Četvrtak, 03.08.2017.

21:04

Kazahstan digao ruke od ćirilice

Izvor: Lonely Planet

Kazahstan digao ruke od æirilice IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

52 Komentari

Sortiraj po:

Ljuta papricica

pre 6 godina

Ja volim cinjenicu da poznajemo I koristimo ona pisma.To nam daje neverovatnu prednost u ucenju stranih jezika I razumevanju drugih kultura.

Miloš

pre 6 godina

писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!
(.орг, 4. avgust 2017 19:19)

Dakle, sad pošto postoje crnogorski zh i sh (nemam odgovarajući kodni raspored), to je sada Milovo pismo? Pa nije. To je i dalje latinica, sa dva nova slova.

I da, standardni (ili klasični) latinski alfabet. Ne znam šta je tu čudno. Ono ABCDEFGH...

.орг

pre 6 godina

@Miloš
писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!

kartmen

pre 6 godina

Ljudi se uklapaju, neka se matice, kulturni centri, istoricari bave cirilicom i prajstorijom.
(voša, 4. avgust 2017 07:03)

Prajstorijom?!
Blago tebi...

EU Citizen

pre 6 godina

E sad, da mi imamo mozga, uradili bismo potpuno istu stvar. Ali nismo još uradili ni mnogo važnije, logičnije i korisnije stvari, kao što je, recimo, ulazak u NATO.

Пеђица

pre 6 godina

(Kum, 4. avgust 2017 13:00)

1) Није то тако тешко проверити. Значи, 1:0 за мене.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%8F%D0%BE%D1%80%D1%9F_%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B4_%D0%A8%D0%BE
2) Увек кад напишем старинско 'србски' уместо данашњег 'српски' неверници у Бога, а верници у теорију претварања жабе у принца добију неку врсту малог нервног слома. Такозвани лаки поени за 2:0.
3)Ово си у праву- 2:1.

Miloš

pre 6 godina

хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.
(.орг, 4. avgust 2017 11:52)

Ovo je upravo ta druga strana o kojoj pričam, jednako neracionalna i zaslepljena kao i oni koji su za ukidanje ćirilice.

Ako želite da latinicu proglasite hrvatskom, vi je zovite kako hoćete, ja neću. Ona nije ni srpska, ni hrvatska, već kako joj ime kaže, latinska. To što pismo ima dva, tri ili pet slova koja nisu deo standardnog latinskog alfabeta ne čini latinicu kao pismo "hrvatskom", "albanskom", "mađarskom" ili "srpskom". To je samo pitanje abecede, azubuke, ili alfabeta, kako god hoćete.

Upravo je u tome i bogatstvo o kome pričam. Poznavajući dva različita pisma, svi ćemo lakše prepoznavati i učiti druge jezike, a svakako ćemo lako moći da savladamo ono što recimo albanski alfabet razlikuje od srpskog, ili engleski, ili bilo koji drugi latinični ili ćirilični alfabet.

Zapravo, vaš jedini problem je što latinicom pišu Albanci i Hrvati. Da oni pišu ćirilicom, ovde bi se govorilo o latinici kao o hiljadugodišnjem srpskom pismu. A istina je da su, iz istorijske perspektive, moderna ćirilica i latinica ušle u srpski jezik manje-više u isto vreme. Razlika od nekoliko decenija je za istoriju - ništa. A jezik je živa stvar i nikakva kodifikacija ne može protiv onoga što ljudi koriste svakodnevno.

Јабучило

pre 6 godina

@ лицемеру,

Глагољица је писмо лошије прилагођено фонетском систему српског језика него што је ћирилица. "Регионалној" ћирилици, као што неко помену, можда недостаје мукло а (с'г ће те утепам) или меко ђ и ћ (што су Македонци решили са к или г са квачицом, али је Вукова ћирилица и даље боље решење за српски језик од Гајеве латинице, макар зато што нема двознаке катактеристичне за Гајевицу. Предност се огледа и у мањем броју слова са квачицама и цртицама што омогућава течан рукопис. Интересовање "фонтотвораца" за ћирилицу ће ускоро избрисати визуелно-технолошку предност (која чак није увек важила за Гајевицу на том плану) латинице на том плану.
Стога, без лажне скромности, имамо једно од најсавршенијих писама на свету, али неки од нас би туђе, макар и лошије, по сваку цену.

артиљерац

pre 6 godina

Ало,"експерти" па и латиница је НАМЕТНУТА целој Европи.Како су
писали Гали?Никако,били неписмени,па су им Римљани наметнули своје
писмо,латиницу.Иста је прича и с Германима.Скандинавски народи су имали своје "руне" па им је латиница наметнута.Турци су писали арапски до 1924,кад је Ататурк увео латиницу.А ове,који би да
укидају ћирилицу,подсетићу шта је Стеван Немања рекао:Ко мења свој
језик и своје писмо,њега више неће бити.Нестаће.Размислите мало о
томе кад другом приликом будете тражили укидање ћирилице.Ја сам
Србин,пишем ћирилицом,и поприлично сам поносан на ту чињеницу.И још
ово,нисам баш сигуран како ће то ићи.У Казахстану живи око 35% Руса.
Трећина сзановништва,то није зезање.Руси пишу ћирилицом и не знам
како ће да прихвате промену писма.А притом Руси чине интелектуалну
елиту Казахстана,без њих стаје све.

