Petak, 07.09.2012.

00:31

Pisci zaboravili na Boru Pekića

Izvor: B92

Pisci zaboravili na Boru Pekiæa IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

88 Komentari

Sortiraj po:

BB

pre 11 godina

Slazem se sa gospodinom Jerkovom,ali ljudi u Srbiji su izgubili sebe odavno,temelji su sruseni, potop je neizbezan ,te i knjizevnost i kultura sveukupno je na vrhuncu kraha.istina da se stvaranje radja iz bola,ali u Srbiji to vise nije bol vec umiranje svake nade u traganju za smislom.
I sam gospodin Jerkov verovatno nalazi licne interese u ovoj debati, ... takvi su ljudi.

Skywalker

pre 11 godina

@lapid. Potpisujem sve sto rekli,to samo budale ili oni koji ne zele ne primecuju.Crno im nije crno,nego belo i obrnuto.Dodajem samo da je to sve proizvod politicke manipulacije zarad ostvarivanja licne dobiti.

Slobodan

pre 11 godina

Ne zivim u BG-u pa nisam mogao ni da dodjem, ali to nije ni bitno. Ko slusa/gleda ovu ili onu televiziju, odredjenu vrstu muzike, uopste me ne zanima. Ko je na vlasti jos manje me zanima. Prava umetnost sa tim nema nikakve veze, a evo i zasto. Juce udjem u knjizaru i u moru gluposti lepo odaberem i kupim dva izuzetna izdanja koja sam vec duze vreme merkao: Fernanda Pesou(Poznati stranac) i Vilijama Blejka(Izabrana dela). Sta je trebalo da uradim, da ljude koji uglavnom kupuju skolski pribor ili neko knjizevno smece ubedjujem da grese? Svako svojim putem i molim lepo.

Postoji nesto drugo sto mi se uopste ne dopada, a sto sam u poslednje vreme primetio na b92. Uporno se, rekao bih cak sistematski promovisu odredjeni pisci i poetike, dok se neki drugi isto tako uporno zaobilaze. Nije mi samo jasno ko je to sebi dao pravo da nam na taj nacin formira, bolje reci preoblikuje knjizevni ukus? Zasto to radite?

Olivera Vezilic Ristic

pre 11 godina

Sada je era socijalnih mreza jer ljudi se najlakše informišu u nedostatku vremena i dobro je što postoji i facebook stranica. Ipak, poezija umire bez direktnih slušalaca na trgovima a i ljudaska toplina bez direktnih susreta i razgovora. Velika je sramota ipak što se ne okupljaju ljudi oko ideja i autoriteta kao sto su Pekić,Kiš,Pavić. Još je gore što to nisu učinili "priznati" pisci. Saša Jerkov je u pravu gledaćemo TV priloge sa raznih sešna a Tv priloga i ne bi trebalo da bude sa ovakvog obeležavanja i nepoštovanja reči i dela Bore Pekića. Malkice bi bio siromašan TV prilog,zar ne? Bolje da ni ovo nismo saznali. Ipak, knjiga će i reč preživeti , Pekić sigurna sam nalazi put tamo gde je i potreban. Pošto su vremena za hitove i lažne mitove neka njima njihove publike. Ipak, u vremenu kada svi nešto ćute i trpe skidam kapu dragom Saši Jerkovu da direktno i glasno konačno kaže sve bez pardona.

Franuska 7

pre 11 godina

Kao prvo, gde je kontradiktornost izmedju monarhistickog, gradjanskog i demokratskog? Pa Kraljevina Jugoslavija je bila savim normalna i uredjena kao i u ono vreme, sve EU drzave. Kao drugo, kontradiktornost je evidentna izmedju komunistickog, gradjanskog i demokratskog. Pa zaradismo zuticu od nasilnog gutanja tvrdnje o takvoj mogucnosti. Kao trece, on kao rodjeni podgricanin nije bio apstraktni monarhista...

Jelena

pre 11 godina

Uopste ne vidim sta je sporno. Ko bi jos normalan isao da cuje sta prica Jerkov o Pekicu, kada svako ko iole nesto zna, zna kakav je Jerkov egomanijak, sto i ovaj tekst pokazuje. Ljudi citaju Pekica, i te kako, ja prva, a u zivotu ne bih otisla na taj skup, niti mislim da pisci treba da dangube slusajuci kako jedan ambiciozni, praznjikav i blesavi nazovi knjizevni kriticar palamudi u prazno....

ivan78bg

pre 11 godina

Po meni najbolji nash savremeni pisac.Zlatno runo spada u klasike svetske knjizevnosti,antlantida je prosto genijalna.Veliki covek i veliki pisac koji je imao tezak zivot.Slatko sam se nasmejao kada sam procitao u komentarima kako je on cetnik ili kako su ga gurali masoni.Smeta vidim i sada svim extremistima sa obe strane sto samo znaci da je covek koji je imao svoje mishljenje i drzao ga se bez obzira na cenu.

igor micevic

pre 11 godina

nazalost, nije samo srpska knjizevnost u tom stravicnom stanju. svaka sfera naseg drustva je unistena do kraja. izgubleno je i ono malo sto nije u toku rata. nasom svakodnevnicom vladaju celavi agresivci, hulgani, nepismeni, psovke, netrpeljivost, nemar, svadje i carke, veze i vezice. kod nas VIP persone su narodjaci, fudbaleri, voditelji sve u svemu iskljucivo oni koji jedva umeju da govore pravilno. oni su merilo za generacije koje dolaze. a sto se tice knjizevnosti stanje je jos tragicnije jer jako mali broj ljudi cita. smuce se svima knjige u skoli jer su programi losi i vise se nikada ni ne pocinje sa citanjem. tuzno.

lapid

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)
Dugo nije bio nikakav problem da se bude i Crnogorac i Srbin. Onda su jedni, da nagađamo koji, odlučili da ipak nemaju veze sa drugima, da su došli sa Baltika i Polablja i da su pomenuti drugi okupatori. To je sve problem Njihove zbunjenosti i neoideologije i nema veze sa državama, jer niko ne spori slavnu i herojsku istoriju države im CG. I to je legitimno. Ali nemaju pravo da srpskom narodu spore srpstvo Pekića, Lubarde, Petra II Petrovića, Kralja Nikole i mnogih drugih. Ide dotle da je Danilo Kiš Njihov, a da nije naš - zato što mu je majka Srpkinja sa Cetinja. A ne mogu ni pola Primoraca, Bokelja i sjevernjaka da ubede da su Crnogorci. Sve je to lepo objasnio i Dragoljub Đuričić (rođeni Cuc), ima na Jutjubu.

Milko

pre 11 godina

Mene u tome da književnici Srbije nisu obeležili dvadesetu godišnjicu smrti Borislava Pekića ništa, baš ništa ne čudi.
Jadan je narod koji ima samo dvanaest ljudi na skupu Pekić naša sagovornik, a 120 sledbenika na promociji knjige osobe poput Mirjane Marković Milošević.
Zato ovu državu vode Nikolić, Dačić i Vučić.

drasko

pre 11 godina

...ali zato ne odbijaju niti jedan poziv gospodje Olje Beckovic, da bi se malo promovisali na tv-u i dodvorili vlastima...ma dajte molim vas vi sa devetdva koga zanima ova vest ?! Bolje da sluzamo spinovanje izmedju Paskaljevica i Dragojevica, sad su reziseri u modi a ne pisci...
Uzas od srbijanske kulturne elite !!!

Srednjoskolac

pre 11 godina

Zasto su sva književna dogadjanja strogo čuvana tajna i da li postoji neka stranica na internetu kao za pozorišne predstave "krstarica pozorista" i slicno gde bi smo mogli da saznamo planirane dogadjeje a ne da za njih cujemo tek kada novine objave slabu posecenost...

Alchajmer

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.
(dvojba!, 7. septembar 2012 11:49

I Nikola Tesla je austrijanac jer je rodjen u Austrougarskoj i Milorad Cavic je Amerikanac jer je rodjen u Anmerici i Velja Stjepanovic je saudijac jer je rodjen u Dubaiju itd

Cudi me da ovaj Kolarevic i Borislava Pekica nije stavio iu sljam spske kulture

Milna

pre 11 godina

Pisci zaboravili Pekića, a država (čitaj DS)zaboravila Miloša Obrenovića, pa 2010 godine nije obeležila 150 godišnjicu njegove smrti. Miloš je bio najznačajniji državotvorni vladar Srbije. Istorijski muzej Srbije (direktorka iz DS-a) nije se setila, aili nije smela da priredi prigodnu izložbu, ali je zato (za te pare) priredila izložbu dečijih kasica!!!!!
Pitam se: da li ovde ima elemenata antisrpske politike i da li je onaj Kolarević trebao spisak da proširi.

ДУЈО Б.

pre 11 godina

Госп. Јерков је реаговао нормално, као што би сваки поштен и искрен човек. Реакција је за поштовање. А што нису дошли сви позвани писци!? Никаква штета... Томе би највише одговарала она Ћопићева В. Драшковићу са краја СУДИЈЕ: "Такви смо ми, ј... ти нас"... Уосталом, Борислав није ни писао за писце, већ за нас - читаоце који га волимо, поштујемо и не заборављамо.

republika

pre 11 godina

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.
(anonimous, namerno bez y, 7. septembar 2012 09:44)

Pekić je i pisao "Besnilo" da bi ga prodao kao materijal za film. Samo što niko sa Zapada nije hteo da snimi film (u ona vremena) koji se bavi smrtonosnom pandemijom koja se širi usred Londona, na aerodromu Hitrou, zbog virusa koji je doveden iz afričkih kolonija. Danas bi se verovatno otimali za tako nešto, ali u ono vreme su još gajili (nezdravu) političku korektnost.
U smislu: šta bre tamo neki Srbin piše o našem aerodromu koji je zaražen nekim afričkim virusom?

fdsa

pre 11 godina

@vlada
Ako si citao njegove knjige i njegov odnos prema komunizmu,oduzimanje imovine,godine provedene u zatvoru,oduzimanje pasosa,pa i sa kim je u srodstvu bila njegova zena onda je vrlo jasno da je bio protiv komunizma,zato i ne trebas da pises gluposti.Takodje nije bio cetnik,tako da ideolozi svakako ne trebaju da povezuju njegovo ime sa svojim ideoloskim uverenjima.Za komentatora koji je ispod napisao da pisci nisu ni trebali da prisustvuju ovome izdvajam ove Pekiceve citate o intelektualcima:,,Samo intelektualna elita odzava literaturu u zivotu'' ,,Nijedan gradjanski intelektualac ne mari crvenu boju.Suvise je ziva,agilna,preduzimljiva.Kraj nje se ne moze ostati ravnodusan.Ona uzbudjuje,uznemirava''.

AleksandarZ

pre 11 godina

Profesor Jerkov je jedan od nasih najboljih strucnjaka za knjizevnost 20. veka, ko god je bio na jednom njegovom predavanju i pratio sta covek prica, zna to. Polagati kod njega ispit je sjajno iskustvo, ne moze da se poredi ni sa jednim drugim ispitom. Zasto? Zato sto na drugim ispitima studenti bubalice nabiflaju par kriticara i izdeklamuju to dobiju ocenu i cao. Kod njega to ne moze, covek te proseta kroz gotovo celo gradivo, postavlja ti nekonvecionala pitanja, ne da ti da naucih napamet kao sto moze svaka budala, vec od teba trazi znanje. Zbog toga studenti izbegavaju da odgovaraju kod njega. Samo onaj ko vlada znanjem moze da polozi, ovi sa informacijama ne mogu ni do sestice da dodju. Za visoku ocenu kod Jerkova neophodno je poznavanje Pekica u sto sirem obimu, a ne samo ono sto je u literaturi. Tako da svaki komentar da Jerkov ne promovise Pekicevu literaturu kod studenata je suvisan. Najgore od svega je to sto dodje neki fejsbukeri, kao lajkovali su nesto i ostavljaju komentare. Molim vas, knjizevnost je postojala i pre fejsbuka u postojace posle njega. Muka mi je od vaseg stava, ako neceg nema na fejsbuku to ne postoji. Ocekujete da vas neko poziva? Pa sta ste to vi?Neka eminencija. Pekic nece doci vama na noge, valjda je logicnije da, ako vas interesuje Pekic, da se lepo informisete, da pratite desavanja. I ako neko pita. Da znao sam za dogadjaj i nisam otisao zato sto spremam ispit, pa mi je svaki sat vazan. Toliko od mene studenta knjizevnosti.

svašta

pre 11 godina

S obzirom na pojedine komentare, tipa trtemrte, čini mi se da je na ovom sajtu dozvoljeno izjaviti bilo kakvu glupost, uz jedini uslov da se ne podstiče diskriminacija itd, da ne navodim članove zakona. Dakle, mogu, na primer, izjaviti da se u retko viđenom, takorekuć neverovatnom slučaju jednovremenog čitanja dvadesetdve osobe Borinog Besnila Zemljina osa pomeri 0,2 sekunde antivrtložno, dok se u slučaju, još manje verovatnom, da Zlatno Runo u rukama drži više od troje ljudi istog dana, u avionima katarske aviokompanije obavezno poslužuje humus ali bez belog luka budući da miris spomenute biljke negativno utiče na raspoloženje pilota koji u tom slučaju znaju namerno da uvedu aeroplan u mutne oblake izazivajući drmusanje želatinoznog stomačnog tkiva poverenih im putnika. I to je bolje od gorušice koja me obuzima kad čitam komentar, svagda ćirilčni, razume se, dragog nam gospodina V- uvek spremnog da maše svojim što staro što novozavetnim visokoumijima ili velikomudrenim pisanijima čuvenih slavjanskih svetitelja i inih prepodobnih mučenika.

dvojba!

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.

SKD

pre 11 godina

Ovako glasi zvanična najava objavljena na sajtu Srpskog knjževnog društva koje je i organizovalo skup:

Пекић, наш саговорник

Протекле су две деценције од како Борислав Пекић физички није међу нама. Стваралачки нас никада није напустио. Желећи да обележи пристуност Пекићевог дела у времену садашњем, Српско књижевно друштво организује разговор ПЕКИЋ, НАШ САГОВОРНИК. Теме су пекићевске и наше. Разговор ће се одржати 6. септембра у 12 сати у просторијама Српског књижевног друштва.Учествују: Александар Јерков, Мирјана Митровић, Игор Перишић.

