Utorak, 22.07.2014.

18:00

Pisaćim mašinama protiv prisluškivanja?

Izvor: Daily Mail

Pisaæim mašinama protiv prisluškivanja? IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

40 Komentari

Sortiraj po:

neutralni felsh

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)

извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...
(hadzija, 23. jul 2014 20:02)

e, lepo si mu rekao. od ovih sto su progutali gramatiku, pa je ponavljaju ko kasetofon, odavno ne moze da se zivi.

Zoki

pre 9 godina

@obavesten
Triumph/Adler T-180 koje Rusi uvoze su elektronske pisaće mašine koje koriste "daisy-wheel" (plastične ili metalne lepeze), trake za jednokratnu upotrebu sa kojih može da se čita, kao i trake za korekciju. neke od njih imaju i mali displej koji može da prikaže nekoliko desetina karaktera. Ne može da im se uđe u trag, jer lepeza lako može da se zameni.
Osnovna prednost ovih mašina su dokumenti na papiru, koje je mnogo teže kopirati i izneti iz ustanove ili organizacije.
Što se tiče elektronskih dokumenata, pogledaj PDF/A, to je format koji je upravo napravljen za dugoročno arhiviranje elektronskih dokumenata. Naravno, može da se kopira kao i svaki drugi fajl.

hadzija

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)
извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...

obavesten

pre 9 godina

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Granota, 23. jul 2014 08:33)
Ovde nije prica o kripotovanju podataka ,vec da je materijal u kucanom obliku sigurniji jer je njime teze manipulisati.Svaki materijal koji je otkucan na masini,po otisku je moguce utvrditi na kojoj je masini kucan,jer svaka ima karakteristican otisak,bas kao otisak prsta.Ne postoje dve dve mehanicke ili elektricne pisace masine sa istim otiskom.
Kod fajlova napravljenim na racunarima,veoma je lako manipulisati sa meta podacima .
Kada znas poreklo nekog dokumenta,ko ga je kucao i imao pristup njemu,lako je utvrditi odakle cure podaci.Na mestima gde je bezbednost bitna,nije moguce kopirati bilo sta bez autorizacije,a neretko svaki kopirani dokument se skenira,tako da je prosto utvrditi ko je kopirao,kada i zasto.Takodje,na ta ista mesta je zabranjeno unosti telefone sa kamerama,a cesto nije uopste dozvoljeno koristiti mobilne,tako da postoje ometaci signala.Na racunarima ne postoji nijedna izlazna tacka i oni su mahom terminali,dok su izlazne jedinice na drugom mestu i pod stalnom kontrolom.
Uvek postoji nacin da se podaci ukradu,a kad to spadne na fizicku kradju,bezbednost je daleko veca...

seljadin

pre 9 godina

paranoja ? pa CIA bi volela da svi verujemo da smo paranoicni pa da ne treba stititi licne podatke, poslovne i ostale, nego ko je ono prisluskivao Angelu Merkel ?

svasta

pre 9 godina

Ne mora da se koristi pisaca masina. Moze i kompjuter i dalje kao sto se koristi u mojoj firmi u Nemackoj. Samo ta masina nije na netu niti je umrezena i sluzi samo za kucanje poverljivih dokumenata. Kucicste je sa svih strana zakovano a hard nema opciju da cuva bilo sta od unetog sadrzaja.Radi na jednom starom operativnom sistemu i nema opcija ko word. Prosto nema virusa za nju niti bilo sta slicnos to bi moglo da ugrozi rad. Sve sto se napise stampa se i po zavrsenom poslu cim iskljucite sve sa nje nestaje jer kao sto rekoh nema opciju cuvanja. To smo uradili jos pre osam godina kad je jedan zaposleni krao podatke tj ugovore koji su trebali da se zakljuce i prodavao konkurenciji. Doduse da budemo realni i kad se odkuca na masini ili takvoj dresini od masine uvek postoji mogucnost da neko iskopira ali mnogo manje nego kad je cuvano u masini.

Mikajlo

pre 9 godina

Aktivirao se sindikat daktilografkinja jer im je zanimanje odavno ugaseno.
Sada ce i ovi nasi iz vlade,raznih stranaka i JP da kopiraju ideju pa ce biti zaposljavanja,svastika,sestara i ostalih rodjakinja sa sela onoliko.Zavrse kurs za mesec dana i eto posla.Opustece nam i onako pusta sela.

kontra

pre 9 godina

@connoisseur: Mislim da bi to olaksalo posao, moglo bi sa daljine da se prisluskuje. Ali! Ako u jednoj kancelariji u isto vreme kuca 10 masina, mislim da nema nista od prisluskivanja mikrofonom. Takodje je moguce menjati vrhove onih udaraljki za traku, pa ton slova "S", zacas postane "Y"... Resenja problema sa masinom su laka i jeftina. Bar ja mislim. A Nemci odlicno znaju kako se prisluskuje pisaca masina. Ne bi oni tako jadno pogresili.

kad zahvali pismenosti

pre 9 godina

Krajnje je vreme da se više ne puštaju komentari u kojima je nešto "hvalilo" umesto "falilo". Mislim, uvredljivo je za nas nešto pismenije.

