ff
pre 6 godina
Drugi kraljevi i carevi su bili mnogo pismeniji,recimo dinastija Petrović u CG protiv koje su se srpske dinastije toliko borile i negirale.
Sreda, 31.05.2017.
08:51
Izvor: Tanjug
pre 6 godina
Drugi kraljevi i carevi su bili mnogo pismeniji,recimo dinastija Petrović u CG protiv koje su se srpske dinastije toliko borile i negirale.
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
(andreas kisser, 31. maj 2017 23:49)
potpisujem. onda jedan od sagovornika u diskusiji ispadne neprostojan jer navodno nije odgovorio na komentar.
pre 6 godina
@ff
Druge okrivljujes za nepismenost, a i sam se mucis sa gramatikom.
Drugo, obican narod nikada nije bio narocito prosvecen, sto mozes saznati.iz istorijskih izvora ako ih malo prelistas. Kraljevi i carevi, da, ali nista vise nego drugi kraljevi i carevi. Kakvi smo bili nekada, takvi smo i danas.
pre 6 godina
Englezi rukama, a mi boc, boc...
pre 6 godina
"Miroslavljevo jevandjelje" nema nikakve veze sa Srbima i Srbijom. To je nastalo u Bugarskoj Imperiji kada nije jos postojala Srbija. Verovatno ce jkednoga dana Bugari da tuze Srbiju Medjunarodnom Sudu Pravde za skrnavljkenje njihovih svetinja.
pre 6 godina
A šta je sam sadržaj jevanđelja? Neko od jevanđelja iz Biblije ili? Ima li Miroslavljevo jevanđelje prilagođeno sadašnjem jeziku koje može čitati šira populacija? Ne izmotavam se nego zaista pitam najozbiljnije ako neko može da odgovori.
pre 6 godina
Biblioteka Sankt Peterburga je uradila list Jevandjelja koji je nedostajao i predala ga predsedniku Srbije Tomislavu Nikolicu oktobra 2016. godine, kad je bio u poseti.
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da se vrati Kotoru.
pre 6 godina
Kako je moguće da od tako prosvećenog naroda ostase nepismeni dotle da su se prstom podpisivali i Karađorđevići i Obrenovići a da ne govorimo o nepismenosti naroda kojim su takvi vladali
pre 6 godina
onda smo bogati
pre 6 godina
bogati
pre 6 godina
prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd.,
(kisser)
Ova tvrdnja vas objektivno diskvalifikije kao istoricara, uprkos vasem uveravanju da posedujete kvalifikacije na tom polju. Zapadna Evropa, na primer, je u to vreme civilizacijski znatno iza Vizantije i delova srednjevekovnog islamskog sveta. O Kini da i ne pricam. Stoga, vasa tvrdnja da su ustanove visokog skolstva na ovoj planeti prvo nastale na tlu Zapadne Evrope je u sustinskoj protivrecnosti sa kulturnim i civilizacijskim nivoom pomenutih delova sveta i cinjenicni je ekvivalent marketinga, koji vi nekriticki usvajate. To sto je neko kucu sa nekolicinom ucenika nazvao "univerzitetom" (iako najveci broj ovih 'obrazovnih ustanova' pocinju da se nazivaju univerzitetima znatno kasnije} je podjednako tacno koliko i tvrdnja da je Univerzitet u Beogradu nastao pocetkom 20. veka, ili da su prvi kineski ili grcki univerziteti nastali krajem 19., na primer.
pre 6 godina
Nikad cuo za to.
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
@ mirjana Пише оно што пише у сваком другом Јеванђељу;описује живот
Исуса Христа.Четири су Јеванђеља:По Марку,Јовану,Матеји и Луки.Иначе
мало је познато да постоји и Вуканово Јеванђеље,по Вукану брату
Стефана Немање.Датира из истог периода из ког и Мирослављево,крај
12 века.Налази се у Санкт Петерсбургу.
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da ostane narednim generacijama, cuvano u strogo kontrolisanim uslovima, a ne da se rka i mrka po skupstini.
pre 6 godina
@prib
Narodni muzej je zatvoren na danasnji dan pre 14 godina. Zbog "rekonstrukcije". Zatvorio ga je Branislav Lecic, zatvoren do danas. Isti 5oktobarski oslobodioci su doneli sa sobom Velikog brata i Farmu i Parove.
Koja to rekonstrukcija traje 14 godina. Rekonstrukcija svesti i uvodjenje "novog sistema vrednosti", narucena od tih "kulturnih" stranaca koji su kulturno zapalili Narodnu biblioteku Srbije i srednjovekovne knjige u njoj, a danas nam serviraju Parove umesto muzeja, da bi njihovi botovi mogli da pisu kako smo mi primitivni i necivilizovani, a oni su civilizovani, pa nam civilizovano bombarduju Narodnu biblioteku, i civilizovano podrzavaju vlast koja nam 14 godina drzi Narodni muzej zatvorenim.
Isto to su hteli da urade i sa Narodnim pozoristem, ali je bar neko od upravnika bio pametan pa nije dozvolio blistavu rekonstrukciju.
pre 6 godina
Jedno fototipsko izdanje nalazi se u srednjovekovnom manastiru Raca,nedaleko od Bajine Baste.
pre 6 godina
najvece blago Srbije je Vinca, 6000 god prije Hrista
pre 6 godina
@dp3
јеванђеља се по дифолту шерују.
pre 6 godina
@Dragan
a tvoje znanje pravopisa je bogato, vidim...
pre 6 godina
Морослав га је наручио да би данас имао над чим да се закуне један скоројевић, набеђен да зна како се води држава!
Јадна нам мајка.
pre 6 godina
Mozda je bolji predlog-Kremansko prorocanstvo ili AlanFord ?
pre 6 godina
@ja
burazeru mi smo zatucani i necivilizovani zato sto smo sad takvi a ne zato sto smo bili drugaciji pre 100 i vise godina. Sva nasa slavna istorija vise ne vredi nista jer smo moralno posrnuli najjace i ja nisam autosovinista sto to kazem vec tuzni srbin eto to sam ja tuzan zbog toga
pre 6 godina
To ima veze sa crkvom, sa Bogom nema! Pitanje je sta ce nam crkva blizu vlasti? Crkva je deo tradicije i folklora, a ne neka realna disciplina
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
Prvo- položio je zakletvu na kopiji, drugo- original pripada muzeju, ali se ne čuva tamo.
pre 6 godina
Kaze @Pera Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je BILA inovativna, mocna i posvecena nauci. Na zalost, ono BILA je problem
pre 6 godina
Čuj "zakletva"!Pa i onaj pre njega je položio zakletvu i odmah kupio diplomu.He,he,smejurija.
pre 6 godina
Izvadili Jevandjelje, 1000 godina staro, na vazduh da on stavlja ruke na njega!?!?!? Alooo, to treba da se cuva konzervirano u vakumu bre da se ne ostecuje od spoljasnjih uticaja.
pre 6 godina
#Djenka
U vreme "oslobodilaca" mi smo kao djaci isli da vidimo Miroslavljevo jevandjelje u Narodnoj biblioteci (uzgred i Narodnu biblioteku su izgradili "oslobodioci"), kao i sva znacajna dela srpske kulture u Narodnom muzeju. Slike iz Miroslavljevog jevandjelja su bile u svakom bukvaru. Najvise me odusevljavaju ovi koji su juce culi za nasa kapitalna dela i sada padaju u neki nacionalni zanos. Naravno da smo zatucani, dokaz za to ja da su nasi glavni muzeji vec decenijama zatvoreni za javnost. Citave generacije nisu videle u zivo glavna dela nase umetnosti i pismenosti i za to ne treba kriviti strance koji sopstveno kulturno blago stavljaju na uvid svim gradjanima.
pre 6 godina
Iznošenje te knjige iz strogo kontrolisanih uslova je kulturni vandalizam.