(izvor: skd.rs)


Pre nego što iko ostavi komentar na ovu temu, neka se prvo obavesti o čemu je zapravo reč i o kakvoj vrsti događaja je reč.

Novosađanin NS

pre 11 godina

Nije mi poznato da je Pekić bio monarhista.
Znam da su ga komunisti strpali u zatvor jer je
odmah posle rata pokušao da osnuje demokratsku
stranku. Posle povratka iz emigracije, bio je sa
još nekoliko vrhunskih intelektualaca jedan
od osnivača sadašnje Demokratske stranke.
Sad su od vrhunskih intelektualaca u toj istj stranci
ostali samo Dušan Petrović i Dragan Šutanovac.
Naši reformatori obrazovanja trebalo bi da pročitaju
šta je o obrazovanju pisao Borislav Pekić u svom
dnevniku iz emigracije još pedesetih godina prošlog
veka.

valencia

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!
(Владимир, 7. septembar 2012 10:50)

Za one koje nisu upućeni: Владимир se pre nekoliko nedelja javio na vest o Koelju i Džojsu tvrdeći da je Koeljo u pravu, da je čitav modernizam u književnosti gomila gluposti i lupetanje, i da je vrh književnosti zapravo ruski realizam (kojeg on naziva "ruskim klasicima") i da je sve posle njega glupost koju nijedan "intelektualac" ne treba da čita. Takođe je pljuvao i po univerzietskom obrazovanju govoreći da je za razumevanje književnosti dovoljna "baza" koju ste naučili u gimnaziji. Pisci koji su za njega precenjeni (i za koje tvrdi da su veliki samo zbog zapadne propagande): Džojs, Kafka, Borhes, Pekić, Kiš, Selindžer, itd.

Čisto da ne krenete da trošite vreme na komentare-odgovore upućene jednom diletantu.

time

pre 11 godina

@Mr Spok i dijaspora USA
Slažem se delimično i to u onom delu u kojem kažete da je bio protiv komunizma ta ga danas zbog toga kulturna elita i ljubitelji JBT-a ne cene.
Ali odkud vam to da je bio nacionalno osvešćen ako je bio monarhista ili građanin?
Pa monarhisti (oni koji su nastupili nakon ww1) su stvorili Jugoslaviju...
Ukratko, monarhistima, komunistima i demokratama iz prve polovine XX veka zajednička stvar je bila da nisu mnogo marili za Srbe i naš nacionalni interes:
-monarhisti za kraljevinu Yugu
-komunisti za komunisticku Yugu
-demokrate za građansku Yugu
To je ono oko čega su se sukobljavali, ali niko tu nije mislio mnogo o Srbima nažalost.
Prema tome možeš da svrstaš Pekićevu "pripadnost" ili stavove kasnije u prvu ili treću grupu,(jer nije bio pripadnik druge grupe), ali da je bio nacionalno osvešćen ne bih rekao. Mada, možda grešim pa ako imate pojašnjenje za to voleo bih da pročitam..

Владимир

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!

Mic

pre 11 godina

A sto bi pisci dolazili ili morali da dolaze na proslave drugih pisaca. MOzda ga neki ne vole, mozda je ko zna sta.. Sramota je sto nisu bili predstavnici drzave, stranih ambasada, istoricari knjizevnosti, izdavaci.. a za ostale pisce - pa to je smesno. Nisu radili u fabrici zajedno.

SoleKS

pre 11 godina

Pisci koji su zaboravili Pekića na dvadesetoj godišnjici, biće zaboravljeni na prvoj... tj. bar oni koje je za života valjalo rad nečeg pamtiti. Pozdrav porodici istinski velikog pisca. Bravo, Jerkov!

vlada

pre 11 godina

@dijaspora USA
Evo, opet dijaspora o četnicima... Pekić je za vreme socijalizma prodao najviše knjiga i nikada nije bio zabranjivan, tako da nemojte ni da pomišljate da poturate vaše četničke frustracije i na ovu temu.

M

pre 11 godina

srbi uvek nadju opravdanje za sve. sad im je kao zasmetao jerkov, lokacija, bla, bla, truc. cak i da je tacno to sto pricaju o njemu i organizaciji, onda su mogli negde drugo da organizuju i na svoj nacin obeleze godisnjicu smrti borislava pekica, jednog od nasih najboljih savremenih pisaca?! koliko ja znam, to niti se desilo, niti se planira... bitno da je opravdanje nadjeno..

Предраг

pre 11 godina

Једноставно, ево могућних разлога за слабу посећеност:
а) да је неко други организовао скуп и био најављен као говорник б) да је скуп организован у неко прикладније, ван радно време в) да је скуп боље био промовисан г) да је организован на другом месту, не у оквирима Српског књижевног друштва д) да добра литература има значајнију и бољу позицију у сиромашном српском друштву (није другачије ни у свету, тек је нешто боље).

Узгред, тешко да господин Јерк0ов може да буде морални арбитрар српске литературе. У ствари -- никако не може... Но, о томе знају само они мало упућенији, а не површна јавност.

Тако некако: промоција Пекића претворила се у промоцију Јеркова?!

Saša Stojković

pre 11 godina

Ne radi se ovde o nama, Pekićevim vernim čitaocima, koji još kupuju njegove knjige i žive sa njegovim idejama. Ovde se radi o onoj bulumenti koja sebe ničim izazvana naziva piscima, ona ekipa koja se keša o državne budžete, dobija stanove i nagrade za svoje mudrolija, ona masa koja ne čita ni sebe, a kamoli nešto drugo.
Na kraju, ovde je reč o onoj masi koja i nema kapaciteta da čita i razume Pekića, onoj masi koja čini ovu zemlji i čije delovanje ispunjava i usmerava život ove zemlje.
Pesnici bez stida, glumci bez karijere, pisci bez ideja, to je naša stvarnost, u Beogradu ili provinciji, svejedno.
Sada, kad bolje razmislim, šta će oni na skupu o Pekiću? Veliki Bora živi sa nama, njegovim čitaocima, a njegove kolege ne postoje. Visoko drvo lad nema, što bi rekli moji Vranjanci.
Saša Babačko

riman

pre 11 godina

Istorija srpske knjizevnosti je bogatija sa imenom Borislava Pekica, a srpsko nacionalno bice vapi za preko potrebno intelektualno isceljenje bas iz legata ovog velikana.

MB

pre 11 godina

@Dijaspora USA
To što ti misliš može da misli samo neko ko Pekića čitao nije. Jer da jeste, osnovno bi barem razumeo. Zato prouči šta je Pekić pisao o Srbima, a šta o Englezima ili o zapadu uopšte.
Da živiš ovde i poznaješ generacije koje dolaze, znao bi da će Pekića, nažalost, buduće generacije ceniti samo manje. Generacije koje dolaze stastavaju da mrze. Njihovi uzori su pevaljke, mafijaši, siledžije i ratni zločinci. Letošnji prizori iz Guče sve govore. Nasilje, alkohol, ždranje i maloletničko podvođenje.
Kurir, Skandal, Svet i Nikolaj Velimirović su njihova lektira. Pekića bi tražili da im se prevede.

razlog jednostavan

pre 11 godina

Sasvim jednostavno objasnjenje. Pekica cosicevci i matijevci ne vole jer nije dovoljno nacionalan. Sa druge strane, postovaoci Pekica ne zele da se pojavljuju na skupovima koji se organizuju u Francuskoj 7 jer je ta adresa i oni koji tamo sede vezana za ove prethodno pomenute. A Jerkov je folirant bez pokrica. Ono sto srpskoj knjizevnosti treba je novi Skerlic a ne Jerkovi, Pavkovici i slicni. Pekic se inace kao i Kis vrlo ceni ne samo u Srbiji nego i vani. Nedavno je u Guardianu objavljen clanak o Kisu kao jednom od najznacajnijih svetskih autora kratke price. Znaci to su ljudi koji su davno prevazisli okvire nacionalne kulture. Da zakljucim, Francuska 7 je za Kusturice, Rakitice a ne za divove kao sto su Pekic i Kis.

Mr. Spock

pre 11 godina

@dijaspora USA
Potpisujem komentar! Nikako pod kapu novokomponovanim "liberalima" i ljubiteljima copavog diktatora ne ide pristojan, gradjanski, demokratski i nacionalono osvesceni (cetnik?) pojedinac! Jednostavno im razbija egoisticni koncept moralne superiornosti. Mnogo su laksi protivnici inkarnacije cetnika iz Bulajicevih filmova i produkti apokalpise devedestih, bez obzira sto su isti zakuvani u kuhinji komunistickog, pod lipom picivseg aparatcika koji je nacionalizam prigrabio kao substituciju za gangrenozni komunizam, a sve samo da bi ostvario mantru "ja sam rodjen da vladam".
„Ima ljudi čije tragove sledimo kao umetnička dela… Ima ljudi čije stope, u pesku trajanja utisnute, ne vode istim smerom u kome su vodili njihovi životi… Ima ljudi čiji je život trag vrelog železa u tle utisnut… Ima ljudi čiji život u močvari trajanja liči na tragove crvenokožaca kad neće da budu uočeni… Ima ljudi čiji je život trag u vodi... “

Genije

pre 11 godina

Ako je Jerkov rekao to što je rekao. I treba! Pisci su bili pozvani da se prisete lika i dela velikog kolege, ali nisu došli jer je Pekić besmrtan i što bi opet, među svima njima dominirao. Ko bi od njih to istrpeo dostojanstveno, kad zaboga - i oni umeju da "pišu"?

anonimous, namerno bez y

pre 11 godina

Da je iko ikada u Srbiji zaista bio svestan znacaja Pekicevih dela u kontekstu savremene svetske knjizevnosti, engleski prevod "Besnila" bi poodavno postojao u Londonu, ako ne vec o troshku drzave Srbije, a ono makar kao entuzijastichki samizdat.

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.

Сале

pre 11 godina

У Србији хара та "елита" настављача традиције Ј.Б.Тита!Српски писац није пожељан! Остали су добродошли! Нарочито "ултра-либерална бића"!

Iggy

pre 11 godina

Jedan od najvecih svetskih pisaca!
Srbija je to. Svaka cast Jerkovu, jasno i glasno! Kad sam napustio BG pre 20 godina jedino od knjiga sto sam poneo su sva Pekiceva dela.

fdsa

pre 11 godina

To je ono o cemu sam jednom pisao na nekoj temi za Pekica,jednostavno se ne ,,neguju'' nasi legendarni pisci.Godisnjica je medijski sramotno ispracena,kratak film u emisiji ,,Trezor''(naravno ne u udarnom terminu,repriza u 1:30 i naravno nije cak ni reklamirano da ce biti pusteno),uz kratku biografiju(blic ni to).Svim danasnjim piscima,dramaturzima,glumcima,producentima itd.su puna usta kritikovanja naroda i kulture,a vidi se kako oni prvi iskazuju svoje postovanje.Mesa takodje nije prosao bolje.

citac visejezicni

pre 11 godina

Sa A.J. se pocesto ne slazem, ali ovde je `apsolutno` u pravu. Godinama vec mi nemamo ni pisce ni knjizevnost. Pomenuti su nam bili poslednji. Mozda ih i treba sto pre zaboraviti, da nam lakse padne novoopajdarska skribomanija.
I jos jedna polukafanska konstatacija: Najbolji pisci na nasem jeziku danas su dva Hrvata i jedan Bosnjak.

neko ko pamti

pre 11 godina

pročitala sam sve osim ovih poslednjih stranica koje sada priprema njegova supruga i ne mogu da se otmem utiska da je ovo sadašnje stanje kulture i obrazovanja sračunato,kao da je ,,Besnilo,, u pravom smislu rašireno na svim poljima,što vrlo odgovara poluobrazovanim jer je od pravljenja mentalnih invalida njima obezbedjen opstanak po svaku cenu,a taj biznis je neopisivo isplativ.

anita

pre 11 godina

Tuga, ali slika i prilika kako rekoste "divlje" Srbije.
Samo plitko, pitko i citko ima prodju...da se domacice ne zamaraju.
Osecam se malom i nedoraslom da komentarisem Pekica, mozda zato pozvani nisu dosli, proradila im je samosvest.
Moje postovanje i divljenje.

Rade

pre 11 godina

"Nije sve tako crno", ali, gospodin Jerkov, je pomenuo "pisce" a ne "obicne" gradjane koji citaju... "Kolege" pisci umisljaju da stvarno znaju da pisu. Oni, koji to i znaju, imaju drugi problem - pokondirene tikve!

Postovanje

pre 11 godina

Da sam bila obavestena, neizostavno bih dosla da odam pocast velikom coveku i knjizsevniku. Ova sramna "nezainteresovanost", vise govori o vremenu u kome zivimo i njegovim "kolegama" koji mu nisu dorasli ni do kolena, nego o njemu samom. Zao mi sto na barem na fejsbuku, na profilu koji je posvecen njemu i koji redovno pratim, nije bilo obavestenja. Da je dosao mali deo onih koji "lajkuju" citate iz njegovih dela, sala bi bila prepuna.

marama

pre 11 godina

Smirite se, g. Jerkov. Za trajanje jednog pisca bilo gde u svetu, pa i kod nas, važno je da bude čitan, a ne da li će šačica savremenih pisaca koje ste Vi pozvali da se pojavi na nekakvom skupu, kolika god da mu je važnost. To govori da im nije stalo do kojekave priče i naklapanja na istim, a ne da ne cene Pekića.

trt mrt

pre 11 godina

Pekić je bio mason, pa su ga zahvaljujući toj činjenici pogurali i pomagali na sve strane baš kao i Paola Koelja.
Koliko je zaslužio, to je već diskutabilno.

Gabrijel Omar

pre 11 godina

"Dijaspora USA" je sve objasnio,100% je u pravu i 100% se slazem sa konstatacijom!! Danasnjoj knjizevnoj "eliti",mahom sacinjenoj od dece i unuka komunizma,NGO abonenata on je nesvarljiv jer je skup svega onog sto oni nemaju: talenta,erudicije,dostojanstva,talenta,patriotizma,doslednosti..
da ne nabrajam dalje,potrajace...a zuti ga ne podnose jer je jos `92 izasao od njih jer je video kuda oni idu. Za utehu,citaoci ga ,kao sto je neko ovde vec napisao,nikad nisu i nece zaboraviti.Da je pameti,odavno bi bio uvrsten u lektiru.

