CHRONOLOGY OF ACTION AGAINST ANEM AFFILIATES SINCE THE BEGINNING OF NATO AIR STRIKES AGAINST YUGOSLAVIA

March 24, 1999, Belgrade - At about 2 a.m., Radio B92 was banned and part of its transmission equipment seized by order of the Yugoslav Telecommunications Ministry. The order alleged, incorrectly, that the radio's transmission power had exceeded the permitted level. 

March 24, 1999, Aleksinac - Ivo Sekulic, editor of Radio Aleksinac, was drafted into the Yugoslav Army.

March 25, 1999, Novi Sad - Radio 021 was banned by order of the Yugoslav Telecommunications Ministry. Transmission equipment was seized. The justification of the ban alleged that the radio did not have a valid broadcast permit. The station had competed in the Ministry's frequency allocation competition in February 1998 and fulfilled all requirements. Charges were brought in Novi Sad, on the allegations of a federal inspector, against Slobodan Stojsic on behalf of the station for unlicensed broadcasting. 

March 27, 1999, Sokobanja – TV Soko's operation was banned under Article 9 of the Communication Systems Act which prohibits the establishment and use of connections contrary to the interests of the security of the state. The station has appealed against the banning order. 

March 29, 1999, Kraljevo - Andreja Rakocevic, the editor of Radio Globus in Kraljevo, was drafted into the Yugoslav Army.

March 31, 1999, Smederevska Palanka – The Yugoslav Telecommunications Ministry banned Radio Jasenice's operation. Transmission equipment was seized. The banning order alleged that the station had breached Article 9 of the Communications Systems Act which prohibits the establishment and use of connections contrary to the interests of the security of the country. The order failed to specify how the station had established and used connections contrary to the interests of the security of the state. An appeal has been lodged against the ban. 

April 2, 1999, Belgrade – On the basis of a ruling by the Commercial Court in Belgrade that Radio B92's General Manager, Sasa Mirkovic, be replaced, staff of the Youth Council of Belgrade, backed by private security personnel and court executives, took over the station's studios and ANEM premises in the Dom Omladine building in Belgrade and barred B92 employees from entering. 

April 2 - 3, 1999, Kikinda and Senta – The Yugoslav Telecommunications Ministry forbade the operation of VK Radio Second Channel, VK Radio and Studio Senta. The order cited Article 9 of the Act on the Systems of Communications, and claimed that the stations had been established and operated contrary to the interests of the security of the country. At the time the banning order was passed, VK Second Channel and Studio Senta had already voluntarily discontinued their operations. Misdemeanour charges were brought against the owner of the stations, Zoran Milosevic. Appeals have been lodged against the banning orders. 

April 3, 1999, Cacak – Yugoslav Telecommunications Ministry forbade the operation of TV Cacak and seized transmission equipment. The banning order cited Article 9 of the Act on Communications' Systems. An appeal has been lodged against the banning order.

April 3, 1999, Kursumlija – Inspectors from the Yugoslav Telecommunications Ministry attempted to ban RTV Kursumlija. The attempt failed after intervention by municipal authorities. 

April 12, 1999, Belgrade – The usurping management of Radio B92 began broadcasting a program similar to that of state radio. The station's audience share fell drastically. 

April 15, 1999, Pirot – Momcilo Djurdjic, the editor of Radio Pirot was drafted into the Yugoslav Army.

April 23, 1999, Sokobanja – By a ruling of the Municipal Court in Sokobanja, an editor with TV Soko Nebojsa Ristic, in a privileged motion under a wartime decree of the Serbian Government, was sentenced to a year in prison for a felony under Article 218 of the Criminal Code of the Republic of Serbia: disseminating false information causing civil unrest. The court found that Ristic had committed the felony by displaying a "Free Press" posted. An appeal was lodged with a higher court on April 26, 1999.