pre 6 godina
@Pera
Jeste vi svesni toga sto govorite? Srbija drzava od koje je svet ucio? Miroslavljevo jevandjelje dokaz postojanja nauke kod Srba? Auuu, sreca te pisete anonimno. Vidite, ja sam vrlo ponosan na nasu istoriju, koja jeste bogata, mada nema u njoj ama bas niceg epohalnog. Nije da smo stvorili svetsko carstvo ili civilizaciju poput hebrejske, posto smo po brojnosti populacije tu negde. Znaci, nesto nam fali, da ne kazem, mnogo smo iza njih. Miroslavljevo jevandjelje je jedan redak spomen pismenosti, redak u smislu dragon sa stanovista umetnosti. Bilo je i starijih spomenika od njega. Ima i drugih pisanih istorijskih izvora, ali nemaju tu umetnicku i materijalnu vrednost. Lepo je neko od komentatora pomenuo kada je Beda Venerabilis pisao istoriju danasnje Engleske. Kod grckih (vizantijskih) pisaca su jako zastupljene hronike i istorije. Kod nas ih gotovo uopste nema. Cak ni Sava Nemanjic kao retko ucen covek ih nije pisao, niti despot Stefan Lazarevic recimo. U najboljem slucaju pisali su zitija, koja imaju svoju ulogu, a ona nikako nije naucna. Jevandjelje to tek nije, jer predstavlja prepis Biblije koji ima retku i bogatu iluminaciju. Kada su cirilicki spomenici u pitanju. Zasto kod nas nema pisanih dela kao sto su hronike i istorije kod Grka? Pa pogledajmo danas, retko ko ima svoje ja, u to doba pogotovo. Pismenih je tek bilo daleko manje nego danas, a nikakv licni interes nisu imali da pisu.
pre 6 godina
@andreas kiser
Miroslavljevo jevandjelje je napisano 1180. godine, Marijinsko jevandjelje koje se nalazi u Ruskoj nacionalnoj biblioteci u Sankt Petersburgu je jos starije, Sinajski psaltir koji se nalazi u manastiru Svete Katarine na Sinaju takodje itd.
To nisu poceci, ne moze se jezik i pismenost stvoriti danas, a sutradan napisati knjiga sa ilustracijama.
Miroslavljevo jevandjelje je sacuvano 837 godina, a koliko takvih knjiga je unisteno,bombardovano,zapaljeno, to ne znamo.
pre 6 godina
@andreas kisser
Miroslavovo Jevandjelje nije istorijska knjiga i tvoje poredjenje sa istorijskom knjigom iz Engleske je promaseno.
Da li je ta knjiga koju pominjes uvrštena u uneskovo "Pamćenje sveta"?
A zašto Miroslavovo jevandjelje jeste?
Šta se dešava u Evropi u 12 veku dok je ovo krvandjelje pisano?
Turci na vratima Evrope, u Španiji?
Dakle mora se razumeti svrha Jevandjelja i ono što u njemu piše.
Kome je namenjeno i zašto, da li je ono pisano da nešto sačuva?
To Jevandjelje je važno u tom kontekstu i u to vreme dolazi od Srba i zato jeste važno za Srbe.
pre 6 godina
@ (andreas kisser, 31. maj 2017 12:44)
Koliko suštinskog nepoznavanja istorije u ovom komentaru - prosto ne znam da li vredi odgovarati... Prvo, Sv.Bede nije pisao o istoriji engleskog naroda, već o istoriji Crkve na teritoriji Engleske. O Englezima, kao naciji (bolje rečeno, o zametku nečega što će kasnije biti engleska nacija), možemo pričati tek od kraja 10. veka, kada je zbačena vikinška vlast i došlo do teritorijalnog i političkog ujedinjenja Engleske. Drugo, ispade po tvome da je postojala opšta, neprekinuta pismenost evropskih naroda od antičkih vremena pa do danas, što je notorna glupost. Pre svega, rušenjem Zapadnog rimskog carstva od nepismenih Germana, nastao je period koji je u istoriografiji poznat kao Mračno doba. Zvalo se tako baš zato što ne postoje gotovo nikakvi pisani dokumenti iz tog perioda koji je trajao čitavih 5 vekova. Dakle, 500 godina je trajao diskontinuitet pismenosti u čitavoj Evropi, sa izuzetkom Vizantije (tu smo profitirali mi, kao susedi Vizantije) i arapskog sveta. A tek tvrdnja da je u to vreme cvetala lirska poezija na narodnom jeziku u Italiji je nešto što će ti đak 5. razreda osnovne škole reći da je besmislena. Narodni jezik počinje da se koristi u evropskoj literaturi tek sa Renesansom - dakle, u 14. veku. A ovo vezano za nepismenost državnog aparata i stanovništva u Srbijo u to doba - ispade da su na Zapadu uveli obavezno obrazovanje i da su, maltene, nicali fakulteti u svakom selu?! Pa pismenost na Zapadu je tada mogla da bude samo manja nego u Srbiji - mi smo imali Vizantiju i koristili smo staroslovenski (kasnije crkvenoslovenski) kao književni jezik - kao i Bugari, vizantijski Sloveni, Rusi, Rumuni, Česi, Hrvati, Poljaci - dakle, svi sa kojima smo imali intenzivan kontakt u to doba, pa je bilo daleko više mogućnosti za opismenjavanje ljudi. Što se običnog puka tiče - razmišljaj logično, staroslovenski je morao da bude blizak običnom srpskom kmetu, jer je bio gotovo identičan narodnom jeziku. S druge strane, na Zapadu je celokupna književnost bila ekskluzivno na latinskom, a koliko je taj jezik bio blizak franačkom, saksonskom, piktskom ili langobardskom kmetu?
pre 6 godina
Bilo bi bolje da se zakleo na Dusanovom zakoniku to bi znacilo da vlast postuje red i zakon isti za sve gradjane..
pre 6 godina
Interesantna je cinjenica da je ovaj dokument samo igrom slucaja izbegao sudbinu vecine istorijskih spisa - unistenje. Kako to da se u svakom ratu prvo gadjaju ili pljackaju biblioteke i muzeji uglavnom istocnih zemalja. Evo primera radi U Siriji, koja je puna arheoloskih lokacija, ne moze ni jednoj da se pridje i vecina je kompletno unistena iako ni jedna nema stratesku vrednost. I to ne od strane estremista nego uglavnom od strane zapadnih "dobrocinitelja". Cini mi se da se neko bas trudi da zbrise istoriju istoka dok svoju falsifikuje i velica na sva zvona. Mozda mi se samo cini, mozda je sve jedna velika slucajnost i mozda nisu svi anticki spisi unisteni planski. Vise "znamo" o ljubavnim zivotima imperatora nego o njihovoj arhitekturi. Cudno, zar ne? Ali, kao sto rekoh, mozda je sve samo jedna velika slucajnost.
pre 6 godina
Šta piše u njemu?
Niko pojma nema!
Ja bih rekao da je to
stripoteka iz 12 veka!
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije...
(Aleksandar Pavlovic, 31. maj 2017 10:45)
А шта раде... школе?
pre 6 godina
Ajmo ovako: jako malo znamo o nasoj kulturi i pismenosti. Ovo Jevandjelje jednostavno ne moze biti prvo, vec je samo najstarije sacuvano i istrazeno. A cak postoje i stariji rukopisi koji su prosto skrajnuti i nedovoljno istrazeni, kao na primer rukopisi Dimitrija Sinaita, pisanih na srpskom jeziku, i X veka a koji se inace nalaze u manastiru Svete Katarine na Sinaju. Miroslavljevo Jevandjelje privlaci paznju sto je toliko bogato ilustrovano i sto je zaista remekdelo.
pre 6 godina
Preko 300 dokumenata nase istorije se nalazi u ruskim muzejima. Tuzno je sto su tamo sigurniji, kod nas bi bili spaljeni i pokradeni milion puta do sada. Sve od strane "prijatelja" i "oslobodilaca".
pre 6 godina
@Milan Razumem sta hoces da kazes, ali nije neki uspeh biti stariji od SAD...
pre 6 godina
U nacionalnoj zaostavštini ništa manje nije značajan i Dušanov zakonik.
pre 6 godina
Istorija Srbije koja ce celog zivota da se pamti!
pre 6 godina
Može da se kupi fototipsko izdanje, kosta oko 480 000 dinara
pre 6 godina
Ako je to naj vece blago onda smo jako siromasni.