Granota

pre 9 godina

(smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...

obavesten

pre 9 godina

Od svih tehnologija za cuvanje podataka ,jedino je papir dokazan.Sama manipulacija sa papirom je komplikovana,zahteva puno prostora za cuvanje,ali i pruza sigurnost koju racunari ne mogu.Normalno,spijuni su nekada krali papire sa vaznim podacima i tako dalazili do informacija,ali je sve to daleko teze i komplikovanije od kradje podataka preko racunara.
Ono sto ljudi zaboravljaju je da je svet funkcionisao pre racunara ,interneta i mobilnih telefona veoma dobro i efikasno.
Cak i amerikanci i rusi koji u pojedinim sistemima koriste tehnologiju iz 60' godina (npr u silosima za rakete),to cine iz vise razloga,a jedan je dokazana pouzdanost,kao i veoma tesko spijuniranje takvih sistema jer koriste zaboravljene softvere i tehnologiju koja je aplsolutno nekompatibilna sa danasnjom,a vrsi posao.
Problem sa cuvanjem podataka je veliki,jer tehnologija i softveri napreduju,formati se menjaju i nije retkost da pojedini podaci postanu neupotrebljivi samo zato sto vise nemamo softver koji bi mogao da ih procita.Posedujem neke tekstove koje sam kucao pre nekih 20 godina na prastarom Komodoru i snimljene na kasetu,za koje nemam blage veze kako bi ih skinuo u danas neki prepoznatljivi format,dok ono sto sam odstampao i dalje mogu da koristim bez problema,da ih skeniram i preko nekog ocr softvera ,relativno brzo prebacim u neki format u kome bih mogao da vrsim neku manipulaciju sa njima,ili samo da uzivam citajuci ih!

Koja

pre 9 godina

Bitno je da bude mehanička (ne sme biti električna, jer se registruju impulsi u električnim vodovima), dovoljno tiha i neće biti problema. Osim što malo bole prsti u početku.

Zoki

pre 9 godina

Ne radi se samo o mreži, nego o tome da se velika količina informacija može u elektronskom obliku izneti iz organizacije ili ustanove. Naravno da postoje mere predostrožnosti koje se mogu primeniti, ali one zahtevaju jako puno discipline i poštovanje procedura. pisaća mašina je jednostavnijai jeftinija.

connoisseur

pre 9 godina

Pisaće mašine su idealne za prisluškivanje, jer svako slovo tj. znak, ima specifičan zvuk. Oprema za prisluškivanje pisaćih mašina je postojala još u vreme hladnog rata. Skriveni mikrofon ili pak daljinski parabolični mikrofon registruje zvuk. a uređaj prepoznaje svako slovo tj. znak po specifičnoj frekvenciji udara o papir, 8 dobijate tekst kao da virite preko ramena onome ko kuca na mašini.

dado

pre 9 godina

nevidim tu nista lose,pa ljudi su pisali mastilom i pisacim masinama,i nista im nije hvalilo

mozda bi bilo vreme da se svi vratimo tome,pa bi mozda imali za dvadesetak godina neku razglednicu ili ljubavno pismo da procitamo i podsetimo se nekog trenutka

imam jednu pisacu,i lep je osecaj na njoj nesto pisati,a onaj ko se smeje je neko ko nezna prave vrednosti i nista u glavi

bgd

pre 9 godina

Preći će na pisaće mašine?
I šta onda?
Ponovo će se događati: presretanje pošte, otvaranje pisama, kopiranje ključeva, obijanje sefova, podmićivanje ili ucenivanje kompromitovanih službenika radi pribavljanja poveljivih dokumenata...

Neozbiljna priča.
Nemačka je tehnološki dovoljno (blago rečeno) razvijena zemlja da može da proizvede svoje čipove, matične ploče, softver, mreže i razvije enkripciju i da na njima gradi zaštitu poverljivih podataka.

The Star-Spangled Banner

pre 9 godina

Ahaha, brane se od špijuniranja pisaćim mašinama, strašno! Pa bar trećina ministara im direkto daje Amerikancima poverljive informacije, a oni pazare pisaće mašine, selo gori, a baba se češlja. U američkim vojnim bazama širom Nemačke ima više vojnika nego u celoj nemačkoj vojsci, banana-država najobičnija, zna se ko je još uvek na ovom svetu i ćale i keva.

AntiBOT

pre 9 godina

Paranoja je izuzetno teska bolest, koja se uz pomoc odgovarajuce terapije moze drzati pod kontrolom...

Na zalost, medju nebeskim srbljima, paranoja ne samo da se ne leci, vec se od strane drzavnih i paradrzavnih medija i institucija podstice, da ne kazem uzgaja....

Stravicno je ono sto se ovom narodu vec 25 godina desava....