Milan

pre 11 godina

Buduće generacije će umeti da cene dobro delo i kvalitetan književni rad. Kada knjige iz kategorije "voditeljska književnost" budu zaboravljene i kada mladi ne budu imali pojma ko je "ime i prezime" koje je tu "knjigu" napisalo, znaće ko je Borislav Pekić.

goran

pre 11 godina

@dijasporaUSA: da je tako, kao što Vi pišete, onda bi trebalo da bude najmanje onoliko ljudi na na ovoj večeri koliko ima članova SPO, Naših, Dveri.... (izvinjavam se unapred što sam ih sve "u isti lonac", ali se oni svi izjašnjavaju kao monarhisti). Ne, Pekić je bio GRAĐANIN, bio je civilizovan čovek. Danas, Srbija nema civilizovanih, danas Srbija ima razne voditeljke, "tok-šou", ima "rijaliti"; kratko: danas Srbija nema ništa! Danas je Srbija učmala bara u kojoj nema ni krokodila već u njoj tumaraju po mulju i smradu razne bube, pacovi, crvi i gnjide.

Njegovan

pre 11 godina

Drukcije bi to bilo da je dobio Nobelovu nagradu. Odmah bi se pojavio neki Kusturica da gradi Pekicgrad. Zato mi je u stvari i drago zbog Bore Pekica: ostaje postedjen estradnih zloupotreba. A oni koji znaju sta je dobro (takvih hvala Bogu ima), uvek ce ga citati i voleti.

Francuska 007

pre 11 godina

Čitajući ovaj tekst u kome stoji da je ovom skupu, povodom 20-ogodišnjice smrti B. Pekića prisustvovalo svega dvanaestoro posetilaca, mislim da je možda bolje taj jad, jed, i bed sabrati u ironičan osmeh, kako bi to učinio (kako reče A. Jerkov) i sam Pekić. Bojim se da u suprotnom, može bit' DVANAESTORO ŽIGOSANIH.

Remzijan

pre 11 godina

Nije citalacka publika zaboravila pocivsi Pekica. Sta vise zaboravili su ga izdavaci. Veoma cesto sam boravio u Beogradu i od Terazija do Kalemegdana nikako da nadjem komplet Borinih knjiga. Skoro pa niko da u Srbiji nista ne zna ko je bio pokojni Bora Pekic, niko cuo,sta je napisao. Bora ni bio cetnik. Bio je premlad za pusku u toku rata,a sramota za Srbiju na izborima u beogradu pobedio ga je Seselj. Za Seselja je svako znao i zna za Boru nistudenti filoloskog fakulteta.
Pozdrav familiji Pekic i svim citaocima Borinim.
Remzijan Abdulah
Remzijan@hotmail.com

Nebojsa

pre 11 godina

Aleksandar Jerkov da prica o Pekicu?
To je kao kada bi Djule Van Gogh organizovao vece da prica o Ianu Kertisu.
Zato na ovakve skupove dodje po 20 ljudi...

Pekic nije zaboravljen, niti su problem njegov monarhizam i ostali stavovi... Problem su oni koji ga promovisu.

BladeRunner

pre 11 godina

Pa ne znam. I dalje se čita, i dalje je klasik, uvjek će to ostati. Veličina pisca i jeste u tome da živi kroz svoje čitaoce, a ne kroz organizovane susrete. Da je Pekić mogao da bira, mislim da bi odabrao ovo što mu se dogodilo. Da bude poštovan i pamćen među čitaocima koji cijene vrhunsku književnost, a zaboravljen među piscima koji se (sa razlogom) slabo čitaju čak i u svojoj generaciji. Tako da Jerkov - smirite se. Ne zavisi veličina Pekića ni od vas koji ste došli ni od njih koji nisu. Gorostas je Pekić pa sve i da niko nije bio.

Nick

pre 11 godina

Pekic,Pavic, Kis...Zaboravljeni od pisaca i naroda koji ima kratku pamet pa zaboravlja svoje najpametnije, a dugacak jezik da blati, preti, psuje i kritikuje ostali svet koji se ovim velikanima srpske knjizevnosti divi i ponosi, dok mi zaboravljamo. Zato trebamo staviti stvari na svoje mesto:klanjati se pametnima a svoj jezik da strpamo tamo gde su nam sada oci jer gledamo pozadi. Samo tako cemo i progledati, jer smo kod ociju slepi a NEZNANJE JE NAJVECI IZVOR AROGANCIJE I NEMOCI...

Fedor

pre 11 godina

Zalosno,zalosno,zalosno! Pisci 21.veka? Treba da ih je sramota.Isti oni su polupisci koji jedino sto umeju napisati su politicki pamfleti i kolumne u novinama.Kada treba da se drze politicki govori,bilo prokvazipatriotski ili govori za "otreznjenje srpske nacije",ukaze na zlocine ili odbrane zlocinci,tu su svi reciti i spremni da se pojave pred kamerama.Gde su sada Vladimir Arsenijevic i Teofil Pancic (koji iskacu iz frizidera),Beckovic,Cosic,Basara i sl.Sram ih bilo!

Bourbaki Nicolas Neven

pre 11 godina

Dragi Profesore Jerkov
u svemu ovome ima i Vase krivice. Istina je da nas Vasa javna rec brani od raznih romana (voditeljska knjizevnost) i spisateljica koje su se namnozile u poslednje vreme.
Ali zasto Vi profesore Jerkov ne napravite Vas ispit 20vek tako da se od studenata ocekuje da dobro znaju Pekica i njegova dela i razvijete im ljubav za to, jer Vasa je odgovornost kao profesora u prestonici na elitnom universitetu da vodite sve one koji su kako tako vezani za srpsku knjizevnost.
Od Vasih studenata sutra i bivaju oni ljudi koji kupuju i citaju pisce a onda i po preporuci jedni drugima prosledjuju ono sto valja tj ono sto je po kriterijumima Vaseg ispita smatrano za vrhunsku literaturaturu.

Sto se tice pisaca da postuju pisce i to upokojene, to ce te tesko naci ali dajte da ne gubite na onom delu uticaja na nacionalnu knjizevnost gde mozete da napravite boljitak.

Ne mozete se buniti kada tamo gde jedino mozete da Vi ucinite nesto ne cinite nista.

Vama bi srce bilo puno da je u tih 12 ljudi bilo bar 6 vasih studenata, ali najverovatnije nije, e vidite to profesore Jerkov kada uspete, onda necete sami braniti Pekica i ostale velikane vec ce te probuditi novu ljubav za njih.

Jos uvek imate potez prof. Jerkov

Odisej

pre 11 godina

Šta nam govori sve ovo?
Srbi su jaki samo na rečima i podržaće svakoga ako ne moraju da ulože neki napor da se pokrenu, nego da to bude lepo kod kuće ,,iz fotelje".
Svi podržavaju Pekića na blogu, na fejsu, ali kad je trebalo da potrude malo sebe i dignu d...pe, e, tad je malo teže.
Tako je u svemu.

Aca

pre 11 godina

Ovo pokazuje da smo zutom farbom samo premazali originalnu crvenu boju. Pa sta ako je bio monarhista? Pa Velika Britanija nikad ne bi bila ono sto jeste da joj nije monarhije. Koliko je samo monarhija u EU...

Planinar

pre 11 godina

A ko je Aleksandar Jerkov da deli lekcije bilo kome? Jedan obicni sicusni nekadasnji mladi komunista. Jedan od najotrcanijih kriticara ikada.

Neutron

pre 11 godina

To sto je ova sadasnja garnitura polupismenih pisaca zaboravila na Boru nista ne znaci. Ovi su dosli, procice kao da se nikada nista nije desilo i onda ce doci novo vreme kada pametniji ljudi opet uzdignu Pekica tamo gde mu je mesto.Nista ne brinite. Pekic je vec odavno otisao u besmrtnost. Samo uzmite njegove knjige i citajte ih. To je sve sto treba. Nista vise.

Bote

pre 11 godina

Pisci su zaboravili, ali građani nisu. Ovaj post sa Fejsa je dobio 1000 šera za samo 24 sata na relativno slabo posećenoj stranici:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=284858851612966&set=a.270345833064268.55349.222211511211034&type=3&theater

beogradjanka

pre 11 godina

Jeste, ovo je vreme blogova i facebooka, a ne knjizevnih veceri. Salim se, naravno, ali onaj prostor tamo u Francuskoj 7....hm....To sto pisci nisu dosli na tu vecer, ne znaci da su ga zaboravili, niti da smo ga mi ostali zaboravili. To, zapravo, ne znaci nista, to je samo jedan neuspeli knjizevni skup. A Pekic je Pekic, i najvaznije je to sto se cita, kako kaze kcerka.

Srbobran Jovanovic

pre 11 godina

Jerkov ne samo da je vec godinama pukao kao knjizevni kriticar jer se opkladio na one koji su mu se sprdali, nego se sada pokazuje i kao najobicniji primitivac. Ko drugi bi mogao da se toliko razgoropadi tako relativnim povodom? Ili je mozda gladan medijske paznje, posto vise nisu vremena Mire Markovic kada je "zario i palio".

dijaspora USA

pre 11 godina

Mislim da je "problem" u tome sto je Pekic bio srpski patriota, demokrata i monarhista tj. sto bi danasnji SKOJevci iz nevladinog sektora u Srbiji rekli, on je bio "cetnik". To je za one koji danas umisljaju da su knjizevna i kulturna elita Srbije nepremostiva prepreka.
Pekic je veliki pisac i veliki covek. Neke buduce generacije ce, siguran sam, to vise ceniti.

dijaspora USA

pre 11 godina

Mislim da je "problem" u tome sto je Pekic bio srpski patriota, demokrata i monarhista tj. sto bi danasnji SKOJevci iz nevladinog sektora u Srbiji rekli, on je bio "cetnik". To je za one koji danas umisljaju da su knjizevna i kulturna elita Srbije nepremostiva prepreka.
Pekic je veliki pisac i veliki covek. Neke buduce generacije ce, siguran sam, to vise ceniti.

Bote

pre 11 godina

Pisci su zaboravili, ali građani nisu. Ovaj post sa Fejsa je dobio 1000 šera za samo 24 sata na relativno slabo posećenoj stranici:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=284858851612966&set=a.270345833064268.55349.222211511211034&type=3&theater

MB

pre 11 godina

@Dijaspora USA
To što ti misliš može da misli samo neko ko Pekića čitao nije. Jer da jeste, osnovno bi barem razumeo. Zato prouči šta je Pekić pisao o Srbima, a šta o Englezima ili o zapadu uopšte.
Da živiš ovde i poznaješ generacije koje dolaze, znao bi da će Pekića, nažalost, buduće generacije ceniti samo manje. Generacije koje dolaze stastavaju da mrze. Njihovi uzori su pevaljke, mafijaši, siledžije i ratni zločinci. Letošnji prizori iz Guče sve govore. Nasilje, alkohol, ždranje i maloletničko podvođenje.
Kurir, Skandal, Svet i Nikolaj Velimirović su njihova lektira. Pekića bi tražili da im se prevede.

Neutron

pre 11 godina

To sto je ova sadasnja garnitura polupismenih pisaca zaboravila na Boru nista ne znaci. Ovi su dosli, procice kao da se nikada nista nije desilo i onda ce doci novo vreme kada pametniji ljudi opet uzdignu Pekica tamo gde mu je mesto.Nista ne brinite. Pekic je vec odavno otisao u besmrtnost. Samo uzmite njegove knjige i citajte ih. To je sve sto treba. Nista vise.

Сале

pre 11 godina

У Србији хара та "елита" настављача традиције Ј.Б.Тита!Српски писац није пожељан! Остали су добродошли! Нарочито "ултра-либерална бића"!

Remzijan

pre 11 godina

Nije citalacka publika zaboravila pocivsi Pekica. Sta vise zaboravili su ga izdavaci. Veoma cesto sam boravio u Beogradu i od Terazija do Kalemegdana nikako da nadjem komplet Borinih knjiga. Skoro pa niko da u Srbiji nista ne zna ko je bio pokojni Bora Pekic, niko cuo,sta je napisao. Bora ni bio cetnik. Bio je premlad za pusku u toku rata,a sramota za Srbiju na izborima u beogradu pobedio ga je Seselj. Za Seselja je svako znao i zna za Boru nistudenti filoloskog fakulteta.
Pozdrav familiji Pekic i svim citaocima Borinim.
Remzijan Abdulah
Remzijan@hotmail.com

valencia

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!
(Владимир, 7. septembar 2012 10:50)

Za one koje nisu upućeni: Владимир se pre nekoliko nedelja javio na vest o Koelju i Džojsu tvrdeći da je Koeljo u pravu, da je čitav modernizam u književnosti gomila gluposti i lupetanje, i da je vrh književnosti zapravo ruski realizam (kojeg on naziva "ruskim klasicima") i da je sve posle njega glupost koju nijedan "intelektualac" ne treba da čita. Takođe je pljuvao i po univerzietskom obrazovanju govoreći da je za razumevanje književnosti dovoljna "baza" koju ste naučili u gimnaziji. Pisci koji su za njega precenjeni (i za koje tvrdi da su veliki samo zbog zapadne propagande): Džojs, Kafka, Borhes, Pekić, Kiš, Selindžer, itd.

Čisto da ne krenete da trošite vreme na komentare-odgovore upućene jednom diletantu.

goran

pre 11 godina

@dijasporaUSA: da je tako, kao što Vi pišete, onda bi trebalo da bude najmanje onoliko ljudi na na ovoj večeri koliko ima članova SPO, Naših, Dveri.... (izvinjavam se unapred što sam ih sve "u isti lonac", ali se oni svi izjašnjavaju kao monarhisti). Ne, Pekić je bio GRAĐANIN, bio je civilizovan čovek. Danas, Srbija nema civilizovanih, danas Srbija ima razne voditeljke, "tok-šou", ima "rijaliti"; kratko: danas Srbija nema ništa! Danas je Srbija učmala bara u kojoj nema ni krokodila već u njoj tumaraju po mulju i smradu razne bube, pacovi, crvi i gnjide.