pre 6 godina
miroslavljevo jevandjelje je najznacajniji sacuvani narativni dokument na srpskoj verziji crveno-slovenskog jeziku i moramo biti ponosni na to. ali koliko vidim, ova se vest vec zloupotrebljava u pridavanju nekog posebnog znacaja koji istorijski srbija u to vreme (kraj 12. veka) nema. za razliku od unutrasnjosti balkana i istocne i centralne evrope, tradicija pismenosti u juznoj i zapadnoj evropi nikada nije prestajala od antike. manastiri sirom evrope su u kontinuitetu stvarali i prepisivali dela, ne samo religijskog karaktera. primer: sveti beda je oko 700. napisao prvu istoriju engleskog naroda, a istorija zapadne evrope je dobro poznata iz raznih hronika pisanih mnogo pre m. jedavandjelja. vizantiju tek da ne pominjemo. ono po cemu je nase jevandjelje bitno, je jer jer jedno od prvih napisanih na narodnom jeziku, dok su ove hronike pisane na latinskom. [mada je u italiji u to vreme vec cvetala lirska poezija na narodnom jeziku] i sta mislite, zbog cega je prepisano bas u kotoru, tj. na obodu srpske drzave i doskora grckom gradu :-) zamisljati prve (pa i kasnije) nemaljice kao neke prosevetitelje i sirioce kulture je potpuno pogresno: niti je drzava u to vreme bila mocna (tek smo bili u procesu sticanja nezavisnosti od vizantije), niti posvecena nauci; kakvoj nauci kada jos uvek jedva da postoji drzavna organizacija, a sem nesto monaha i po kojeg vlastelina, potpuno nepismena!? ali ovo su poceci stvaranja (za to vreme) moderne srpske drzave i to moramo stalno isticati.
pre 6 godina
Bas me zanima ko su ovi likovi koji lupaju minuse na svaki komentar?
pre 6 godina
polako ljudi,mozda bi prvo trebalo poci od cinjenice da je pisano za potrebe vlasti,jednako kao i sva druga jevandjelja?
pre 6 godina
Nažalost, jedna stranica se nalazi u Rusiji, ali oni nemaju nameru da je vrate
pre 6 godina
Preponosan sam na istoriju koju ima nasa drzava. Ovakav okument svedoci da Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je bila inovativna, mocna i posvecena nauci
pre 6 godina
Miroslavljevo jevandjelje je starije od postojanja drzave SAD, Srbija je drzava koja ima jako bogato razvijenu kulturu, pismenost. Drago mi je da je neko uoceio znacajnost ovog dokumenta.
pre 6 godina
Мирослављево јеванђеље је, вероватно, било намењено његовој задужбини — епископској цркви св. Петра и Павла у Бијелом Пољу на Лиму, а претпоставља се да је тамо могло бити исписано и илустровано!
pre 6 godina
Bravo Veljo!
pre 6 godina
A šta piše u njemu?
pre 6 godina
Pa ako je tako sto se od Rusa ne trazi da vrate ukradeni list?
pre 6 godina
Veoma interesantno i nesto sto bi svaki gradjanin Srbije trebao da zna
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije o necemu sto mi imamo a drugi snatno manje i krace.Mi zapravo malo znamo o tome ko smo.Ako ima prostora u medijima sa nac. frek.za PAROVE, moralo bi i za ovo.
pre 6 godina
Malo ko ima ovako važnu svetinju. Svuda je treba isticati i dičiti se njome.
pre 6 godina
Eeee... Srbi! Nismo ni svesni ko smo i šta smo, ali se svemu tuđem divimo!!!
pre 6 godina
Samo stanite i razmislite kakva su blaga uništena u savezničkom (okupatorskom) bombardovanju biblioteke na kraju drugog svetskog rata, sumnjam da bi ovo bilo upola vredno kao neki spisi koji su tad uništeni
Al ne lezi vraže, visa sila, je l te....
pre 6 godina
Па постојали смо ваљда и пре тог јеванђеља а ?
pre 6 godina
Miroslavljevo jevanđelje je najveći primerak srpske i slovenske kulture.
pre 6 godina
Samo da dodam - pored Miroslavovog Jevanđelja u biblioteci "Pamćenje sveta" su, iz Srbije, uvrštena još 2 dokumenta: telegram kojim je Austrougarska objavila rat Srbiji i Teslin arhiv. A ko zna koliko bi ih bilo da nam civilizovani Nemci nisu spalili Narodnu biblioteku 06.04.1941. Ali, čak i tako, u ovoj zbirci nalazi se 35 dokumenata iz Severne Amerike i Evrope (tj. civilizovanog sveta) - od čega je gotovo 10% došlo iz Srbije, pa je potpuno jasan naš doprinos svetskoj kulturi, koji je disproporcionalan veličini zemlje i brojnosti naroda. Ovo je samo primedba koje treba da se setimo svaki put kad nam autošovinisti prigovore da smo zatucani i necivilizovani...
pre 6 godina
Postovani,
da li postoji mogucnost kupovine fototipskog izdanja (Miroslvaljevog jevandjelja), i ako mozete da me uputite na neki kontakt, telefon, e-mail...?
Hvala.
pre 6 godina
Samo da dodam - pored Miroslavovog Jevanđelja u biblioteci "Pamćenje sveta" su, iz Srbije, uvrštena još 2 dokumenta: telegram kojim je Austrougarska objavila rat Srbiji i Teslin arhiv. A ko zna koliko bi ih bilo da nam civilizovani Nemci nisu spalili Narodnu biblioteku 06.04.1941. Ali, čak i tako, u ovoj zbirci nalazi se 35 dokumenata iz Severne Amerike i Evrope (tj. civilizovanog sveta) - od čega je gotovo 10% došlo iz Srbije, pa je potpuno jasan naš doprinos svetskoj kulturi, koji je disproporcionalan veličini zemlje i brojnosti naroda. Ovo je samo primedba koje treba da se setimo svaki put kad nam autošovinisti prigovore da smo zatucani i necivilizovani...
pre 6 godina
Preponosan sam na istoriju koju ima nasa drzava. Ovakav okument svedoci da Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je bila inovativna, mocna i posvecena nauci
pre 6 godina
Miroslavljevo jevandjelje je starije od postojanja drzave SAD, Srbija je drzava koja ima jako bogato razvijenu kulturu, pismenost. Drago mi je da je neko uoceio znacajnost ovog dokumenta.
pre 6 godina
Veoma interesantno i nesto sto bi svaki gradjanin Srbije trebao da zna
pre 6 godina
Eeee... Srbi! Nismo ni svesni ko smo i šta smo, ali se svemu tuđem divimo!!!
pre 6 godina
Malo ko ima ovako važnu svetinju. Svuda je treba isticati i dičiti se njome.
pre 6 godina
Мирослављево јеванђеље је, вероватно, било намењено његовој задужбини — епископској цркви св. Петра и Павла у Бијелом Пољу на Лиму, а претпоставља се да је тамо могло бити исписано и илустровано!
pre 6 godina
Preko 300 dokumenata nase istorije se nalazi u ruskim muzejima. Tuzno je sto su tamo sigurniji, kod nas bi bili spaljeni i pokradeni milion puta do sada. Sve od strane "prijatelja" i "oslobodilaca".
pre 6 godina
Ajmo ovako: jako malo znamo o nasoj kulturi i pismenosti. Ovo Jevandjelje jednostavno ne moze biti prvo, vec je samo najstarije sacuvano i istrazeno. A cak postoje i stariji rukopisi koji su prosto skrajnuti i nedovoljno istrazeni, kao na primer rukopisi Dimitrija Sinaita, pisanih na srpskom jeziku, i X veka a koji se inace nalaze u manastiru Svete Katarine na Sinaju. Miroslavljevo Jevandjelje privlaci paznju sto je toliko bogato ilustrovano i sto je zaista remekdelo.