Rumpel Stickin

pre 9 godina

Ne vredi ni to mnogo, i za stariju tehnologiju postoje starije metode spijuniranja...nemojte zaboraviti da su najveci spijuni sveta ziveli i radili u nekom vremenu kad racunari nisu ni postojali...jeste da je spijuniranje bez racunara teze i sporije ali je itekako moguce uz direktan pristup sa bubicom od 5€ i eto ga...ne mora cak ni struje u celom boku da ima a spijun ce doci do informacije koja ga interesuje.Da zavrsim uz dve poslovice "use i u svoje kljuse" i "cuvajte se prijatelja, neprijatelj znas ko ti je" mada sve ovo vazi pod uslovom da ocekujete atak spijuna na vasu privatnost :-)

otupeli,pazi da nisu

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Da,da,i sta posle kad ukljucic kompjuter? :)Ili ti ne znas da u CLL delu memorile svakog hardvera a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

i posle ukljucis kompjuter i?

coaxdata

pre 9 godina

Svaka ozbiljna drzavna institucija i velika firma svakako ima svoju internu mrezu kompjutera koja nikad ne ide na internet konekciju.
Transfer podataka se nikad ne vrsi bezicnim prenosom nego iskljucivo kablovima visoke klase oklopljenosti ili fiber optikom tako da se ne mogu "tapovati" osim ukoliko bi neko imao fizicki pristup mrezi.
Uvek ostaje pitanje lojalnosti osoblja koje ima pristup sistemu.

IT - SMITH

pre 9 godina

@smith.j, Racunar ima struju, iako nema internet pristup. A ako ima struju moze da ima unutra nesto sto tebe komplet slusa sta ti kazes i kako mislis.Isto ti je sa tvojim intelegentnim televizorom koji tacno zna sto ti najvise gledas, slusas i kako ti mislis. Tvoj televizor zna da ti imas decu, i poslaje tebe reklame za decije igracke, itd. Ovde je malo vise nego samo prikljucak u internetu.

rolo

pre 9 godina

@smith.j.
Danas, umreziti racunar je nista lakse. Takodje u njega staviti odasiljac kratkog dometa i slabe emisije je jos lakse, hocu reci danas "I" serije procesora imaju graficke karte u sebi sta ih sprecava da ubace hardver sa odasiljacem i backdor protokolom koji odasilja sve sto korisnik kuca itd.
PS Nisam teoreticar zavere, o ovome se vec pisalo na B92.

Cross

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano.
(Artemis Faul, 22. jul 2014 18:34)

Teško. Ribon/vrpca/traka prebacuje se lijevo-desno i na svakom mjestu vrpce ima nekoliko desetaka otisaka raznih slova.

Milosav

pre 9 godina

Cujem da se izbacuje email i ponovo uvode golubovi pismonose, za svaki slucaj, ovi Amerikanci izhakovase i Gdju. Merkel.
Ako imate smisla za biznis znate sta vam je ciniti.

smith.j

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.

Artemis Faul

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano. A, sta tek ako spijun stavi carbon kopiju. Verovatno ce ubrzo da se vrate na mastilo i guscija pera. Ili mozda racunar i stampac koji nisu vezani na internet.:-)

smith.j

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.

coaxdata

pre 9 godina

Svaka ozbiljna drzavna institucija i velika firma svakako ima svoju internu mrezu kompjutera koja nikad ne ide na internet konekciju.
Transfer podataka se nikad ne vrsi bezicnim prenosom nego iskljucivo kablovima visoke klase oklopljenosti ili fiber optikom tako da se ne mogu "tapovati" osim ukoliko bi neko imao fizicki pristup mrezi.
Uvek ostaje pitanje lojalnosti osoblja koje ima pristup sistemu.

Cross

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano.
(Artemis Faul, 22. jul 2014 18:34)

Teško. Ribon/vrpca/traka prebacuje se lijevo-desno i na svakom mjestu vrpce ima nekoliko desetaka otisaka raznih slova.

Artemis Faul

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano. A, sta tek ako spijun stavi carbon kopiju. Verovatno ce ubrzo da se vrate na mastilo i guscija pera. Ili mozda racunar i stampac koji nisu vezani na internet.:-)

IT - SMITH

pre 9 godina

@smith.j, Racunar ima struju, iako nema internet pristup. A ako ima struju moze da ima unutra nesto sto tebe komplet slusa sta ti kazes i kako mislis.Isto ti je sa tvojim intelegentnim televizorom koji tacno zna sto ti najvise gledas, slusas i kako ti mislis. Tvoj televizor zna da ti imas decu, i poslaje tebe reklame za decije igracke, itd. Ovde je malo vise nego samo prikljucak u internetu.

rolo

pre 9 godina

@smith.j.
Danas, umreziti racunar je nista lakse. Takodje u njega staviti odasiljac kratkog dometa i slabe emisije je jos lakse, hocu reci danas "I" serije procesora imaju graficke karte u sebi sta ih sprecava da ubace hardver sa odasiljacem i backdor protokolom koji odasilja sve sto korisnik kuca itd.
PS Nisam teoreticar zavere, o ovome se vec pisalo na B92.