April 25, 1999, Kragujevac, Trstenik, Pancevo – Obeying an order by the Serbian Government, local stations in these towns put some of their frequencies at the disposal of the Radio Television Serbia. 

April 25, 1999, Trstenik – On the order of the Yugoslav Army, a censor was appointed to TV Trstenik. After the station's journalists refused to work under direct censorship, the censor withdrew. 

May 3, 1999, Barajevo – The Yugoslav Telecommunications Ministry banned the operation of TV RTL in Lisovic, and seized transmission equipment. The order alleged that the station did not have a licence. An appeal has been lodged against the order. 

May 12, 1999, Belgrade – The Yugoslav Telecommunications Ministry rejected appeals by VK Radio against the banning orders on the stations' first and second channel. The station has lodged administrative suits with the Yugoslav Federal Court against these rulings by the ministry. 

May 12, 1999, Belgrade – The Yugoslav Telecommunications Ministry rejected Radio Senta's appeal against the ministry's banning order. The station lodged an administrative suit with the Yugoslav Federal Court against these rulings by the Ministry. 

May 13, 1999, Belgrade – The Yugoslav Telecommunications Ministry overruled an appeal by TV Cacak against the station's banning. The administrative dispute against the previous two rulings of the Ministry began with charges in the Federal Court.

May 13, 1999, Belgrade – The Yugoslav Telecommunications Ministry rejected Radio Jasenica's appeal against the Ministry's banning order. The station has lodged an administrative suit in the Yugoslav Federal Court against these rulings by the Ministry. 

May 19, 1999, Belgrade - The Yugoslav Telecommunications Ministry rejected TV RTL's appeal against the Ministry's banning order. The station has lodged an administrative suit in the Yugoslav Federal Court against these rulings by the Ministry. 

June 1, 1999, Belgrade – Aleksandar Nikacevic, the usurping general manager of Radio B92, dismissed all authentic employees of Radio B92.

June 6, 1999, Zajecar – The Zajecar District Court rejected the appeal by TV Soko editor Nebojsa Ristic, and upheld the sentence of a year's imprisonment handed down in the Sokobanja Municipal Court following Ristic's conviction on charges of disseminating false information. The court upheld the sentence despite the defence noting in public that Ristic had been convicted under sections of Article 218 of Serbia's Criminal Code which had been annulled in 1991 by the Serbian Constitutional Court as being contrary to the Constitution. 

June 12, 1999, Sokobanja – TV Soko broadcasting despite the ban. 

June 14, 1999, Sokobanja –Yugoslav Telecommunications Ministry inspectors imposed another ban on TV Soko and seize transmission equipment. Within about half an hour of the inspectors' leaving the studios, TV Soko resumed its broadcasts using backup equipment. 

June 18, 1999, Smederevska Palanka – Yugoslav Telecommunications Ministry inspectors ban RTV Devic in Smederevska Palanka on the grounds that the station was broadcasting without a licence and had failed to pay fees for the use of its frequency. The station appealed against the ban, but has received no notification of the outcome of that appeal. The station's general manager, Petar Devic, has been charged with a misdemeanour. 

July 14, 1999, Belgrade – TV Soko editor Nebojsa Ristic's legal representative files a Demand for Extraordinary Examination of the final verdict in the Serbian Supreme Court. The demand called for the annulment of Ristic's sentence and his release from prison. 

July 23, 1999, Belgrade – RTV Devic in Smederevska Palanka sued state daily Politika and newsagency Tanjug for damages in the First Municipal Court in Belgrade for libelling the station, saying that it had been banned because it had taken part in a 'special war' against Yugoslavia.

July 26, 1999, Novi Sad – Radio 021 resumed its broadcasts. 

August 2, 1999, Belgrade –Radio B2-92 was launched as an ANEM in collaboration with Belgrade's Studio B. The program is produced by the team expelled from the hijacked Radio B92.

August 4, 1999, Yugoslavia – ANEM Radio Network resumed its network programming. 

