pleme je slabilo i izumiralo.

Ali kod veganstva postoji i drugi problem. Veganska ideologija dolazi najcesce iz bogatijih slojeva drustva. Glavni propagatori zdravog zivota uopste su bogati ljudi, a njihovi glavni sledbenici su pripadnici vise srednje klase, koji takav zivot sebi mogu da priuste. Sirotinja mora da se zadovoljava malim stvarima i dozivljava veganstvo kao onu staru: ako nemas leba ti jedi kolace.

Tako da je cela prica oko veganstva, zdrave hrane i zdravog zivota u zemlji poput Srbije dvostruki udarac na mentalitet sirotinje. Otuda i agresivan otpor prema tim idejama. Nista cudno.

Marko

pre 9 godina

Problem nas Srba je taj sto uvek moramo negde da pljucnemo i da progundjamo, iako nas se to nimalo ne dotice. Aman, ljudi, gledajte svoja posla, pustite druge da zive kako hoce. Ako neki hoce da budu vegani, to je njihova stvar, ostale niko ne tera. Ako vas ne zanima, preskocite. Ali mora neko uvek da se zapljune sa svojim "ja znam bolje."

Brate...

Jela

pre 9 godina

@Agronom sa sela - sve to znamo dragi Agronome :) ne brinite za nas. Ne jedemo industrijski proizvedenu hranu a zivimo u Vojvodini, gde ima kvalitetne zdrave hrane u izobilju (ko se potrudi da nadje, naravno).

Inace, sumnjam da neko postane vegeterijanac zato sto je to u trendu. Nama to jednostavno odgovara i prija i meso nam ni najmanje ne nedostaje. A ono sto je bila poenta mog komentara je da ne treba osudjivati niti generalizovati druge zbog bilo cega sto ne ugrozava vas ili opsti interes. Ako volite musaku sa mlevenim mesom, izvolite slobodno, to je super. Ako ja vise volim musaku od plavog patlidzana i krompira, pa pustite me da uzivam u njoj ;).

Veka

pre 9 godina

Problem sa mlekom i jajima, za one koji ne znaju je u tome sto, da bi krava bila u laktaciji, mora da bude steona, kada se oteli, tele joj se uzima odmah po rodjenju (da ne sisa "nase"mleko), ako je musko ide na klanje nakon par meseci (u industrijskom uzgoju visoko mlecnih rasa se najcesce odmah po rodjenju ubija jer se tov takvih rasa ne isplati) ako je zensko imace sudbinu svoje majke. Krave provode ceo zivot vezane, ne vide ni trave ni sunca, pate od zapaljenja vimena i papaka zahvaljujuci ovakvom zivotu a nakon 4-5 godina kada im produktivnost opadne takodje idu na klanje. Kokice nosilje se drze uglavnom u kavezima u kojima ne mogu ni krila da ispruze, nagurane u ogromne mracne hangare, zive do godinu i po, onda na klanje. U uzgoju koka nosilja, muski pilici su beskorisni i ubijaju se odmah po izleganju gusenjem ili se melju zivi. Tako se covek odnosi prema zivotinjama. Ja nisam vise htela nikome da placam da u moje ime i radi mog zadvoljstva radi ovakve stvari osecajnim zivim bicima koja imaju potrebu za slobodom i zivotom kao svako od nas. Ako me to cini clanom nekakve sekte, onda ok. Zapitajte se na cijoj biste strani bili, ne tako davno, kad su prezrena manjina bili ljudi koji su smatrali da drugi ljudi drugacije boje koze imaju pravo na zivot i slobodu.

Maja

pre 9 godina

@bogdan Motivi za veganstvo i vegeterijanstvo su razliciti i idu od inividue do individue. Jedan od motiva cesto jeste zdravlje, ali ne na nacin kao sto ga vecina ljudi dozivljava. Nije to cilj doziveti 100. Garancije za dug zivot ne postoje. Moj je cilj da ono sto imam da prozivim bude u zdravlju. Jer i najobicnija prehlada poremeti organizam. Nije nam do jela. Nos nam se zacepi, ne osecamo ni ukuse ni mirise. A jos ako je nesto teze u pitanju pa to potraje. Period kada smo bolesni svakako nije doba zivota gde uzivamo u njemu. Takodje ja zaista sa time sto ne jedem meso ne osecam da sam uskracena za bilo kakvo zadovoljstvo u zivotu. Zapravo prestankom obedovanja istog pocela sam vise da uzivam u hrani. Ubaceni su neki novi produkti, novi recepti. Ishrana je postala bogatija, zanimljivija a izmedju ostalog zdravija. A vise energije koju posedujem trosim na zivot. Jednostavno nemam potrebu da kao posle mesnog obroka odremam malo dok se to slegne. Zivot je nesto sto nam se desava u glavi sve dok organizam ne kaze stop, pauza, stani malo... A to kocenje moze da bude bolno. A ima i onod...da do tridesete mi mucimo zeludac a od tridesete on nas. Inace licno sam odlucila da postanem vegeterijanac pre par godina za vreme uskrsnjeg rucka. Zbog zivotinja. Dobtobiti po zdravlje je nesto sto je primeceno kasnije. Gubitak kilograma bez gladovanja i jo-jo efekta, daleko slabije alergije i jos dosta sitnica.

maja

pre 9 godina

@Agronom sa sela Tacno je da je biljna hrana na zalost puna svega i svacega sto ne bi trebalo da bude u njoj. Ali recimo da je to jedan krug zla. Zivotinje se hrane jelte mahom biljnom hranom (da zaobdjemo koncentrate koji sadrze riblje brasno i a ponekad i ostatke kopnenih zivotinja). Ta biljna hrana namenjena za zivotinje je takodje puna svega i svacega, sa tim da da toga ima jos vise, posto je to hrana namenjena za stoku. Te na taj nacin zivotinje u sebe unesu taj prvi krug zla. ALi posto to nije dovoljno tu je jos par krugova zla u vidu gore navedenih koncentrata, kao i antibiotika, streoida, hormona. Tu dobijas jos bar 2 dodatna kruga zla. Neka se zaustavimo na tome bez spominjanaj suhomesnatih proizvoda a narocito ne pasteta, virsli i parizera. Uglavnom preko biljaka ce se uneti nesto losih stvari, ali preko mese ce se uneti i to sto je bilo u biljkama plus ono sto je dato zivotinjama. Na zalost ne mozemo govoriti vise o zdravoj ishrani nego o manje nezdravoj ishrani. Odabir manjeg zla.

rosalita

pre 9 godina

@Mark
Marry me, please. Predivno, i slično mom razvoju. Saosećanje bi moglo da promeni svet, samo kada bi bilo negovano i praktikovano. A ne taj agresivni individualizam i bahatost prema Životu.

vegan nisam a nisam ni gurman...

pre 9 godina

Jedite sta god hocete, samo nemojte GMO ! Krecite se sto vise a toksine iz hrane prepustite jetri i bubrezima da odstrane ako mogu (mada kako vidim sve se teze bore). Kao sto smo vise puta culi u buducnosti ce se borba voditi oko zdrave hrane i vode, zato Srbijo baci se na poljoprivredu.