Milosav

pre 9 godina

Cujem da se izbacuje email i ponovo uvode golubovi pismonose, za svaki slucaj, ovi Amerikanci izhakovase i Gdju. Merkel.
Ako imate smisla za biznis znate sta vam je ciniti.

Zoki

pre 9 godina

Ne radi se samo o mreži, nego o tome da se velika količina informacija može u elektronskom obliku izneti iz organizacije ili ustanove. Naravno da postoje mere predostrožnosti koje se mogu primeniti, ali one zahtevaju jako puno discipline i poštovanje procedura. pisaća mašina je jednostavnijai jeftinija.

connoisseur

pre 9 godina

Pisaće mašine su idealne za prisluškivanje, jer svako slovo tj. znak, ima specifičan zvuk. Oprema za prisluškivanje pisaćih mašina je postojala još u vreme hladnog rata. Skriveni mikrofon ili pak daljinski parabolični mikrofon registruje zvuk. a uređaj prepoznaje svako slovo tj. znak po specifičnoj frekvenciji udara o papir, 8 dobijate tekst kao da virite preko ramena onome ko kuca na mašini.

otupeli,pazi da nisu

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Da,da,i sta posle kad ukljucic kompjuter? :)Ili ti ne znas da u CLL delu memorile svakog hardvera a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

i posle ukljucis kompjuter i?

kad zahvali pismenosti

pre 9 godina

Krajnje je vreme da se više ne puštaju komentari u kojima je nešto "hvalilo" umesto "falilo". Mislim, uvredljivo je za nas nešto pismenije.

bgd

pre 9 godina

Preći će na pisaće mašine?
I šta onda?
Ponovo će se događati: presretanje pošte, otvaranje pisama, kopiranje ključeva, obijanje sefova, podmićivanje ili ucenivanje kompromitovanih službenika radi pribavljanja poveljivih dokumenata...

Neozbiljna priča.
Nemačka je tehnološki dovoljno (blago rečeno) razvijena zemlja da može da proizvede svoje čipove, matične ploče, softver, mreže i razvije enkripciju i da na njima gradi zaštitu poverljivih podataka.

The Star-Spangled Banner

pre 9 godina

Ahaha, brane se od špijuniranja pisaćim mašinama, strašno! Pa bar trećina ministara im direkto daje Amerikancima poverljive informacije, a oni pazare pisaće mašine, selo gori, a baba se češlja. U američkim vojnim bazama širom Nemačke ima više vojnika nego u celoj nemačkoj vojsci, banana-država najobičnija, zna se ko je još uvek na ovom svetu i ćale i keva.

AntiBOT

pre 9 godina

Paranoja je izuzetno teska bolest, koja se uz pomoc odgovarajuce terapije moze drzati pod kontrolom...

Na zalost, medju nebeskim srbljima, paranoja ne samo da se ne leci, vec se od strane drzavnih i paradrzavnih medija i institucija podstice, da ne kazem uzgaja....

Stravicno je ono sto se ovom narodu vec 25 godina desava....

obavesten

pre 9 godina

Od svih tehnologija za cuvanje podataka ,jedino je papir dokazan.Sama manipulacija sa papirom je komplikovana,zahteva puno prostora za cuvanje,ali i pruza sigurnost koju racunari ne mogu.Normalno,spijuni su nekada krali papire sa vaznim podacima i tako dalazili do informacija,ali je sve to daleko teze i komplikovanije od kradje podataka preko racunara.
Ono sto ljudi zaboravljaju je da je svet funkcionisao pre racunara ,interneta i mobilnih telefona veoma dobro i efikasno.
Cak i amerikanci i rusi koji u pojedinim sistemima koriste tehnologiju iz 60' godina (npr u silosima za rakete),to cine iz vise razloga,a jedan je dokazana pouzdanost,kao i veoma tesko spijuniranje takvih sistema jer koriste zaboravljene softvere i tehnologiju koja je aplsolutno nekompatibilna sa danasnjom,a vrsi posao.
Problem sa cuvanjem podataka je veliki,jer tehnologija i softveri napreduju,formati se menjaju i nije retkost da pojedini podaci postanu neupotrebljivi samo zato sto vise nemamo softver koji bi mogao da ih procita.Posedujem neke tekstove koje sam kucao pre nekih 20 godina na prastarom Komodoru i snimljene na kasetu,za koje nemam blage veze kako bi ih skinuo u danas neki prepoznatljivi format,dok ono sto sam odstampao i dalje mogu da koristim bez problema,da ih skeniram i preko nekog ocr softvera ,relativno brzo prebacim u neki format u kome bih mogao da vrsim neku manipulaciju sa njima,ili samo da uzivam citajuci ih!