Казак

pre 6 godina

Није на одмет мало претражити интернет и пронаћи истините информације или бар приближно истините.

На примјер, Совјети су између 2 свјетска рата покушали ћирилицу замијенити латиницом у читавом СССР-у али им то није успјело. Разлоге можете пронаћи на интернету.

Иначе Руси су описменили Казахстанце.
"Наметнули писменост" - Само за оне који воле да пљују по Русима.
Прије тога имали су само исламске школе. Писменост становништва је била скоро никаква.

Из историје Казахстана:
http://education.stateuniversity.com/pages/759/Kazakhstan-HISTORY-BACKGROUND.html

Kum

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
.......
.......

С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Пеђица, 4. avgust 2017 10:12) # Link komentara

Ја морам да признам да нисам довољно образован да могу да потврдим или негирам постојање таквог тестамента, али јесам довољно образован да не верујем да би познавалац енглеског језика такву изјаву дао, осим можда у шали. Фонетско писмо не одговара енглеском језику а питање је колико одговара нама, посебно на југу, због недостатка меког гласа, а тек ако размислимо о хрватској, бошњачкој и црногорској варијанти овог језика, јављају се додатна питања.
Упитао бих Вас да ли се слажете самном да би граматику српског језика, конкретно једначење сугласника по звучности требало учити темељније у школама?

Ово о свецима не бих коментарисао. У Јапану не користе чича глише, нити хијероглифе него имају три писма једно идеограмско и два фонетска. Јапан је екстремно лош пример (као и рецимо Кореја - "и сличнима"). Сва три јапанска писма и корејско писмо су страна или деривати страних писама, и то деривати кинеског писма, традиционалног непријатеља и Јапана и Кореје, стим што је корејско дериват јапанског деривата кинеских идеограма односно дериват непријатељског деривата непријатељског писма

ŠTАZI

pre 6 godina

@pisac latinice sa kojim svetom bi ti to u korak? Ja se čudim kakva ti je uska slika sveta. Ne znam baš mnogo zemalja u Aziji koje pišu latinicom, više zemalja EU ne piše latinicom, u Africi mnoge zemlje imaju svoje pismo... Pogledaj statistički na kojem je mestu latinica pa idi u korak sa svetom. Nauči mandarinski i Hindi i pola sveta će te razumeti, a čik pogodi, ne pišu se latinicom.

šta ti dečko radiš

pre 6 godina

Neka pišu i klinastim pismom ako im se tako piše. Njihova stvar. Ne vidim razlog da se mi bavimo "kazahstanskim pitanjem".

lebovitz

pre 6 godina

Čitam neki kažu njima je nametnuta ćirilica, Srbima je naslijeđe. To baš i nije tačno, jer je i Srbima pismo "nametnuto". Onaj ko te je opismenio, taj ti je nametnuo pismo. Nije baš da su Ćirilo i Metodije Srbima predstavili par modela, pisama i pravopisa, pa Srbi "izabrali" ćirilicu kao tobože najbolju, najljepšu itd.

odlicno

pre 6 godina

Proterase Ruse i iz Kazahstana
(Zoran iz Sumadije, 4. avgust 2017 09:33)
Pametno, eto na koga vi manijaci treba da se ugledate - na Borata. On je za vas genije par ekselans. Ruku da ljubite. Ne za latinicu, nije to vazno, nego za proterivanje tih azijata i svega sto sa njima ima veze tamo gde im je mesto - u sibir.

licemeru

pre 6 godina

@jabučilo
U Srbiji se nekada pisalo glagoljicom a onda su Ćirilo i Metodije došli i od tada se prešlo na ćirilicu. Tako da ta priča da su Sovjeti Kazahstanu nametnuli ćirilicu pa je zbog toga oni izbacuju se može primeniti i na nas.

.орг

pre 6 godina

@ Miloš
a zashto saмо два писma? ako je dvoazbučje (појам који тражиш) тако велико богатство као што тврдиш, хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.

metodije

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?
(roadrunner, 3. avgust 2017 23:58)
Rusofil, ne kapiras da cirilica nije njihovo nacionlno pismo nego im je na silu nametnuo SSSR! Cirilica nije deo njihove tradicije tako da nista ne gube ako predju na latinicu, cak ce i profitirati.

др

pre 6 godina

Прочитах три претходна коментара, и заиста ми се срце сневесели. Постадосмо, као стадо оваца - куд нас терају а ми без мозга и низ литицу у бездан ћемо скочити, без имало самопоштовања, части, поштења, али оног унутрашњег, лично свог. Много смо драги моји пропали, у бестрага отишли. Једино нас од целог света, у култури разликује писмо где једном гласу одговара једнос слово. Српски језик писан латиницом нема тако писмо. Шта да кажем, много ми је жао какви постадосмо.