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije o necemu sto mi imamo a drugi snatno manje i krace.Mi zapravo malo znamo o tome ko smo.Ako ima prostora u medijima sa nac. frek.za PAROVE, moralo bi i za ovo.
pre 6 godina
Па постојали смо ваљда и пре тог јеванђеља а ?
pre 6 godina
Bilo bi bolje da se zakleo na Dusanovom zakoniku to bi znacilo da vlast postuje red i zakon isti za sve gradjane..
pre 6 godina
U nacionalnoj zaostavštini ništa manje nije značajan i Dušanov zakonik.
pre 6 godina
Samo stanite i razmislite kakva su blaga uništena u savezničkom (okupatorskom) bombardovanju biblioteke na kraju drugog svetskog rata, sumnjam da bi ovo bilo upola vredno kao neki spisi koji su tad uništeni
Al ne lezi vraže, visa sila, je l te....
pre 6 godina
Interesantna je cinjenica da je ovaj dokument samo igrom slucaja izbegao sudbinu vecine istorijskih spisa - unistenje. Kako to da se u svakom ratu prvo gadjaju ili pljackaju biblioteke i muzeji uglavnom istocnih zemalja. Evo primera radi U Siriji, koja je puna arheoloskih lokacija, ne moze ni jednoj da se pridje i vecina je kompletno unistena iako ni jedna nema stratesku vrednost. I to ne od strane estremista nego uglavnom od strane zapadnih "dobrocinitelja". Cini mi se da se neko bas trudi da zbrise istoriju istoka dok svoju falsifikuje i velica na sva zvona. Mozda mi se samo cini, mozda je sve jedna velika slucajnost i mozda nisu svi anticki spisi unisteni planski. Vise "znamo" o ljubavnim zivotima imperatora nego o njihovoj arhitekturi. Cudno, zar ne? Ali, kao sto rekoh, mozda je sve samo jedna velika slucajnost.
pre 6 godina
Морослав га је наручио да би данас имао над чим да се закуне један скоројевић, набеђен да зна како се води држава!
Јадна нам мајка.
pre 6 godina
Pa ako je tako sto se od Rusa ne trazi da vrate ukradeni list?
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije...
(Aleksandar Pavlovic, 31. maj 2017 10:45)
А шта раде... школе?
pre 6 godina
miroslavljevo jevandjelje je najznacajniji sacuvani narativni dokument na srpskoj verziji crveno-slovenskog jeziku i moramo biti ponosni na to. ali koliko vidim, ova se vest vec zloupotrebljava u pridavanju nekog posebnog znacaja koji istorijski srbija u to vreme (kraj 12. veka) nema. za razliku od unutrasnjosti balkana i istocne i centralne evrope, tradicija pismenosti u juznoj i zapadnoj evropi nikada nije prestajala od antike. manastiri sirom evrope su u kontinuitetu stvarali i prepisivali dela, ne samo religijskog karaktera. primer: sveti beda je oko 700. napisao prvu istoriju engleskog naroda, a istorija zapadne evrope je dobro poznata iz raznih hronika pisanih mnogo pre m. jedavandjelja. vizantiju tek da ne pominjemo. ono po cemu je nase jevandjelje bitno, je jer jer jedno od prvih napisanih na narodnom jeziku, dok su ove hronike pisane na latinskom. [mada je u italiji u to vreme vec cvetala lirska poezija na narodnom jeziku] i sta mislite, zbog cega je prepisano bas u kotoru, tj. na obodu srpske drzave i doskora grckom gradu :-) zamisljati prve (pa i kasnije) nemaljice kao neke prosevetitelje i sirioce kulture je potpuno pogresno: niti je drzava u to vreme bila mocna (tek smo bili u procesu sticanja nezavisnosti od vizantije), niti posvecena nauci; kakvoj nauci kada jos uvek jedva da postoji drzavna organizacija, a sem nesto monaha i po kojeg vlastelina, potpuno nepismena!? ali ovo su poceci stvaranja (za to vreme) moderne srpske drzave i to moramo stalno isticati.
pre 6 godina
A šta piše u njemu?
pre 6 godina
Miroslavljevo jevanđelje je najveći primerak srpske i slovenske kulture.
pre 6 godina
Postovani,
da li postoji mogucnost kupovine fototipskog izdanja (Miroslvaljevog jevandjelja), i ako mozete da me uputite na neki kontakt, telefon, e-mail...?
Hvala.
pre 6 godina
@Milan Razumem sta hoces da kazes, ali nije neki uspeh biti stariji od SAD...
pre 6 godina
Iznošenje te knjige iz strogo kontrolisanih uslova je kulturni vandalizam.
pre 6 godina
Izvadili Jevandjelje, 1000 godina staro, na vazduh da on stavlja ruke na njega!?!?!? Alooo, to treba da se cuva konzervirano u vakumu bre da se ne ostecuje od spoljasnjih uticaja.
pre 6 godina
Bas me zanima ko su ovi likovi koji lupaju minuse na svaki komentar?
pre 6 godina
Čuj "zakletva"!Pa i onaj pre njega je položio zakletvu i odmah kupio diplomu.He,he,smejurija.
pre 6 godina
Šta piše u njemu?
Niko pojma nema!
Ja bih rekao da je to
stripoteka iz 12 veka!
pre 6 godina
@ja
burazeru mi smo zatucani i necivilizovani zato sto smo sad takvi a ne zato sto smo bili drugaciji pre 100 i vise godina. Sva nasa slavna istorija vise ne vredi nista jer smo moralno posrnuli najjace i ja nisam autosovinista sto to kazem vec tuzni srbin eto to sam ja tuzan zbog toga
pre 6 godina
#Djenka
U vreme "oslobodilaca" mi smo kao djaci isli da vidimo Miroslavljevo jevandjelje u Narodnoj biblioteci (uzgred i Narodnu biblioteku su izgradili "oslobodioci"), kao i sva znacajna dela srpske kulture u Narodnom muzeju. Slike iz Miroslavljevog jevandjelja su bile u svakom bukvaru. Najvise me odusevljavaju ovi koji su juce culi za nasa kapitalna dela i sada padaju u neki nacionalni zanos. Naravno da smo zatucani, dokaz za to ja da su nasi glavni muzeji vec decenijama zatvoreni za javnost. Citave generacije nisu videle u zivo glavna dela nase umetnosti i pismenosti i za to ne treba kriviti strance koji sopstveno kulturno blago stavljaju na uvid svim gradjanima.
pre 6 godina
Može da se kupi fototipsko izdanje, kosta oko 480 000 dinara
pre 6 godina
@ (andreas kisser, 31. maj 2017 12:44)
Koliko suštinskog nepoznavanja istorije u ovom komentaru - prosto ne znam da li vredi odgovarati... Prvo, Sv.Bede nije pisao o istoriji engleskog naroda, već o istoriji Crkve na teritoriji Engleske. O Englezima, kao naciji (bolje rečeno, o zametku nečega što će kasnije biti engleska nacija), možemo pričati tek od kraja 10. veka, kada je zbačena vikinška vlast i došlo do teritorijalnog i političkog ujedinjenja Engleske. Drugo, ispade po tvome da je postojala opšta, neprekinuta pismenost evropskih naroda od antičkih vremena pa do danas, što je notorna glupost. Pre svega, rušenjem Zapadnog rimskog carstva od nepismenih Germana, nastao je period koji je u istoriografiji poznat kao Mračno doba. Zvalo se tako baš zato što ne postoje gotovo nikakvi pisani dokumenti iz tog perioda koji je trajao čitavih 5 vekova. Dakle, 500 godina je trajao diskontinuitet pismenosti u čitavoj Evropi, sa izuzetkom Vizantije (tu smo profitirali mi, kao susedi Vizantije) i arapskog sveta. A tek tvrdnja da je u to vreme cvetala lirska poezija na narodnom jeziku u Italiji je nešto što će ti đak 5. razreda osnovne škole reći da je besmislena. Narodni jezik počinje da se koristi u evropskoj literaturi tek sa Renesansom - dakle, u 14. veku. A ovo vezano za nepismenost državnog aparata i stanovništva u Srbijo u to doba - ispade da su na Zapadu uveli obavezno obrazovanje i da su, maltene, nicali fakulteti u svakom selu?! Pa pismenost na Zapadu je tada mogla da bude samo manja nego u Srbiji - mi smo imali Vizantiju i koristili smo staroslovenski (kasnije crkvenoslovenski) kao književni jezik - kao i Bugari, vizantijski Sloveni, Rusi, Rumuni, Česi, Hrvati, Poljaci - dakle, svi sa kojima smo imali intenzivan kontakt u to doba, pa je bilo daleko više mogućnosti za opismenjavanje ljudi. Što se običnog puka tiče - razmišljaj logično, staroslovenski je morao da bude blizak običnom srpskom kmetu, jer je bio gotovo identičan narodnom jeziku. S druge strane, na Zapadu je celokupna književnost bila ekskluzivno na latinskom, a koliko je taj jezik bio blizak franačkom, saksonskom, piktskom ili langobardskom kmetu?
pre 6 godina
najvece blago Srbije je Vinca, 6000 god prije Hrista
pre 6 godina
@andreas kiser
Miroslavljevo jevandjelje je napisano 1180. godine, Marijinsko jevandjelje koje se nalazi u Ruskoj nacionalnoj biblioteci u Sankt Petersburgu je jos starije, Sinajski psaltir koji se nalazi u manastiru Svete Katarine na Sinaju takodje itd.