Mikajlo

pre 9 godina

Aktivirao se sindikat daktilografkinja jer im je zanimanje odavno ugaseno.
Sada ce i ovi nasi iz vlade,raznih stranaka i JP da kopiraju ideju pa ce biti zaposljavanja,svastika,sestara i ostalih rodjakinja sa sela onoliko.Zavrse kurs za mesec dana i eto posla.Opustece nam i onako pusta sela.

Rumpel Stickin

pre 9 godina

Ne vredi ni to mnogo, i za stariju tehnologiju postoje starije metode spijuniranja...nemojte zaboraviti da su najveci spijuni sveta ziveli i radili u nekom vremenu kad racunari nisu ni postojali...jeste da je spijuniranje bez racunara teze i sporije ali je itekako moguce uz direktan pristup sa bubicom od 5€ i eto ga...ne mora cak ni struje u celom boku da ima a spijun ce doci do informacije koja ga interesuje.Da zavrsim uz dve poslovice "use i u svoje kljuse" i "cuvajte se prijatelja, neprijatelj znas ko ti je" mada sve ovo vazi pod uslovom da ocekujete atak spijuna na vasu privatnost :-)

dado

pre 9 godina

nevidim tu nista lose,pa ljudi su pisali mastilom i pisacim masinama,i nista im nije hvalilo

mozda bi bilo vreme da se svi vratimo tome,pa bi mozda imali za dvadesetak godina neku razglednicu ili ljubavno pismo da procitamo i podsetimo se nekog trenutka

imam jednu pisacu,i lep je osecaj na njoj nesto pisati,a onaj ko se smeje je neko ko nezna prave vrednosti i nista u glavi

Koja

pre 9 godina

Bitno je da bude mehanička (ne sme biti električna, jer se registruju impulsi u električnim vodovima), dovoljno tiha i neće biti problema. Osim što malo bole prsti u početku.

svasta

pre 9 godina

Ne mora da se koristi pisaca masina. Moze i kompjuter i dalje kao sto se koristi u mojoj firmi u Nemackoj. Samo ta masina nije na netu niti je umrezena i sluzi samo za kucanje poverljivih dokumenata. Kucicste je sa svih strana zakovano a hard nema opciju da cuva bilo sta od unetog sadrzaja.Radi na jednom starom operativnom sistemu i nema opcija ko word. Prosto nema virusa za nju niti bilo sta slicnos to bi moglo da ugrozi rad. Sve sto se napise stampa se i po zavrsenom poslu cim iskljucite sve sa nje nestaje jer kao sto rekoh nema opciju cuvanja. To smo uradili jos pre osam godina kad je jedan zaposleni krao podatke tj ugovore koji su trebali da se zakljuce i prodavao konkurenciji. Doduse da budemo realni i kad se odkuca na masini ili takvoj dresini od masine uvek postoji mogucnost da neko iskopira ali mnogo manje nego kad je cuvano u masini.

kontra

pre 9 godina

@connoisseur: Mislim da bi to olaksalo posao, moglo bi sa daljine da se prisluskuje. Ali! Ako u jednoj kancelariji u isto vreme kuca 10 masina, mislim da nema nista od prisluskivanja mikrofonom. Takodje je moguce menjati vrhove onih udaraljki za traku, pa ton slova "S", zacas postane "Y"... Resenja problema sa masinom su laka i jeftina. Bar ja mislim. A Nemci odlicno znaju kako se prisluskuje pisaca masina. Ne bi oni tako jadno pogresili.

obavesten

pre 9 godina

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Granota, 23. jul 2014 08:33)
Ovde nije prica o kripotovanju podataka ,vec da je materijal u kucanom obliku sigurniji jer je njime teze manipulisati.Svaki materijal koji je otkucan na masini,po otisku je moguce utvrditi na kojoj je masini kucan,jer svaka ima karakteristican otisak,bas kao otisak prsta.Ne postoje dve dve mehanicke ili elektricne pisace masine sa istim otiskom.
Kod fajlova napravljenim na racunarima,veoma je lako manipulisati sa meta podacima .
Kada znas poreklo nekog dokumenta,ko ga je kucao i imao pristup njemu,lako je utvrditi odakle cure podaci.Na mestima gde je bezbednost bitna,nije moguce kopirati bilo sta bez autorizacije,a neretko svaki kopirani dokument se skenira,tako da je prosto utvrditi ko je kopirao,kada i zasto.Takodje,na ta ista mesta je zabranjeno unosti telefone sa kamerama,a cesto nije uopste dozvoljeno koristiti mobilne,tako da postoje ometaci signala.Na racunarima ne postoji nijedna izlazna tacka i oni su mahom terminali,dok su izlazne jedinice na drugom mestu i pod stalnom kontrolom.
Uvek postoji nacin da se podaci ukradu,a kad to spadne na fizicku kradju,bezbednost je daleko veca...

Granota

pre 9 godina

(smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...

neutralni felsh

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)

извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...
(hadzija, 23. jul 2014 20:02)

e, lepo si mu rekao. od ovih sto su progutali gramatiku, pa je ponavljaju ko kasetofon, odavno ne moze da se zivi.

seljadin

pre 9 godina

paranoja ? pa CIA bi volela da svi verujemo da smo paranoicni pa da ne treba stititi licne podatke, poslovne i ostale, nego ko je ono prisluskivao Angelu Merkel ?

hadzija

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)
извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...