Saša Stojković

pre 11 godina

Ne radi se ovde o nama, Pekićevim vernim čitaocima, koji još kupuju njegove knjige i žive sa njegovim idejama. Ovde se radi o onoj bulumenti koja sebe ničim izazvana naziva piscima, ona ekipa koja se keša o državne budžete, dobija stanove i nagrade za svoje mudrolija, ona masa koja ne čita ni sebe, a kamoli nešto drugo.
Na kraju, ovde je reč o onoj masi koja i nema kapaciteta da čita i razume Pekića, onoj masi koja čini ovu zemlji i čije delovanje ispunjava i usmerava život ove zemlje.
Pesnici bez stida, glumci bez karijere, pisci bez ideja, to je naša stvarnost, u Beogradu ili provinciji, svejedno.
Sada, kad bolje razmislim, šta će oni na skupu o Pekiću? Veliki Bora živi sa nama, njegovim čitaocima, a njegove kolege ne postoje. Visoko drvo lad nema, što bi rekli moji Vranjanci.
Saša Babačko

Bourbaki Nicolas Neven

pre 11 godina

Dragi Profesore Jerkov
u svemu ovome ima i Vase krivice. Istina je da nas Vasa javna rec brani od raznih romana (voditeljska knjizevnost) i spisateljica koje su se namnozile u poslednje vreme.
Ali zasto Vi profesore Jerkov ne napravite Vas ispit 20vek tako da se od studenata ocekuje da dobro znaju Pekica i njegova dela i razvijete im ljubav za to, jer Vasa je odgovornost kao profesora u prestonici na elitnom universitetu da vodite sve one koji su kako tako vezani za srpsku knjizevnost.
Od Vasih studenata sutra i bivaju oni ljudi koji kupuju i citaju pisce a onda i po preporuci jedni drugima prosledjuju ono sto valja tj ono sto je po kriterijumima Vaseg ispita smatrano za vrhunsku literaturaturu.

Sto se tice pisaca da postuju pisce i to upokojene, to ce te tesko naci ali dajte da ne gubite na onom delu uticaja na nacionalnu knjizevnost gde mozete da napravite boljitak.

Ne mozete se buniti kada tamo gde jedino mozete da Vi ucinite nesto ne cinite nista.

Vama bi srce bilo puno da je u tih 12 ljudi bilo bar 6 vasih studenata, ali najverovatnije nije, e vidite to profesore Jerkov kada uspete, onda necete sami braniti Pekica i ostale velikane vec ce te probuditi novu ljubav za njih.

Jos uvek imate potez prof. Jerkov

dvojba!

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.

beogradjanka

pre 11 godina

Jeste, ovo je vreme blogova i facebooka, a ne knjizevnih veceri. Salim se, naravno, ali onaj prostor tamo u Francuskoj 7....hm....To sto pisci nisu dosli na tu vecer, ne znaci da su ga zaboravili, niti da smo ga mi ostali zaboravili. To, zapravo, ne znaci nista, to je samo jedan neuspeli knjizevni skup. A Pekic je Pekic, i najvaznije je to sto se cita, kako kaze kcerka.

Nebojsa

pre 11 godina

Aleksandar Jerkov da prica o Pekicu?
To je kao kada bi Djule Van Gogh organizovao vece da prica o Ianu Kertisu.
Zato na ovakve skupove dodje po 20 ljudi...

Pekic nije zaboravljen, niti su problem njegov monarhizam i ostali stavovi... Problem su oni koji ga promovisu.

razlog jednostavan

pre 11 godina

Sasvim jednostavno objasnjenje. Pekica cosicevci i matijevci ne vole jer nije dovoljno nacionalan. Sa druge strane, postovaoci Pekica ne zele da se pojavljuju na skupovima koji se organizuju u Francuskoj 7 jer je ta adresa i oni koji tamo sede vezana za ove prethodno pomenute. A Jerkov je folirant bez pokrica. Ono sto srpskoj knjizevnosti treba je novi Skerlic a ne Jerkovi, Pavkovici i slicni. Pekic se inace kao i Kis vrlo ceni ne samo u Srbiji nego i vani. Nedavno je u Guardianu objavljen clanak o Kisu kao jednom od najznacajnijih svetskih autora kratke price. Znaci to su ljudi koji su davno prevazisli okvire nacionalne kulture. Da zakljucim, Francuska 7 je za Kusturice, Rakitice a ne za divove kao sto su Pekic i Kis.

BladeRunner

pre 11 godina

Pa ne znam. I dalje se čita, i dalje je klasik, uvjek će to ostati. Veličina pisca i jeste u tome da živi kroz svoje čitaoce, a ne kroz organizovane susrete. Da je Pekić mogao da bira, mislim da bi odabrao ovo što mu se dogodilo. Da bude poštovan i pamćen među čitaocima koji cijene vrhunsku književnost, a zaboravljen među piscima koji se (sa razlogom) slabo čitaju čak i u svojoj generaciji. Tako da Jerkov - smirite se. Ne zavisi veličina Pekića ni od vas koji ste došli ni od njih koji nisu. Gorostas je Pekić pa sve i da niko nije bio.

AleksandarZ

pre 11 godina

Profesor Jerkov je jedan od nasih najboljih strucnjaka za knjizevnost 20. veka, ko god je bio na jednom njegovom predavanju i pratio sta covek prica, zna to. Polagati kod njega ispit je sjajno iskustvo, ne moze da se poredi ni sa jednim drugim ispitom. Zasto? Zato sto na drugim ispitima studenti bubalice nabiflaju par kriticara i izdeklamuju to dobiju ocenu i cao. Kod njega to ne moze, covek te proseta kroz gotovo celo gradivo, postavlja ti nekonvecionala pitanja, ne da ti da naucih napamet kao sto moze svaka budala, vec od teba trazi znanje. Zbog toga studenti izbegavaju da odgovaraju kod njega. Samo onaj ko vlada znanjem moze da polozi, ovi sa informacijama ne mogu ni do sestice da dodju. Za visoku ocenu kod Jerkova neophodno je poznavanje Pekica u sto sirem obimu, a ne samo ono sto je u literaturi. Tako da svaki komentar da Jerkov ne promovise Pekicevu literaturu kod studenata je suvisan. Najgore od svega je to sto dodje neki fejsbukeri, kao lajkovali su nesto i ostavljaju komentare. Molim vas, knjizevnost je postojala i pre fejsbuka u postojace posle njega. Muka mi je od vaseg stava, ako neceg nema na fejsbuku to ne postoji. Ocekujete da vas neko poziva? Pa sta ste to vi?Neka eminencija. Pekic nece doci vama na noge, valjda je logicnije da, ako vas interesuje Pekic, da se lepo informisete, da pratite desavanja. I ako neko pita. Da znao sam za dogadjaj i nisam otisao zato sto spremam ispit, pa mi je svaki sat vazan. Toliko od mene studenta knjizevnosti.

Postovanje

pre 11 godina

Da sam bila obavestena, neizostavno bih dosla da odam pocast velikom coveku i knjizsevniku. Ova sramna "nezainteresovanost", vise govori o vremenu u kome zivimo i njegovim "kolegama" koji mu nisu dorasli ni do kolena, nego o njemu samom. Zao mi sto na barem na fejsbuku, na profilu koji je posvecen njemu i koji redovno pratim, nije bilo obavestenja. Da je dosao mali deo onih koji "lajkuju" citate iz njegovih dela, sala bi bila prepuna.

Genije

pre 11 godina

Ako je Jerkov rekao to što je rekao. I treba! Pisci su bili pozvani da se prisete lika i dela velikog kolege, ali nisu došli jer je Pekić besmrtan i što bi opet, među svima njima dominirao. Ko bi od njih to istrpeo dostojanstveno, kad zaboga - i oni umeju da "pišu"?

Предраг

pre 11 godina

Једноставно, ево могућних разлога за слабу посећеност:
а) да је неко други организовао скуп и био најављен као говорник б) да је скуп организован у неко прикладније, ван радно време в) да је скуп боље био промовисан г) да је организован на другом месту, не у оквирима Српског књижевног друштва д) да добра литература има значајнију и бољу позицију у сиромашном српском друштву (није другачије ни у свету, тек је нешто боље).

Узгред, тешко да господин Јерк0ов може да буде морални арбитрар српске литературе. У ствари -- никако не може... Но, о томе знају само они мало упућенији, а не површна јавност.

Тако некако: промоција Пекића претворила се у промоцију Јеркова?!

riman

pre 11 godina

Istorija srpske knjizevnosti je bogatija sa imenom Borislava Pekica, a srpsko nacionalno bice vapi za preko potrebno intelektualno isceljenje bas iz legata ovog velikana.

anonimous, namerno bez y

pre 11 godina

Da je iko ikada u Srbiji zaista bio svestan znacaja Pekicevih dela u kontekstu savremene svetske knjizevnosti, engleski prevod "Besnila" bi poodavno postojao u Londonu, ako ne vec o troshku drzave Srbije, a ono makar kao entuzijastichki samizdat.

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.

Fedor

pre 11 godina

Zalosno,zalosno,zalosno! Pisci 21.veka? Treba da ih je sramota.Isti oni su polupisci koji jedino sto umeju napisati su politicki pamfleti i kolumne u novinama.Kada treba da se drze politicki govori,bilo prokvazipatriotski ili govori za "otreznjenje srpske nacije",ukaze na zlocine ili odbrane zlocinci,tu su svi reciti i spremni da se pojave pred kamerama.Gde su sada Vladimir Arsenijevic i Teofil Pancic (koji iskacu iz frizidera),Beckovic,Cosic,Basara i sl.Sram ih bilo!

Njegovan

pre 11 godina

Drukcije bi to bilo da je dobio Nobelovu nagradu. Odmah bi se pojavio neki Kusturica da gradi Pekicgrad. Zato mi je u stvari i drago zbog Bore Pekica: ostaje postedjen estradnih zloupotreba. A oni koji znaju sta je dobro (takvih hvala Bogu ima), uvek ce ga citati i voleti.

SoleKS

pre 11 godina

Pisci koji su zaboravili Pekića na dvadesetoj godišnjici, biće zaboravljeni na prvoj... tj. bar oni koje je za života valjalo rad nečeg pamtiti. Pozdrav porodici istinski velikog pisca. Bravo, Jerkov!

Iggy

pre 11 godina

Jedan od najvecih svetskih pisaca!
Srbija je to. Svaka cast Jerkovu, jasno i glasno! Kad sam napustio BG pre 20 godina jedino od knjiga sto sam poneo su sva Pekiceva dela.

Milan

pre 11 godina

Buduće generacije će umeti da cene dobro delo i kvalitetan književni rad. Kada knjige iz kategorije "voditeljska književnost" budu zaboravljene i kada mladi ne budu imali pojma ko je "ime i prezime" koje je tu "knjigu" napisalo, znaće ko je Borislav Pekić.

ДУЈО Б.

pre 11 godina

Госп. Јерков је реаговао нормално, као што би сваки поштен и искрен човек. Реакција је за поштовање. А што нису дошли сви позвани писци!? Никаква штета... Томе би највише одговарала она Ћопићева В. Драшковићу са краја СУДИЈЕ: "Такви смо ми, ј... ти нас"... Уосталом, Борислав није ни писао за писце, већ за нас - читаоце који га волимо, поштујемо и не заборављамо.

Milna

pre 11 godina

Pisci zaboravili Pekića, a država (čitaj DS)zaboravila Miloša Obrenovića, pa 2010 godine nije obeležila 150 godišnjicu njegove smrti. Miloš je bio najznačajniji državotvorni vladar Srbije. Istorijski muzej Srbije (direktorka iz DS-a) nije se setila, aili nije smela da priredi prigodnu izložbu, ali je zato (za te pare) priredila izložbu dečijih kasica!!!!!
Pitam se: da li ovde ima elemenata antisrpske politike i da li je onaj Kolarević trebao spisak da proširi.

Gabrijel Omar

pre 11 godina

"Dijaspora USA" je sve objasnio,100% je u pravu i 100% se slazem sa konstatacijom!! Danasnjoj knjizevnoj "eliti",mahom sacinjenoj od dece i unuka komunizma,NGO abonenata on je nesvarljiv jer je skup svega onog sto oni nemaju: talenta,erudicije,dostojanstva,talenta,patriotizma,doslednosti..
da ne nabrajam dalje,potrajace...a zuti ga ne podnose jer je jos `92 izasao od njih jer je video kuda oni idu. Za utehu,citaoci ga ,kao sto je neko ovde vec napisao,nikad nisu i nece zaboraviti.Da je pameti,odavno bi bio uvrsten u lektiru.

Rade

pre 11 godina

"Nije sve tako crno", ali, gospodin Jerkov, je pomenuo "pisce" a ne "obicne" gradjane koji citaju... "Kolege" pisci umisljaju da stvarno znaju da pisu. Oni, koji to i znaju, imaju drugi problem - pokondirene tikve!

neko ko pamti

pre 11 godina

pročitala sam sve osim ovih poslednjih stranica koje sada priprema njegova supruga i ne mogu da se otmem utiska da je ovo sadašnje stanje kulture i obrazovanja sračunato,kao da je ,,Besnilo,, u pravom smislu rašireno na svim poljima,što vrlo odgovara poluobrazovanim jer je od pravljenja mentalnih invalida njima obezbedjen opstanak po svaku cenu,a taj biznis je neopisivo isplativ.

fdsa

pre 11 godina

To je ono o cemu sam jednom pisao na nekoj temi za Pekica,jednostavno se ne ,,neguju'' nasi legendarni pisci.Godisnjica je medijski sramotno ispracena,kratak film u emisiji ,,Trezor''(naravno ne u udarnom terminu,repriza u 1:30 i naravno nije cak ni reklamirano da ce biti pusteno),uz kratku biografiju(blic ni to).Svim danasnjim piscima,dramaturzima,glumcima,producentima itd.su puna usta kritikovanja naroda i kulture,a vidi se kako oni prvi iskazuju svoje postovanje.Mesa takodje nije prosao bolje.

lapid

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)
Dugo nije bio nikakav problem da se bude i Crnogorac i Srbin. Onda su jedni, da nagađamo koji, odlučili da ipak nemaju veze sa drugima, da su došli sa Baltika i Polablja i da su pomenuti drugi okupatori. To je sve problem Njihove zbunjenosti i neoideologije i nema veze sa državama, jer niko ne spori slavnu i herojsku istoriju države im CG. I to je legitimno. Ali nemaju pravo da srpskom narodu spore srpstvo Pekića, Lubarde, Petra II Petrovića, Kralja Nikole i mnogih drugih. Ide dotle da je Danilo Kiš Njihov, a da nije naš - zato što mu je majka Srpkinja sa Cetinja. A ne mogu ni pola Primoraca, Bokelja i sjevernjaka da ubede da su Crnogorci. Sve je to lepo objasnio i Dragoljub Đuričić (rođeni Cuc), ima na Jutjubu.