Пеђица

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
Нашу ћирилицу су смислили свеци и зато нам је важна, да очувамо наслеђе светих отаца.
С друге стране, верницима у теорију претварања жабе у принца је једино важно да у неком свом свету личе на запад.
С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?

dex

pre 6 godina

@pisac latinice

Treba ici u korak sa razvijenim svetom? Pa cekaj, sto onda ne uvedemo japanski sistem? Kineski? Oni su razvijeni. I naravno, nemaju nameru da prelaze na latinicu. Arapi takodje pisu arapskim, a ne latinicom. Malo manje autosovinizma, i bice ti lakse.

joksim

pre 6 godina

eeehhh srpski neoliberali... Kada dodje nesto sa zapada to je "tako lepo u svojoj posebnosti i razlicitosti". Kada imas najsavrsenije pismo na svetu ti ga se odrices da bi se utopio u masu... Jadno.

Miloš

pre 6 godina

Kolika god glupost bila "zaštita" ćirilice u našem Ustavu i njeno nametanje ljudima bez ikakvog plana, razloga ili cilja, osim da se udovolji nekog glasnoj manjini, tolika je glupost i predlog da treba da odbacimo našu ćirilicu.

Drugim rečima, koliko god da su oni koji insistiraju samo na srpskoj ćirilici neracionalni, da ne kažem onu pravu reč, zbog toga što ne vide dvopismenost srpskog jezika kao naše neverovatno bogatstvo i kapital koji naša deca steknu, a da nisu toga ni svesna, toliko je isto neracionalna i druga strana koja hoće ukidanje ćirilice.

Što se mene tiče, ko ne piše i ne čita oba pisma sa jednakom lakoćom je funkcionalno nepismen.

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!
(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Јован Стерија Поповић је написао драму "Покондирена тиква". Прочитај је.

sasavander

pre 6 godina

Komentari o ukidanju ćirilice su toliko ograničeni, da se to rečima ne može opisati. Pravo je bogatstvo što koristimo oba pisma. Odreći se ćirilice je isto što i odreći se istorije i porekla. Takve stvari rade samo mediokriteti.

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, tako trebamo i mi.
(milos, 03. avgust 2017 21:47)

Не. Ако си прочитао пажљиво, око писма је у Казахстану било превирања, чак су једно време већ користили латиницу, а ћирилицу су им увели Совјети. У Србији ништа слично није било случај. Не треба се одрицати ћирилице која је значајан чинилац српског културног и националног идентитета. Уосталом, ни Грци се не одричу свог писма које је јединственије од нашег.

roadrunner

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?

Није него...

pre 6 godina

Ми бисмо требали изричито ћирилицу и то као Руси, МакДоналдс и то је то, Пепси итд... Коме се не свиђа, нека иде у те земље гдје се користи латиница.. Једноставно! А ово код Казакстана ми звучи да се полако приближава демократија Ујака Сема.. Ко преживи нека прича...

Milan

pre 6 godina

Pisac latinice@Ma naravno.U državi nam je sve sjajno i bajno,samo je ćirilica problem.I ja pišem latinicom,ali ti je komentar do zla boga pogrešan.

Гералт

pre 6 godina

(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Каже човек који пише ,,ћелавом" латиницом. Ако је већ потенцирате онда научите и да је куцате на уређају.

Pisac latinice

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!

Pisac latinice

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!
(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Јован Стерија Поповић је написао драму "Покондирена тиква". Прочитај је.

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, tako trebamo i mi.
(milos, 03. avgust 2017 21:47)

Не. Ако си прочитао пажљиво, око писма је у Казахстану било превирања, чак су једно време већ користили латиницу, а ћирилицу су им увели Совјети. У Србији ништа слично није било случај. Не треба се одрицати ћирилице која је значајан чинилац српског културног и националног идентитета. Уосталом, ни Грци се не одричу свог писма које је јединственије од нашег.

roadrunner

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?

Milan

pre 6 godina

Pisac latinice@Ma naravno.U državi nam je sve sjajno i bajno,samo je ćirilica problem.I ja pišem latinicom,ali ti je komentar do zla boga pogrešan.

sasavander

pre 6 godina

Komentari o ukidanju ćirilice su toliko ograničeni, da se to rečima ne može opisati. Pravo je bogatstvo što koristimo oba pisma. Odreći se ćirilice je isto što i odreći se istorije i porekla. Takve stvari rade samo mediokriteti.

Гералт

pre 6 godina

(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Каже човек који пише ,,ћелавом" латиницом. Ако је већ потенцирате онда научите и да је куцате на уређају.

Miloš

pre 6 godina

Kolika god glupost bila "zaštita" ćirilice u našem Ustavu i njeno nametanje ljudima bez ikakvog plana, razloga ili cilja, osim da se udovolji nekog glasnoj manjini, tolika je glupost i predlog da treba da odbacimo našu ćirilicu.

Drugim rečima, koliko god da su oni koji insistiraju samo na srpskoj ćirilici neracionalni, da ne kažem onu pravu reč, zbog toga što ne vide dvopismenost srpskog jezika kao naše neverovatno bogatstvo i kapital koji naša deca steknu, a da nisu toga ni svesna, toliko je isto neracionalna i druga strana koja hoće ukidanje ćirilice.

Što se mene tiče, ko ne piše i ne čita oba pisma sa jednakom lakoćom je funkcionalno nepismen.

dex

pre 6 godina

@pisac latinice

Treba ici u korak sa razvijenim svetom? Pa cekaj, sto onda ne uvedemo japanski sistem? Kineski? Oni su razvijeni. I naravno, nemaju nameru da prelaze na latinicu. Arapi takodje pisu arapskim, a ne latinicom. Malo manje autosovinizma, i bice ti lakse.

joksim

pre 6 godina

eeehhh srpski neoliberali... Kada dodje nesto sa zapada to je "tako lepo u svojoj posebnosti i razlicitosti". Kada imas najsavrsenije pismo na svetu ti ga se odrices da bi se utopio u masu... Jadno.

др

pre 6 godina

Прочитах три претходна коментара, и заиста ми се срце сневесели. Постадосмо, као стадо оваца - куд нас терају а ми без мозга и низ литицу у бездан ћемо скочити, без имало самопоштовања, части, поштења, али оног унутрашњег, лично свог. Много смо драги моји пропали, у бестрага отишли. Једино нас од целог света, у култури разликује писмо где једном гласу одговара једнос слово. Српски језик писан латиницом нема тако писмо. Шта да кажем, много ми је жао какви постадосмо.

Пеђица

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
Нашу ћирилицу су смислили свеци и зато нам је важна, да очувамо наслеђе светих отаца.
С друге стране, верницима у теорију претварања жабе у принца је једино важно да у неком свом свету личе на запад.
С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?

Није него...

pre 6 godina

Ми бисмо требали изричито ћирилицу и то као Руси, МакДоналдс и то је то, Пепси итд... Коме се не свиђа, нека иде у те земље гдје се користи латиница.. Једноставно! А ово код Казакстана ми звучи да се полако приближава демократија Ујака Сема.. Ко преживи нека прича...

šta ti dečko radiš

pre 6 godina

Neka pišu i klinastim pismom ako im se tako piše. Njihova stvar. Ne vidim razlog da se mi bavimo "kazahstanskim pitanjem".

lebovitz

pre 6 godina

Čitam neki kažu njima je nametnuta ćirilica, Srbima je naslijeđe. To baš i nije tačno, jer je i Srbima pismo "nametnuto". Onaj ko te je opismenio, taj ti je nametnuo pismo. Nije baš da su Ćirilo i Metodije Srbima predstavili par modela, pisama i pravopisa, pa Srbi "izabrali" ćirilicu kao tobože najbolju, najljepšu itd.

артиљерац

pre 6 godina

Ало,"експерти" па и латиница је НАМЕТНУТА целој Европи.Како су
писали Гали?Никако,били неписмени,па су им Римљани наметнули своје
писмо,латиницу.Иста је прича и с Германима.Скандинавски народи су имали своје "руне" па им је латиница наметнута.Турци су писали арапски до 1924,кад је Ататурк увео латиницу.А ове,који би да
укидају ћирилицу,подсетићу шта је Стеван Немања рекао:Ко мења свој
језик и своје писмо,њега више неће бити.Нестаће.Размислите мало о
томе кад другом приликом будете тражили укидање ћирилице.Ја сам
Србин,пишем ћирилицом,и поприлично сам поносан на ту чињеницу.И још
ово,нисам баш сигуран како ће то ићи.У Казахстану живи око 35% Руса.
Трећина сзановништва,то није зезање.Руси пишу ћирилицом и не знам
како ће да прихвате промену писма.А притом Руси чине интелектуалну
елиту Казахстана,без њих стаје све.

Јабучило

pre 6 godina

@ лицемеру,

Глагољица је писмо лошије прилагођено фонетском систему српског језика него што је ћирилица. "Регионалној" ћирилици, као што неко помену, можда недостаје мукло а (с'г ће те утепам) или меко ђ и ћ (што су Македонци решили са к или г са квачицом, али је Вукова ћирилица и даље боље решење за српски језик од Гајеве латинице, макар зато што нема двознаке катактеристичне за Гајевицу. Предност се огледа и у мањем броју слова са квачицама и цртицама што омогућава течан рукопис. Интересовање "фонтотвораца" за ћирилицу ће ускоро избрисати визуелно-технолошку предност (која чак није увек важила за Гајевицу на том плану) латинице на том плану.
Стога, без лажне скромности, имамо једно од најсавршенијих писама на свету, али неки од нас би туђе, макар и лошије, по сваку цену.

Казак

pre 6 godina

Није на одмет мало претражити интернет и пронаћи истините информације или бар приближно истините.

На примјер, Совјети су између 2 свјетска рата покушали ћирилицу замијенити латиницом у читавом СССР-у али им то није успјело. Разлоге можете пронаћи на интернету.

Иначе Руси су описменили Казахстанце.
"Наметнули писменост" - Само за оне који воле да пљују по Русима.
Прије тога имали су само исламске школе. Писменост становништва је била скоро никаква.

Из историје Казахстана:
http://education.stateuniversity.com/pages/759/Kazakhstan-HISTORY-BACKGROUND.html

Miloš

pre 6 godina

хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.
(.орг, 4. avgust 2017 11:52)

Ovo je upravo ta druga strana o kojoj pričam, jednako neracionalna i zaslepljena kao i oni koji su za ukidanje ćirilice.

Ako želite da latinicu proglasite hrvatskom, vi je zovite kako hoćete, ja neću. Ona nije ni srpska, ni hrvatska, već kako joj ime kaže, latinska. To što pismo ima dva, tri ili pet slova koja nisu deo standardnog latinskog alfabeta ne čini latinicu kao pismo "hrvatskom", "albanskom", "mađarskom" ili "srpskom". To je samo pitanje abecede, azubuke, ili alfabeta, kako god hoćete.

Upravo je u tome i bogatstvo o kome pričam. Poznavajući dva različita pisma, svi ćemo lakše prepoznavati i učiti druge jezike, a svakako ćemo lako moći da savladamo ono što recimo albanski alfabet razlikuje od srpskog, ili engleski, ili bilo koji drugi latinični ili ćirilični alfabet.

Zapravo, vaš jedini problem je što latinicom pišu Albanci i Hrvati. Da oni pišu ćirilicom, ovde bi se govorilo o latinici kao o hiljadugodišnjem srpskom pismu. A istina je da su, iz istorijske perspektive, moderna ćirilica i latinica ušle u srpski jezik manje-više u isto vreme. Razlika od nekoliko decenija je za istoriju - ništa. A jezik je živa stvar i nikakva kodifikacija ne može protiv onoga što ljudi koriste svakodnevno.

licemeru

pre 6 godina

@jabučilo
U Srbiji se nekada pisalo glagoljicom a onda su Ćirilo i Metodije došli i od tada se prešlo na ćirilicu. Tako da ta priča da su Sovjeti Kazahstanu nametnuli ćirilicu pa je zbog toga oni izbacuju se može primeniti i na nas.

metodije

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?
(roadrunner, 3. avgust 2017 23:58)
Rusofil, ne kapiras da cirilica nije njihovo nacionlno pismo nego im je na silu nametnuo SSSR! Cirilica nije deo njihove tradicije tako da nista ne gube ako predju na latinicu, cak ce i profitirati.

ŠTАZI

pre 6 godina

@pisac latinice sa kojim svetom bi ti to u korak? Ja se čudim kakva ti je uska slika sveta. Ne znam baš mnogo zemalja u Aziji koje pišu latinicom, više zemalja EU ne piše latinicom, u Africi mnoge zemlje imaju svoje pismo... Pogledaj statistički na kojem je mestu latinica pa idi u korak sa svetom. Nauči mandarinski i Hindi i pola sveta će te razumeti, a čik pogodi, ne pišu se latinicom.

kartmen

pre 6 godina

Ljudi se uklapaju, neka se matice, kulturni centri, istoricari bave cirilicom i prajstorijom.
(voša, 4. avgust 2017 07:03)

Prajstorijom?!
Blago tebi...

.орг

pre 6 godina

@ Miloš
a zashto saмо два писma? ako je dvoazbučje (појам који тражиш) тако велико богатство као што тврдиш, хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.

Kum

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
.......
.......

С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Пеђица, 4. avgust 2017 10:12) # Link komentara

Ја морам да признам да нисам довољно образован да могу да потврдим или негирам постојање таквог тестамента, али јесам довољно образован да не верујем да би познавалац енглеског језика такву изјаву дао, осим можда у шали. Фонетско писмо не одговара енглеском језику а питање је колико одговара нама, посебно на југу, због недостатка меког гласа, а тек ако размислимо о хрватској, бошњачкој и црногорској варијанти овог језика, јављају се додатна питања.
Упитао бих Вас да ли се слажете самном да би граматику српског језика, конкретно једначење сугласника по звучности требало учити темељније у школама?

Ово о свецима не бих коментарисао. У Јапану не користе чича глише, нити хијероглифе него имају три писма једно идеограмско и два фонетска. Јапан је екстремно лош пример (као и рецимо Кореја - "и сличнима"). Сва три јапанска писма и корејско писмо су страна или деривати страних писама, и то деривати кинеског писма, традиционалног непријатеља и Јапана и Кореје, стим што је корејско дериват јапанског деривата кинеских идеограма односно дериват непријатељског деривата непријатељског писма

odlicno

pre 6 godina

Proterase Ruse i iz Kazahstana
(Zoran iz Sumadije, 4. avgust 2017 09:33)
Pametno, eto na koga vi manijaci treba da se ugledate - na Borata. On je za vas genije par ekselans. Ruku da ljubite. Ne za latinicu, nije to vazno, nego za proterivanje tih azijata i svega sto sa njima ima veze tamo gde im je mesto - u sibir.

EU Citizen

pre 6 godina

E sad, da mi imamo mozga, uradili bismo potpuno istu stvar. Ali nismo još uradili ni mnogo važnije, logičnije i korisnije stvari, kao što je, recimo, ulazak u NATO.

Пеђица

pre 6 godina

(Kum, 4. avgust 2017 13:00)

1) Није то тако тешко проверити. Значи, 1:0 за мене.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%8F%D0%BE%D1%80%D1%9F_%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B4_%D0%A8%D0%BE
2) Увек кад напишем старинско 'србски' уместо данашњег 'српски' неверници у Бога, а верници у теорију претварања жабе у принца добију неку врсту малог нервног слома. Такозвани лаки поени за 2:0.
3)Ово си у праву- 2:1.

.орг

pre 6 godina

@Miloš
писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!

Miloš

pre 6 godina

писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!
(.орг, 4. avgust 2017 19:19)

Dakle, sad pošto postoje crnogorski zh i sh (nemam odgovarajući kodni raspored), to je sada Milovo pismo? Pa nije. To je i dalje latinica, sa dva nova slova.

I da, standardni (ili klasični) latinski alfabet. Ne znam šta je tu čudno. Ono ABCDEFGH...

Ljuta papricica

pre 6 godina

Ja volim cinjenicu da poznajemo I koristimo ona pisma.To nam daje neverovatnu prednost u ucenju stranih jezika I razumevanju drugih kultura.

Pisac latinice

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!

Пеђица

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
Нашу ћирилицу су смислили свеци и зато нам је важна, да очувамо наслеђе светих отаца.
С друге стране, верницима у теорију претварања жабе у принца је једино важно да у неком свом свету личе на запад.
С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?

Није него...

pre 6 godina

Ми бисмо требали изричито ћирилицу и то као Руси, МакДоналдс и то је то, Пепси итд... Коме се не свиђа, нека иде у те земље гдје се користи латиница.. Једноставно! А ово код Казакстана ми звучи да се полако приближава демократија Ујака Сема.. Ко преживи нека прича...

др

pre 6 godina

Прочитах три претходна коментара, и заиста ми се срце сневесели. Постадосмо, као стадо оваца - куд нас терају а ми без мозга и низ литицу у бездан ћемо скочити, без имало самопоштовања, части, поштења, али оног унутрашњег, лично свог. Много смо драги моји пропали, у бестрага отишли. Једино нас од целог света, у култури разликује писмо где једном гласу одговара једнос слово. Српски језик писан латиницом нема тако писмо. Шта да кажем, много ми је жао какви постадосмо.

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, treba ici u korak sa razvijenim svetom, a ne uporno pi*ati uz vetar. Jos da se i mi opametimo, i da ukinemo ovu nasu nesrecnu cirilicu!
(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Јован Стерија Поповић је написао драму "Покондирена тиква". Прочитај је.

dex

pre 6 godina

@pisac latinice

Treba ici u korak sa razvijenim svetom? Pa cekaj, sto onda ne uvedemo japanski sistem? Kineski? Oni su razvijeni. I naravno, nemaju nameru da prelaze na latinicu. Arapi takodje pisu arapskim, a ne latinicom. Malo manje autosovinizma, i bice ti lakse.

joksim

pre 6 godina

eeehhh srpski neoliberali... Kada dodje nesto sa zapada to je "tako lepo u svojoj posebnosti i razlicitosti". Kada imas najsavrsenije pismo na svetu ti ga se odrices da bi se utopio u masu... Jadno.

.орг

pre 6 godina

@ Miloš
a zashto saмо два писma? ako je dvoazbučje (појам који тражиш) тако велико богатство као што тврдиш, хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.

lebovitz

pre 6 godina

Čitam neki kažu njima je nametnuta ćirilica, Srbima je naslijeđe. To baš i nije tačno, jer je i Srbima pismo "nametnuto". Onaj ko te je opismenio, taj ti je nametnuo pismo. Nije baš da su Ćirilo i Metodije Srbima predstavili par modela, pisama i pravopisa, pa Srbi "izabrali" ćirilicu kao tobože najbolju, najljepšu itd.

Milan

pre 6 godina

Pisac latinice@Ma naravno.U državi nam je sve sjajno i bajno,samo je ćirilica problem.I ja pišem latinicom,ali ti je komentar do zla boga pogrešan.

roadrunner

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?

sasavander

pre 6 godina

Komentari o ukidanju ćirilice su toliko ograničeni, da se to rečima ne može opisati. Pravo je bogatstvo što koristimo oba pisma. Odreći se ćirilice je isto što i odreći se istorije i porekla. Takve stvari rade samo mediokriteti.

Гералт

pre 6 godina

(Pisac latinice, 03. avgust 2017 21:27)

Каже човек који пише ,,ћелавом" латиницом. Ако је већ потенцирате онда научите и да је куцате на уређају.

metodije

pre 6 godina

Korak sa razvijenim Razvijenim svetom? Nisam znao da je recimo Japan, Koreja ili Izrael nerazvijeni a ne koriste latinicu...Ili je Uzbekistan postao razvijen zato što su prešli na latinicu pre 20 godina?
(roadrunner, 3. avgust 2017 23:58)
Rusofil, ne kapiras da cirilica nije njihovo nacionlno pismo nego im je na silu nametnuo SSSR! Cirilica nije deo njihove tradicije tako da nista ne gube ako predju na latinicu, cak ce i profitirati.

licemeru

pre 6 godina

@jabučilo
U Srbiji se nekada pisalo glagoljicom a onda su Ćirilo i Metodije došli i od tada se prešlo na ćirilicu. Tako da ta priča da su Sovjeti Kazahstanu nametnuli ćirilicu pa je zbog toga oni izbacuju se može primeniti i na nas.

EU Citizen

pre 6 godina

E sad, da mi imamo mozga, uradili bismo potpuno istu stvar. Ali nismo još uradili ni mnogo važnije, logičnije i korisnije stvari, kao što je, recimo, ulazak u NATO.

Јабучило

pre 6 godina

Pametno, tako trebamo i mi.
(milos, 03. avgust 2017 21:47)

Не. Ако си прочитао пажљиво, око писма је у Казахстану било превирања, чак су једно време већ користили латиницу, а ћирилицу су им увели Совјети. У Србији ништа слично није било случај. Не треба се одрицати ћирилице која је значајан чинилац српског културног и националног идентитета. Уосталом, ни Грци се не одричу свог писма које је јединственије од нашег.

Kum

pre 6 godina

Џо Бернард Шо је у свом тесатаменту написао да оставља свој новац ономе ко пребаци енглеску абецеду по узору на србску азбуку.
.......
.......

С треће стране, шта фали Јапану и сличнима што користе чича Глише и хијероглифе?
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Пеђица, 4. avgust 2017 10:12) # Link komentara

Ја морам да признам да нисам довољно образован да могу да потврдим или негирам постојање таквог тестамента, али јесам довољно образован да не верујем да би познавалац енглеског језика такву изјаву дао, осим можда у шали. Фонетско писмо не одговара енглеском језику а питање је колико одговара нама, посебно на југу, због недостатка меког гласа, а тек ако размислимо о хрватској, бошњачкој и црногорској варијанти овог језика, јављају се додатна питања.
Упитао бих Вас да ли се слажете самном да би граматику српског језика, конкретно једначење сугласника по звучности требало учити темељније у школама?

Ово о свецима не бих коментарисао. У Јапану не користе чича глише, нити хијероглифе него имају три писма једно идеограмско и два фонетска. Јапан је екстремно лош пример (као и рецимо Кореја - "и сличнима"). Сва три јапанска писма и корејско писмо су страна или деривати страних писама, и то деривати кинеског писма, традиционалног непријатеља и Јапана и Кореје, стим што је корејско дериват јапанског деривата кинеских идеограма односно дериват непријатељског деривата непријатељског писма

артиљерац

pre 6 godina

Ало,"експерти" па и латиница је НАМЕТНУТА целој Европи.Како су
писали Гали?Никако,били неписмени,па су им Римљани наметнули своје
писмо,латиницу.Иста је прича и с Германима.Скандинавски народи су имали своје "руне" па им је латиница наметнута.Турци су писали арапски до 1924,кад је Ататурк увео латиницу.А ове,који би да
укидају ћирилицу,подсетићу шта је Стеван Немања рекао:Ко мења свој
језик и своје писмо,њега више неће бити.Нестаће.Размислите мало о
томе кад другом приликом будете тражили укидање ћирилице.Ја сам
Србин,пишем ћирилицом,и поприлично сам поносан на ту чињеницу.И још
ово,нисам баш сигуран како ће то ићи.У Казахстану живи око 35% Руса.
Трећина сзановништва,то није зезање.Руси пишу ћирилицом и не знам
како ће да прихвате промену писма.А притом Руси чине интелектуалну
елиту Казахстана,без њих стаје све.

Miloš

pre 6 godina

Kolika god glupost bila "zaštita" ćirilice u našem Ustavu i njeno nametanje ljudima bez ikakvog plana, razloga ili cilja, osim da se udovolji nekog glasnoj manjini, tolika je glupost i predlog da treba da odbacimo našu ćirilicu.

Drugim rečima, koliko god da su oni koji insistiraju samo na srpskoj ćirilici neracionalni, da ne kažem onu pravu reč, zbog toga što ne vide dvopismenost srpskog jezika kao naše neverovatno bogatstvo i kapital koji naša deca steknu, a da nisu toga ni svesna, toliko je isto neracionalna i druga strana koja hoće ukidanje ćirilice.

Što se mene tiče, ko ne piše i ne čita oba pisma sa jednakom lakoćom je funkcionalno nepismen.

Јабучило

pre 6 godina

@ лицемеру,

Глагољица је писмо лошије прилагођено фонетском систему српског језика него што је ћирилица. "Регионалној" ћирилици, као што неко помену, можда недостаје мукло а (с'г ће те утепам) или меко ђ и ћ (што су Македонци решили са к или г са квачицом, али је Вукова ћирилица и даље боље решење за српски језик од Гајеве латинице, макар зато што нема двознаке катактеристичне за Гајевицу. Предност се огледа и у мањем броју слова са квачицама и цртицама што омогућава течан рукопис. Интересовање "фонтотвораца" за ћирилицу ће ускоро избрисати визуелно-технолошку предност (која чак није увек важила за Гајевицу на том плану) латинице на том плану.
Стога, без лажне скромности, имамо једно од најсавршенијих писама на свету, али неки од нас би туђе, макар и лошије, по сваку цену.

odlicno

pre 6 godina

Proterase Ruse i iz Kazahstana
(Zoran iz Sumadije, 4. avgust 2017 09:33)
Pametno, eto na koga vi manijaci treba da se ugledate - na Borata. On je za vas genije par ekselans. Ruku da ljubite. Ne za latinicu, nije to vazno, nego za proterivanje tih azijata i svega sto sa njima ima veze tamo gde im je mesto - u sibir.