Zoki

pre 9 godina

@obavesten
Triumph/Adler T-180 koje Rusi uvoze su elektronske pisaće mašine koje koriste "daisy-wheel" (plastične ili metalne lepeze), trake za jednokratnu upotrebu sa kojih može da se čita, kao i trake za korekciju. neke od njih imaju i mali displej koji može da prikaže nekoliko desetina karaktera. Ne može da im se uđe u trag, jer lepeza lako može da se zameni.
Osnovna prednost ovih mašina su dokumenti na papiru, koje je mnogo teže kopirati i izneti iz ustanove ili organizacije.
Što se tiče elektronskih dokumenata, pogledaj PDF/A, to je format koji je upravo napravljen za dugoročno arhiviranje elektronskih dokumenata. Naravno, može da se kopira kao i svaki drugi fajl.

Artemis Faul

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano. A, sta tek ako spijun stavi carbon kopiju. Verovatno ce ubrzo da se vrate na mastilo i guscija pera. Ili mozda racunar i stampac koji nisu vezani na internet.:-)

smith.j

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.

dado

pre 9 godina

nevidim tu nista lose,pa ljudi su pisali mastilom i pisacim masinama,i nista im nije hvalilo

mozda bi bilo vreme da se svi vratimo tome,pa bi mozda imali za dvadesetak godina neku razglednicu ili ljubavno pismo da procitamo i podsetimo se nekog trenutka

imam jednu pisacu,i lep je osecaj na njoj nesto pisati,a onaj ko se smeje je neko ko nezna prave vrednosti i nista u glavi

IT - SMITH

pre 9 godina

@smith.j, Racunar ima struju, iako nema internet pristup. A ako ima struju moze da ima unutra nesto sto tebe komplet slusa sta ti kazes i kako mislis.Isto ti je sa tvojim intelegentnim televizorom koji tacno zna sto ti najvise gledas, slusas i kako ti mislis. Tvoj televizor zna da ti imas decu, i poslaje tebe reklame za decije igracke, itd. Ovde je malo vise nego samo prikljucak u internetu.

Milosav

pre 9 godina

Cujem da se izbacuje email i ponovo uvode golubovi pismonose, za svaki slucaj, ovi Amerikanci izhakovase i Gdju. Merkel.
Ako imate smisla za biznis znate sta vam je ciniti.

AntiBOT

pre 9 godina

Paranoja je izuzetno teska bolest, koja se uz pomoc odgovarajuce terapije moze drzati pod kontrolom...

Na zalost, medju nebeskim srbljima, paranoja ne samo da se ne leci, vec se od strane drzavnih i paradrzavnih medija i institucija podstice, da ne kazem uzgaja....

Stravicno je ono sto se ovom narodu vec 25 godina desava....

otupeli,pazi da nisu

pre 9 godina

a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Da,da,i sta posle kad ukljucic kompjuter? :)Ili ti ne znas da u CLL delu memorile svakog hardvera a da jednostavno iskljucite komp sa mreze i eto vam pisace masine. danasnji ljudi si do te mere otupeli da jednostavno ne kontaju ka racunar moze da radi i bez interneta. Gle cuda.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (smith.j, 22. jul 2014 19:07)

i posle ukljucis kompjuter i?

The Star-Spangled Banner

pre 9 godina

Ahaha, brane se od špijuniranja pisaćim mašinama, strašno! Pa bar trećina ministara im direkto daje Amerikancima poverljive informacije, a oni pazare pisaće mašine, selo gori, a baba se češlja. U američkim vojnim bazama širom Nemačke ima više vojnika nego u celoj nemačkoj vojsci, banana-država najobičnija, zna se ko je još uvek na ovom svetu i ćale i keva.

coaxdata

pre 9 godina

Svaka ozbiljna drzavna institucija i velika firma svakako ima svoju internu mrezu kompjutera koja nikad ne ide na internet konekciju.
Transfer podataka se nikad ne vrsi bezicnim prenosom nego iskljucivo kablovima visoke klase oklopljenosti ili fiber optikom tako da se ne mogu "tapovati" osim ukoliko bi neko imao fizicki pristup mrezi.
Uvek ostaje pitanje lojalnosti osoblja koje ima pristup sistemu.

connoisseur

pre 9 godina

Pisaće mašine su idealne za prisluškivanje, jer svako slovo tj. znak, ima specifičan zvuk. Oprema za prisluškivanje pisaćih mašina je postojala još u vreme hladnog rata. Skriveni mikrofon ili pak daljinski parabolični mikrofon registruje zvuk. a uređaj prepoznaje svako slovo tj. znak po specifičnoj frekvenciji udara o papir, 8 dobijate tekst kao da virite preko ramena onome ko kuca na mašini.

