Naslovna strana









 


Reakcije javnosti

strana 1 | 2


DIMITRIJEVIĆ: AKO MOŽE POSTOJATI JAVNI INTERES IZNAD ZAKONA, VRATILI SMO SE U STALJINISTIČKA VREMENA

Direktor Beogradskog centra za ljudska prava i stručnjak za međunarodno pravo Vojin Dimitrijević u izjavi za B92 upozorava na član 24. kojim je propisano da javnost na vreme mora biti upoznata s biografijama budućih članova Radio-difuznog saveta. "Mene ne interesuju te ličnosti, mene interesuje pocedura, upravo da se ne bi dešavale stvari kao kod Zorana Petrovića, gde Vlada svoju gršku odmah priznala. Treba da postoji taj vremenski rok, a razočaralo me je da je beogradska kancelarija za medije OEBS da mišljenje da može biti urađeno, da je Skupština imala pravo da ne poštuje zakon u ime šireg javnog interesa. Kako može Skupština koja donosi zakon da ne poštuje taj zakon, a ako usvojimo rezonovanje da može postojati javni interes da ne bude poštovan zakon, onda smo se vratili u staljinistička vremena, ko je taj ko utvrđuje opšti interes", kaže on.

Vojin Dimitrijević smatra da nije dobro što su se već pri prvom koraku u izboru Saveta za radio-difuziju javile greške. "Mislim da su te stvari napravljene iz neznanja i žurenja da neke stvari budu urađene što pre, da bude prevaziđena prošlost. Savet treba da bude moćno društveno telo, sastavljeno od neporočnih ljudi i koje će donositi vrlo važne odluke, a sada se na prvom koraku dešava takva greška", kaže Dimitrijević.

DUŠAN RADULOVIĆ: PRINCIP KOJI SU SE PREDLAGAČI RUKOVODILI NIJE DOBAR
Glavni urednik Prvog programa Radio Beograda Dušan Radulović kaže da zakonska procedura u bilo kom slučaju mora da bude poštovana. "Mislim da princip kojim su se predlagači rukovodili nije dobar, ne mogu da verujem da u Srbiji nema drugih ljudi koji su mogli da budu izabrani. Mislim da će Savet raditi bez obzira na ta dva sporna člana, ali zakonska procedura nije bila poštovana", ocenjuje Radulović.

MILICA LUČIĆ ČAVIĆ: MOGLO DA SE PRIČEKA JOŠ MESEC DANA DA SE IZABERU LJUDI KAKO ZAKON NALAŽE
Predsednica NUNS Milica Lučić Čavić, podseća da je na izbor Saveta čekano duže nego što je trebalo, pošto je zakonski rok već davno probijen. "Dugo mo čekali Zakon, dugo smo čekali Savet, za oko 6 meseci je probijen rok za formiranje Saveta, pa je moglo da se pričeka još mesec dana kada smo toliko čekali i izabrati ljude onako kako zakon nalaže. Početak, na kom je neko izabran onako kako nije po zakonu, je loš početak, a mi se zalažemo da ta stvar bude regulisana kako je predviđeno zakonom", kaže ona.

MISIRKIĆ: DODATNI TROŠKOVI ZBOG KAŠNJENJA ZAKONA O RADIO-DIFUZIJI
Zbog sedmomesečnog kašnjenja izbora Saveta radio-difuzne agencije, Izvršno veće Vojvodine imaće neplanirane izdatke, budući da RTV Novi Sad još nije postala javni servis i ne može da se izdržava od pretplate, rekao je pokrajinski sekretar za finansije Đorđe Misirkić, izražavajući nadu da će finansiranje te kuće trajati najdalje do jula. Prema pisanju lista "Mađar so", Misirkić je ipak dodao da bi Izvršno veće trebalo da se pripremi i za mogućnost da Zakon o radio-difuziji ne bude primenjen ni do kraja godine, ili još kasnije.