Aca

pre 11 godina

Ovo pokazuje da smo zutom farbom samo premazali originalnu crvenu boju. Pa sta ako je bio monarhista? Pa Velika Britanija nikad ne bi bila ono sto jeste da joj nije monarhije. Koliko je samo monarhija u EU...

marama

pre 11 godina

Smirite se, g. Jerkov. Za trajanje jednog pisca bilo gde u svetu, pa i kod nas, važno je da bude čitan, a ne da li će šačica savremenih pisaca koje ste Vi pozvali da se pojavi na nekakvom skupu, kolika god da mu je važnost. To govori da im nije stalo do kojekave priče i naklapanja na istim, a ne da ne cene Pekića.

M

pre 11 godina

srbi uvek nadju opravdanje za sve. sad im je kao zasmetao jerkov, lokacija, bla, bla, truc. cak i da je tacno to sto pricaju o njemu i organizaciji, onda su mogli negde drugo da organizuju i na svoj nacin obeleze godisnjicu smrti borislava pekica, jednog od nasih najboljih savremenih pisaca?! koliko ja znam, to niti se desilo, niti se planira... bitno da je opravdanje nadjeno..

Odisej

pre 11 godina

Šta nam govori sve ovo?
Srbi su jaki samo na rečima i podržaće svakoga ako ne moraju da ulože neki napor da se pokrenu, nego da to bude lepo kod kuće ,,iz fotelje".
Svi podržavaju Pekića na blogu, na fejsu, ali kad je trebalo da potrude malo sebe i dignu d...pe, e, tad je malo teže.
Tako je u svemu.

Alchajmer

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.
(dvojba!, 7. septembar 2012 11:49

I Nikola Tesla je austrijanac jer je rodjen u Austrougarskoj i Milorad Cavic je Amerikanac jer je rodjen u Anmerici i Velja Stjepanovic je saudijac jer je rodjen u Dubaiju itd

Cudi me da ovaj Kolarevic i Borislava Pekica nije stavio iu sljam spske kulture

vlada

pre 11 godina

@dijaspora USA
Evo, opet dijaspora o četnicima... Pekić je za vreme socijalizma prodao najviše knjiga i nikada nije bio zabranjivan, tako da nemojte ni da pomišljate da poturate vaše četničke frustracije i na ovu temu.

drasko

pre 11 godina

...ali zato ne odbijaju niti jedan poziv gospodje Olje Beckovic, da bi se malo promovisali na tv-u i dodvorili vlastima...ma dajte molim vas vi sa devetdva koga zanima ova vest ?! Bolje da sluzamo spinovanje izmedju Paskaljevica i Dragojevica, sad su reziseri u modi a ne pisci...
Uzas od srbijanske kulturne elite !!!

Planinar

pre 11 godina

A ko je Aleksandar Jerkov da deli lekcije bilo kome? Jedan obicni sicusni nekadasnji mladi komunista. Jedan od najotrcanijih kriticara ikada.

Mr. Spock

pre 11 godina

@dijaspora USA
Potpisujem komentar! Nikako pod kapu novokomponovanim "liberalima" i ljubiteljima copavog diktatora ne ide pristojan, gradjanski, demokratski i nacionalono osvesceni (cetnik?) pojedinac! Jednostavno im razbija egoisticni koncept moralne superiornosti. Mnogo su laksi protivnici inkarnacije cetnika iz Bulajicevih filmova i produkti apokalpise devedestih, bez obzira sto su isti zakuvani u kuhinji komunistickog, pod lipom picivseg aparatcika koji je nacionalizam prigrabio kao substituciju za gangrenozni komunizam, a sve samo da bi ostvario mantru "ja sam rodjen da vladam".
„Ima ljudi čije tragove sledimo kao umetnička dela… Ima ljudi čije stope, u pesku trajanja utisnute, ne vode istim smerom u kome su vodili njihovi životi… Ima ljudi čiji je život trag vrelog železa u tle utisnut… Ima ljudi čiji život u močvari trajanja liči na tragove crvenokožaca kad neće da budu uočeni… Ima ljudi čiji je život trag u vodi... “

citac visejezicni

pre 11 godina

Sa A.J. se pocesto ne slazem, ali ovde je `apsolutno` u pravu. Godinama vec mi nemamo ni pisce ni knjizevnost. Pomenuti su nam bili poslednji. Mozda ih i treba sto pre zaboraviti, da nam lakse padne novoopajdarska skribomanija.
I jos jedna polukafanska konstatacija: Najbolji pisci na nasem jeziku danas su dva Hrvata i jedan Bosnjak.

Milko

pre 11 godina

Mene u tome da književnici Srbije nisu obeležili dvadesetu godišnjicu smrti Borislava Pekića ništa, baš ništa ne čudi.
Jadan je narod koji ima samo dvanaest ljudi na skupu Pekić naša sagovornik, a 120 sledbenika na promociji knjige osobe poput Mirjane Marković Milošević.
Zato ovu državu vode Nikolić, Dačić i Vučić.

Nick

pre 11 godina

Pekic,Pavic, Kis...Zaboravljeni od pisaca i naroda koji ima kratku pamet pa zaboravlja svoje najpametnije, a dugacak jezik da blati, preti, psuje i kritikuje ostali svet koji se ovim velikanima srpske knjizevnosti divi i ponosi, dok mi zaboravljamo. Zato trebamo staviti stvari na svoje mesto:klanjati se pametnima a svoj jezik da strpamo tamo gde su nam sada oci jer gledamo pozadi. Samo tako cemo i progledati, jer smo kod ociju slepi a NEZNANJE JE NAJVECI IZVOR AROGANCIJE I NEMOCI...

Srednjoskolac

pre 11 godina

Zasto su sva književna dogadjanja strogo čuvana tajna i da li postoji neka stranica na internetu kao za pozorišne predstave "krstarica pozorista" i slicno gde bi smo mogli da saznamo planirane dogadjeje a ne da za njih cujemo tek kada novine objave slabu posecenost...

ivan78bg

pre 11 godina

Po meni najbolji nash savremeni pisac.Zlatno runo spada u klasike svetske knjizevnosti,antlantida je prosto genijalna.Veliki covek i veliki pisac koji je imao tezak zivot.Slatko sam se nasmejao kada sam procitao u komentarima kako je on cetnik ili kako su ga gurali masoni.Smeta vidim i sada svim extremistima sa obe strane sto samo znaci da je covek koji je imao svoje mishljenje i drzao ga se bez obzira na cenu.

anita

pre 11 godina

Tuga, ali slika i prilika kako rekoste "divlje" Srbije.
Samo plitko, pitko i citko ima prodju...da se domacice ne zamaraju.
Osecam se malom i nedoraslom da komentarisem Pekica, mozda zato pozvani nisu dosli, proradila im je samosvest.
Moje postovanje i divljenje.

Jelena

pre 11 godina

Uopste ne vidim sta je sporno. Ko bi jos normalan isao da cuje sta prica Jerkov o Pekicu, kada svako ko iole nesto zna, zna kakav je Jerkov egomanijak, sto i ovaj tekst pokazuje. Ljudi citaju Pekica, i te kako, ja prva, a u zivotu ne bih otisla na taj skup, niti mislim da pisci treba da dangube slusajuci kako jedan ambiciozni, praznjikav i blesavi nazovi knjizevni kriticar palamudi u prazno....

Srbobran Jovanovic

pre 11 godina

Jerkov ne samo da je vec godinama pukao kao knjizevni kriticar jer se opkladio na one koji su mu se sprdali, nego se sada pokazuje i kao najobicniji primitivac. Ko drugi bi mogao da se toliko razgoropadi tako relativnim povodom? Ili je mozda gladan medijske paznje, posto vise nisu vremena Mire Markovic kada je "zario i palio".

republika

pre 11 godina

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.
(anonimous, namerno bez y, 7. septembar 2012 09:44)

Pekić je i pisao "Besnilo" da bi ga prodao kao materijal za film. Samo što niko sa Zapada nije hteo da snimi film (u ona vremena) koji se bavi smrtonosnom pandemijom koja se širi usred Londona, na aerodromu Hitrou, zbog virusa koji je doveden iz afričkih kolonija. Danas bi se verovatno otimali za tako nešto, ali u ono vreme su još gajili (nezdravu) političku korektnost.
U smislu: šta bre tamo neki Srbin piše o našem aerodromu koji je zaražen nekim afričkim virusom?

Francuska 007

pre 11 godina

Čitajući ovaj tekst u kome stoji da je ovom skupu, povodom 20-ogodišnjice smrti B. Pekića prisustvovalo svega dvanaestoro posetilaca, mislim da je možda bolje taj jad, jed, i bed sabrati u ironičan osmeh, kako bi to učinio (kako reče A. Jerkov) i sam Pekić. Bojim se da u suprotnom, može bit' DVANAESTORO ŽIGOSANIH.

fdsa

pre 11 godina

@vlada
Ako si citao njegove knjige i njegov odnos prema komunizmu,oduzimanje imovine,godine provedene u zatvoru,oduzimanje pasosa,pa i sa kim je u srodstvu bila njegova zena onda je vrlo jasno da je bio protiv komunizma,zato i ne trebas da pises gluposti.Takodje nije bio cetnik,tako da ideolozi svakako ne trebaju da povezuju njegovo ime sa svojim ideoloskim uverenjima.Za komentatora koji je ispod napisao da pisci nisu ni trebali da prisustvuju ovome izdvajam ove Pekiceve citate o intelektualcima:,,Samo intelektualna elita odzava literaturu u zivotu'' ,,Nijedan gradjanski intelektualac ne mari crvenu boju.Suvise je ziva,agilna,preduzimljiva.Kraj nje se ne moze ostati ravnodusan.Ona uzbudjuje,uznemirava''.

igor micevic

pre 11 godina

nazalost, nije samo srpska knjizevnost u tom stravicnom stanju. svaka sfera naseg drustva je unistena do kraja. izgubleno je i ono malo sto nije u toku rata. nasom svakodnevnicom vladaju celavi agresivci, hulgani, nepismeni, psovke, netrpeljivost, nemar, svadje i carke, veze i vezice. kod nas VIP persone su narodjaci, fudbaleri, voditelji sve u svemu iskljucivo oni koji jedva umeju da govore pravilno. oni su merilo za generacije koje dolaze. a sto se tice knjizevnosti stanje je jos tragicnije jer jako mali broj ljudi cita. smuce se svima knjige u skoli jer su programi losi i vise se nikada ni ne pocinje sa citanjem. tuzno.

Mic

pre 11 godina

A sto bi pisci dolazili ili morali da dolaze na proslave drugih pisaca. MOzda ga neki ne vole, mozda je ko zna sta.. Sramota je sto nisu bili predstavnici drzave, stranih ambasada, istoricari knjizevnosti, izdavaci.. a za ostale pisce - pa to je smesno. Nisu radili u fabrici zajedno.

svašta

pre 11 godina

S obzirom na pojedine komentare, tipa trtemrte, čini mi se da je na ovom sajtu dozvoljeno izjaviti bilo kakvu glupost, uz jedini uslov da se ne podstiče diskriminacija itd, da ne navodim članove zakona. Dakle, mogu, na primer, izjaviti da se u retko viđenom, takorekuć neverovatnom slučaju jednovremenog čitanja dvadesetdve osobe Borinog Besnila Zemljina osa pomeri 0,2 sekunde antivrtložno, dok se u slučaju, još manje verovatnom, da Zlatno Runo u rukama drži više od troje ljudi istog dana, u avionima katarske aviokompanije obavezno poslužuje humus ali bez belog luka budući da miris spomenute biljke negativno utiče na raspoloženje pilota koji u tom slučaju znaju namerno da uvedu aeroplan u mutne oblake izazivajući drmusanje želatinoznog stomačnog tkiva poverenih im putnika. I to je bolje od gorušice koja me obuzima kad čitam komentar, svagda ćirilčni, razume se, dragog nam gospodina V- uvek spremnog da maše svojim što staro što novozavetnim visokoumijima ili velikomudrenim pisanijima čuvenih slavjanskih svetitelja i inih prepodobnih mučenika.

Slobodan

pre 11 godina

Ne zivim u BG-u pa nisam mogao ni da dodjem, ali to nije ni bitno. Ko slusa/gleda ovu ili onu televiziju, odredjenu vrstu muzike, uopste me ne zanima. Ko je na vlasti jos manje me zanima. Prava umetnost sa tim nema nikakve veze, a evo i zasto. Juce udjem u knjizaru i u moru gluposti lepo odaberem i kupim dva izuzetna izdanja koja sam vec duze vreme merkao: Fernanda Pesou(Poznati stranac) i Vilijama Blejka(Izabrana dela). Sta je trebalo da uradim, da ljude koji uglavnom kupuju skolski pribor ili neko knjizevno smece ubedjujem da grese? Svako svojim putem i molim lepo.

Postoji nesto drugo sto mi se uopste ne dopada, a sto sam u poslednje vreme primetio na b92. Uporno se, rekao bih cak sistematski promovisu odredjeni pisci i poetike, dok se neki drugi isto tako uporno zaobilaze. Nije mi samo jasno ko je to sebi dao pravo da nam na taj nacin formira, bolje reci preoblikuje knjizevni ukus? Zasto to radite?

Novosađanin NS

pre 11 godina

Nije mi poznato da je Pekić bio monarhista.
Znam da su ga komunisti strpali u zatvor jer je
odmah posle rata pokušao da osnuje demokratsku
stranku. Posle povratka iz emigracije, bio je sa
još nekoliko vrhunskih intelektualaca jedan
od osnivača sadašnje Demokratske stranke.
Sad su od vrhunskih intelektualaca u toj istj stranci
ostali samo Dušan Petrović i Dragan Šutanovac.
Naši reformatori obrazovanja trebalo bi da pročitaju
šta je o obrazovanju pisao Borislav Pekić u svom
dnevniku iz emigracije još pedesetih godina prošlog
veka.