rolo

pre 9 godina

@smith.j.
Danas, umreziti racunar je nista lakse. Takodje u njega staviti odasiljac kratkog dometa i slabe emisije je jos lakse, hocu reci danas "I" serije procesora imaju graficke karte u sebi sta ih sprecava da ubace hardver sa odasiljacem i backdor protokolom koji odasilja sve sto korisnik kuca itd.
PS Nisam teoreticar zavere, o ovome se vec pisalo na B92.

bgd

pre 9 godina

Preći će na pisaće mašine?
I šta onda?
Ponovo će se događati: presretanje pošte, otvaranje pisama, kopiranje ključeva, obijanje sefova, podmićivanje ili ucenivanje kompromitovanih službenika radi pribavljanja poveljivih dokumenata...

Neozbiljna priča.
Nemačka je tehnološki dovoljno (blago rečeno) razvijena zemlja da može da proizvede svoje čipove, matične ploče, softver, mreže i razvije enkripciju i da na njima gradi zaštitu poverljivih podataka.

Granota

pre 9 godina

(smith.j, 22. jul 2014 19:07)

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...

Cross

pre 9 godina

Pa i pisaca masina moze da se izhakuje. Uzme se traka i tacno se vidi sta je kucano.
(Artemis Faul, 22. jul 2014 18:34)

Teško. Ribon/vrpca/traka prebacuje se lijevo-desno i na svakom mjestu vrpce ima nekoliko desetaka otisaka raznih slova.

Rumpel Stickin

pre 9 godina

Ne vredi ni to mnogo, i za stariju tehnologiju postoje starije metode spijuniranja...nemojte zaboraviti da su najveci spijuni sveta ziveli i radili u nekom vremenu kad racunari nisu ni postojali...jeste da je spijuniranje bez racunara teze i sporije ali je itekako moguce uz direktan pristup sa bubicom od 5€ i eto ga...ne mora cak ni struje u celom boku da ima a spijun ce doci do informacije koja ga interesuje.Da zavrsim uz dve poslovice "use i u svoje kljuse" i "cuvajte se prijatelja, neprijatelj znas ko ti je" mada sve ovo vazi pod uslovom da ocekujete atak spijuna na vasu privatnost :-)

Zoki

pre 9 godina

Ne radi se samo o mreži, nego o tome da se velika količina informacija može u elektronskom obliku izneti iz organizacije ili ustanove. Naravno da postoje mere predostrožnosti koje se mogu primeniti, ali one zahtevaju jako puno discipline i poštovanje procedura. pisaća mašina je jednostavnijai jeftinija.

Mikajlo

pre 9 godina

Aktivirao se sindikat daktilografkinja jer im je zanimanje odavno ugaseno.
Sada ce i ovi nasi iz vlade,raznih stranaka i JP da kopiraju ideju pa ce biti zaposljavanja,svastika,sestara i ostalih rodjakinja sa sela onoliko.Zavrse kurs za mesec dana i eto posla.Opustece nam i onako pusta sela.

kad zahvali pismenosti

pre 9 godina

Krajnje je vreme da se više ne puštaju komentari u kojima je nešto "hvalilo" umesto "falilo". Mislim, uvredljivo je za nas nešto pismenije.

Zoki

pre 9 godina

@obavesten
Triumph/Adler T-180 koje Rusi uvoze su elektronske pisaće mašine koje koriste "daisy-wheel" (plastične ili metalne lepeze), trake za jednokratnu upotrebu sa kojih može da se čita, kao i trake za korekciju. neke od njih imaju i mali displej koji može da prikaže nekoliko desetina karaktera. Ne može da im se uđe u trag, jer lepeza lako može da se zameni.
Osnovna prednost ovih mašina su dokumenti na papiru, koje je mnogo teže kopirati i izneti iz ustanove ili organizacije.
Što se tiče elektronskih dokumenata, pogledaj PDF/A, to je format koji je upravo napravljen za dugoročno arhiviranje elektronskih dokumenata. Naravno, može da se kopira kao i svaki drugi fajl.

svasta

pre 9 godina

Ne mora da se koristi pisaca masina. Moze i kompjuter i dalje kao sto se koristi u mojoj firmi u Nemackoj. Samo ta masina nije na netu niti je umrezena i sluzi samo za kucanje poverljivih dokumenata. Kucicste je sa svih strana zakovano a hard nema opciju da cuva bilo sta od unetog sadrzaja.Radi na jednom starom operativnom sistemu i nema opcija ko word. Prosto nema virusa za nju niti bilo sta slicnos to bi moglo da ugrozi rad. Sve sto se napise stampa se i po zavrsenom poslu cim iskljucite sve sa nje nestaje jer kao sto rekoh nema opciju cuvanja. To smo uradili jos pre osam godina kad je jedan zaposleni krao podatke tj ugovore koji su trebali da se zakljuce i prodavao konkurenciji. Doduse da budemo realni i kad se odkuca na masini ili takvoj dresini od masine uvek postoji mogucnost da neko iskopira ali mnogo manje nego kad je cuvano u masini.