To nisu poceci, ne moze se jezik i pismenost stvoriti danas, a sutradan napisati knjiga sa ilustracijama.
Miroslavljevo jevandjelje je sacuvano 837 godina, a koliko takvih knjiga je unisteno,bombardovano,zapaljeno, to ne znamo.
pre 6 godina
Ako je to naj vece blago onda smo jako siromasni.
pre 6 godina
@prib
Narodni muzej je zatvoren na danasnji dan pre 14 godina. Zbog "rekonstrukcije". Zatvorio ga je Branislav Lecic, zatvoren do danas. Isti 5oktobarski oslobodioci su doneli sa sobom Velikog brata i Farmu i Parove.
Koja to rekonstrukcija traje 14 godina. Rekonstrukcija svesti i uvodjenje "novog sistema vrednosti", narucena od tih "kulturnih" stranaca koji su kulturno zapalili Narodnu biblioteku Srbije i srednjovekovne knjige u njoj, a danas nam serviraju Parove umesto muzeja, da bi njihovi botovi mogli da pisu kako smo mi primitivni i necivilizovani, a oni su civilizovani, pa nam civilizovano bombarduju Narodnu biblioteku, i civilizovano podrzavaju vlast koja nam 14 godina drzi Narodni muzej zatvorenim.
Isto to su hteli da urade i sa Narodnim pozoristem, ali je bar neko od upravnika bio pametan pa nije dozvolio blistavu rekonstrukciju.
pre 6 godina
@Pera
Jeste vi svesni toga sto govorite? Srbija drzava od koje je svet ucio? Miroslavljevo jevandjelje dokaz postojanja nauke kod Srba? Auuu, sreca te pisete anonimno. Vidite, ja sam vrlo ponosan na nasu istoriju, koja jeste bogata, mada nema u njoj ama bas niceg epohalnog. Nije da smo stvorili svetsko carstvo ili civilizaciju poput hebrejske, posto smo po brojnosti populacije tu negde. Znaci, nesto nam fali, da ne kazem, mnogo smo iza njih. Miroslavljevo jevandjelje je jedan redak spomen pismenosti, redak u smislu dragon sa stanovista umetnosti. Bilo je i starijih spomenika od njega. Ima i drugih pisanih istorijskih izvora, ali nemaju tu umetnicku i materijalnu vrednost. Lepo je neko od komentatora pomenuo kada je Beda Venerabilis pisao istoriju danasnje Engleske. Kod grckih (vizantijskih) pisaca su jako zastupljene hronike i istorije. Kod nas ih gotovo uopste nema. Cak ni Sava Nemanjic kao retko ucen covek ih nije pisao, niti despot Stefan Lazarevic recimo. U najboljem slucaju pisali su zitija, koja imaju svoju ulogu, a ona nikako nije naucna. Jevandjelje to tek nije, jer predstavlja prepis Biblije koji ima retku i bogatu iluminaciju. Kada su cirilicki spomenici u pitanju. Zasto kod nas nema pisanih dela kao sto su hronike i istorije kod Grka? Pa pogledajmo danas, retko ko ima svoje ja, u to doba pogotovo. Pismenih je tek bilo daleko manje nego danas, a nikakv licni interes nisu imali da pisu.
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
pre 6 godina
Kako je moguće da od tako prosvećenog naroda ostase nepismeni dotle da su se prstom podpisivali i Karađorđevići i Obrenovići a da ne govorimo o nepismenosti naroda kojim su takvi vladali
pre 6 godina
Kaze @Pera Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je BILA inovativna, mocna i posvecena nauci. Na zalost, ono BILA je problem
pre 6 godina
Nažalost, jedna stranica se nalazi u Rusiji, ali oni nemaju nameru da je vrate
pre 6 godina
polako ljudi,mozda bi prvo trebalo poci od cinjenice da je pisano za potrebe vlasti,jednako kao i sva druga jevandjelja?
pre 6 godina
To ima veze sa crkvom, sa Bogom nema! Pitanje je sta ce nam crkva blizu vlasti? Crkva je deo tradicije i folklora, a ne neka realna disciplina
pre 6 godina
prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd.,
(kisser)
Ova tvrdnja vas objektivno diskvalifikije kao istoricara, uprkos vasem uveravanju da posedujete kvalifikacije na tom polju. Zapadna Evropa, na primer, je u to vreme civilizacijski znatno iza Vizantije i delova srednjevekovnog islamskog sveta. O Kini da i ne pricam. Stoga, vasa tvrdnja da su ustanove visokog skolstva na ovoj planeti prvo nastale na tlu Zapadne Evrope je u sustinskoj protivrecnosti sa kulturnim i civilizacijskim nivoom pomenutih delova sveta i cinjenicni je ekvivalent marketinga, koji vi nekriticki usvajate. To sto je neko kucu sa nekolicinom ucenika nazvao "univerzitetom" (iako najveci broj ovih 'obrazovnih ustanova' pocinju da se nazivaju univerzitetima znatno kasnije} je podjednako tacno koliko i tvrdnja da je Univerzitet u Beogradu nastao pocetkom 20. veka, ili da su prvi kineski ili grcki univerziteti nastali krajem 19., na primer.
pre 6 godina
@ mirjana Пише оно што пише у сваком другом Јеванђељу;описује живот
Исуса Христа.Четири су Јеванђеља:По Марку,Јовану,Матеји и Луки.Иначе
мало је познато да постоји и Вуканово Јеванђеље,по Вукану брату
Стефана Немање.Датира из истог периода из ког и Мирослављево,крај
12 века.Налази се у Санкт Петерсбургу.
pre 6 godina
Mozda je bolji predlog-Kremansko prorocanstvo ili AlanFord ?
pre 6 godina
@andreas kisser
Miroslavovo Jevandjelje nije istorijska knjiga i tvoje poredjenje sa istorijskom knjigom iz Engleske je promaseno.
Da li je ta knjiga koju pominjes uvrštena u uneskovo "Pamćenje sveta"?
A zašto Miroslavovo jevandjelje jeste?
Šta se dešava u Evropi u 12 veku dok je ovo krvandjelje pisano?
Turci na vratima Evrope, u Španiji?
Dakle mora se razumeti svrha Jevandjelja i ono što u njemu piše.
Kome je namenjeno i zašto, da li je ono pisano da nešto sačuva?
To Jevandjelje je važno u tom kontekstu i u to vreme dolazi od Srba i zato jeste važno za Srbe.
pre 6 godina
Prvo- položio je zakletvu na kopiji, drugo- original pripada muzeju, ali se ne čuva tamo.
pre 6 godina
Jedno fototipsko izdanje nalazi se u srednjovekovnom manastiru Raca,nedaleko od Bajine Baste.
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da ostane narednim generacijama, cuvano u strogo kontrolisanim uslovima, a ne da se rka i mrka po skupstini.
pre 6 godina
Bravo Veljo!
pre 6 godina
Istorija Srbije koja ce celog zivota da se pamti!
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
@dp3
јеванђеља се по дифолту шерују.
pre 6 godina
A šta je sam sadržaj jevanđelja? Neko od jevanđelja iz Biblije ili? Ima li Miroslavljevo jevanđelje prilagođeno sadašnjem jeziku koje može čitati šira populacija? Ne izmotavam se nego zaista pitam najozbiljnije ako neko može da odgovori.
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
(andreas kisser, 31. maj 2017 23:49)
potpisujem. onda jedan od sagovornika u diskusiji ispadne neprostojan jer navodno nije odgovorio na komentar.
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da se vrati Kotoru.