VODINELIĆ: NEPOTREBAN TERET PRODUŽAVA POČETAK RADA SAVETA
Član Radio-difuznog saveta i profesor Fakulteta za poslovno pravo Vladimir Vodinelić, kaže za Radio B92 da ne zna da li su predlagači ove dvojice članova poštovali zakonsku proceduru, ali da se odredbe zakona svakako moraju poštovati. "Ukoliko se ide od svrhe ove norme, onda ni u pogledu tih kandidata, kao ni u pogledu drugih, jer bi u proitvnom nastupila diskriminacija, ne bi smelo da se ne poštuje ovo pravilo, što znači, trebalo bi omogućiti javnosti da se i o tim kandidatima izjasni, pa da se izbor ponovo vrši", rekao je Vodinelić.

Na pitanje da li će sumnja u ispravnost izbora dvojice članova Radiodifuznog saveta na samom početku baciti senku na ovo telo i relativizovati odluke koje će Savet donositi, Vladimir Vodinelić odgovara: "Mi, koji smo u Savetu, moraćemo se i sami pozabaviti ovim pitanjem, jer ono što je neophodno za normalan početak rada, to je da imamo potpuno čistu, statusnu situaciju, da li smo svi u Savetu tu sa punim pravom i bez ogrešenja o bilo kakve norme, tako da će biti, u ionako postojećem priličnom kašnjenju početka rada, ovo biti jedan, u suštini, nepotreban dodatni teret koji će prolongirati efikasan početak rada".Podsećamo da će poslanici u Skupštini Srbije u utorak glasati o Zakonu o javnom informisanju, a zatim početi raspravu o Zakonu o telekomunikacijama koji čeka na usvajanje još od jesenas i bez koga nije moguće u potpunosti primeniti Zakon o radiodifuziji. Kada parlament usvoji i Zakon o dostupnosti informacija, a iz vlasti se najavljuje da će to biti skoro, u Srbiji će konačno biti zaokružena medijska oblast i definisana jasna pravile igre za sve učesnike u njoj.

MILENKOVIĆ: SKUPŠTINA SRBIJE JE PREKRŠILA ZAKON O RADIODIFUZIJI
Skupština Srbije je prekršila Zakon o Radiodifuziji, kaže za B92 Dejan Milenković, član radne grupe za izradu medijskih zakona i saradnik JUKOM-a. Skupština je prekršila zakon i kad je prekoračila rok za izbor članova Saveta, a to pojačava pravnu nesigurnost, kaže Dejan Milenković: "Ukoliko Zakon o radiodifuziji ne poštuje skupština koja ga je izglasala, postavlja se pitanje da li će morati da ga poštuju građani ili da li će morati da ga poštuju emiteri. Naime, može se desiti i desiće se da u procesu dobijanja dozvole za emitovanje, jedan broj emitera ostaće bez dozvole. Zbog čega bi onda taj zakon važio za njih? Isto važi i za građane. Građani prema Zakonu o radiodifuziji imaju obavezu plaćanja radio i televizijske pretplate", kazao je Milenković.

MASARI: OEBS SVESTAN DA NIJE ISPOŠTOVANA ZAKONSKA PROCEDURA
Šef misije OEBS u Srbiji i Crnoj Gori Mauricio Masari kaže da je OEBS svestan da prilikom imenovanja pojedinih članova Radiodifuznog saveta nije ispoštovana zakonska procedura: "Poštovanje zakonskih procedura u svim demokratskim zemljama, pa tako i u Srbiji i u Crnoj Gori, vrhunski je ideal. U ovom slučaju međutim, verujem da je parlament Srbije sa dobrim namerama pokušao da konsenzusom različitih političkih snaga ubrza proceduru da bi se prevazišao zastoj u primeni zakona. Ako neke odredbe nisu bile u punoj meri ispoštovane, nadležni organi mogu pokušati da poprave deo odluke da bi se postigao što širi konsenzus, a da se pri tom proces ne dovede u pitanje", kazao je Masari.