Olivera Vezilic Ristic

pre 11 godina

Sada je era socijalnih mreza jer ljudi se najlakše informišu u nedostatku vremena i dobro je što postoji i facebook stranica. Ipak, poezija umire bez direktnih slušalaca na trgovima a i ljudaska toplina bez direktnih susreta i razgovora. Velika je sramota ipak što se ne okupljaju ljudi oko ideja i autoriteta kao sto su Pekić,Kiš,Pavić. Još je gore što to nisu učinili "priznati" pisci. Saša Jerkov je u pravu gledaćemo TV priloge sa raznih sešna a Tv priloga i ne bi trebalo da bude sa ovakvog obeležavanja i nepoštovanja reči i dela Bore Pekića. Malkice bi bio siromašan TV prilog,zar ne? Bolje da ni ovo nismo saznali. Ipak, knjiga će i reč preživeti , Pekić sigurna sam nalazi put tamo gde je i potreban. Pošto su vremena za hitove i lažne mitove neka njima njihove publike. Ipak, u vremenu kada svi nešto ćute i trpe skidam kapu dragom Saši Jerkovu da direktno i glasno konačno kaže sve bez pardona.

SKD

pre 11 godina

Ovako glasi zvanična najava objavljena na sajtu Srpskog knjževnog društva koje je i organizovalo skup:

Пекић, наш саговорник

Протекле су две деценције од како Борислав Пекић физички није међу нама. Стваралачки нас никада није напустио. Желећи да обележи пристуност Пекићевог дела у времену садашњем, Српско књижевно друштво организује разговор ПЕКИЋ, НАШ САГОВОРНИК. Теме су пекићевске и наше. Разговор ће се одржати 6. септембра у 12 сати у просторијама Српског књижевног друштва.Учествују: Александар Јерков, Мирјана Митровић, Игор Перишић.

(izvor: skd.rs)


Pre nego što iko ostavi komentar na ovu temu, neka se prvo obavesti o čemu je zapravo reč i o kakvoj vrsti događaja je reč.

Franuska 7

pre 11 godina

Kao prvo, gde je kontradiktornost izmedju monarhistickog, gradjanskog i demokratskog? Pa Kraljevina Jugoslavija je bila savim normalna i uredjena kao i u ono vreme, sve EU drzave. Kao drugo, kontradiktornost je evidentna izmedju komunistickog, gradjanskog i demokratskog. Pa zaradismo zuticu od nasilnog gutanja tvrdnje o takvoj mogucnosti. Kao trece, on kao rodjeni podgricanin nije bio apstraktni monarhista...

time

pre 11 godina

@Mr Spok i dijaspora USA
Slažem se delimično i to u onom delu u kojem kažete da je bio protiv komunizma ta ga danas zbog toga kulturna elita i ljubitelji JBT-a ne cene.
Ali odkud vam to da je bio nacionalno osvešćen ako je bio monarhista ili građanin?
Pa monarhisti (oni koji su nastupili nakon ww1) su stvorili Jugoslaviju...
Ukratko, monarhistima, komunistima i demokratama iz prve polovine XX veka zajednička stvar je bila da nisu mnogo marili za Srbe i naš nacionalni interes:
-monarhisti za kraljevinu Yugu
-komunisti za komunisticku Yugu
-demokrate za građansku Yugu
To je ono oko čega su se sukobljavali, ali niko tu nije mislio mnogo o Srbima nažalost.
Prema tome možeš da svrstaš Pekićevu "pripadnost" ili stavove kasnije u prvu ili treću grupu,(jer nije bio pripadnik druge grupe), ali da je bio nacionalno osvešćen ne bih rekao. Mada, možda grešim pa ako imate pojašnjenje za to voleo bih da pročitam..

trt mrt

pre 11 godina

Pekić je bio mason, pa su ga zahvaljujući toj činjenici pogurali i pomagali na sve strane baš kao i Paola Koelja.
Koliko je zaslužio, to je već diskutabilno.

Владимир

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!

Skywalker

pre 11 godina

@lapid. Potpisujem sve sto rekli,to samo budale ili oni koji ne zele ne primecuju.Crno im nije crno,nego belo i obrnuto.Dodajem samo da je to sve proizvod politicke manipulacije zarad ostvarivanja licne dobiti.

BB

pre 11 godina

Slazem se sa gospodinom Jerkovom,ali ljudi u Srbiji su izgubili sebe odavno,temelji su sruseni, potop je neizbezan ,te i knjizevnost i kultura sveukupno je na vrhuncu kraha.istina da se stvaranje radja iz bola,ali u Srbiji to vise nije bol vec umiranje svake nade u traganju za smislom.
I sam gospodin Jerkov verovatno nalazi licne interese u ovoj debati, ... takvi su ljudi.

trt mrt

pre 11 godina

Pekić je bio mason, pa su ga zahvaljujući toj činjenici pogurali i pomagali na sve strane baš kao i Paola Koelja.
Koliko je zaslužio, to je već diskutabilno.

Владимир

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!

dijaspora USA

pre 11 godina

Mislim da je "problem" u tome sto je Pekic bio srpski patriota, demokrata i monarhista tj. sto bi danasnji SKOJevci iz nevladinog sektora u Srbiji rekli, on je bio "cetnik". To je za one koji danas umisljaju da su knjizevna i kulturna elita Srbije nepremostiva prepreka.
Pekic je veliki pisac i veliki covek. Neke buduce generacije ce, siguran sam, to vise ceniti.

Srbobran Jovanovic

pre 11 godina

Jerkov ne samo da je vec godinama pukao kao knjizevni kriticar jer se opkladio na one koji su mu se sprdali, nego se sada pokazuje i kao najobicniji primitivac. Ko drugi bi mogao da se toliko razgoropadi tako relativnim povodom? Ili je mozda gladan medijske paznje, posto vise nisu vremena Mire Markovic kada je "zario i palio".

razlog jednostavan

pre 11 godina

Sasvim jednostavno objasnjenje. Pekica cosicevci i matijevci ne vole jer nije dovoljno nacionalan. Sa druge strane, postovaoci Pekica ne zele da se pojavljuju na skupovima koji se organizuju u Francuskoj 7 jer je ta adresa i oni koji tamo sede vezana za ove prethodno pomenute. A Jerkov je folirant bez pokrica. Ono sto srpskoj knjizevnosti treba je novi Skerlic a ne Jerkovi, Pavkovici i slicni. Pekic se inace kao i Kis vrlo ceni ne samo u Srbiji nego i vani. Nedavno je u Guardianu objavljen clanak o Kisu kao jednom od najznacajnijih svetskih autora kratke price. Znaci to su ljudi koji su davno prevazisli okvire nacionalne kulture. Da zakljucim, Francuska 7 je za Kusturice, Rakitice a ne za divove kao sto su Pekic i Kis.

Сале

pre 11 godina

У Србији хара та "елита" настављача традиције Ј.Б.Тита!Српски писац није пожељан! Остали су добродошли! Нарочито "ултра-либерална бића"!

MB

pre 11 godina

@Dijaspora USA
To što ti misliš može da misli samo neko ko Pekića čitao nije. Jer da jeste, osnovno bi barem razumeo. Zato prouči šta je Pekić pisao o Srbima, a šta o Englezima ili o zapadu uopšte.
Da živiš ovde i poznaješ generacije koje dolaze, znao bi da će Pekića, nažalost, buduće generacije ceniti samo manje. Generacije koje dolaze stastavaju da mrze. Njihovi uzori su pevaljke, mafijaši, siledžije i ratni zločinci. Letošnji prizori iz Guče sve govore. Nasilje, alkohol, ždranje i maloletničko podvođenje.
Kurir, Skandal, Svet i Nikolaj Velimirović su njihova lektira. Pekića bi tražili da im se prevede.

Предраг

pre 11 godina

Једноставно, ево могућних разлога за слабу посећеност:
а) да је неко други организовао скуп и био најављен као говорник б) да је скуп организован у неко прикладније, ван радно време в) да је скуп боље био промовисан г) да је организован на другом месту, не у оквирима Српског књижевног друштва д) да добра литература има значајнију и бољу позицију у сиромашном српском друштву (није другачије ни у свету, тек је нешто боље).

Узгред, тешко да господин Јерк0ов може да буде морални арбитрар српске литературе. У ствари -- никако не може... Но, о томе знају само они мало упућенији, а не површна јавност.

Тако некако: промоција Пекића претворила се у промоцију Јеркова?!

Planinar

pre 11 godina

A ko je Aleksandar Jerkov da deli lekcije bilo kome? Jedan obicni sicusni nekadasnji mladi komunista. Jedan od najotrcanijih kriticara ikada.

vlada

pre 11 godina

@dijaspora USA
Evo, opet dijaspora o četnicima... Pekić je za vreme socijalizma prodao najviše knjiga i nikada nije bio zabranjivan, tako da nemojte ni da pomišljate da poturate vaše četničke frustracije i na ovu temu.

Nebojsa

pre 11 godina

Aleksandar Jerkov da prica o Pekicu?
To je kao kada bi Djule Van Gogh organizovao vece da prica o Ianu Kertisu.
Zato na ovakve skupove dodje po 20 ljudi...

Pekic nije zaboravljen, niti su problem njegov monarhizam i ostali stavovi... Problem su oni koji ga promovisu.

Mic

pre 11 godina

A sto bi pisci dolazili ili morali da dolaze na proslave drugih pisaca. MOzda ga neki ne vole, mozda je ko zna sta.. Sramota je sto nisu bili predstavnici drzave, stranih ambasada, istoricari knjizevnosti, izdavaci.. a za ostale pisce - pa to je smesno. Nisu radili u fabrici zajedno.

Gabrijel Omar

pre 11 godina

"Dijaspora USA" je sve objasnio,100% je u pravu i 100% se slazem sa konstatacijom!! Danasnjoj knjizevnoj "eliti",mahom sacinjenoj od dece i unuka komunizma,NGO abonenata on je nesvarljiv jer je skup svega onog sto oni nemaju: talenta,erudicije,dostojanstva,talenta,patriotizma,doslednosti..
da ne nabrajam dalje,potrajace...a zuti ga ne podnose jer je jos `92 izasao od njih jer je video kuda oni idu. Za utehu,citaoci ga ,kao sto je neko ovde vec napisao,nikad nisu i nece zaboraviti.Da je pameti,odavno bi bio uvrsten u lektiru.

Mr. Spock

pre 11 godina

@dijaspora USA
Potpisujem komentar! Nikako pod kapu novokomponovanim "liberalima" i ljubiteljima copavog diktatora ne ide pristojan, gradjanski, demokratski i nacionalono osvesceni (cetnik?) pojedinac! Jednostavno im razbija egoisticni koncept moralne superiornosti. Mnogo su laksi protivnici inkarnacije cetnika iz Bulajicevih filmova i produkti apokalpise devedestih, bez obzira sto su isti zakuvani u kuhinji komunistickog, pod lipom picivseg aparatcika koji je nacionalizam prigrabio kao substituciju za gangrenozni komunizam, a sve samo da bi ostvario mantru "ja sam rodjen da vladam".
„Ima ljudi čije tragove sledimo kao umetnička dela… Ima ljudi čije stope, u pesku trajanja utisnute, ne vode istim smerom u kome su vodili njihovi životi… Ima ljudi čiji je život trag vrelog železa u tle utisnut… Ima ljudi čiji život u močvari trajanja liči na tragove crvenokožaca kad neće da budu uočeni… Ima ljudi čiji je život trag u vodi... “

Novosađanin NS

pre 11 godina

Nije mi poznato da je Pekić bio monarhista.
Znam da su ga komunisti strpali u zatvor jer je
odmah posle rata pokušao da osnuje demokratsku
stranku. Posle povratka iz emigracije, bio je sa
još nekoliko vrhunskih intelektualaca jedan
od osnivača sadašnje Demokratske stranke.
Sad su od vrhunskih intelektualaca u toj istj stranci
ostali samo Dušan Petrović i Dragan Šutanovac.
Naši reformatori obrazovanja trebalo bi da pročitaju
šta je o obrazovanju pisao Borislav Pekić u svom
dnevniku iz emigracije još pedesetih godina prošlog
veka.

svašta

pre 11 godina

S obzirom na pojedine komentare, tipa trtemrte, čini mi se da je na ovom sajtu dozvoljeno izjaviti bilo kakvu glupost, uz jedini uslov da se ne podstiče diskriminacija itd, da ne navodim članove zakona. Dakle, mogu, na primer, izjaviti da se u retko viđenom, takorekuć neverovatnom slučaju jednovremenog čitanja dvadesetdve osobe Borinog Besnila Zemljina osa pomeri 0,2 sekunde antivrtložno, dok se u slučaju, još manje verovatnom, da Zlatno Runo u rukama drži više od troje ljudi istog dana, u avionima katarske aviokompanije obavezno poslužuje humus ali bez belog luka budući da miris spomenute biljke negativno utiče na raspoloženje pilota koji u tom slučaju znaju namerno da uvedu aeroplan u mutne oblake izazivajući drmusanje želatinoznog stomačnog tkiva poverenih im putnika. I to je bolje od gorušice koja me obuzima kad čitam komentar, svagda ćirilčni, razume se, dragog nam gospodina V- uvek spremnog da maše svojim što staro što novozavetnim visokoumijima ili velikomudrenim pisanijima čuvenih slavjanskih svetitelja i inih prepodobnih mučenika.

Jelena

pre 11 godina

Uopste ne vidim sta je sporno. Ko bi jos normalan isao da cuje sta prica Jerkov o Pekicu, kada svako ko iole nesto zna, zna kakav je Jerkov egomanijak, sto i ovaj tekst pokazuje. Ljudi citaju Pekica, i te kako, ja prva, a u zivotu ne bih otisla na taj skup, niti mislim da pisci treba da dangube slusajuci kako jedan ambiciozni, praznjikav i blesavi nazovi knjizevni kriticar palamudi u prazno....

goran

pre 11 godina

@dijasporaUSA: da je tako, kao što Vi pišete, onda bi trebalo da bude najmanje onoliko ljudi na na ovoj večeri koliko ima članova SPO, Naših, Dveri.... (izvinjavam se unapred što sam ih sve "u isti lonac", ali se oni svi izjašnjavaju kao monarhisti). Ne, Pekić je bio GRAĐANIN, bio je civilizovan čovek. Danas, Srbija nema civilizovanih, danas Srbija ima razne voditeljke, "tok-šou", ima "rijaliti"; kratko: danas Srbija nema ništa! Danas je Srbija učmala bara u kojoj nema ni krokodila već u njoj tumaraju po mulju i smradu razne bube, pacovi, crvi i gnjide.