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
Englezi rukama, a mi boc, boc...
pre 6 godina
bogati
pre 6 godina
@ff
Druge okrivljujes za nepismenost, a i sam se mucis sa gramatikom.
Drugo, obican narod nikada nije bio narocito prosvecen, sto mozes saznati.iz istorijskih izvora ako ih malo prelistas. Kraljevi i carevi, da, ali nista vise nego drugi kraljevi i carevi. Kakvi smo bili nekada, takvi smo i danas.
pre 6 godina
onda smo bogati
pre 6 godina
Biblioteka Sankt Peterburga je uradila list Jevandjelja koji je nedostajao i predala ga predsedniku Srbije Tomislavu Nikolicu oktobra 2016. godine, kad je bio u poseti.
pre 6 godina
Drugi kraljevi i carevi su bili mnogo pismeniji,recimo dinastija Petrović u CG protiv koje su se srpske dinastije toliko borile i negirale.
pre 6 godina
"Miroslavljevo jevandjelje" nema nikakve veze sa Srbima i Srbijom. To je nastalo u Bugarskoj Imperiji kada nije jos postojala Srbija. Verovatno ce jkednoga dana Bugari da tuze Srbiju Medjunarodnom Sudu Pravde za skrnavljkenje njihovih svetinja.
pre 6 godina
Nikad cuo za to.
pre 6 godina
@Dragan
a tvoje znanje pravopisa je bogato, vidim...
pre 6 godina
Šta piše u njemu?
Niko pojma nema!
Ja bih rekao da je to
stripoteka iz 12 veka!
pre 6 godina
Ako je to naj vece blago onda smo jako siromasni.
pre 6 godina
Bilo bi bolje da se zakleo na Dusanovom zakoniku to bi znacilo da vlast postuje red i zakon isti za sve gradjane..
pre 6 godina
Miroslavljevo jevandjelje je starije od postojanja drzave SAD, Srbija je drzava koja ima jako bogato razvijenu kulturu, pismenost. Drago mi je da je neko uoceio znacajnost ovog dokumenta.
pre 6 godina
Preponosan sam na istoriju koju ima nasa drzava. Ovakav okument svedoci da Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je bila inovativna, mocna i posvecena nauci
pre 6 godina
Eeee... Srbi! Nismo ni svesni ko smo i šta smo, ali se svemu tuđem divimo!!!
pre 6 godina
Samo da dodam - pored Miroslavovog Jevanđelja u biblioteci "Pamćenje sveta" su, iz Srbije, uvrštena još 2 dokumenta: telegram kojim je Austrougarska objavila rat Srbiji i Teslin arhiv. A ko zna koliko bi ih bilo da nam civilizovani Nemci nisu spalili Narodnu biblioteku 06.04.1941. Ali, čak i tako, u ovoj zbirci nalazi se 35 dokumenata iz Severne Amerike i Evrope (tj. civilizovanog sveta) - od čega je gotovo 10% došlo iz Srbije, pa je potpuno jasan naš doprinos svetskoj kulturi, koji je disproporcionalan veličini zemlje i brojnosti naroda. Ovo je samo primedba koje treba da se setimo svaki put kad nam autošovinisti prigovore da smo zatucani i necivilizovani...
pre 6 godina
Samo stanite i razmislite kakva su blaga uništena u savezničkom (okupatorskom) bombardovanju biblioteke na kraju drugog svetskog rata, sumnjam da bi ovo bilo upola vredno kao neki spisi koji su tad uništeni
Al ne lezi vraže, visa sila, je l te....
pre 6 godina
A šta piše u njemu?
pre 6 godina
Miroslavljevo jevanđelje je najveći primerak srpske i slovenske kulture.
pre 6 godina
Malo ko ima ovako važnu svetinju. Svuda je treba isticati i dičiti se njome.
pre 6 godina
Bas me zanima ko su ovi likovi koji lupaju minuse na svaki komentar?
pre 6 godina
"Miroslavljevo jevandjelje" nema nikakve veze sa Srbima i Srbijom. To je nastalo u Bugarskoj Imperiji kada nije jos postojala Srbija. Verovatno ce jkednoga dana Bugari da tuze Srbiju Medjunarodnom Sudu Pravde za skrnavljkenje njihovih svetinja.
pre 6 godina
Pa ako je tako sto se od Rusa ne trazi da vrate ukradeni list?
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da se vrati Kotoru.
pre 6 godina
polako ljudi,mozda bi prvo trebalo poci od cinjenice da je pisano za potrebe vlasti,jednako kao i sva druga jevandjelja?
pre 6 godina
miroslavljevo jevandjelje je najznacajniji sacuvani narativni dokument na srpskoj verziji crveno-slovenskog jeziku i moramo biti ponosni na to. ali koliko vidim, ova se vest vec zloupotrebljava u pridavanju nekog posebnog znacaja koji istorijski srbija u to vreme (kraj 12. veka) nema. za razliku od unutrasnjosti balkana i istocne i centralne evrope, tradicija pismenosti u juznoj i zapadnoj evropi nikada nije prestajala od antike. manastiri sirom evrope su u kontinuitetu stvarali i prepisivali dela, ne samo religijskog karaktera. primer: sveti beda je oko 700. napisao prvu istoriju engleskog naroda, a istorija zapadne evrope je dobro poznata iz raznih hronika pisanih mnogo pre m. jedavandjelja. vizantiju tek da ne pominjemo. ono po cemu je nase jevandjelje bitno, je jer jer jedno od prvih napisanih na narodnom jeziku, dok su ove hronike pisane na latinskom. [mada je u italiji u to vreme vec cvetala lirska poezija na narodnom jeziku] i sta mislite, zbog cega je prepisano bas u kotoru, tj. na obodu srpske drzave i doskora grckom gradu :-) zamisljati prve (pa i kasnije) nemaljice kao neke prosevetitelje i sirioce kulture je potpuno pogresno: niti je drzava u to vreme bila mocna (tek smo bili u procesu sticanja nezavisnosti od vizantije), niti posvecena nauci; kakvoj nauci kada jos uvek jedva da postoji drzavna organizacija, a sem nesto monaha i po kojeg vlastelina, potpuno nepismena!? ali ovo su poceci stvaranja (za to vreme) moderne srpske drzave i to moramo stalno isticati.
pre 6 godina
Nikad cuo za to.
pre 6 godina
Istorija Srbije koja ce celog zivota da se pamti!
pre 6 godina
Veoma interesantno i nesto sto bi svaki gradjanin Srbije trebao da zna
pre 6 godina
Па постојали смо ваљда и пре тог јеванђеља а ?
pre 6 godina
Interesantna je cinjenica da je ovaj dokument samo igrom slucaja izbegao sudbinu vecine istorijskih spisa - unistenje. Kako to da se u svakom ratu prvo gadjaju ili pljackaju biblioteke i muzeji uglavnom istocnih zemalja. Evo primera radi U Siriji, koja je puna arheoloskih lokacija, ne moze ni jednoj da se pridje i vecina je kompletno unistena iako ni jedna nema stratesku vrednost. I to ne od strane estremista nego uglavnom od strane zapadnih "dobrocinitelja". Cini mi se da se neko bas trudi da zbrise istoriju istoka dok svoju falsifikuje i velica na sva zvona. Mozda mi se samo cini, mozda je sve jedna velika slucajnost i mozda nisu svi anticki spisi unisteni planski. Vise "znamo" o ljubavnim zivotima imperatora nego o njihovoj arhitekturi. Cudno, zar ne? Ali, kao sto rekoh, mozda je sve samo jedna velika slucajnost.
pre 6 godina
Postovani,
da li postoji mogucnost kupovine fototipskog izdanja (Miroslvaljevog jevandjelja), i ako mozete da me uputite na neki kontakt, telefon, e-mail...?
Hvala.
pre 6 godina
Nažalost, jedna stranica se nalazi u Rusiji, ali oni nemaju nameru da je vrate
pre 6 godina
To ima veze sa crkvom, sa Bogom nema! Pitanje je sta ce nam crkva blizu vlasti? Crkva je deo tradicije i folklora, a ne neka realna disciplina
pre 6 godina
Mozda je bolji predlog-Kremansko prorocanstvo ili AlanFord ?