TEJLOR: NIJE POŠTOVANA ZAKONSKA PROCEDURA
Specijalni izaslanik generalnog sekretara Saveta Evrope Verena Tejlor najavljuje da će u susretima sa zvaničnima Srbije i Crne Gore iraziti nezadovoljstvo te organizacije načinom na koji je formirana Radiodifuzna agencija. SE insistira na poštovanju zakona, upozorila je Verena Tejlor: "Mogu da razumem da zbog pragmatičnosti i želje da se stvari pokrenu i da što je najvažnije Savet koji smo dugo čekali počne da radi. Postoje stavovi da nije važno što zakon nije u potpunosti ispoštovan u ovom slučaju. Ipak, činjenica je da zakon nije u potpunosti ispoštovan", rekla je Tejlor.

BEČEJIĆ: POVODOM PRETNJI GORDANI SUŠI, UREDNICI VINA
Neprijatnost koja se 18. aprila uvece desila novinarki Gordani Suši, urednici Video-nedeljnika, ponovo je nacela staru temu o odnosu vlasti prema novinarima u Srbiji. Sušu je pozvao telefonom šef Biroa za komunikacije Vlade Srbije Vladimir Popovic zvani Beba i napao je najgrubljim psovkama i pretnjama, samo zato što je u intervjuu s potpredsednikom Vlade Nebojšom Covicem postavila i pitanje o Popovicevom statusu u Birou. Pritom, Popovic je Suši rekao da emisiju nije gledao ali da mu je sadržaj prenet. U žestokim reakcijama oba profesionalna novinarska udruženja kao i ANEMa istice se da je paradoksalno da novinari budu napadani samo zato što su se usudili da postave pitanje potpredsedniku Vlade o statusu lica koje je tokom vanrednog stanja držalo brifinge za urednike beogradskih medija. Dan kasnije Popovic je nemušto demantovao da je pretio Suši i najavio da ce po ukidanju vanrednog stanja "obavestiti javnost o pozadini napada" na njega i Biro.

Ovaj incident je ko zna koji po redu u kojem se u glavnoj ulozi pojavljuje kontroverzni Vladimir Beba Popovic, cije je ponašanje u poslednje dve godine u više nevrata iritiralo novinare narušavajuci dobre odnose izmedju medija i Vlade Srbije. Otuda i logicno pitanje: koliki je Popovicev negativni doprinos u stvaranju medijske slike i o radu Vlade i o pokojnom premijeru Djindjicu, koji su neki zvanicnici Vlade neopravdano i preterano proglasili atmosferom linca?

Popovicevo ime se u javnosti prvi put pominje 1998. i 1999. godine, kao coveka koji je vodio marketinške agnecije "Spektra" i "Ogilvi", iza cijeg je osnivanja zapravo stajao Milan Beko, Miloševicev ministar za privatitaciju, potom direktor kragujevacke "Zastave" i vlasnik firme "Di Bek". Inace, rec je o agencijama koje su za socijaliste radile izborne kampanje. Pocetkom bombardovanja Srbije Popovic se sklonio u Bec, gde ima stan, a oni koji su u to vreme s njim kontaktirali kažu da mu je najteže palo to što je privremeno morao da živi u hotelu jer mu je renoviran stan.

Formiranjem Vlade poceo je s radom i Biro za komunikacije od kojeg je Popovic napravio agitpropovsku mašinu i nesvakidašnji propagandni centar iz kojeg su mnogi urednici beogradskih medija dobijali smernice šta i kako da objavljuju. Tako je Popovic gradio svoju moc, pa se govorilo da je bio drugi mocni covek u Srbiji. Jesenas je napustio Biro jer je Djindjic shvatio da od njega ima više štete nego koristi, ali zvanicno nije razrešen dužnosti. Popovic se povlaci, a pritiscima na nekadašnje klijente, koje su u medjuvremenu preuzele druge agencije, on pokušava da se vrati u igru i na velike budžete za advertajzing. Vanredno stanje ga je vratilo u orbitu vlasti.

Ovaj neuspešni student ekonomiie, po dolasku iz Jagodine radio je kao konobar u nekim beogradskim lokalima, a neverovatnu karijeru je napravio gradeci odnose s mocnim ljudima kao što su Beko, Stanko Subotic Cane, a zna se i da je bio blizak sa Surcincem Ljubišom Buhom Cumetom. Otuda se u DSS pitaju šta su on i Cedomir Jovanovic radili kod Cumeta 3. avgusta prošle godine posle pokušaja atentata na ovog Surcinca, bivšeg clana "zemunskog klana".