Njegovan

pre 11 godina

Drukcije bi to bilo da je dobio Nobelovu nagradu. Odmah bi se pojavio neki Kusturica da gradi Pekicgrad. Zato mi je u stvari i drago zbog Bore Pekica: ostaje postedjen estradnih zloupotreba. A oni koji znaju sta je dobro (takvih hvala Bogu ima), uvek ce ga citati i voleti.

time

pre 11 godina

@Mr Spok i dijaspora USA
Slažem se delimično i to u onom delu u kojem kažete da je bio protiv komunizma ta ga danas zbog toga kulturna elita i ljubitelji JBT-a ne cene.
Ali odkud vam to da je bio nacionalno osvešćen ako je bio monarhista ili građanin?
Pa monarhisti (oni koji su nastupili nakon ww1) su stvorili Jugoslaviju...
Ukratko, monarhistima, komunistima i demokratama iz prve polovine XX veka zajednička stvar je bila da nisu mnogo marili za Srbe i naš nacionalni interes:
-monarhisti za kraljevinu Yugu
-komunisti za komunisticku Yugu
-demokrate za građansku Yugu
To je ono oko čega su se sukobljavali, ali niko tu nije mislio mnogo o Srbima nažalost.
Prema tome možeš da svrstaš Pekićevu "pripadnost" ili stavove kasnije u prvu ili treću grupu,(jer nije bio pripadnik druge grupe), ali da je bio nacionalno osvešćen ne bih rekao. Mada, možda grešim pa ako imate pojašnjenje za to voleo bih da pročitam..

Aca

pre 11 godina

Ovo pokazuje da smo zutom farbom samo premazali originalnu crvenu boju. Pa sta ako je bio monarhista? Pa Velika Britanija nikad ne bi bila ono sto jeste da joj nije monarhije. Koliko je samo monarhija u EU...

Alchajmer

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.
(dvojba!, 7. septembar 2012 11:49

I Nikola Tesla je austrijanac jer je rodjen u Austrougarskoj i Milorad Cavic je Amerikanac jer je rodjen u Anmerici i Velja Stjepanovic je saudijac jer je rodjen u Dubaiju itd

Cudi me da ovaj Kolarevic i Borislava Pekica nije stavio iu sljam spske kulture

Remzijan

pre 11 godina

Nije citalacka publika zaboravila pocivsi Pekica. Sta vise zaboravili su ga izdavaci. Veoma cesto sam boravio u Beogradu i od Terazija do Kalemegdana nikako da nadjem komplet Borinih knjiga. Skoro pa niko da u Srbiji nista ne zna ko je bio pokojni Bora Pekic, niko cuo,sta je napisao. Bora ni bio cetnik. Bio je premlad za pusku u toku rata,a sramota za Srbiju na izborima u beogradu pobedio ga je Seselj. Za Seselja je svako znao i zna za Boru nistudenti filoloskog fakulteta.
Pozdrav familiji Pekic i svim citaocima Borinim.
Remzijan Abdulah
Remzijan@hotmail.com

marama

pre 11 godina

Smirite se, g. Jerkov. Za trajanje jednog pisca bilo gde u svetu, pa i kod nas, važno je da bude čitan, a ne da li će šačica savremenih pisaca koje ste Vi pozvali da se pojavi na nekakvom skupu, kolika god da mu je važnost. To govori da im nije stalo do kojekave priče i naklapanja na istim, a ne da ne cene Pekića.

AleksandarZ

pre 11 godina

Profesor Jerkov je jedan od nasih najboljih strucnjaka za knjizevnost 20. veka, ko god je bio na jednom njegovom predavanju i pratio sta covek prica, zna to. Polagati kod njega ispit je sjajno iskustvo, ne moze da se poredi ni sa jednim drugim ispitom. Zasto? Zato sto na drugim ispitima studenti bubalice nabiflaju par kriticara i izdeklamuju to dobiju ocenu i cao. Kod njega to ne moze, covek te proseta kroz gotovo celo gradivo, postavlja ti nekonvecionala pitanja, ne da ti da naucih napamet kao sto moze svaka budala, vec od teba trazi znanje. Zbog toga studenti izbegavaju da odgovaraju kod njega. Samo onaj ko vlada znanjem moze da polozi, ovi sa informacijama ne mogu ni do sestice da dodju. Za visoku ocenu kod Jerkova neophodno je poznavanje Pekica u sto sirem obimu, a ne samo ono sto je u literaturi. Tako da svaki komentar da Jerkov ne promovise Pekicevu literaturu kod studenata je suvisan. Najgore od svega je to sto dodje neki fejsbukeri, kao lajkovali su nesto i ostavljaju komentare. Molim vas, knjizevnost je postojala i pre fejsbuka u postojace posle njega. Muka mi je od vaseg stava, ako neceg nema na fejsbuku to ne postoji. Ocekujete da vas neko poziva? Pa sta ste to vi?Neka eminencija. Pekic nece doci vama na noge, valjda je logicnije da, ako vas interesuje Pekic, da se lepo informisete, da pratite desavanja. I ako neko pita. Da znao sam za dogadjaj i nisam otisao zato sto spremam ispit, pa mi je svaki sat vazan. Toliko od mene studenta knjizevnosti.

lapid

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)
Dugo nije bio nikakav problem da se bude i Crnogorac i Srbin. Onda su jedni, da nagađamo koji, odlučili da ipak nemaju veze sa drugima, da su došli sa Baltika i Polablja i da su pomenuti drugi okupatori. To je sve problem Njihove zbunjenosti i neoideologije i nema veze sa državama, jer niko ne spori slavnu i herojsku istoriju države im CG. I to je legitimno. Ali nemaju pravo da srpskom narodu spore srpstvo Pekića, Lubarde, Petra II Petrovića, Kralja Nikole i mnogih drugih. Ide dotle da je Danilo Kiš Njihov, a da nije naš - zato što mu je majka Srpkinja sa Cetinja. A ne mogu ni pola Primoraca, Bokelja i sjevernjaka da ubede da su Crnogorci. Sve je to lepo objasnio i Dragoljub Đuričić (rođeni Cuc), ima na Jutjubu.

Bote

pre 11 godina

Pisci su zaboravili, ali građani nisu. Ovaj post sa Fejsa je dobio 1000 šera za samo 24 sata na relativno slabo posećenoj stranici:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=284858851612966&set=a.270345833064268.55349.222211511211034&type=3&theater

Bourbaki Nicolas Neven

pre 11 godina

Dragi Profesore Jerkov
u svemu ovome ima i Vase krivice. Istina je da nas Vasa javna rec brani od raznih romana (voditeljska knjizevnost) i spisateljica koje su se namnozile u poslednje vreme.
Ali zasto Vi profesore Jerkov ne napravite Vas ispit 20vek tako da se od studenata ocekuje da dobro znaju Pekica i njegova dela i razvijete im ljubav za to, jer Vasa je odgovornost kao profesora u prestonici na elitnom universitetu da vodite sve one koji su kako tako vezani za srpsku knjizevnost.
Od Vasih studenata sutra i bivaju oni ljudi koji kupuju i citaju pisce a onda i po preporuci jedni drugima prosledjuju ono sto valja tj ono sto je po kriterijumima Vaseg ispita smatrano za vrhunsku literaturaturu.

Sto se tice pisaca da postuju pisce i to upokojene, to ce te tesko naci ali dajte da ne gubite na onom delu uticaja na nacionalnu knjizevnost gde mozete da napravite boljitak.

Ne mozete se buniti kada tamo gde jedino mozete da Vi ucinite nesto ne cinite nista.

Vama bi srce bilo puno da je u tih 12 ljudi bilo bar 6 vasih studenata, ali najverovatnije nije, e vidite to profesore Jerkov kada uspete, onda necete sami braniti Pekica i ostale velikane vec ce te probuditi novu ljubav za njih.

Jos uvek imate potez prof. Jerkov

ДУЈО Б.

pre 11 godina

Госп. Јерков је реаговао нормално, као што би сваки поштен и искрен човек. Реакција је за поштовање. А што нису дошли сви позвани писци!? Никаква штета... Томе би највише одговарала она Ћопићева В. Драшковићу са краја СУДИЈЕ: "Такви смо ми, ј... ти нас"... Уосталом, Борислав није ни писао за писце, већ за нас - читаоце који га волимо, поштујемо и не заборављамо.

Milna

pre 11 godina

Pisci zaboravili Pekića, a država (čitaj DS)zaboravila Miloša Obrenovića, pa 2010 godine nije obeležila 150 godišnjicu njegove smrti. Miloš je bio najznačajniji državotvorni vladar Srbije. Istorijski muzej Srbije (direktorka iz DS-a) nije se setila, aili nije smela da priredi prigodnu izložbu, ali je zato (za te pare) priredila izložbu dečijih kasica!!!!!
Pitam se: da li ovde ima elemenata antisrpske politike i da li je onaj Kolarević trebao spisak da proširi.

citac visejezicni

pre 11 godina

Sa A.J. se pocesto ne slazem, ali ovde je `apsolutno` u pravu. Godinama vec mi nemamo ni pisce ni knjizevnost. Pomenuti su nam bili poslednji. Mozda ih i treba sto pre zaboraviti, da nam lakse padne novoopajdarska skribomanija.
I jos jedna polukafanska konstatacija: Najbolji pisci na nasem jeziku danas su dva Hrvata i jedan Bosnjak.

Milko

pre 11 godina

Mene u tome da književnici Srbije nisu obeležili dvadesetu godišnjicu smrti Borislava Pekića ništa, baš ništa ne čudi.
Jadan je narod koji ima samo dvanaest ljudi na skupu Pekić naša sagovornik, a 120 sledbenika na promociji knjige osobe poput Mirjane Marković Milošević.
Zato ovu državu vode Nikolić, Dačić i Vučić.

Fedor

pre 11 godina

Zalosno,zalosno,zalosno! Pisci 21.veka? Treba da ih je sramota.Isti oni su polupisci koji jedino sto umeju napisati su politicki pamfleti i kolumne u novinama.Kada treba da se drze politicki govori,bilo prokvazipatriotski ili govori za "otreznjenje srpske nacije",ukaze na zlocine ili odbrane zlocinci,tu su svi reciti i spremni da se pojave pred kamerama.Gde su sada Vladimir Arsenijevic i Teofil Pancic (koji iskacu iz frizidera),Beckovic,Cosic,Basara i sl.Sram ih bilo!

Francuska 007

pre 11 godina

Čitajući ovaj tekst u kome stoji da je ovom skupu, povodom 20-ogodišnjice smrti B. Pekića prisustvovalo svega dvanaestoro posetilaca, mislim da je možda bolje taj jad, jed, i bed sabrati u ironičan osmeh, kako bi to učinio (kako reče A. Jerkov) i sam Pekić. Bojim se da u suprotnom, može bit' DVANAESTORO ŽIGOSANIH.

SKD

pre 11 godina

Ovako glasi zvanična najava objavljena na sajtu Srpskog knjževnog društva koje je i organizovalo skup:

Пекић, наш саговорник

Протекле су две деценције од како Борислав Пекић физички није међу нама. Стваралачки нас никада није напустио. Желећи да обележи пристуност Пекићевог дела у времену садашњем, Српско књижевно друштво организује разговор ПЕКИЋ, НАШ САГОВОРНИК. Теме су пекићевске и наше. Разговор ће се одржати 6. септембра у 12 сати у просторијама Српског књижевног друштва.Учествују: Александар Јерков, Мирјана Митровић, Игор Перишић.

(izvor: skd.rs)


Pre nego što iko ostavi komentar na ovu temu, neka se prvo obavesti o čemu je zapravo reč i o kakvoj vrsti događaja je reč.

Franuska 7

pre 11 godina

Kao prvo, gde je kontradiktornost izmedju monarhistickog, gradjanskog i demokratskog? Pa Kraljevina Jugoslavija je bila savim normalna i uredjena kao i u ono vreme, sve EU drzave. Kao drugo, kontradiktornost je evidentna izmedju komunistickog, gradjanskog i demokratskog. Pa zaradismo zuticu od nasilnog gutanja tvrdnje o takvoj mogucnosti. Kao trece, on kao rodjeni podgricanin nije bio apstraktni monarhista...

Iggy

pre 11 godina

Jedan od najvecih svetskih pisaca!
Srbija je to. Svaka cast Jerkovu, jasno i glasno! Kad sam napustio BG pre 20 godina jedino od knjiga sto sam poneo su sva Pekiceva dela.

beogradjanka

pre 11 godina

Jeste, ovo je vreme blogova i facebooka, a ne knjizevnih veceri. Salim se, naravno, ali onaj prostor tamo u Francuskoj 7....hm....To sto pisci nisu dosli na tu vecer, ne znaci da su ga zaboravili, niti da smo ga mi ostali zaboravili. To, zapravo, ne znaci nista, to je samo jedan neuspeli knjizevni skup. A Pekic je Pekic, i najvaznije je to sto se cita, kako kaze kcerka.

Postovanje

pre 11 godina

Da sam bila obavestena, neizostavno bih dosla da odam pocast velikom coveku i knjizsevniku. Ova sramna "nezainteresovanost", vise govori o vremenu u kome zivimo i njegovim "kolegama" koji mu nisu dorasli ni do kolena, nego o njemu samom. Zao mi sto na barem na fejsbuku, na profilu koji je posvecen njemu i koji redovno pratim, nije bilo obavestenja. Da je dosao mali deo onih koji "lajkuju" citate iz njegovih dela, sala bi bila prepuna.

anonimous, namerno bez y

pre 11 godina

Da je iko ikada u Srbiji zaista bio svestan znacaja Pekicevih dela u kontekstu savremene svetske knjizevnosti, engleski prevod "Besnila" bi poodavno postojao u Londonu, ako ne vec o troshku drzave Srbije, a ono makar kao entuzijastichki samizdat.

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.

SoleKS

pre 11 godina

Pisci koji su zaboravili Pekića na dvadesetoj godišnjici, biće zaboravljeni na prvoj... tj. bar oni koje je za života valjalo rad nečeg pamtiti. Pozdrav porodici istinski velikog pisca. Bravo, Jerkov!

ivan78bg

pre 11 godina

Po meni najbolji nash savremeni pisac.Zlatno runo spada u klasike svetske knjizevnosti,antlantida je prosto genijalna.Veliki covek i veliki pisac koji je imao tezak zivot.Slatko sam se nasmejao kada sam procitao u komentarima kako je on cetnik ili kako su ga gurali masoni.Smeta vidim i sada svim extremistima sa obe strane sto samo znaci da je covek koji je imao svoje mishljenje i drzao ga se bez obzira na cenu.

Olivera Vezilic Ristic

pre 11 godina

Sada je era socijalnih mreza jer ljudi se najlakše informišu u nedostatku vremena i dobro je što postoji i facebook stranica. Ipak, poezija umire bez direktnih slušalaca na trgovima a i ljudaska toplina bez direktnih susreta i razgovora. Velika je sramota ipak što se ne okupljaju ljudi oko ideja i autoriteta kao sto su Pekić,Kiš,Pavić. Još je gore što to nisu učinili "priznati" pisci. Saša Jerkov je u pravu gledaćemo TV priloge sa raznih sešna a Tv priloga i ne bi trebalo da bude sa ovakvog obeležavanja i nepoštovanja reči i dela Bore Pekića. Malkice bi bio siromašan TV prilog,zar ne? Bolje da ni ovo nismo saznali. Ipak, knjiga će i reč preživeti , Pekić sigurna sam nalazi put tamo gde je i potreban. Pošto su vremena za hitove i lažne mitove neka njima njihove publike. Ipak, u vremenu kada svi nešto ćute i trpe skidam kapu dragom Saši Jerkovu da direktno i glasno konačno kaže sve bez pardona.

Slobodan

pre 11 godina

Ne zivim u BG-u pa nisam mogao ni da dodjem, ali to nije ni bitno. Ko slusa/gleda ovu ili onu televiziju, odredjenu vrstu muzike, uopste me ne zanima. Ko je na vlasti jos manje me zanima. Prava umetnost sa tim nema nikakve veze, a evo i zasto. Juce udjem u knjizaru i u moru gluposti lepo odaberem i kupim dva izuzetna izdanja koja sam vec duze vreme merkao: Fernanda Pesou(Poznati stranac) i Vilijama Blejka(Izabrana dela). Sta je trebalo da uradim, da ljude koji uglavnom kupuju skolski pribor ili neko knjizevno smece ubedjujem da grese? Svako svojim putem i molim lepo.

Postoji nesto drugo sto mi se uopste ne dopada, a sto sam u poslednje vreme primetio na b92. Uporno se, rekao bih cak sistematski promovisu odredjeni pisci i poetike, dok se neki drugi isto tako uporno zaobilaze. Nije mi samo jasno ko je to sebi dao pravo da nam na taj nacin formira, bolje reci preoblikuje knjizevni ukus? Zasto to radite?

Nick

pre 11 godina

Pekic,Pavic, Kis...Zaboravljeni od pisaca i naroda koji ima kratku pamet pa zaboravlja svoje najpametnije, a dugacak jezik da blati, preti, psuje i kritikuje ostali svet koji se ovim velikanima srpske knjizevnosti divi i ponosi, dok mi zaboravljamo. Zato trebamo staviti stvari na svoje mesto:klanjati se pametnima a svoj jezik da strpamo tamo gde su nam sada oci jer gledamo pozadi. Samo tako cemo i progledati, jer smo kod ociju slepi a NEZNANJE JE NAJVECI IZVOR AROGANCIJE I NEMOCI...

anita

pre 11 godina

Tuga, ali slika i prilika kako rekoste "divlje" Srbije.
Samo plitko, pitko i citko ima prodju...da se domacice ne zamaraju.
Osecam se malom i nedoraslom da komentarisem Pekica, mozda zato pozvani nisu dosli, proradila im je samosvest.
Moje postovanje i divljenje.

riman

pre 11 godina

Istorija srpske knjizevnosti je bogatija sa imenom Borislava Pekica, a srpsko nacionalno bice vapi za preko potrebno intelektualno isceljenje bas iz legata ovog velikana.

M

pre 11 godina

srbi uvek nadju opravdanje za sve. sad im je kao zasmetao jerkov, lokacija, bla, bla, truc. cak i da je tacno to sto pricaju o njemu i organizaciji, onda su mogli negde drugo da organizuju i na svoj nacin obeleze godisnjicu smrti borislava pekica, jednog od nasih najboljih savremenih pisaca?! koliko ja znam, to niti se desilo, niti se planira... bitno da je opravdanje nadjeno..

valencia

pre 11 godina

Слажем се Тртмртом. Прецењен. Читао сам "Време чуда" и делове "Руна"... Робеспјеровштина у овом другом, а првопомуна толкиновштина... Да неко препричава Нови Завет на такав начин?!
(Владимир, 7. septembar 2012 10:50)

Za one koje nisu upućeni: Владимир se pre nekoliko nedelja javio na vest o Koelju i Džojsu tvrdeći da je Koeljo u pravu, da je čitav modernizam u književnosti gomila gluposti i lupetanje, i da je vrh književnosti zapravo ruski realizam (kojeg on naziva "ruskim klasicima") i da je sve posle njega glupost koju nijedan "intelektualac" ne treba da čita. Takođe je pljuvao i po univerzietskom obrazovanju govoreći da je za razumevanje književnosti dovoljna "baza" koju ste naučili u gimnaziji. Pisci koji su za njega precenjeni (i za koje tvrdi da su veliki samo zbog zapadne propagande): Džojs, Kafka, Borhes, Pekić, Kiš, Selindžer, itd.

Čisto da ne krenete da trošite vreme na komentare-odgovore upućene jednom diletantu.

republika

pre 11 godina

Da je tako uradjeno kad je trebalo, filmska adaptacija bi postojala poodavno, a Pekic bi vrlo verovatno bio redovno svrstavan u jednog od rodonacelnika knjizevnog podzanra.

Vece posveceno Pekicu odrzavati u departmanu DeBea nadleznom za knjishko izdavashtvo? Uz duzno poshtovanje porodici ali - krajnje upitno koliko je primereno.
(anonimous, namerno bez y, 7. septembar 2012 09:44)

Pekić je i pisao "Besnilo" da bi ga prodao kao materijal za film. Samo što niko sa Zapada nije hteo da snimi film (u ona vremena) koji se bavi smrtonosnom pandemijom koja se širi usred Londona, na aerodromu Hitrou, zbog virusa koji je doveden iz afričkih kolonija. Danas bi se verovatno otimali za tako nešto, ali u ono vreme su još gajili (nezdravu) političku korektnost.
U smislu: šta bre tamo neki Srbin piše o našem aerodromu koji je zaražen nekim afričkim virusom?

dvojba!

pre 11 godina

Borislav Pekic je crnogorski pisac rodjen u Podgorici
(Crnogorac, 7. septembar 2012 10:31)

Siniša Mihajlović je hrvatski reprezentativac, rođen je u Vukovaru.

Neutron

pre 11 godina

To sto je ova sadasnja garnitura polupismenih pisaca zaboravila na Boru nista ne znaci. Ovi su dosli, procice kao da se nikada nista nije desilo i onda ce doci novo vreme kada pametniji ljudi opet uzdignu Pekica tamo gde mu je mesto.Nista ne brinite. Pekic je vec odavno otisao u besmrtnost. Samo uzmite njegove knjige i citajte ih. To je sve sto treba. Nista vise.

Odisej

pre 11 godina

Šta nam govori sve ovo?
Srbi su jaki samo na rečima i podržaće svakoga ako ne moraju da ulože neki napor da se pokrenu, nego da to bude lepo kod kuće ,,iz fotelje".
Svi podržavaju Pekića na blogu, na fejsu, ali kad je trebalo da potrude malo sebe i dignu d...pe, e, tad je malo teže.
Tako je u svemu.

Genije

pre 11 godina

Ako je Jerkov rekao to što je rekao. I treba! Pisci su bili pozvani da se prisete lika i dela velikog kolege, ali nisu došli jer je Pekić besmrtan i što bi opet, među svima njima dominirao. Ko bi od njih to istrpeo dostojanstveno, kad zaboga - i oni umeju da "pišu"?

Srednjoskolac

pre 11 godina

Zasto su sva književna dogadjanja strogo čuvana tajna i da li postoji neka stranica na internetu kao za pozorišne predstave "krstarica pozorista" i slicno gde bi smo mogli da saznamo planirane dogadjeje a ne da za njih cujemo tek kada novine objave slabu posecenost...

drasko

pre 11 godina

...ali zato ne odbijaju niti jedan poziv gospodje Olje Beckovic, da bi se malo promovisali na tv-u i dodvorili vlastima...ma dajte molim vas vi sa devetdva koga zanima ova vest ?! Bolje da sluzamo spinovanje izmedju Paskaljevica i Dragojevica, sad su reziseri u modi a ne pisci...
Uzas od srbijanske kulturne elite !!!

BladeRunner

pre 11 godina

Pa ne znam. I dalje se čita, i dalje je klasik, uvjek će to ostati. Veličina pisca i jeste u tome da živi kroz svoje čitaoce, a ne kroz organizovane susrete. Da je Pekić mogao da bira, mislim da bi odabrao ovo što mu se dogodilo. Da bude poštovan i pamćen među čitaocima koji cijene vrhunsku književnost, a zaboravljen među piscima koji se (sa razlogom) slabo čitaju čak i u svojoj generaciji. Tako da Jerkov - smirite se. Ne zavisi veličina Pekića ni od vas koji ste došli ni od njih koji nisu. Gorostas je Pekić pa sve i da niko nije bio.

Rade

pre 11 godina

"Nije sve tako crno", ali, gospodin Jerkov, je pomenuo "pisce" a ne "obicne" gradjane koji citaju... "Kolege" pisci umisljaju da stvarno znaju da pisu. Oni, koji to i znaju, imaju drugi problem - pokondirene tikve!

fdsa

pre 11 godina

@vlada
Ako si citao njegove knjige i njegov odnos prema komunizmu,oduzimanje imovine,godine provedene u zatvoru,oduzimanje pasosa,pa i sa kim je u srodstvu bila njegova zena onda je vrlo jasno da je bio protiv komunizma,zato i ne trebas da pises gluposti.Takodje nije bio cetnik,tako da ideolozi svakako ne trebaju da povezuju njegovo ime sa svojim ideoloskim uverenjima.Za komentatora koji je ispod napisao da pisci nisu ni trebali da prisustvuju ovome izdvajam ove Pekiceve citate o intelektualcima:,,Samo intelektualna elita odzava literaturu u zivotu'' ,,Nijedan gradjanski intelektualac ne mari crvenu boju.Suvise je ziva,agilna,preduzimljiva.Kraj nje se ne moze ostati ravnodusan.Ona uzbudjuje,uznemirava''.

igor micevic

pre 11 godina

nazalost, nije samo srpska knjizevnost u tom stravicnom stanju. svaka sfera naseg drustva je unistena do kraja. izgubleno je i ono malo sto nije u toku rata. nasom svakodnevnicom vladaju celavi agresivci, hulgani, nepismeni, psovke, netrpeljivost, nemar, svadje i carke, veze i vezice. kod nas VIP persone su narodjaci, fudbaleri, voditelji sve u svemu iskljucivo oni koji jedva umeju da govore pravilno. oni su merilo za generacije koje dolaze. a sto se tice knjizevnosti stanje je jos tragicnije jer jako mali broj ljudi cita. smuce se svima knjige u skoli jer su programi losi i vise se nikada ni ne pocinje sa citanjem. tuzno.

Skywalker

pre 11 godina

@lapid. Potpisujem sve sto rekli,to samo budale ili oni koji ne zele ne primecuju.Crno im nije crno,nego belo i obrnuto.Dodajem samo da je to sve proizvod politicke manipulacije zarad ostvarivanja licne dobiti.

BB

pre 11 godina

Slazem se sa gospodinom Jerkovom,ali ljudi u Srbiji su izgubili sebe odavno,temelji su sruseni, potop je neizbezan ,te i knjizevnost i kultura sveukupno je na vrhuncu kraha.istina da se stvaranje radja iz bola,ali u Srbiji to vise nije bol vec umiranje svake nade u traganju za smislom.
I sam gospodin Jerkov verovatno nalazi licne interese u ovoj debati, ... takvi su ljudi.

neko ko pamti

pre 11 godina

pročitala sam sve osim ovih poslednjih stranica koje sada priprema njegova supruga i ne mogu da se otmem utiska da je ovo sadašnje stanje kulture i obrazovanja sračunato,kao da je ,,Besnilo,, u pravom smislu rašireno na svim poljima,što vrlo odgovara poluobrazovanim jer je od pravljenja mentalnih invalida njima obezbedjen opstanak po svaku cenu,a taj biznis je neopisivo isplativ.

Milan

pre 11 godina

Buduće generacije će umeti da cene dobro delo i kvalitetan književni rad. Kada knjige iz kategorije "voditeljska književnost" budu zaboravljene i kada mladi ne budu imali pojma ko je "ime i prezime" koje je tu "knjigu" napisalo, znaće ko je Borislav Pekić.

fdsa

pre 11 godina

To je ono o cemu sam jednom pisao na nekoj temi za Pekica,jednostavno se ne ,,neguju'' nasi legendarni pisci.Godisnjica je medijski sramotno ispracena,kratak film u emisiji ,,Trezor''(naravno ne u udarnom terminu,repriza u 1:30 i naravno nije cak ni reklamirano da ce biti pusteno),uz kratku biografiju(blic ni to).Svim danasnjim piscima,dramaturzima,glumcima,producentima itd.su puna usta kritikovanja naroda i kulture,a vidi se kako oni prvi iskazuju svoje postovanje.Mesa takodje nije prosao bolje.

Saša Stojković

pre 11 godina

Ne radi se ovde o nama, Pekićevim vernim čitaocima, koji još kupuju njegove knjige i žive sa njegovim idejama. Ovde se radi o onoj bulumenti koja sebe ničim izazvana naziva piscima, ona ekipa koja se keša o državne budžete, dobija stanove i nagrade za svoje mudrolija, ona masa koja ne čita ni sebe, a kamoli nešto drugo.
Na kraju, ovde je reč o onoj masi koja i nema kapaciteta da čita i razume Pekića, onoj masi koja čini ovu zemlji i čije delovanje ispunjava i usmerava život ove zemlje.
Pesnici bez stida, glumci bez karijere, pisci bez ideja, to je naša stvarnost, u Beogradu ili provinciji, svejedno.
Sada, kad bolje razmislim, šta će oni na skupu o Pekiću? Veliki Bora živi sa nama, njegovim čitaocima, a njegove kolege ne postoje. Visoko drvo lad nema, što bi rekli moji Vranjanci.
Saša Babačko