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije o necemu sto mi imamo a drugi snatno manje i krace.Mi zapravo malo znamo o tome ko smo.Ako ima prostora u medijima sa nac. frek.za PAROVE, moralo bi i za ovo.
pre 6 godina
Preko 300 dokumenata nase istorije se nalazi u ruskim muzejima. Tuzno je sto su tamo sigurniji, kod nas bi bili spaljeni i pokradeni milion puta do sada. Sve od strane "prijatelja" i "oslobodilaca".
pre 6 godina
@Pera
Jeste vi svesni toga sto govorite? Srbija drzava od koje je svet ucio? Miroslavljevo jevandjelje dokaz postojanja nauke kod Srba? Auuu, sreca te pisete anonimno. Vidite, ja sam vrlo ponosan na nasu istoriju, koja jeste bogata, mada nema u njoj ama bas niceg epohalnog. Nije da smo stvorili svetsko carstvo ili civilizaciju poput hebrejske, posto smo po brojnosti populacije tu negde. Znaci, nesto nam fali, da ne kazem, mnogo smo iza njih. Miroslavljevo jevandjelje je jedan redak spomen pismenosti, redak u smislu dragon sa stanovista umetnosti. Bilo je i starijih spomenika od njega. Ima i drugih pisanih istorijskih izvora, ali nemaju tu umetnicku i materijalnu vrednost. Lepo je neko od komentatora pomenuo kada je Beda Venerabilis pisao istoriju danasnje Engleske. Kod grckih (vizantijskih) pisaca su jako zastupljene hronike i istorije. Kod nas ih gotovo uopste nema. Cak ni Sava Nemanjic kao retko ucen covek ih nije pisao, niti despot Stefan Lazarevic recimo. U najboljem slucaju pisali su zitija, koja imaju svoju ulogu, a ona nikako nije naucna. Jevandjelje to tek nije, jer predstavlja prepis Biblije koji ima retku i bogatu iluminaciju. Kada su cirilicki spomenici u pitanju. Zasto kod nas nema pisanih dela kao sto su hronike i istorije kod Grka? Pa pogledajmo danas, retko ko ima svoje ja, u to doba pogotovo. Pismenih je tek bilo daleko manje nego danas, a nikakv licni interes nisu imali da pisu.
pre 6 godina
najvece blago Srbije je Vinca, 6000 god prije Hrista
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd.,
(kisser)
Ova tvrdnja vas objektivno diskvalifikije kao istoricara, uprkos vasem uveravanju da posedujete kvalifikacije na tom polju. Zapadna Evropa, na primer, je u to vreme civilizacijski znatno iza Vizantije i delova srednjevekovnog islamskog sveta. O Kini da i ne pricam. Stoga, vasa tvrdnja da su ustanove visokog skolstva na ovoj planeti prvo nastale na tlu Zapadne Evrope je u sustinskoj protivrecnosti sa kulturnim i civilizacijskim nivoom pomenutih delova sveta i cinjenicni je ekvivalent marketinga, koji vi nekriticki usvajate. To sto je neko kucu sa nekolicinom ucenika nazvao "univerzitetom" (iako najveci broj ovih 'obrazovnih ustanova' pocinju da se nazivaju univerzitetima znatno kasnije} je podjednako tacno koliko i tvrdnja da je Univerzitet u Beogradu nastao pocetkom 20. veka, ili da su prvi kineski ili grcki univerziteti nastali krajem 19., na primer.
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
Kako je moguće da od tako prosvećenog naroda ostase nepismeni dotle da su se prstom podpisivali i Karađorđevići i Obrenovići a da ne govorimo o nepismenosti naroda kojim su takvi vladali
pre 6 godina
Е то је само један од средњег века,а шта са 3000 година п.н.е,Срби марод најстарији...
pre 6 godina
Drugi kraljevi i carevi su bili mnogo pismeniji,recimo dinastija Petrović u CG protiv koje su se srpske dinastije toliko borile i negirale.
pre 6 godina
Морослав га је наручио да би данас имао над чим да се закуне један скоројевић, набеђен да зна како се води држава!
Јадна нам мајка.
pre 6 godina
@ja
zbog cega mom komentaru imputirate rec "nacija" kada sam lepo napisao istoriju engl. naroda. tvrditi da u to vreme nema engleza, iako jos uvek kao narod nisu ostvarili drzavnost (preduslov za evoluciju naroda u naciju), je sto biste vi rekli notorna glupost! pa koga ili cega je onda alfred veliki bio kralj (to je onaj isti sto je govorio grcki i latinski, a krajem 9. veka podario engleskoj prvi pisani zakonski kodeks), ili nemanjici!? mozete da ostavite redakciji svoj imejl, pa ca vam sa zadovljstvom poslati spisak literature za citanje na temu narod-nacija. naslov beding dela u originalu na latinskom je: Historia ecclesiastica gentis Anglorum, pa ako neko zna latinski neka prevede citaocima posto ja izgleda "sustinski ne poznajem istoriju" (iako sam doktor ist. nauka). tvrdnju da beda nije pisao o istoriji engleske, vec istoriji crkve na tlu engleske nema potrebe da komentarisem, verovatno jos niste polagali srednji vek kod antonovica. dalje kolega, vasa funkconalna pismenost je definitvno diskutabilna ukoliko ne razumete zbog cega ja u komentaru pominjem bedu! na temu pismenosti, sta mislite zbog cega maleni kent u 6. veku ima primat medju angl-sax kraljevstvima? o tome da u severnoj italiji nema sacuvane pisane lirske poezije na narodnom italijanskom tek ne vredi raspravljati; verovatno zakljucujete na osnovu srednjoskolskog znanja (petrarka, dante). prvi fakulteti na zapadu su nicali pre m.j. itd., na ostala polu-znanja iz vaseg komentara ne vredi gubiti vreme.
pre 6 godina
@ (andreas kisser, 31. maj 2017 12:44)
Koliko suštinskog nepoznavanja istorije u ovom komentaru - prosto ne znam da li vredi odgovarati... Prvo, Sv.Bede nije pisao o istoriji engleskog naroda, već o istoriji Crkve na teritoriji Engleske. O Englezima, kao naciji (bolje rečeno, o zametku nečega što će kasnije biti engleska nacija), možemo pričati tek od kraja 10. veka, kada je zbačena vikinška vlast i došlo do teritorijalnog i političkog ujedinjenja Engleske. Drugo, ispade po tvome da je postojala opšta, neprekinuta pismenost evropskih naroda od antičkih vremena pa do danas, što je notorna glupost. Pre svega, rušenjem Zapadnog rimskog carstva od nepismenih Germana, nastao je period koji je u istoriografiji poznat kao Mračno doba. Zvalo se tako baš zato što ne postoje gotovo nikakvi pisani dokumenti iz tog perioda koji je trajao čitavih 5 vekova. Dakle, 500 godina je trajao diskontinuitet pismenosti u čitavoj Evropi, sa izuzetkom Vizantije (tu smo profitirali mi, kao susedi Vizantije) i arapskog sveta. A tek tvrdnja da je u to vreme cvetala lirska poezija na narodnom jeziku u Italiji je nešto što će ti đak 5. razreda osnovne škole reći da je besmislena. Narodni jezik počinje da se koristi u evropskoj literaturi tek sa Renesansom - dakle, u 14. veku. A ovo vezano za nepismenost državnog aparata i stanovništva u Srbijo u to doba - ispade da su na Zapadu uveli obavezno obrazovanje i da su, maltene, nicali fakulteti u svakom selu?! Pa pismenost na Zapadu je tada mogla da bude samo manja nego u Srbiji - mi smo imali Vizantiju i koristili smo staroslovenski (kasnije crkvenoslovenski) kao književni jezik - kao i Bugari, vizantijski Sloveni, Rusi, Rumuni, Česi, Hrvati, Poljaci - dakle, svi sa kojima smo imali intenzivan kontakt u to doba, pa je bilo daleko više mogućnosti za opismenjavanje ljudi. Što se običnog puka tiče - razmišljaj logično, staroslovenski je morao da bude blizak običnom srpskom kmetu, jer je bio gotovo identičan narodnom jeziku. S druge strane, na Zapadu je celokupna književnost bila ekskluzivno na latinskom, a koliko je taj jezik bio blizak franačkom, saksonskom, piktskom ili langobardskom kmetu?