Popovic pre pet godina nije poznavao nijednog urednika beogradskih medija, da bi im sad na brifinzima držao politicke i profesionalne pridike. Sklon da se zameri svakome s kim radi, Popovic je postao ozbiljan balast Vladi, a prema nekim informacijama pre neki dan se sukobio i sa premijerom Zoranom Živkovicem, kao i sa premijerovim savetnikom za bezbednost Zoranom Januševicem, s kojim je sedeo u istoj sobi. Dajuci podršku Gordani Suši, juce je potpredsednik Vlade Miodrag Isakov jasno stavio do znaja i šta misli o famoznom Bebi. A od toga dokle ce mu Vlada Srbije "prepovijati pelene" i davati "cuclu", zavisice i ponovno uspostavljanje poverenja i saradnje s medijima koji Bebu ne mogu da vide ni u jaslicama.

PETROVIĆ: O MEDIJIMA U SRBIJI
Parnicarski duh je zahvatio i srpske medije; njegov uticaj pri tome postaje sve važniji kako se približava dan konacnog sredivanja medijskog prostora u elektronskim medijima. Formiranje Saveta za radio difuziju je znak da ce uskoro uslediti neke važne odluke u ovoj oblasti, a za pojedine elektronske medije ulog je prilicno veliki: govorimo pre svega o nacionalnim frekvencijama pokrivanja, koje možda i nece dobiti svi zainteresovani.....

Slucajno ili ne, tek formiranje saveta za radio difuziju bilo je praceno brojnima najavama sudskih procesa protiv trenutno najgledanije televizije u Srbiji, radio televizije Pink. Ova televizija, koja je od 5. oktobra preživela sve politicko-sociološko-urbanisticko-teoreticarske napade, sada se suocava sa nekoliko sudskih procesa za programske plagijate. Uvodeci u svoju programsku šemu neke nove emisije, ova televizije je po recima konkurencije preuzela, da ne kažemo pokrala, tude ideje i koncepcije. Da prica bude još zanimljivija predstavnici filmskih distributera s druge strane isticu da bi se prilikom dodele frekvencija moralo voditi racuna da nju ne dobiju one kuce koje se prednjacile u pirateriji. Kako je u toj oblasti šampion 'Televizija Politika', a kako je kuca 'Politika' važna za svaku vlast, pa i sadašnju, bice zanimljivo pratiti koliko ce im titula šampiona piraterije odmoci u dobijanju frekvencije.....

Inace, prvi je tužbu protiv Pinka najavio Treci kanal, koji tvrdi da je emisija na Pinku 'Niko kao ja' cist plagijat njihovog projekta 'Tri-Ka Dur', emisije u kojoj nastupaju pevaci amateri. Pre nekoliko dana tužbu protiv Pinka je najavila i produkcijska kuca 'Šok Art'; oni tvrde da je televizija Pink u svojoj emisiji 'Ivana, drago mi je' neovlašceno preuzele brojne elemente njihovog serijala 'Sofa'. «Pink televizija, upakovana u kapital i tehnologiju, kontaminira kulturnu atmosferu. Sofa nije slucaj, nego politika Pinka, koja ce dobiti legitimitet ukoliko Pink dobije nacionalnu frekvenciju", istakla je tom prilikom Olivera Miloš Todorovic, autorka serijala 'Sofa'.....