Казак

pre 6 godina

Није на одмет мало претражити интернет и пронаћи истините информације или бар приближно истините.

На примјер, Совјети су између 2 свјетска рата покушали ћирилицу замијенити латиницом у читавом СССР-у али им то није успјело. Разлоге можете пронаћи на интернету.

Иначе Руси су описменили Казахстанце.
"Наметнули писменост" - Само за оне који воле да пљују по Русима.
Прије тога имали су само исламске школе. Писменост становништва је била скоро никаква.

Из историје Казахстана:
http://education.stateuniversity.com/pages/759/Kazakhstan-HISTORY-BACKGROUND.html

ŠTАZI

pre 6 godina

@pisac latinice sa kojim svetom bi ti to u korak? Ja se čudim kakva ti je uska slika sveta. Ne znam baš mnogo zemalja u Aziji koje pišu latinicom, više zemalja EU ne piše latinicom, u Africi mnoge zemlje imaju svoje pismo... Pogledaj statistički na kojem je mestu latinica pa idi u korak sa svetom. Nauči mandarinski i Hindi i pola sveta će te razumeti, a čik pogodi, ne pišu se latinicom.

Miloš

pre 6 godina

хајде да поред хрватске латинице нашу децу научимо да користе и нпр. мађарску и албанску латиницу.
(.орг, 4. avgust 2017 11:52)

Ovo je upravo ta druga strana o kojoj pričam, jednako neracionalna i zaslepljena kao i oni koji su za ukidanje ćirilice.

Ako želite da latinicu proglasite hrvatskom, vi je zovite kako hoćete, ja neću. Ona nije ni srpska, ni hrvatska, već kako joj ime kaže, latinska. To što pismo ima dva, tri ili pet slova koja nisu deo standardnog latinskog alfabeta ne čini latinicu kao pismo "hrvatskom", "albanskom", "mađarskom" ili "srpskom". To je samo pitanje abecede, azubuke, ili alfabeta, kako god hoćete.

Upravo je u tome i bogatstvo o kome pričam. Poznavajući dva različita pisma, svi ćemo lakše prepoznavati i učiti druge jezike, a svakako ćemo lako moći da savladamo ono što recimo albanski alfabet razlikuje od srpskog, ili engleski, ili bilo koji drugi latinični ili ćirilični alfabet.

Zapravo, vaš jedini problem je što latinicom pišu Albanci i Hrvati. Da oni pišu ćirilicom, ovde bi se govorilo o latinici kao o hiljadugodišnjem srpskom pismu. A istina je da su, iz istorijske perspektive, moderna ćirilica i latinica ušle u srpski jezik manje-više u isto vreme. Razlika od nekoliko decenija je za istoriju - ništa. A jezik je živa stvar i nikakva kodifikacija ne može protiv onoga što ljudi koriste svakodnevno.

šta ti dečko radiš

pre 6 godina

Neka pišu i klinastim pismom ako im se tako piše. Njihova stvar. Ne vidim razlog da se mi bavimo "kazahstanskim pitanjem".

.орг

pre 6 godina

@Miloš
писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!

Пеђица

pre 6 godina

(Kum, 4. avgust 2017 13:00)

1) Није то тако тешко проверити. Значи, 1:0 за мене.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%8F%D0%BE%D1%80%D1%9F_%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%B4_%D0%A8%D0%BE
2) Увек кад напишем старинско 'србски' уместо данашњег 'српски' неверници у Бога, а верници у теорију претварања жабе у принца добију неку врсту малог нервног слома. Такозвани лаки поени за 2:0.
3)Ово си у праву- 2:1.

kartmen

pre 6 godina

Ljudi se uklapaju, neka se matice, kulturni centri, istoricari bave cirilicom i prajstorijom.
(voša, 4. avgust 2017 07:03)

Prajstorijom?!
Blago tebi...

Miloš

pre 6 godina

писмо којим се ти служиш нисам ја именовао хрватском латиницом.
то су урадили хрвати што је и сасвим оправдано, јер је то писмо осмислио људевит гај, хрват.
не знам шта у тој чињеници има нејасно?
p.s. "стандардни латински алфабет"?! озбиљно?!
(.орг, 4. avgust 2017 19:19)

Dakle, sad pošto postoje crnogorski zh i sh (nemam odgovarajući kodni raspored), to je sada Milovo pismo? Pa nije. To je i dalje latinica, sa dva nova slova.

I da, standardni (ili klasični) latinski alfabet. Ne znam šta je tu čudno. Ono ABCDEFGH...

Ljuta papricica

pre 6 godina

Ja volim cinjenicu da poznajemo I koristimo ona pisma.To nam daje neverovatnu prednost u ucenju stranih jezika I razumevanju drugih kultura.