obavesten

pre 9 godina

Bravo za komentar. I da, naravno da su ograničeni, uostalom termini vojna inteligencija ili policijska inteligencija su sami po sebi inkongruencija. Ne brini, veoma brzo će vratiti golubove pismonoše u upotrebu, kpme još treba kriptovani usb...
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (Granota, 23. jul 2014 08:33)
Ovde nije prica o kripotovanju podataka ,vec da je materijal u kucanom obliku sigurniji jer je njime teze manipulisati.Svaki materijal koji je otkucan na masini,po otisku je moguce utvrditi na kojoj je masini kucan,jer svaka ima karakteristican otisak,bas kao otisak prsta.Ne postoje dve dve mehanicke ili elektricne pisace masine sa istim otiskom.
Kod fajlova napravljenim na racunarima,veoma je lako manipulisati sa meta podacima .
Kada znas poreklo nekog dokumenta,ko ga je kucao i imao pristup njemu,lako je utvrditi odakle cure podaci.Na mestima gde je bezbednost bitna,nije moguce kopirati bilo sta bez autorizacije,a neretko svaki kopirani dokument se skenira,tako da je prosto utvrditi ko je kopirao,kada i zasto.Takodje,na ta ista mesta je zabranjeno unosti telefone sa kamerama,a cesto nije uopste dozvoljeno koristiti mobilne,tako da postoje ometaci signala.Na racunarima ne postoji nijedna izlazna tacka i oni su mahom terminali,dok su izlazne jedinice na drugom mestu i pod stalnom kontrolom.
Uvek postoji nacin da se podaci ukradu,a kad to spadne na fizicku kradju,bezbednost je daleko veca...

hadzija

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)
извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...

obavesten

pre 9 godina

Od svih tehnologija za cuvanje podataka ,jedino je papir dokazan.Sama manipulacija sa papirom je komplikovana,zahteva puno prostora za cuvanje,ali i pruza sigurnost koju racunari ne mogu.Normalno,spijuni su nekada krali papire sa vaznim podacima i tako dalazili do informacija,ali je sve to daleko teze i komplikovanije od kradje podataka preko racunara.
Ono sto ljudi zaboravljaju je da je svet funkcionisao pre racunara ,interneta i mobilnih telefona veoma dobro i efikasno.
Cak i amerikanci i rusi koji u pojedinim sistemima koriste tehnologiju iz 60' godina (npr u silosima za rakete),to cine iz vise razloga,a jedan je dokazana pouzdanost,kao i veoma tesko spijuniranje takvih sistema jer koriste zaboravljene softvere i tehnologiju koja je aplsolutno nekompatibilna sa danasnjom,a vrsi posao.
Problem sa cuvanjem podataka je veliki,jer tehnologija i softveri napreduju,formati se menjaju i nije retkost da pojedini podaci postanu neupotrebljivi samo zato sto vise nemamo softver koji bi mogao da ih procita.Posedujem neke tekstove koje sam kucao pre nekih 20 godina na prastarom Komodoru i snimljene na kasetu,za koje nemam blage veze kako bi ih skinuo u danas neki prepoznatljivi format,dok ono sto sam odstampao i dalje mogu da koristim bez problema,da ih skeniram i preko nekog ocr softvera ,relativno brzo prebacim u neki format u kome bih mogao da vrsim neku manipulaciju sa njima,ili samo da uzivam citajuci ih!

Koja

pre 9 godina

Bitno je da bude mehanička (ne sme biti električna, jer se registruju impulsi u električnim vodovima), dovoljno tiha i neće biti problema. Osim što malo bole prsti u početku.

seljadin

pre 9 godina

paranoja ? pa CIA bi volela da svi verujemo da smo paranoicni pa da ne treba stititi licne podatke, poslovne i ostale, nego ko je ono prisluskivao Angelu Merkel ?

kontra

pre 9 godina

@connoisseur: Mislim da bi to olaksalo posao, moglo bi sa daljine da se prisluskuje. Ali! Ako u jednoj kancelariji u isto vreme kuca 10 masina, mislim da nema nista od prisluskivanja mikrofonom. Takodje je moguce menjati vrhove onih udaraljki za traku, pa ton slova "S", zacas postane "Y"... Resenja problema sa masinom su laka i jeftina. Bar ja mislim. A Nemci odlicno znaju kako se prisluskuje pisaca masina. Ne bi oni tako jadno pogresili.

neutralni felsh

pre 9 godina

(kad zahvali pismenosti, 23. jul 2014 10:57)

извини баки, ал нисмо сви писмени и начитани ко ти. ал сам зато својевремено млого волео да читам: загора, блек стену и команданта марка и наравно текса вилера. ваљда се и то рачуна...
(hadzija, 23. jul 2014 20:02)

e, lepo si mu rekao. od ovih sto su progutali gramatiku, pa je ponavljaju ko kasetofon, odavno ne moze da se zivi.