Mnogi ce su svemu naravno videti samo golu borbu za frekvencije, ali postoje i oni koji misle da je ovo na neki nacin i ocajnicki pokušaj da se skrene pažnja da televizija Pink jednostavno radi šta i kako hoce, bez ikakve odgovornosti. Zasta se postavlja ozbiljno pitanje koliko ce ove televizije, sa ovako tankim zakonodavstvom u ovoj oblasti, i ništa manje tankim sudstvom i istražnim organima, valjano na sudu ustanoviti optužbe za intelektualni plagijat. Vlasnik ove televizije Željko Mitrovic je s druge strane umesno zakljucio da je od zakonske podrške važnija politicka podrška. Iako gradski poslanici tvrde da je objekat ove televizije nemoguce legalizovati, on i dalje nesmetano stoji na Dedinju; vlasnik ove televizije nije propustio priliku da bude rado viden gost na prijemima koje je organizovala supruga americkog ambasadora u Beogradu, a nije mu zafalilo ni domace podrške. Predsednik vojvodanske skupštine Nenad Canak je izjavio kako ce rado gostovati na 'Pinku', jer ta televizija nije u Miloševicevo vreme imala informativni program pa stoga i nije ništa kriva za Miloševicevu propagandu! U srpskoj vladi takode postoji jaka škola mišljenja kako su sve ostale televizije ljubomorne na uspeh Želja Mitrovica i njegove televizije, i kako sve što je 'Pink' postigao nema veze sa 'Jugoslovenskom levicom', ciji je Mitrovic bio ugledni clan. Ako postoji neko naravoucenije za one koji se spremaju da tuže ovu televiziju, ono glasi da ne može Pink toliko štete da napravi, ili toliko ideja da pokrade, koliko ce se vec naci dovoljno uticajnih glasova politicara da to sve opravdaju, razumeju, a ponekad i pohvale.....

strana 1 | 2

 

Naslovna strana specijala

Vesti

Hronologija prethodnih događaja

B92 o saopątenju Nenada Cekića i Vladimira Cvetkovića

 


DOKUMENTI

Položaj medija u Srbiji, maj 2003.

Zahtev za pokretanje postupka razreąnja članova Saveta republičke radio-difuzne agencije.

Tekst Zakona o radiodifuziji - Word Zip 80Kb

B92 Specijal: Zakon o radio difuziji

 


ANALIZE

Jovanka Matić: Vlast nije ispunila obećanja

Ljubiša Rajić: Kolibri za obmanute diplomate

Srećko Mihajlović: Zasto je bitka protiv javnosti - unapred izgubljena bitka

Milica Lučić-Čavić: Mediji nisu sputani u vanrednom stanju

Nije bitan zakon?

 


FORUM

Frajumut Duve za reizbor članova Saveta za radiodifuziju

CPJ zabrinut zbog pritiska vlasti na stampu

Protestno pismo Johana Frica, direktora Međunarodnog novinarskog instituta

RBG: Ponoviti izbor članova

Masari: Na ąto legitimniji način izabrati Savet za radiodifuziju

ANEM za novi postupak izbora radiodifuznog Saveta

NVO: Nema zamene za Zakon

Javno mnenje: Vlast pritiska medije

IFJ: Doveden u pitanje integritet Zakona o radio-difuziji

De Hop Šefer: Zakon se nikada i nigde ne sme kršiti

Blankert: zahtev tri novinarske asocijacije zabrinjava

Andrić: uskoro zaokruživanje zakona iz medijske sfere

Zink: važno je da je učinjen prvi korak, kontroverze su razumljive

Milivojević: članica Saveta za radio-difuziju s najkraćim mandatom u istoriji evropskih regulatornih tela

Veljanovski: Tu ima i namernog loąeg uticaja jednog broja ljudi iz krugova vlast

Lučić-Čavić: Ogorčeni smo ąto kandidat profesionalnih udruľenja, jedan od najvećih medijskih stručnjaka, neće sedeti u Savetu.

Matić: Ovo nije samo pitanje naąe profesije, to je problem celog druątva

Dimitrijević: Ako moľe postojati javni interes iznad zakona, vratili smo se u staljinistička vremena

Radulović: Princip kojim su se predlagači rukovodili nije dobar

Lučić-Čavić: Moglo da se pričeka joą mesec dana da se izaberu ljudi kako zakon nalaľe

Misirkić: dodatni troškovi zbog kašnjenja Zakona o radio-difuziji

Vodinelić: nepotreban teret produžava početak rada Saveta

Milenković: Skupština Srbije je prekršila Zakon o radiodifuziji

Masari: OEBS svestan da nije ispoštovana zakonska procedura

Tejlor: nije poštovana zakonska procedura

Bečejić: povodom pretnji Gordani Suši, urednici VINa

Petrović: o medijima u Srbiji

 


[komentari čitalaca]


Click Here!

© 2003, B92