pre 6 godina
Izvadili Jevandjelje, 1000 godina staro, na vazduh da on stavlja ruke na njega!?!?!? Alooo, to treba da se cuva konzervirano u vakumu bre da se ne ostecuje od spoljasnjih uticaja.
pre 6 godina
Мирослављево јеванђеље је, вероватно, било намењено његовој задужбини — епископској цркви св. Петра и Павла у Бијелом Пољу на Лиму, а претпоставља се да је тамо могло бити исписано и илустровано!
pre 6 godina
Bravo Veljo!
pre 6 godina
U nacionalnoj zaostavštini ništa manje nije značajan i Dušanov zakonik.
pre 6 godina
@ja
burazeru mi smo zatucani i necivilizovani zato sto smo sad takvi a ne zato sto smo bili drugaciji pre 100 i vise godina. Sva nasa slavna istorija vise ne vredi nista jer smo moralno posrnuli najjace i ja nisam autosovinista sto to kazem vec tuzni srbin eto to sam ja tuzan zbog toga
pre 6 godina
@Milan Razumem sta hoces da kazes, ali nije neki uspeh biti stariji od SAD...
pre 6 godina
Nama je potreban kviz na javnom servisu u kome bi se postavljala pitanja iz nacionalne istorije, a sve radi edukacije...
(Aleksandar Pavlovic, 31. maj 2017 10:45)
А шта раде... школе?
pre 6 godina
@andreas kisser
Miroslavovo Jevandjelje nije istorijska knjiga i tvoje poredjenje sa istorijskom knjigom iz Engleske je promaseno.
Da li je ta knjiga koju pominjes uvrštena u uneskovo "Pamćenje sveta"?
A zašto Miroslavovo jevandjelje jeste?
Šta se dešava u Evropi u 12 veku dok je ovo krvandjelje pisano?
Turci na vratima Evrope, u Španiji?
Dakle mora se razumeti svrha Jevandjelja i ono što u njemu piše.
Kome je namenjeno i zašto, da li je ono pisano da nešto sačuva?
To Jevandjelje je važno u tom kontekstu i u to vreme dolazi od Srba i zato jeste važno za Srbe.
pre 6 godina
Iznošenje te knjige iz strogo kontrolisanih uslova je kulturni vandalizam.
pre 6 godina
Može da se kupi fototipsko izdanje, kosta oko 480 000 dinara
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
pre 6 godina
@prib
Narodni muzej je zatvoren na danasnji dan pre 14 godina. Zbog "rekonstrukcije". Zatvorio ga je Branislav Lecic, zatvoren do danas. Isti 5oktobarski oslobodioci su doneli sa sobom Velikog brata i Farmu i Parove.
Koja to rekonstrukcija traje 14 godina. Rekonstrukcija svesti i uvodjenje "novog sistema vrednosti", narucena od tih "kulturnih" stranaca koji su kulturno zapalili Narodnu biblioteku Srbije i srednjovekovne knjige u njoj, a danas nam serviraju Parove umesto muzeja, da bi njihovi botovi mogli da pisu kako smo mi primitivni i necivilizovani, a oni su civilizovani, pa nam civilizovano bombarduju Narodnu biblioteku, i civilizovano podrzavaju vlast koja nam 14 godina drzi Narodni muzej zatvorenim.
Isto to su hteli da urade i sa Narodnim pozoristem, ali je bar neko od upravnika bio pametan pa nije dozvolio blistavu rekonstrukciju.
pre 6 godina
Ajmo ovako: jako malo znamo o nasoj kulturi i pismenosti. Ovo Jevandjelje jednostavno ne moze biti prvo, vec je samo najstarije sacuvano i istrazeno. A cak postoje i stariji rukopisi koji su prosto skrajnuti i nedovoljno istrazeni, kao na primer rukopisi Dimitrija Sinaita, pisanih na srpskom jeziku, i X veka a koji se inace nalaze u manastiru Svete Katarine na Sinaju. Miroslavljevo Jevandjelje privlaci paznju sto je toliko bogato ilustrovano i sto je zaista remekdelo.
pre 6 godina
#Djenka
U vreme "oslobodilaca" mi smo kao djaci isli da vidimo Miroslavljevo jevandjelje u Narodnoj biblioteci (uzgred i Narodnu biblioteku su izgradili "oslobodioci"), kao i sva znacajna dela srpske kulture u Narodnom muzeju. Slike iz Miroslavljevog jevandjelja su bile u svakom bukvaru. Najvise me odusevljavaju ovi koji su juce culi za nasa kapitalna dela i sada padaju u neki nacionalni zanos. Naravno da smo zatucani, dokaz za to ja da su nasi glavni muzeji vec decenijama zatvoreni za javnost. Citave generacije nisu videle u zivo glavna dela nase umetnosti i pismenosti i za to ne treba kriviti strance koji sopstveno kulturno blago stavljaju na uvid svim gradjanima.
pre 6 godina
@Dragan
a tvoje znanje pravopisa je bogato, vidim...
pre 6 godina
Prvo- položio je zakletvu na kopiji, drugo- original pripada muzeju, ali se ne čuva tamo.
pre 6 godina
Čuj "zakletva"!Pa i onaj pre njega je položio zakletvu i odmah kupio diplomu.He,he,smejurija.
pre 6 godina
Kaze @Pera Srbija je drzava od koje je svet ucio, koja je BILA inovativna, mocna i posvecena nauci. Na zalost, ono BILA je problem
pre 6 godina
@ mirjana Пише оно што пише у сваком другом Јеванђељу;описује живот
Исуса Христа.Четири су Јеванђеља:По Марку,Јовану,Матеји и Луки.Иначе
мало је познато да постоји и Вуканово Јеванђеље,по Вукану брату
Стефана Немање.Датира из истог периода из ког и Мирослављево,крај
12 века.Налази се у Санкт Петерсбургу.
pre 6 godina
Biblioteka Sankt Peterburga je uradila list Jevandjelja koji je nedostajao i predala ga predsedniku Srbije Tomislavu Nikolicu oktobra 2016. godine, kad je bio u poseti.
pre 6 godina
@ff
Druge okrivljujes za nepismenost, a i sam se mucis sa gramatikom.
Drugo, obican narod nikada nije bio narocito prosvecen, sto mozes saznati.iz istorijskih izvora ako ih malo prelistas. Kraljevi i carevi, da, ali nista vise nego drugi kraljevi i carevi. Kakvi smo bili nekada, takvi smo i danas.
pre 6 godina
Englezi rukama, a mi boc, boc...
pre 6 godina
@andreas kiser
Miroslavljevo jevandjelje je napisano 1180. godine, Marijinsko jevandjelje koje se nalazi u Ruskoj nacionalnoj biblioteci u Sankt Petersburgu je jos starije, Sinajski psaltir koji se nalazi u manastiru Svete Katarine na Sinaju takodje itd.
To nisu poceci, ne moze se jezik i pismenost stvoriti danas, a sutradan napisati knjiga sa ilustracijama.
Miroslavljevo jevandjelje je sacuvano 837 godina, a koliko takvih knjiga je unisteno,bombardovano,zapaljeno, to ne znamo.
pre 6 godina
bogati
pre 6 godina
onda smo bogati
pre 6 godina
@dp3
јеванђеља се по дифолту шерују.
pre 6 godina
Ja mislim da to treba da ostane narednim generacijama, cuvano u strogo kontrolisanim uslovima, a ne da se rka i mrka po skupstini.
pre 6 godina
nije u redu da nasumicno cenzurisete odgovore na replike (na originalni komentar). ili dopustite diskusiju, ili zabranite replike.
(andreas kisser, 31. maj 2017 23:49)
potpisujem. onda jedan od sagovornika u diskusiji ispadne neprostojan jer navodno nije odgovorio na komentar.
pre 6 godina
Jedno fototipsko izdanje nalazi se u srednjovekovnom manastiru Raca,nedaleko od Bajine Baste.
pre 6 godina
A šta je sam sadržaj jevanđelja? Neko od jevanđelja iz Biblije ili? Ima li Miroslavljevo jevanđelje prilagođeno sadašnjem jeziku koje može čitati šira populacija? Ne izmotavam se nego zaista pitam najozbiljnije ako neko može da odgovori.
69 Komentari
Sortiraj po: