Nedelja, 16.06.2019.

14:50

"Učenje srpskog jezika nije diktat filologije, već potreba da se rekonstruiše društvo" VIDEO

To nije diktat filologije, već potreba da rekonstruišemo temelje društva, rekao je Aleksandar Jerkov o ideji da se srpski jezik uvede na svim fakultetima.

Izvor: B92

"Uèenje srpskog jezika nije diktat filologije, veæ potreba da se rekonstruiše društvo" VIDEO IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

73 Komentari

Sortiraj po:

Ko ne slusa pesmu slusace oluju

pre 4 godine

Прво: пар пословица, које су многи очигледно пишући мејлове,смс,ммс, си-ви заборавили. На почетку беше реч, ја бих скромно додао биће и на крају и реч може посећи јаче од мача. Српски језик се некада изучавао на универзитетима у 30 земаља,стотине лектора је предавало српски језик у свету, данас имамо само 10 и словима десет лектора у целом свету а наше катедре заузимају професори хрватског, бошњачког и црногорског језика. Опет смо најпаметнији штедимо на писмености и култури функционално неписмени Срби стидите се, не желим у 21 веку да пишем рунама и клинастим писмом то остављам вама у наслеђе.

Stefan

pre 4 godine

Podržavam predlog! Stepen nepismenosti čak i unutar populacije koja bi, formalno-tehnički, trebalo da bude visokoobrazovana je u najmanju ruku užasavajuć.
I, da: jeste važno. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako si lekar, mašinski inženjer ili pravnik. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako želiš da budeš akademski građanin bilo kog profila. Da, jeste važno. Jako. Za tebe lično, za tvoju porodicu, šire okruženje i čitavo društvo.

Matori Kesa

pre 4 godine

Pod uslovom da predavac bude Aleksandar martinovic - podrzavam u potpunosti - na bar 3 fakulteta ! Na poljoprivrednom faksu angazovati Marjana Riisticevica - ima da se preporodimo, vec vidim !

thumbs up

pre 4 godine

@zvezdarac
Jezik pa i maternji nikada nije naučen do kraja, jer je to bure bez dna. A možda je i moje poimanje znanja jezika drugačije od vašeg.

dorotej

pre 4 godine

Problem je u tome sto se gramatika i lingvistika srpskog jezika ne izucava u dovoljnoj meri u srednjim skolama. Insistira se na knjizevnosti, sto jeste lep predmet, ali gramatika se i ne pomene. O pravopisu da i ne govorimo, poslednji test pravopisa deca prolaze na maloj maturi, ali i tu se insistira na krajnjim glupostima. Da li se pise navodnik, pa uzvicnik ili uzvicnik, pa navodnik. Propasce svet ako to ne znas! Ali zato kada procitam sudsko resenje gde pise: "U vezi clana XXX KZS, obzirom na ... ", najezim se, jer bi pravilno trebalo da pise: "U vezi sa clanom 10 s obzirom na ...". A to je tako cesta konstrukcija koju pravnici prepisuju iz generacije u generaciju. A tek kada vidim "ostavioc", "rukovaoc" ... Sve to je propust profesora osnovnih i srednjih skola. Tamo to treba nauciti. Gvozdje se kuje kad je vruce. I za kraj, neko je pomenuo "ošišanu" latinicu. E pa za taj problem se obratite budalama koje su obrnule Y i Z na tastaturi, kao i onima koji su nasa slova smestili tamo gde se nalaze {[]} - zagrade potrebne nama programerima. Znate li vi kako izgleda kucati projektnu dokumentaciju cirilicom i menjati tastaturu svakih 5-10 sekundi? Stranu teksta na englekom iskucam iz glave za minut, a na srpskoj cirilici mi treba 10 minuta ... ako jos ulete i te zagrade i promena fonta, izgubim silno vreme na gluposti, a sustinske strucne greske mi zbog toga promicu samo tako ...

Hanibal

pre 4 godine

Problem je u medijima! Koliko novinskih kuća znate da imaju lektore?! Ako ih i imaju, oni rade samo na štampanim izdanjima, a svi dobro znamo da se novine maltene više i ne prodaju otkad smo svi na internetu. Pretužno kako nakaradni tekstovi nam se serviraju, i nije to samo pravopis, nego i gramatika i stilistika, sveee! Šta smo učili u školi, učili smo, ali mediji su ti s kojima smo svakodnevno u kontaktu, i odatle kreće sav čemer sa srpskim jezikom. Lektori su fakultetski obrazovani ljudi čija je profesija toliko degradirana da zarađuju manje i od kasirke, ako uopšte i rade u struci. Sramota!

đole bre!

pre 4 godine

Uveli ste rodove za zvanja i titule, pa sada imamo psihološkinje, pedagoškinje, trenerke.....čak i u vojsci, potporučnice i komandirke. I šta sa ljudima koji su već završili fakultete sa vrlo upitnim nivoom pismenosti? Šta sa novinarima koji uporno forsiraju nepravilan govor ? Šta sa osnovcima koji imaju prosečan fond od 200 do 400 reči ???

Samokazem

pre 4 godine

VELIKA GLUPOST!! Novosadski, niski i, posebno, beogradski tehnicki fakulteti su vrlo cenjeni u svetu. Treba ici ka tome da se uvedu studije na engleskom jeziku kako bi se privukli studenti iz inostranstva, Kina i Arapske zemlje za pocetak.

Geograf

pre 4 godine

Totalno pogresno. Vise strucnih i prakticnih predmeta a ne ovakvih predmeta. Posto radim u osnovmoj skoli mogu reci da su djaci PREOPTERECENI stvarima koje im nece toliko biti potrebne a mogu misliti studenti. Svedite srpski i matematiku na 3 casa nedeljno, smanjite broj ocena u toku godine na 4 i eto osmeha na licima mladih. Postoji mera i vreme kada i koliko nesto treba uciti i nauciti, a ne da ovo bude nacin da profesori srpskog dodju do norme!

profesor

pre 4 godine

Besmisleni zahtev da se uvodi srpski jezik na fakultete jeste diktat filologije i pokusaj da se naprave uhljebnicka radna mesta za silne nezaposlene profesore srpskog. Jer za razliku od vecine drugih zanimanja, kao profesor srpskog malo sta mozes da radis van Srbije, a i u Srbiji je potreba tolika kolika je.
Na fakultete ljudi dolaze da bi se osposobljavali za struku, a ne da uce opste predmete kao u osnovnoj skoli.
Na stranu sto je sustinski besmisleno uciti gramatiku maternjeg jezika odrasle ljude samo zato da bi ih maltretirali da govore striktno jezickim standardom koji mala grupa filoloske elite propisuje. Jezik sluzi komunikaciji, a studenti komuniciraju bez greske. Ono gde grese u komunikaciji je upotreba strucnih termina, ali to se uci na strucnim predmetima, a ne na casu srpskog.

Student

pre 4 godine

Da je bolonjska reforma sprovedena kako treba, studenti drugih fakulteta mogli bi da slušaju i polažu predmete vezane za srpski jezik na Filološkom fakultetu i cela ova halabuka bi bila nepotrebna.

aha

pre 4 godine

Glupost, ako neki student npr. masinstva nije naucio jezik u osnovnoj ili srednjoj skoli nece ni na fakultetu. To je smo dodatan namet za drzavu i napor za studente.

Функционално неписмен тим се дичим

pre 4 godine

Србија је прва у Европи по броју функционално неписмених. Задњи смо у региону по броју лектора у иностранству. Све државе око нас улажу у свој језик осим нас, вероватно што смо поново најпаметнији па нам то не треба.

xza

pre 4 godine

I sad studenti medicine, elektro tehnike, fizike i ostalih ultrateških fakulteta koji noćima ne spavaju, nerviraju se uče do besvesti treba još jedan ispit za sve što sam nabrojao. Još zamislite da izgube godinu zbog tog ispita. Ako je stanje alarmantno pojačajte obrazovanje u osnovnim i srednjim školama

Vaske

pre 4 godine

Gospodine Jerkov ako je velika vecina onih sto su ucili srpski 12 godina i dalje nepismena, a jeste, to znaci da su pogresno uceni. Napravljen je nakaradni sistem u kome se uci sve i sva, a u stvari se ne nauci nista. Taj sistem treba menjati a ne isti taj sistem uvoditi i na fakultete. Toliko.

Дипл. инг.

pre 4 godine

Завршио сам гимназију па електротехнику и имао углавном одличне оцене из свих језика. Од свих часова у основној и средњој школи највеће мучење мени (а и већини деце) су били часови српског језика. Слажем се да граматика треба да се зна, али програм из књижевности је благо речено депресиван. Такође, инсистирање на томе да сви треба да пишу неке писане радове, саставе и анализе књижевних дела нема никаквог смисла. Оно што реално треба већини људи (писање мејлова, биографије, мотивационих писама...) се не помене у школама па се на крају учи на интернету.
Идеја да се грешке из претходног нивоа студија исправљају на факултетима је осуђена на пропаст. Студенти су већ затрпани са превише градива из стручних предмета. А и избор наставника и сарадника из тих области које нису уже стручне за неки факултет је увек био дискутабилан јер је деканима и ректорима ту некако најједноставније да убаце "своје људе". На мом техничком факултету друштвене предмете предаје човек који није у стању да састави испитни бланкет без граматичких грешака.

Good Boy

pre 4 godine

Prvo, nazovite jezik pravim imenom: srpskohrvatski. Drugo, dosadjujete decom sa tolikom knjizevnoscu! Nije svako rodjen za nju, kao sto nije ni za muziku ili slikanje. Trece, smanjite broj casova 'srpskog' u srednjoj - kvantitet ubija kvalitet, deci se penjete na glavu. Cetvrto, u srednjoj skoli se jezik ne radi UOPSTE. Peto, jezik nije sredstvo ni obelezje nacionalnog identiteta. Koliko je ovakav potez odraz stvarne potrebe, a koliko nacionalno svesne politike? Sesto, smarate sa preskriptivnom gramatikom. Sto godina jedno te isto. Sedmo, pisite gramatiku! Je l treba da se i za 50 godina rade stanojcic/popovic i stevanovic? Najozbiljnija gramatika 'srpskog' je gramatika za srednju skolu!

Elmer Davež

pre 4 godine

Sadrzaj komentara i odnos lajkova jasno dokazuju da je profesor, iako nazalost u znacajnoj manjini, potpuno u pravu.
Srpski jezik i knjizevnost ne predstavlja samo ucenje gramatickih i pravopisnih principa. Drugi deo imena predmeta (nauke) odnosi se na citanje. Knjiga nam daje spoznaju, sirinu i cini osobu intelektualcem. Pravi intelektualac, s druge strane, neguje kulturu dijaloga, vestinu komunikacije i svojim delanjem cini svoje okruzenje pitomijim, plemenitijim, a celokupno drustvo i zajednicu boljim.
Ako to ne shvatate, dzaba vam sto ste "naucili pravopis jos u osnovnoj skoli i samo bi vas opterecivalo dodatno gradivo na fakultetu". Ovo je jedna od najboljih ideja koje sam cuo u poslednje vreme i ne moze ni na koji nacin da nam skodi kao drustvu.

Влада

pre 4 godine

Шта ћемо са оним који не студирају? Таквих је много више. Ово није системско решење већ класично "силовање" и начетње лоших решења. Проблем је у основном и средњем образовању.

Svasta!

pre 4 godine

@...'U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.'...
(Ljudmila, 16. jun 2019 16:49)

Otkud ti to, @Ljudmila, da "nije dozvoljeno"? Naprotiv, Zakon NALAZE da se o tome vodi racuna…, ali koga je u Srbiji briga za zakone!

PS "Ne poznavanje" se UVEK pise kao jedna rec!

Trile

pre 4 godine

Ovim kodifikovanim srpskim jezikom kojim "genijalci" sa filološkog hoće da filuju inžinjere i doktore uništen je dijalektizam u Srbiji. Ja govorim ijekavicu i ne nisam ni iz BiH ni iz CG vec iz "srca Srbije" a kod mene se tako govori! Čak mi je i ime grada na ijekavici (u Srbiji, ponavljam)! No, profesori su mi vikali da govorim "ko seljak"! Zavrsio sam fakultet i ostao u Beogradu i još govorim isto a ljudima je potpuno iz kolektivne svijesti izbrisana ijekavica kao deo jezičkog nasledja te se na osnovu toga pravi razlika izmedju "nas" i "njih"! Još mi treba tašti kvazi-stručnjak da mi objašnjava kako da govorim a ne mogu da standardizuju srpski jezik zadnjih 150 godina. To što se u sudovima i na TV nalaze ljudi koji ne umeju da govore samo govori o opštem padu kriterijuma i podobnosti.

Novak

pre 4 godine

Srpski jezik treba učiti i izučavati kroz sve vrste školovanja,od vrtića pa zaključno sa fakultetom. Činjenica je da se često može čuti na televiziji i na radiju kako voditelji i novinari prave u govoru gramatičke greške. Ako se sećate 80ih god. to se nije dešavalo ,novinari i voditelji su pričali kristalno jasno i gramatički ispravno. Naravno i svi ostali bi trebali pričati onako kako treba i znati pravopis.

Ljudmila

pre 4 godine

@ H.Nenkov
A da pokusate da naucite pre nego sto izadjete na ispit?
Kada se ne uci, onda su proesori neizivljeni.

U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.
Naucite da jasno, pravilno i precizno govorite, prvo na maternjem jeziku, potom na kom god pozelite.

Skule

pre 4 godine

Deca uče srpski od prvog osnovne. Ako ne nauče do fakulteta, to je problem obrazovanja. Predavati srpski na medicini ili mašinskom je suludo, zato što je univerzalni jezik medicine latinski a mašinstva su inzenjerski crteži. To bi ovaj gospodin trebalo da zna.

Марко

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.

stefan

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.
(Марко, 16. jun 2019 16:22)

BRAVO!

драгон

pre 4 godine

А шта раде учитељи и наставници у основним и средњим школама, и онако преопширно градиво на нашим факултетима увећавати, већ видим искомплексиране професоре српског на медицини, електротехници, стоматологији...како обарају студенте због краткосилазног акцента, будалаштине.

Oki

pre 4 godine

Pa rekonstruišite ga kroz osnovnu i srednju školu pobogu. Svakako se gvožđe kuje dok je vruće, tako da ako se srpskom jeziku nije pridavala pažnja u ranijem obrazovanju, na fakultetima tek neće pa makar bio uveden kao obavezan predmet

Ivan

pre 4 godine

1. Za početak, standardizujte jezik. Izbacite kršten Pravopis, bez grešaka i sa jasnim pravilima. Nemojte menjati pravila svake dve ili tri godine. Nemojte od ljudi koji se trude da pravite nepismene nepotrebnim izmenama. Sredite prvo osnovu, da nemamo više situacije "može ovako, ali i ovako, pa vi vidite".

2. Uvođenje srpskog jezika na fakultete je izbacivanje vode iz čamca kofom. Pomaže, ali neće rešiti problem. Sistem visokog obrazovanja bi trebao da bude optimizovan, da studenti budu angažovani taman koliko je potrebno, ni premalo, ni previše. Ne možete tek tako ubaciti nešto novo, poremetiće sistem. Takvo ubacivanje dodatnih obaveza je na nivou STR privatnika, ozbiljni menadžeri koji očekuju rezultate od zaposlenih to tako ne rade, ne treba tako ni sa studentima. Na stranu što nam je dugoročna strategijana nivou fotelje. Ovo iako zaživi, neko će posle 2 godine da ukine jer je "pametniji" a posle će opet ubaciti kada dođe neko još "pametniji".

Do kraja srednje škole svi moraju biti funkcionalno pismeni i imati osnovno znanje o književnosti (Tolstojevski i slično). Tu je problem, tu je i rešenje. Ne treba svako da bude načitan, postoji nešto što se zove i lični trud, shvatanje obrazovanja, dodatni trud da bi se istakao i slično. Ako klince smara da čitaju dugačke ruske klasike, ponudite im i alternativne sadržaje. Nije važno samo knjigu pročitati, već treba o njoj i razmišljati, diskutovati.

Gost

pre 4 godine

A da li bi uvaženi doktor profesor Jerkov za džabe "vrlo rado" predavao na mašinstvu i medicini? Da nije možda da već planira unosne ugovore za sebe i svoje kolege.... Pošto, kao što se zna, ne može baš svako ni da predaje na fakultetu....

Бане

pre 4 godine

Може ли неко да ми одговори како су сви ови људи завршили средње школе, положили пријемне испите и уписали факултете ако не знају српски језик? Одавно сам дипломирао на електротехничком факултету, солидно сам напредовао и у погледу плате и у погледу радног места и нико ме не може убедити да бих био бољи у свом послу да сам на факултету имао обавезну лектиру. Нека каже ко шта хоће, али она ми је потребна за мој посао исто колико је положен испит за комбајнера неопходан неурохирургу.

pravnik

pre 4 godine

Cek, zasrali ste sa poducavanjem srpskog u osnovnoj skoli, pa u srednjoj, pa ste primili svasta po fakultetima i resenje za sve to je da se zaposle novi profesori srpskog po fakultetima. Da li ste vi normalni?

kap

pre 4 godine

ako obrazovni sistem nije u dva stepena obrazovanja i 12 godina školovanja uspeo da poduči građane sopstvenom jeziku poprilično sumnjam da će uspeti kroz ispit na fakultetu

bolje opet ucenjujte decu školovanjem da bi vam opet digli plate za kvalitet podučavanja koji i sami prepoznajete kao nedovoljan, bar ste iskreniji nego kad pravite ove pokušaje da nas prepravljate i rekonstruišete.

Nikola

pre 4 godine

Za početak, za učenike osnovnih škola obezbediti jednog i samo jednog pismenog izdavača po mogućstvu Srbina. Trebalo bi sve resetovati i krenuti od početka jer se problemi društva ne rešavaju s kraja.

Profa

pre 4 godine

Profesor bi ipak trebalo da se prvo zapita sta je uzrok ovoj pojavi. Kakva je nastava u osnovnim i srednjim skolama? Ko predaje? Ako nastava nije dobra, a nije, da nisu mozda na fakultetima (filoloskim i uciteljskim), nesto pogresno postavili u
predmetu koji se zove Metodika nastave?
Sta je sa udzbenicima, nastavnim programima? Pa necemo valjda na univerzitetskom nivou obrazovanja da "vadimo fleke"?

Oki

pre 4 godine

Srpski jezik u srednjim školama je užasan. Gramatika se skoro uopšte ne uči, učenici se teraju da pročitaju po 10 knjiga tokom godine od kojih je jedno 7 van dodira sa današnjim vremenom i stanjem u društvu. Neke od korisnijih knjiga kao što je Orvelova 1984 ili "Vrli novi svet" ili "Mi" se uopšte ni ne pominju, a za njih sam u srednjoj čuo jedino zahvaljujući profesorki sociologije koja nam je uvela obaveznu lektiru za jednu od tih knjiga po našem izboru. A profesorku srpskog koja ima doktorat iz književnosti smo mi učili gramatiku koliko je nije znala. E to treba da se izmeni, a ne da se problem rešava gomilanjem predmeta tamo gde to ne daje efekta.

libero

pre 4 godine

Kada skolski sistem za punih 8 godina skolovanja nije u stanju da opismeni decu onda je to dokaz nekvaliteta skolskog sistema. Ucitelji i nastavnici polupismeni, udzbenike pisu partijski aparatcici i menjaju se svake godine, gubi se vreme na citanju tzv "obavezne lektire" koja je vise indoktrinacija nego obrazovanje i slicno. Ovde ljudima nije jasno da zadatak skolskog sistema nije u tome da od nas napravi buduce pisce (pisci se ne stvaraju vec se radjaju), vec da osposobi decu za buduci rad. Ko je ucio engleski jezik po kembridzovom sistemu, zna na sta mislim. Vise sam o srpskom jeziku naucio dok sam ucio engleski nego za 8 godina u nasem skolskom sistemu.

brankio

pre 4 godine

Meni ovo više liči na pokušaj da profesori srpskog pribave veći fond časova....
Više bi za očuvanje i razvoj kulture učinila zabrana reality i ostalih šund programa na televizijama kao sto su Pink i Happy. Ironično, imaju i engleska imena TV stanica.

zvezdarac

pre 4 godine

(thumbs up, 16. jun 2019 15:51)

Dakle, prema vašem razmišljanju, oni koji na fakultetu budu slušali srpski, bolje će znati od onih koji ni ne odu na fakultet? Sve zbog toga što vi niste u stanju da zapamtite pravopis srpskog jezika koji ste (valjda) naučili do 15. godine života? Jezika kojeg govorite svakodnevno.

A zašto da ljudi koji su školovanje završili posle srednje škole budu uskraćeni za ovu divnu priliku?

I na kraju, kako to da su generacije i generacije studenata do pre 20 i više godina uspevale da zapamte pravopis srpskog jezika i uspešno ga koriste i tokom 4 decenije rada pa i kroz penzionerske dane, a sad, eto, zaboravljaju pravila jezika čim napune 15 godina?

inzenjer

pre 4 godine

"Ja bih vrlo rado predavao književnost na medicini ili mašinstvu"

Profesore, studenti se najvise plase bas te nazovi "knjizevnosti", gde ce vase kolege studente masinstva i ETF-a maltretirati nekakvim arhaizmima Zaharija Orfelina i Ive Gundulica, koji im nikada nece zatrebati u zivotu! Studentima su potrebna jezicka znanja primenljiva u svakodnevnom zivotu. Treba ih nauciti pravilnom redu reci u recenici, pravilnom koriscenju stila, akcentovanju, argumentovanom debatovanju, izlaganju materije na neku zadatu temu. Na stranim univerzitetima prilicno je popularno zadati npr. pravnicima neki tekst iz neke struke koja im nije bliska (npr. masinstvo), koji oni treba da procitaju, shvate o cemu se tu radi, a onda prezentuju to sto su procitali najbolje sto mogu. Takve vestine su ono sto ce ljudima biti potrebno u svakodnevnom poslu. Ali cim ste se vi filolozi umesali u celu pricu znam da cete od svega toga napraviti samo jos jednu dodatnu muku, poput sociologije i odbrane i zastite koju sam na silu morao da polazem na tehnickom fakultetu (ETF). Ako vec zelite da pomognete ljudima naucite ih necemu sto ce im koristiti! Ne izmisljajte predmete samo zato da biste svojim diplomcima obezbedili radna mesta.

Stranac

pre 4 godine

A da uvedete i poznavanje prirode i drustva ili opste tehnicko obrazovanje ili domacinstvo na fakultete? Fakultet nije ustanova ciji je zadatak da ispravlja propuste i greske nizih obrazovnih institucija. Cemu sluzi matura bez koje se ne moze studirati?

H.Nenkov

pre 4 godine

Dosta mi je sto ne mogu iz petog puta zbog neizvljenih profesora da polozim Engleski Jezik Za Ekonomiste 2 i Osnove Ekonomije na (drzavnom) Ekonomskom Fakultetu u Beogradu, sad jos trebam i da razne "nacitane" profesore slusam i da me i tu obaraju jer ne znaju sta zapravo zele.

Neka hvala.

Solomon

pre 4 godine

Матерњи језик је заступљен на факултетима у свим државама у окружењу осим у Србији. Зашто?

Sovereign

pre 4 godine

Dragi moji pametnjakovici, ne radi se to tako sto se svima na silu "sipa" znanje srpskog u usta na svakoj instanci obrazovanja, vec tako sto se reformise nacin na koji se deca i mladi uce jeziku u osnovnoj i srednjoj skoli. Menjajte metodologiju i kvalitet postojecih predavanja, a ne da trpate jos svuda!

adriano_galliani

pre 4 godine

Hoce još para i to vam je jedina istina. U praksi, ko do 4. razreda osnovne škole nije naucio osnove, neće ih naučiti ni kasnije.

Malac

pre 4 godine

Ukratko:
Žele da još opterete obrazovni sistem tj. da učenicima bude još teže da se savlada gradivo u srednjim školama i na fakultetu.

Suzana

pre 4 godine

Treba povecati broj casova u srednjoj skoli, odvojiti jezik od knjizevnosti. Tako bi se dobilo vise casova za vezbanje i utvrdjivanje. Takodje, treba ponuditi studentima kurs na kome bi mogli raditi na prosirivanju znanja usvojenog u osnovnoj i srednjoj skoli.

mile

pre 4 godine

E važi, neka pravnici uče srpski..itd...ali mašinci, kibernetičari, matematičari, geodete...zaobiđi me života ti sa tim nacionalizmom. Šta si se ti sada našao pametan da me vraćaš u osnovnu školu, umesto da se bavim budućnošću ja sada treba da se bavim prošlošću i revidiram patnju ovog naroda!
Treba da imamo suženu percepciju - budućnost i ne zanima me ništa drugo, a ti bacaj koskice nekom drugom 'revolucionaru Serbskoka jezika'.

Slobodan

pre 4 godine

Lepo, samo ako vam ne valja temelj društva teško da ćete da ga rekostruišete na fakultetu. To se gospodo, radi u osnovnoj školi. Pitate se zašto uopšte imamo nepismene? Pa obratite se prvo diletantima kojima ste dozvilili da pišu udžbenike za osnovnu školu. Na faksu je već kasno ako si nepismen.

ikodije

pre 4 godine

mogao da podrzim ovaj predlog... ja gresim jer mi je muka od zivota pa nisam u stanju da ispravljam sebe sa 40+ godina ali kad vidim mladog, fakultetski obrazovanog da koristi jer umesto jel za pitanje je apsolutno za osudu...

thumbs up

pre 4 godine

U potpunosti se slažem sa profesorom. Posle osnovne škole gde učite gramatiku i pravopis više ne dolazite u kontakt sa svojim maternjim jezikom u tom smislu, a stvari se prvo zaboravljaju, pa zatim menjaju jer je jezik živa tvorevina i podložna je stalnim promenama. Veoma često čujem na medijima ili pročitam neispravno izgovoren i napisan tekst. E, sve ovo govorim jer sam završila jedan strani jezik i književnost i imala srpski jezik, ali posle mnogo godina, ako ne pogledam pravopis ili uopšte ne gledam mogu i te kako da pogrešim jer su se stvari i zaboravile i promenile. A i više sam usmerena na taj drugi jezik, jer svoj kao znam. Kako je tek sa đacima kojima jezik nije glavni predmet? Kako god, ma šta radili ljudi će vas proceniti prvo prema tome kako govorite i pišete. Ili je ovo moja profesionalna deformacija? Što se tiče književnosti, to je već ljubav i nešto što vas oplemenjuje, a tačnost kojom govorite ili pišete se uči kao matematika i može da bude dosadna. Osim toga srpski jezik nije nimalo jednostavan, ni za pisanje niti za pravilan govor.

Sima

pre 4 godine

Ne dobijaju se obrazovaniji gradjani uvodjenjem dodatnih predmeta na fakultetu u dvadeset i nekoj zivota vec osiguravajuci da u prvih dvanaest godina obrazovanja nesto nauce.
Umesto da im se uvede jos jedan predmet koji ce prepisati, podplatiti, ... bolje da im ne pokljanjaju cetvorke i petice u osnovnoj i srednjoj vec da ih se natera da nauce jezik kada je vreme za to - dok su mladji.

Branko

pre 4 godine

Znam da će većina podržati ovaj zakon, iako je potpuno besmislen. Ne treba i ne može fakultet da ispravi nefunkcionisanje osnovnog i srednjeg obrazovanja. Nekada nisi mogao da upišeš gimnaziju ako nisi imao 15 od mogućih 20 bodova iz srpskog, pre desetak godina su ukinuli pragove. Nastavnicima je škola najčešće jedan od dva posla, zbog preživaljavanja, a učenici mogu i da ih prebiju ako hoće... ako se ovo sprovede, verovatno će se na fakultetima ispravljati što dosta ljudi sa fakultetima ne zna da računa ili ne zna geografiju.... Mora se obrazovanje ispravljati od osnovne škole, pa preko srednje a fakulteti na kraju...i to tako što će se specijalizovati još više nego danas...

nja nja nja

pre 4 godine

Upamtite. Neće ni jedan fakultet popraviti ono što su osnovna i srednja škola sistemski upropašćavale 30 godina. Jednostavno nije moguće

Sovereign

pre 4 godine

Dragi moji pametnjakovici, ne radi se to tako sto se svima na silu "sipa" znanje srpskog u usta na svakoj instanci obrazovanja, vec tako sto se reformise nacin na koji se deca i mladi uce jeziku u osnovnoj i srednjoj skoli. Menjajte metodologiju i kvalitet postojecih predavanja, a ne da trpate jos svuda!

pravnik

pre 4 godine

Cek, zasrali ste sa poducavanjem srpskog u osnovnoj skoli, pa u srednjoj, pa ste primili svasta po fakultetima i resenje za sve to je da se zaposle novi profesori srpskog po fakultetima. Da li ste vi normalni?

H.Nenkov

pre 4 godine

Dosta mi je sto ne mogu iz petog puta zbog neizvljenih profesora da polozim Engleski Jezik Za Ekonomiste 2 i Osnove Ekonomije na (drzavnom) Ekonomskom Fakultetu u Beogradu, sad jos trebam i da razne "nacitane" profesore slusam i da me i tu obaraju jer ne znaju sta zapravo zele.

Neka hvala.

Sima

pre 4 godine

Ne dobijaju se obrazovaniji gradjani uvodjenjem dodatnih predmeta na fakultetu u dvadeset i nekoj zivota vec osiguravajuci da u prvih dvanaest godina obrazovanja nesto nauce.
Umesto da im se uvede jos jedan predmet koji ce prepisati, podplatiti, ... bolje da im ne pokljanjaju cetvorke i petice u osnovnoj i srednjoj vec da ih se natera da nauce jezik kada je vreme za to - dok su mladji.

nja nja nja

pre 4 godine

Upamtite. Neće ni jedan fakultet popraviti ono što su osnovna i srednja škola sistemski upropašćavale 30 godina. Jednostavno nije moguće

ikodije

pre 4 godine

mogao da podrzim ovaj predlog... ja gresim jer mi je muka od zivota pa nisam u stanju da ispravljam sebe sa 40+ godina ali kad vidim mladog, fakultetski obrazovanog da koristi jer umesto jel za pitanje je apsolutno za osudu...

Slobodan

pre 4 godine

Lepo, samo ako vam ne valja temelj društva teško da ćete da ga rekostruišete na fakultetu. To se gospodo, radi u osnovnoj školi. Pitate se zašto uopšte imamo nepismene? Pa obratite se prvo diletantima kojima ste dozvilili da pišu udžbenike za osnovnu školu. Na faksu je već kasno ako si nepismen.

Gost

pre 4 godine

A da li bi uvaženi doktor profesor Jerkov za džabe "vrlo rado" predavao na mašinstvu i medicini? Da nije možda da već planira unosne ugovore za sebe i svoje kolege.... Pošto, kao što se zna, ne može baš svako ni da predaje na fakultetu....

Profa

pre 4 godine

Profesor bi ipak trebalo da se prvo zapita sta je uzrok ovoj pojavi. Kakva je nastava u osnovnim i srednjim skolama? Ko predaje? Ako nastava nije dobra, a nije, da nisu mozda na fakultetima (filoloskim i uciteljskim), nesto pogresno postavili u
predmetu koji se zove Metodika nastave?
Sta je sa udzbenicima, nastavnim programima? Pa necemo valjda na univerzitetskom nivou obrazovanja da "vadimo fleke"?

драгон

pre 4 godine

А шта раде учитељи и наставници у основним и средњим школама, и онако преопширно градиво на нашим факултетима увећавати, већ видим искомплексиране професоре српског на медицини, електротехници, стоматологији...како обарају студенте због краткосилазног акцента, будалаштине.

Branko

pre 4 godine

Znam da će većina podržati ovaj zakon, iako je potpuno besmislen. Ne treba i ne može fakultet da ispravi nefunkcionisanje osnovnog i srednjeg obrazovanja. Nekada nisi mogao da upišeš gimnaziju ako nisi imao 15 od mogućih 20 bodova iz srpskog, pre desetak godina su ukinuli pragove. Nastavnicima je škola najčešće jedan od dva posla, zbog preživaljavanja, a učenici mogu i da ih prebiju ako hoće... ako se ovo sprovede, verovatno će se na fakultetima ispravljati što dosta ljudi sa fakultetima ne zna da računa ili ne zna geografiju.... Mora se obrazovanje ispravljati od osnovne škole, pa preko srednje a fakulteti na kraju...i to tako što će se specijalizovati još više nego danas...

Бане

pre 4 godine

Може ли неко да ми одговори како су сви ови људи завршили средње школе, положили пријемне испите и уписали факултете ако не знају српски језик? Одавно сам дипломирао на електротехничком факултету, солидно сам напредовао и у погледу плате и у погледу радног места и нико ме не може убедити да бих био бољи у свом послу да сам на факултету имао обавезну лектиру. Нека каже ко шта хоће, али она ми је потребна за мој посао исто колико је положен испит за комбајнера неопходан неурохирургу.

inzenjer

pre 4 godine

"Ja bih vrlo rado predavao književnost na medicini ili mašinstvu"

Profesore, studenti se najvise plase bas te nazovi "knjizevnosti", gde ce vase kolege studente masinstva i ETF-a maltretirati nekakvim arhaizmima Zaharija Orfelina i Ive Gundulica, koji im nikada nece zatrebati u zivotu! Studentima su potrebna jezicka znanja primenljiva u svakodnevnom zivotu. Treba ih nauciti pravilnom redu reci u recenici, pravilnom koriscenju stila, akcentovanju, argumentovanom debatovanju, izlaganju materije na neku zadatu temu. Na stranim univerzitetima prilicno je popularno zadati npr. pravnicima neki tekst iz neke struke koja im nije bliska (npr. masinstvo), koji oni treba da procitaju, shvate o cemu se tu radi, a onda prezentuju to sto su procitali najbolje sto mogu. Takve vestine su ono sto ce ljudima biti potrebno u svakodnevnom poslu. Ali cim ste se vi filolozi umesali u celu pricu znam da cete od svega toga napraviti samo jos jednu dodatnu muku, poput sociologije i odbrane i zastite koju sam na silu morao da polazem na tehnickom fakultetu (ETF). Ako vec zelite da pomognete ljudima naucite ih necemu sto ce im koristiti! Ne izmisljajte predmete samo zato da biste svojim diplomcima obezbedili radna mesta.

Stranac

pre 4 godine

A da uvedete i poznavanje prirode i drustva ili opste tehnicko obrazovanje ili domacinstvo na fakultete? Fakultet nije ustanova ciji je zadatak da ispravlja propuste i greske nizih obrazovnih institucija. Cemu sluzi matura bez koje se ne moze studirati?

Skule

pre 4 godine

Deca uče srpski od prvog osnovne. Ako ne nauče do fakulteta, to je problem obrazovanja. Predavati srpski na medicini ili mašinskom je suludo, zato što je univerzalni jezik medicine latinski a mašinstva su inzenjerski crteži. To bi ovaj gospodin trebalo da zna.

Trile

pre 4 godine

Ovim kodifikovanim srpskim jezikom kojim "genijalci" sa filološkog hoće da filuju inžinjere i doktore uništen je dijalektizam u Srbiji. Ja govorim ijekavicu i ne nisam ni iz BiH ni iz CG vec iz "srca Srbije" a kod mene se tako govori! Čak mi je i ime grada na ijekavici (u Srbiji, ponavljam)! No, profesori su mi vikali da govorim "ko seljak"! Zavrsio sam fakultet i ostao u Beogradu i još govorim isto a ljudima je potpuno iz kolektivne svijesti izbrisana ijekavica kao deo jezičkog nasledja te se na osnovu toga pravi razlika izmedju "nas" i "njih"! Još mi treba tašti kvazi-stručnjak da mi objašnjava kako da govorim a ne mogu da standardizuju srpski jezik zadnjih 150 godina. To što se u sudovima i na TV nalaze ljudi koji ne umeju da govore samo govori o opštem padu kriterijuma i podobnosti.

Марко

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.

brankio

pre 4 godine

Meni ovo više liči na pokušaj da profesori srpskog pribave veći fond časova....
Više bi za očuvanje i razvoj kulture učinila zabrana reality i ostalih šund programa na televizijama kao sto su Pink i Happy. Ironično, imaju i engleska imena TV stanica.

libero

pre 4 godine

Kada skolski sistem za punih 8 godina skolovanja nije u stanju da opismeni decu onda je to dokaz nekvaliteta skolskog sistema. Ucitelji i nastavnici polupismeni, udzbenike pisu partijski aparatcici i menjaju se svake godine, gubi se vreme na citanju tzv "obavezne lektire" koja je vise indoktrinacija nego obrazovanje i slicno. Ovde ljudima nije jasno da zadatak skolskog sistema nije u tome da od nas napravi buduce pisce (pisci se ne stvaraju vec se radjaju), vec da osposobi decu za buduci rad. Ko je ucio engleski jezik po kembridzovom sistemu, zna na sta mislim. Vise sam o srpskom jeziku naucio dok sam ucio engleski nego za 8 godina u nasem skolskom sistemu.

adriano_galliani

pre 4 godine

Hoce još para i to vam je jedina istina. U praksi, ko do 4. razreda osnovne škole nije naucio osnove, neće ih naučiti ni kasnije.

Дипл. инг.

pre 4 godine

Завршио сам гимназију па електротехнику и имао углавном одличне оцене из свих језика. Од свих часова у основној и средњој школи највеће мучење мени (а и већини деце) су били часови српског језика. Слажем се да граматика треба да се зна, али програм из књижевности је благо речено депресиван. Такође, инсистирање на томе да сви треба да пишу неке писане радове, саставе и анализе књижевних дела нема никаквог смисла. Оно што реално треба већини људи (писање мејлова, биографије, мотивационих писама...) се не помене у школама па се на крају учи на интернету.
Идеја да се грешке из претходног нивоа студија исправљају на факултетима је осуђена на пропаст. Студенти су већ затрпани са превише градива из стручних предмета. А и избор наставника и сарадника из тих области које нису уже стручне за неки факултет је увек био дискутабилан јер је деканима и ректорима ту некако најједноставније да убаце "своје људе". На мом техничком факултету друштвене предмете предаје човек који није у стању да састави испитни бланкет без граматичких грешака.

zvezdarac

pre 4 godine

(thumbs up, 16. jun 2019 15:51)

Dakle, prema vašem razmišljanju, oni koji na fakultetu budu slušali srpski, bolje će znati od onih koji ni ne odu na fakultet? Sve zbog toga što vi niste u stanju da zapamtite pravopis srpskog jezika koji ste (valjda) naučili do 15. godine života? Jezika kojeg govorite svakodnevno.

A zašto da ljudi koji su školovanje završili posle srednje škole budu uskraćeni za ovu divnu priliku?

I na kraju, kako to da su generacije i generacije studenata do pre 20 i više godina uspevale da zapamte pravopis srpskog jezika i uspešno ga koriste i tokom 4 decenije rada pa i kroz penzionerske dane, a sad, eto, zaboravljaju pravila jezika čim napune 15 godina?

Oki

pre 4 godine

Srpski jezik u srednjim školama je užasan. Gramatika se skoro uopšte ne uči, učenici se teraju da pročitaju po 10 knjiga tokom godine od kojih je jedno 7 van dodira sa današnjim vremenom i stanjem u društvu. Neke od korisnijih knjiga kao što je Orvelova 1984 ili "Vrli novi svet" ili "Mi" se uopšte ni ne pominju, a za njih sam u srednjoj čuo jedino zahvaljujući profesorki sociologije koja nam je uvela obaveznu lektiru za jednu od tih knjiga po našem izboru. A profesorku srpskog koja ima doktorat iz književnosti smo mi učili gramatiku koliko je nije znala. E to treba da se izmeni, a ne da se problem rešava gomilanjem predmeta tamo gde to ne daje efekta.

xza

pre 4 godine

I sad studenti medicine, elektro tehnike, fizike i ostalih ultrateških fakulteta koji noćima ne spavaju, nerviraju se uče do besvesti treba još jedan ispit za sve što sam nabrojao. Još zamislite da izgube godinu zbog tog ispita. Ako je stanje alarmantno pojačajte obrazovanje u osnovnim i srednjim školama

Ivan

pre 4 godine

1. Za početak, standardizujte jezik. Izbacite kršten Pravopis, bez grešaka i sa jasnim pravilima. Nemojte menjati pravila svake dve ili tri godine. Nemojte od ljudi koji se trude da pravite nepismene nepotrebnim izmenama. Sredite prvo osnovu, da nemamo više situacije "može ovako, ali i ovako, pa vi vidite".

2. Uvođenje srpskog jezika na fakultete je izbacivanje vode iz čamca kofom. Pomaže, ali neće rešiti problem. Sistem visokog obrazovanja bi trebao da bude optimizovan, da studenti budu angažovani taman koliko je potrebno, ni premalo, ni previše. Ne možete tek tako ubaciti nešto novo, poremetiće sistem. Takvo ubacivanje dodatnih obaveza je na nivou STR privatnika, ozbiljni menadžeri koji očekuju rezultate od zaposlenih to tako ne rade, ne treba tako ni sa studentima. Na stranu što nam je dugoročna strategijana nivou fotelje. Ovo iako zaživi, neko će posle 2 godine da ukine jer je "pametniji" a posle će opet ubaciti kada dođe neko još "pametniji".

Do kraja srednje škole svi moraju biti funkcionalno pismeni i imati osnovno znanje o književnosti (Tolstojevski i slično). Tu je problem, tu je i rešenje. Ne treba svako da bude načitan, postoji nešto što se zove i lični trud, shvatanje obrazovanja, dodatni trud da bi se istakao i slično. Ako klince smara da čitaju dugačke ruske klasike, ponudite im i alternativne sadržaje. Nije važno samo knjigu pročitati, već treba o njoj i razmišljati, diskutovati.

Oki

pre 4 godine

Pa rekonstruišite ga kroz osnovnu i srednju školu pobogu. Svakako se gvožđe kuje dok je vruće, tako da ako se srpskom jeziku nije pridavala pažnja u ranijem obrazovanju, na fakultetima tek neće pa makar bio uveden kao obavezan predmet

dorotej

pre 4 godine

Problem je u tome sto se gramatika i lingvistika srpskog jezika ne izucava u dovoljnoj meri u srednjim skolama. Insistira se na knjizevnosti, sto jeste lep predmet, ali gramatika se i ne pomene. O pravopisu da i ne govorimo, poslednji test pravopisa deca prolaze na maloj maturi, ali i tu se insistira na krajnjim glupostima. Da li se pise navodnik, pa uzvicnik ili uzvicnik, pa navodnik. Propasce svet ako to ne znas! Ali zato kada procitam sudsko resenje gde pise: "U vezi clana XXX KZS, obzirom na ... ", najezim se, jer bi pravilno trebalo da pise: "U vezi sa clanom 10 s obzirom na ...". A to je tako cesta konstrukcija koju pravnici prepisuju iz generacije u generaciju. A tek kada vidim "ostavioc", "rukovaoc" ... Sve to je propust profesora osnovnih i srednjih skola. Tamo to treba nauciti. Gvozdje se kuje kad je vruce. I za kraj, neko je pomenuo "ošišanu" latinicu. E pa za taj problem se obratite budalama koje su obrnule Y i Z na tastaturi, kao i onima koji su nasa slova smestili tamo gde se nalaze {[]} - zagrade potrebne nama programerima. Znate li vi kako izgleda kucati projektnu dokumentaciju cirilicom i menjati tastaturu svakih 5-10 sekundi? Stranu teksta na englekom iskucam iz glave za minut, a na srpskoj cirilici mi treba 10 minuta ... ako jos ulete i te zagrade i promena fonta, izgubim silno vreme na gluposti, a sustinske strucne greske mi zbog toga promicu samo tako ...

Hanibal

pre 4 godine

Problem je u medijima! Koliko novinskih kuća znate da imaju lektore?! Ako ih i imaju, oni rade samo na štampanim izdanjima, a svi dobro znamo da se novine maltene više i ne prodaju otkad smo svi na internetu. Pretužno kako nakaradni tekstovi nam se serviraju, i nije to samo pravopis, nego i gramatika i stilistika, sveee! Šta smo učili u školi, učili smo, ali mediji su ti s kojima smo svakodnevno u kontaktu, i odatle kreće sav čemer sa srpskim jezikom. Lektori su fakultetski obrazovani ljudi čija je profesija toliko degradirana da zarađuju manje i od kasirke, ako uopšte i rade u struci. Sramota!

Vaske

pre 4 godine

Gospodine Jerkov ako je velika vecina onih sto su ucili srpski 12 godina i dalje nepismena, a jeste, to znaci da su pogresno uceni. Napravljen je nakaradni sistem u kome se uci sve i sva, a u stvari se ne nauci nista. Taj sistem treba menjati a ne isti taj sistem uvoditi i na fakultete. Toliko.

stefan

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.
(Марко, 16. jun 2019 16:22)

BRAVO!

kap

pre 4 godine

ako obrazovni sistem nije u dva stepena obrazovanja i 12 godina školovanja uspeo da poduči građane sopstvenom jeziku poprilično sumnjam da će uspeti kroz ispit na fakultetu

bolje opet ucenjujte decu školovanjem da bi vam opet digli plate za kvalitet podučavanja koji i sami prepoznajete kao nedovoljan, bar ste iskreniji nego kad pravite ove pokušaje da nas prepravljate i rekonstruišete.

Samokazem

pre 4 godine

VELIKA GLUPOST!! Novosadski, niski i, posebno, beogradski tehnicki fakulteti su vrlo cenjeni u svetu. Treba ici ka tome da se uvedu studije na engleskom jeziku kako bi se privukli studenti iz inostranstva, Kina i Arapske zemlje za pocetak.

Функционално неписмен тим се дичим

pre 4 godine

Србија је прва у Европи по броју функционално неписмених. Задњи смо у региону по броју лектора у иностранству. Све државе око нас улажу у свој језик осим нас, вероватно што смо поново најпаметнији па нам то не треба.

Suzana

pre 4 godine

Treba povecati broj casova u srednjoj skoli, odvojiti jezik od knjizevnosti. Tako bi se dobilo vise casova za vezbanje i utvrdjivanje. Takodje, treba ponuditi studentima kurs na kome bi mogli raditi na prosirivanju znanja usvojenog u osnovnoj i srednjoj skoli.

mile

pre 4 godine

E važi, neka pravnici uče srpski..itd...ali mašinci, kibernetičari, matematičari, geodete...zaobiđi me života ti sa tim nacionalizmom. Šta si se ti sada našao pametan da me vraćaš u osnovnu školu, umesto da se bavim budućnošću ja sada treba da se bavim prošlošću i revidiram patnju ovog naroda!
Treba da imamo suženu percepciju - budućnost i ne zanima me ništa drugo, a ti bacaj koskice nekom drugom 'revolucionaru Serbskoka jezika'.

aha

pre 4 godine

Glupost, ako neki student npr. masinstva nije naucio jezik u osnovnoj ili srednjoj skoli nece ni na fakultetu. To je smo dodatan namet za drzavu i napor za studente.

Nikola

pre 4 godine

Za početak, za učenike osnovnih škola obezbediti jednog i samo jednog pismenog izdavača po mogućstvu Srbina. Trebalo bi sve resetovati i krenuti od početka jer se problemi društva ne rešavaju s kraja.

profesor

pre 4 godine

Besmisleni zahtev da se uvodi srpski jezik na fakultete jeste diktat filologije i pokusaj da se naprave uhljebnicka radna mesta za silne nezaposlene profesore srpskog. Jer za razliku od vecine drugih zanimanja, kao profesor srpskog malo sta mozes da radis van Srbije, a i u Srbiji je potreba tolika kolika je.
Na fakultete ljudi dolaze da bi se osposobljavali za struku, a ne da uce opste predmete kao u osnovnoj skoli.
Na stranu sto je sustinski besmisleno uciti gramatiku maternjeg jezika odrasle ljude samo zato da bi ih maltretirali da govore striktno jezickim standardom koji mala grupa filoloske elite propisuje. Jezik sluzi komunikaciji, a studenti komuniciraju bez greske. Ono gde grese u komunikaciji je upotreba strucnih termina, ali to se uci na strucnim predmetima, a ne na casu srpskog.

Влада

pre 4 godine

Шта ћемо са оним који не студирају? Таквих је много више. Ово није системско решење већ класично "силовање" и начетње лоших решења. Проблем је у основном и средњем образовању.

Svasta!

pre 4 godine

@...'U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.'...
(Ljudmila, 16. jun 2019 16:49)

Otkud ti to, @Ljudmila, da "nije dozvoljeno"? Naprotiv, Zakon NALAZE da se o tome vodi racuna…, ali koga je u Srbiji briga za zakone!

PS "Ne poznavanje" se UVEK pise kao jedna rec!

Matori Kesa

pre 4 godine

Pod uslovom da predavac bude Aleksandar martinovic - podrzavam u potpunosti - na bar 3 fakulteta ! Na poljoprivrednom faksu angazovati Marjana Riisticevica - ima da se preporodimo, vec vidim !

Malac

pre 4 godine

Ukratko:
Žele da još opterete obrazovni sistem tj. da učenicima bude još teže da se savlada gradivo u srednjim školama i na fakultetu.

Student

pre 4 godine

Da je bolonjska reforma sprovedena kako treba, studenti drugih fakulteta mogli bi da slušaju i polažu predmete vezane za srpski jezik na Filološkom fakultetu i cela ova halabuka bi bila nepotrebna.

thumbs up

pre 4 godine

U potpunosti se slažem sa profesorom. Posle osnovne škole gde učite gramatiku i pravopis više ne dolazite u kontakt sa svojim maternjim jezikom u tom smislu, a stvari se prvo zaboravljaju, pa zatim menjaju jer je jezik živa tvorevina i podložna je stalnim promenama. Veoma često čujem na medijima ili pročitam neispravno izgovoren i napisan tekst. E, sve ovo govorim jer sam završila jedan strani jezik i književnost i imala srpski jezik, ali posle mnogo godina, ako ne pogledam pravopis ili uopšte ne gledam mogu i te kako da pogrešim jer su se stvari i zaboravile i promenile. A i više sam usmerena na taj drugi jezik, jer svoj kao znam. Kako je tek sa đacima kojima jezik nije glavni predmet? Kako god, ma šta radili ljudi će vas proceniti prvo prema tome kako govorite i pišete. Ili je ovo moja profesionalna deformacija? Što se tiče književnosti, to je već ljubav i nešto što vas oplemenjuje, a tačnost kojom govorite ili pišete se uči kao matematika i može da bude dosadna. Osim toga srpski jezik nije nimalo jednostavan, ni za pisanje niti za pravilan govor.

thumbs up

pre 4 godine

@zvezdarac
Jezik pa i maternji nikada nije naučen do kraja, jer je to bure bez dna. A možda je i moje poimanje znanja jezika drugačije od vašeg.

Good Boy

pre 4 godine

Prvo, nazovite jezik pravim imenom: srpskohrvatski. Drugo, dosadjujete decom sa tolikom knjizevnoscu! Nije svako rodjen za nju, kao sto nije ni za muziku ili slikanje. Trece, smanjite broj casova 'srpskog' u srednjoj - kvantitet ubija kvalitet, deci se penjete na glavu. Cetvrto, u srednjoj skoli se jezik ne radi UOPSTE. Peto, jezik nije sredstvo ni obelezje nacionalnog identiteta. Koliko je ovakav potez odraz stvarne potrebe, a koliko nacionalno svesne politike? Sesto, smarate sa preskriptivnom gramatikom. Sto godina jedno te isto. Sedmo, pisite gramatiku! Je l treba da se i za 50 godina rade stanojcic/popovic i stevanovic? Najozbiljnija gramatika 'srpskog' je gramatika za srednju skolu!

đole bre!

pre 4 godine

Uveli ste rodove za zvanja i titule, pa sada imamo psihološkinje, pedagoškinje, trenerke.....čak i u vojsci, potporučnice i komandirke. I šta sa ljudima koji su već završili fakultete sa vrlo upitnim nivoom pismenosti? Šta sa novinarima koji uporno forsiraju nepravilan govor ? Šta sa osnovcima koji imaju prosečan fond od 200 do 400 reči ???

Geograf

pre 4 godine

Totalno pogresno. Vise strucnih i prakticnih predmeta a ne ovakvih predmeta. Posto radim u osnovmoj skoli mogu reci da su djaci PREOPTERECENI stvarima koje im nece toliko biti potrebne a mogu misliti studenti. Svedite srpski i matematiku na 3 casa nedeljno, smanjite broj ocena u toku godine na 4 i eto osmeha na licima mladih. Postoji mera i vreme kada i koliko nesto treba uciti i nauciti, a ne da ovo bude nacin da profesori srpskog dodju do norme!

Solomon

pre 4 godine

Матерњи језик је заступљен на факултетима у свим државама у окружењу осим у Србији. Зашто?

Stefan

pre 4 godine

Podržavam predlog! Stepen nepismenosti čak i unutar populacije koja bi, formalno-tehnički, trebalo da bude visokoobrazovana je u najmanju ruku užasavajuć.
I, da: jeste važno. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako si lekar, mašinski inženjer ili pravnik. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako želiš da budeš akademski građanin bilo kog profila. Da, jeste važno. Jako. Za tebe lično, za tvoju porodicu, šire okruženje i čitavo društvo.

Novak

pre 4 godine

Srpski jezik treba učiti i izučavati kroz sve vrste školovanja,od vrtića pa zaključno sa fakultetom. Činjenica je da se često može čuti na televiziji i na radiju kako voditelji i novinari prave u govoru gramatičke greške. Ako se sećate 80ih god. to se nije dešavalo ,novinari i voditelji su pričali kristalno jasno i gramatički ispravno. Naravno i svi ostali bi trebali pričati onako kako treba i znati pravopis.

Ljudmila

pre 4 godine

@ H.Nenkov
A da pokusate da naucite pre nego sto izadjete na ispit?
Kada se ne uci, onda su proesori neizivljeni.

U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.
Naucite da jasno, pravilno i precizno govorite, prvo na maternjem jeziku, potom na kom god pozelite.

Elmer Davež

pre 4 godine

Sadrzaj komentara i odnos lajkova jasno dokazuju da je profesor, iako nazalost u znacajnoj manjini, potpuno u pravu.
Srpski jezik i knjizevnost ne predstavlja samo ucenje gramatickih i pravopisnih principa. Drugi deo imena predmeta (nauke) odnosi se na citanje. Knjiga nam daje spoznaju, sirinu i cini osobu intelektualcem. Pravi intelektualac, s druge strane, neguje kulturu dijaloga, vestinu komunikacije i svojim delanjem cini svoje okruzenje pitomijim, plemenitijim, a celokupno drustvo i zajednicu boljim.
Ako to ne shvatate, dzaba vam sto ste "naucili pravopis jos u osnovnoj skoli i samo bi vas opterecivalo dodatno gradivo na fakultetu". Ovo je jedna od najboljih ideja koje sam cuo u poslednje vreme i ne moze ni na koji nacin da nam skodi kao drustvu.

Ko ne slusa pesmu slusace oluju

pre 4 godine

Прво: пар пословица, које су многи очигледно пишући мејлове,смс,ммс, си-ви заборавили. На почетку беше реч, ја бих скромно додао биће и на крају и реч може посећи јаче од мача. Српски језик се некада изучавао на универзитетима у 30 земаља,стотине лектора је предавало српски језик у свету, данас имамо само 10 и словима десет лектора у целом свету а наше катедре заузимају професори хрватског, бошњачког и црногорског језика. Опет смо најпаметнији штедимо на писмености и култури функционално неписмени Срби стидите се, не желим у 21 веку да пишем рунама и клинастим писмом то остављам вама у наслеђе.

H.Nenkov

pre 4 godine

Dosta mi je sto ne mogu iz petog puta zbog neizvljenih profesora da polozim Engleski Jezik Za Ekonomiste 2 i Osnove Ekonomije na (drzavnom) Ekonomskom Fakultetu u Beogradu, sad jos trebam i da razne "nacitane" profesore slusam i da me i tu obaraju jer ne znaju sta zapravo zele.

Neka hvala.

Solomon

pre 4 godine

Матерњи језик је заступљен на факултетима у свим државама у окружењу осим у Србији. Зашто?

ikodije

pre 4 godine

mogao da podrzim ovaj predlog... ja gresim jer mi je muka od zivota pa nisam u stanju da ispravljam sebe sa 40+ godina ali kad vidim mladog, fakultetski obrazovanog da koristi jer umesto jel za pitanje je apsolutno za osudu...

thumbs up

pre 4 godine

U potpunosti se slažem sa profesorom. Posle osnovne škole gde učite gramatiku i pravopis više ne dolazite u kontakt sa svojim maternjim jezikom u tom smislu, a stvari se prvo zaboravljaju, pa zatim menjaju jer je jezik živa tvorevina i podložna je stalnim promenama. Veoma često čujem na medijima ili pročitam neispravno izgovoren i napisan tekst. E, sve ovo govorim jer sam završila jedan strani jezik i književnost i imala srpski jezik, ali posle mnogo godina, ako ne pogledam pravopis ili uopšte ne gledam mogu i te kako da pogrešim jer su se stvari i zaboravile i promenile. A i više sam usmerena na taj drugi jezik, jer svoj kao znam. Kako je tek sa đacima kojima jezik nije glavni predmet? Kako god, ma šta radili ljudi će vas proceniti prvo prema tome kako govorite i pišete. Ili je ovo moja profesionalna deformacija? Što se tiče književnosti, to je već ljubav i nešto što vas oplemenjuje, a tačnost kojom govorite ili pišete se uči kao matematika i može da bude dosadna. Osim toga srpski jezik nije nimalo jednostavan, ni za pisanje niti za pravilan govor.

mile

pre 4 godine

E važi, neka pravnici uče srpski..itd...ali mašinci, kibernetičari, matematičari, geodete...zaobiđi me života ti sa tim nacionalizmom. Šta si se ti sada našao pametan da me vraćaš u osnovnu školu, umesto da se bavim budućnošću ja sada treba da se bavim prošlošću i revidiram patnju ovog naroda!
Treba da imamo suženu percepciju - budućnost i ne zanima me ništa drugo, a ti bacaj koskice nekom drugom 'revolucionaru Serbskoka jezika'.

Novak

pre 4 godine

Srpski jezik treba učiti i izučavati kroz sve vrste školovanja,od vrtića pa zaključno sa fakultetom. Činjenica je da se često može čuti na televiziji i na radiju kako voditelji i novinari prave u govoru gramatičke greške. Ako se sećate 80ih god. to se nije dešavalo ,novinari i voditelji su pričali kristalno jasno i gramatički ispravno. Naravno i svi ostali bi trebali pričati onako kako treba i znati pravopis.

Elmer Davež

pre 4 godine

Sadrzaj komentara i odnos lajkova jasno dokazuju da je profesor, iako nazalost u znacajnoj manjini, potpuno u pravu.
Srpski jezik i knjizevnost ne predstavlja samo ucenje gramatickih i pravopisnih principa. Drugi deo imena predmeta (nauke) odnosi se na citanje. Knjiga nam daje spoznaju, sirinu i cini osobu intelektualcem. Pravi intelektualac, s druge strane, neguje kulturu dijaloga, vestinu komunikacije i svojim delanjem cini svoje okruzenje pitomijim, plemenitijim, a celokupno drustvo i zajednicu boljim.
Ako to ne shvatate, dzaba vam sto ste "naucili pravopis jos u osnovnoj skoli i samo bi vas opterecivalo dodatno gradivo na fakultetu". Ovo je jedna od najboljih ideja koje sam cuo u poslednje vreme i ne moze ni na koji nacin da nam skodi kao drustvu.

Sovereign

pre 4 godine

Dragi moji pametnjakovici, ne radi se to tako sto se svima na silu "sipa" znanje srpskog u usta na svakoj instanci obrazovanja, vec tako sto se reformise nacin na koji se deca i mladi uce jeziku u osnovnoj i srednjoj skoli. Menjajte metodologiju i kvalitet postojecih predavanja, a ne da trpate jos svuda!

Ljudmila

pre 4 godine

@ H.Nenkov
A da pokusate da naucite pre nego sto izadjete na ispit?
Kada se ne uci, onda su proesori neizivljeni.

U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.
Naucite da jasno, pravilno i precizno govorite, prvo na maternjem jeziku, potom na kom god pozelite.

Malac

pre 4 godine

Ukratko:
Žele da još opterete obrazovni sistem tj. da učenicima bude još teže da se savlada gradivo u srednjim školama i na fakultetu.

Samokazem

pre 4 godine

VELIKA GLUPOST!! Novosadski, niski i, posebno, beogradski tehnicki fakulteti su vrlo cenjeni u svetu. Treba ici ka tome da se uvedu studije na engleskom jeziku kako bi se privukli studenti iz inostranstva, Kina i Arapske zemlje za pocetak.

Функционално неписмен тим се дичим

pre 4 godine

Србија је прва у Европи по броју функционално неписмених. Задњи смо у региону по броју лектора у иностранству. Све државе око нас улажу у свој језик осим нас, вероватно што смо поново најпаметнији па нам то не треба.

Sima

pre 4 godine

Ne dobijaju se obrazovaniji gradjani uvodjenjem dodatnih predmeta na fakultetu u dvadeset i nekoj zivota vec osiguravajuci da u prvih dvanaest godina obrazovanja nesto nauce.
Umesto da im se uvede jos jedan predmet koji ce prepisati, podplatiti, ... bolje da im ne pokljanjaju cetvorke i petice u osnovnoj i srednjoj vec da ih se natera da nauce jezik kada je vreme za to - dok su mladji.

Trile

pre 4 godine

Ovim kodifikovanim srpskim jezikom kojim "genijalci" sa filološkog hoće da filuju inžinjere i doktore uništen je dijalektizam u Srbiji. Ja govorim ijekavicu i ne nisam ni iz BiH ni iz CG vec iz "srca Srbije" a kod mene se tako govori! Čak mi je i ime grada na ijekavici (u Srbiji, ponavljam)! No, profesori su mi vikali da govorim "ko seljak"! Zavrsio sam fakultet i ostao u Beogradu i još govorim isto a ljudima je potpuno iz kolektivne svijesti izbrisana ijekavica kao deo jezičkog nasledja te se na osnovu toga pravi razlika izmedju "nas" i "njih"! Još mi treba tašti kvazi-stručnjak da mi objašnjava kako da govorim a ne mogu da standardizuju srpski jezik zadnjih 150 godina. To što se u sudovima i na TV nalaze ljudi koji ne umeju da govore samo govori o opštem padu kriterijuma i podobnosti.

adriano_galliani

pre 4 godine

Hoce još para i to vam je jedina istina. U praksi, ko do 4. razreda osnovne škole nije naucio osnove, neće ih naučiti ni kasnije.

profesor

pre 4 godine

Besmisleni zahtev da se uvodi srpski jezik na fakultete jeste diktat filologije i pokusaj da se naprave uhljebnicka radna mesta za silne nezaposlene profesore srpskog. Jer za razliku od vecine drugih zanimanja, kao profesor srpskog malo sta mozes da radis van Srbije, a i u Srbiji je potreba tolika kolika je.
Na fakultete ljudi dolaze da bi se osposobljavali za struku, a ne da uce opste predmete kao u osnovnoj skoli.
Na stranu sto je sustinski besmisleno uciti gramatiku maternjeg jezika odrasle ljude samo zato da bi ih maltretirali da govore striktno jezickim standardom koji mala grupa filoloske elite propisuje. Jezik sluzi komunikaciji, a studenti komuniciraju bez greske. Ono gde grese u komunikaciji je upotreba strucnih termina, ali to se uci na strucnim predmetima, a ne na casu srpskog.

Gost

pre 4 godine

A da li bi uvaženi doktor profesor Jerkov za džabe "vrlo rado" predavao na mašinstvu i medicini? Da nije možda da već planira unosne ugovore za sebe i svoje kolege.... Pošto, kao što se zna, ne može baš svako ni da predaje na fakultetu....

stefan

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.
(Марко, 16. jun 2019 16:22)

BRAVO!

Бане

pre 4 godine

Може ли неко да ми одговори како су сви ови људи завршили средње школе, положили пријемне испите и уписали факултете ако не знају српски језик? Одавно сам дипломирао на електротехничком факултету, солидно сам напредовао и у погледу плате и у погледу радног места и нико ме не може убедити да бих био бољи у свом послу да сам на факултету имао обавезну лектиру. Нека каже ко шта хоће, али она ми је потребна за мој посао исто колико је положен испит за комбајнера неопходан неурохирургу.

pravnik

pre 4 godine

Cek, zasrali ste sa poducavanjem srpskog u osnovnoj skoli, pa u srednjoj, pa ste primili svasta po fakultetima i resenje za sve to je da se zaposle novi profesori srpskog po fakultetima. Da li ste vi normalni?

brankio

pre 4 godine

Meni ovo više liči na pokušaj da profesori srpskog pribave veći fond časova....
Više bi za očuvanje i razvoj kulture učinila zabrana reality i ostalih šund programa na televizijama kao sto su Pink i Happy. Ironično, imaju i engleska imena TV stanica.

Дипл. инг.

pre 4 godine

Завршио сам гимназију па електротехнику и имао углавном одличне оцене из свих језика. Од свих часова у основној и средњој школи највеће мучење мени (а и већини деце) су били часови српског језика. Слажем се да граматика треба да се зна, али програм из књижевности је благо речено депресиван. Такође, инсистирање на томе да сви треба да пишу неке писане радове, саставе и анализе књижевних дела нема никаквог смисла. Оно што реално треба већини људи (писање мејлова, биографије, мотивационих писама...) се не помене у школама па се на крају учи на интернету.
Идеја да се грешке из претходног нивоа студија исправљају на факултетима је осуђена на пропаст. Студенти су већ затрпани са превише градива из стручних предмета. А и избор наставника и сарадника из тих области које нису уже стручне за неки факултет је увек био дискутабилан јер је деканима и ректорима ту некако најједноставније да убаце "своје људе". На мом техничком факултету друштвене предмете предаје човек који није у стању да састави испитни бланкет без граматичких грешака.

Stefan

pre 4 godine

Podržavam predlog! Stepen nepismenosti čak i unutar populacije koja bi, formalno-tehnički, trebalo da bude visokoobrazovana je u najmanju ruku užasavajuć.
I, da: jeste važno. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako si lekar, mašinski inženjer ili pravnik. Ne, ne možeš da budeš nepismen ako želiš da budeš akademski građanin bilo kog profila. Da, jeste važno. Jako. Za tebe lično, za tvoju porodicu, šire okruženje i čitavo društvo.

Geograf

pre 4 godine

Totalno pogresno. Vise strucnih i prakticnih predmeta a ne ovakvih predmeta. Posto radim u osnovmoj skoli mogu reci da su djaci PREOPTERECENI stvarima koje im nece toliko biti potrebne a mogu misliti studenti. Svedite srpski i matematiku na 3 casa nedeljno, smanjite broj ocena u toku godine na 4 i eto osmeha na licima mladih. Postoji mera i vreme kada i koliko nesto treba uciti i nauciti, a ne da ovo bude nacin da profesori srpskog dodju do norme!

Ko ne slusa pesmu slusace oluju

pre 4 godine

Прво: пар пословица, које су многи очигледно пишући мејлове,смс,ммс, си-ви заборавили. На почетку беше реч, ја бих скромно додао биће и на крају и реч може посећи јаче од мача. Српски језик се некада изучавао на универзитетима у 30 земаља,стотине лектора је предавало српски језик у свету, данас имамо само 10 и словима десет лектора у целом свету а наше катедре заузимају професори хрватског, бошњачког и црногорског језика. Опет смо најпаметнији штедимо на писмености и култури функционално неписмени Срби стидите се, не желим у 21 веку да пишем рунама и клинастим писмом то остављам вама у наслеђе.

nja nja nja

pre 4 godine

Upamtite. Neće ni jedan fakultet popraviti ono što su osnovna i srednja škola sistemski upropašćavale 30 godina. Jednostavno nije moguće

Марко

pre 4 godine

Књижевност неће побољшати познавање граматике и писменост. То и јесте главни проблем средњошколског образовања, јер се 99% времена посвећује анализи књижевних дела, а 1% граматици и правопису. Последњи сусрет са правописом и граматиком деца имају у основној школи. Треба и на оваквим сајтовима да се престане са објављивањем коментара са правописним грешкама и "ошишаном" латиницом, па ће се људи мало више трудити.

Good Boy

pre 4 godine

Prvo, nazovite jezik pravim imenom: srpskohrvatski. Drugo, dosadjujete decom sa tolikom knjizevnoscu! Nije svako rodjen za nju, kao sto nije ni za muziku ili slikanje. Trece, smanjite broj casova 'srpskog' u srednjoj - kvantitet ubija kvalitet, deci se penjete na glavu. Cetvrto, u srednjoj skoli se jezik ne radi UOPSTE. Peto, jezik nije sredstvo ni obelezje nacionalnog identiteta. Koliko je ovakav potez odraz stvarne potrebe, a koliko nacionalno svesne politike? Sesto, smarate sa preskriptivnom gramatikom. Sto godina jedno te isto. Sedmo, pisite gramatiku! Je l treba da se i za 50 godina rade stanojcic/popovic i stevanovic? Najozbiljnija gramatika 'srpskog' je gramatika za srednju skolu!

zvezdarac

pre 4 godine

(thumbs up, 16. jun 2019 15:51)

Dakle, prema vašem razmišljanju, oni koji na fakultetu budu slušali srpski, bolje će znati od onih koji ni ne odu na fakultet? Sve zbog toga što vi niste u stanju da zapamtite pravopis srpskog jezika koji ste (valjda) naučili do 15. godine života? Jezika kojeg govorite svakodnevno.

A zašto da ljudi koji su školovanje završili posle srednje škole budu uskraćeni za ovu divnu priliku?

I na kraju, kako to da su generacije i generacije studenata do pre 20 i više godina uspevale da zapamte pravopis srpskog jezika i uspešno ga koriste i tokom 4 decenije rada pa i kroz penzionerske dane, a sad, eto, zaboravljaju pravila jezika čim napune 15 godina?

aha

pre 4 godine

Glupost, ako neki student npr. masinstva nije naucio jezik u osnovnoj ili srednjoj skoli nece ni na fakultetu. To je smo dodatan namet za drzavu i napor za studente.

Suzana

pre 4 godine

Treba povecati broj casova u srednjoj skoli, odvojiti jezik od knjizevnosti. Tako bi se dobilo vise casova za vezbanje i utvrdjivanje. Takodje, treba ponuditi studentima kurs na kome bi mogli raditi na prosirivanju znanja usvojenog u osnovnoj i srednjoj skoli.

Skule

pre 4 godine

Deca uče srpski od prvog osnovne. Ako ne nauče do fakulteta, to je problem obrazovanja. Predavati srpski na medicini ili mašinskom je suludo, zato što je univerzalni jezik medicine latinski a mašinstva su inzenjerski crteži. To bi ovaj gospodin trebalo da zna.

inzenjer

pre 4 godine

"Ja bih vrlo rado predavao književnost na medicini ili mašinstvu"

Profesore, studenti se najvise plase bas te nazovi "knjizevnosti", gde ce vase kolege studente masinstva i ETF-a maltretirati nekakvim arhaizmima Zaharija Orfelina i Ive Gundulica, koji im nikada nece zatrebati u zivotu! Studentima su potrebna jezicka znanja primenljiva u svakodnevnom zivotu. Treba ih nauciti pravilnom redu reci u recenici, pravilnom koriscenju stila, akcentovanju, argumentovanom debatovanju, izlaganju materije na neku zadatu temu. Na stranim univerzitetima prilicno je popularno zadati npr. pravnicima neki tekst iz neke struke koja im nije bliska (npr. masinstvo), koji oni treba da procitaju, shvate o cemu se tu radi, a onda prezentuju to sto su procitali najbolje sto mogu. Takve vestine su ono sto ce ljudima biti potrebno u svakodnevnom poslu. Ali cim ste se vi filolozi umesali u celu pricu znam da cete od svega toga napraviti samo jos jednu dodatnu muku, poput sociologije i odbrane i zastite koju sam na silu morao da polazem na tehnickom fakultetu (ETF). Ako vec zelite da pomognete ljudima naucite ih necemu sto ce im koristiti! Ne izmisljajte predmete samo zato da biste svojim diplomcima obezbedili radna mesta.

xza

pre 4 godine

I sad studenti medicine, elektro tehnike, fizike i ostalih ultrateških fakulteta koji noćima ne spavaju, nerviraju se uče do besvesti treba još jedan ispit za sve što sam nabrojao. Još zamislite da izgube godinu zbog tog ispita. Ako je stanje alarmantno pojačajte obrazovanje u osnovnim i srednjim školama

Profa

pre 4 godine

Profesor bi ipak trebalo da se prvo zapita sta je uzrok ovoj pojavi. Kakva je nastava u osnovnim i srednjim skolama? Ko predaje? Ako nastava nije dobra, a nije, da nisu mozda na fakultetima (filoloskim i uciteljskim), nesto pogresno postavili u
predmetu koji se zove Metodika nastave?
Sta je sa udzbenicima, nastavnim programima? Pa necemo valjda na univerzitetskom nivou obrazovanja da "vadimo fleke"?

Matori Kesa

pre 4 godine

Pod uslovom da predavac bude Aleksandar martinovic - podrzavam u potpunosti - na bar 3 fakulteta ! Na poljoprivrednom faksu angazovati Marjana Riisticevica - ima da se preporodimo, vec vidim !

драгон

pre 4 godine

А шта раде учитељи и наставници у основним и средњим школама, и онако преопширно градиво на нашим факултетима увећавати, већ видим искомплексиране професоре српског на медицини, електротехници, стоматологији...како обарају студенте због краткосилазног акцента, будалаштине.

Nikola

pre 4 godine

Za početak, za učenike osnovnih škola obezbediti jednog i samo jednog pismenog izdavača po mogućstvu Srbina. Trebalo bi sve resetovati i krenuti od početka jer se problemi društva ne rešavaju s kraja.

thumbs up

pre 4 godine

@zvezdarac
Jezik pa i maternji nikada nije naučen do kraja, jer je to bure bez dna. A možda je i moje poimanje znanja jezika drugačije od vašeg.

libero

pre 4 godine

Kada skolski sistem za punih 8 godina skolovanja nije u stanju da opismeni decu onda je to dokaz nekvaliteta skolskog sistema. Ucitelji i nastavnici polupismeni, udzbenike pisu partijski aparatcici i menjaju se svake godine, gubi se vreme na citanju tzv "obavezne lektire" koja je vise indoktrinacija nego obrazovanje i slicno. Ovde ljudima nije jasno da zadatak skolskog sistema nije u tome da od nas napravi buduce pisce (pisci se ne stvaraju vec se radjaju), vec da osposobi decu za buduci rad. Ko je ucio engleski jezik po kembridzovom sistemu, zna na sta mislim. Vise sam o srpskom jeziku naucio dok sam ucio engleski nego za 8 godina u nasem skolskom sistemu.

Stranac

pre 4 godine

A da uvedete i poznavanje prirode i drustva ili opste tehnicko obrazovanje ili domacinstvo na fakultete? Fakultet nije ustanova ciji je zadatak da ispravlja propuste i greske nizih obrazovnih institucija. Cemu sluzi matura bez koje se ne moze studirati?

dorotej

pre 4 godine

Problem je u tome sto se gramatika i lingvistika srpskog jezika ne izucava u dovoljnoj meri u srednjim skolama. Insistira se na knjizevnosti, sto jeste lep predmet, ali gramatika se i ne pomene. O pravopisu da i ne govorimo, poslednji test pravopisa deca prolaze na maloj maturi, ali i tu se insistira na krajnjim glupostima. Da li se pise navodnik, pa uzvicnik ili uzvicnik, pa navodnik. Propasce svet ako to ne znas! Ali zato kada procitam sudsko resenje gde pise: "U vezi clana XXX KZS, obzirom na ... ", najezim se, jer bi pravilno trebalo da pise: "U vezi sa clanom 10 s obzirom na ...". A to je tako cesta konstrukcija koju pravnici prepisuju iz generacije u generaciju. A tek kada vidim "ostavioc", "rukovaoc" ... Sve to je propust profesora osnovnih i srednjih skola. Tamo to treba nauciti. Gvozdje se kuje kad je vruce. I za kraj, neko je pomenuo "ošišanu" latinicu. E pa za taj problem se obratite budalama koje su obrnule Y i Z na tastaturi, kao i onima koji su nasa slova smestili tamo gde se nalaze {[]} - zagrade potrebne nama programerima. Znate li vi kako izgleda kucati projektnu dokumentaciju cirilicom i menjati tastaturu svakih 5-10 sekundi? Stranu teksta na englekom iskucam iz glave za minut, a na srpskoj cirilici mi treba 10 minuta ... ako jos ulete i te zagrade i promena fonta, izgubim silno vreme na gluposti, a sustinske strucne greske mi zbog toga promicu samo tako ...

Ivan

pre 4 godine

1. Za početak, standardizujte jezik. Izbacite kršten Pravopis, bez grešaka i sa jasnim pravilima. Nemojte menjati pravila svake dve ili tri godine. Nemojte od ljudi koji se trude da pravite nepismene nepotrebnim izmenama. Sredite prvo osnovu, da nemamo više situacije "može ovako, ali i ovako, pa vi vidite".

2. Uvođenje srpskog jezika na fakultete je izbacivanje vode iz čamca kofom. Pomaže, ali neće rešiti problem. Sistem visokog obrazovanja bi trebao da bude optimizovan, da studenti budu angažovani taman koliko je potrebno, ni premalo, ni previše. Ne možete tek tako ubaciti nešto novo, poremetiće sistem. Takvo ubacivanje dodatnih obaveza je na nivou STR privatnika, ozbiljni menadžeri koji očekuju rezultate od zaposlenih to tako ne rade, ne treba tako ni sa studentima. Na stranu što nam je dugoročna strategijana nivou fotelje. Ovo iako zaživi, neko će posle 2 godine da ukine jer je "pametniji" a posle će opet ubaciti kada dođe neko još "pametniji".

Do kraja srednje škole svi moraju biti funkcionalno pismeni i imati osnovno znanje o književnosti (Tolstojevski i slično). Tu je problem, tu je i rešenje. Ne treba svako da bude načitan, postoji nešto što se zove i lični trud, shvatanje obrazovanja, dodatni trud da bi se istakao i slično. Ako klince smara da čitaju dugačke ruske klasike, ponudite im i alternativne sadržaje. Nije važno samo knjigu pročitati, već treba o njoj i razmišljati, diskutovati.

Oki

pre 4 godine

Srpski jezik u srednjim školama je užasan. Gramatika se skoro uopšte ne uči, učenici se teraju da pročitaju po 10 knjiga tokom godine od kojih je jedno 7 van dodira sa današnjim vremenom i stanjem u društvu. Neke od korisnijih knjiga kao što je Orvelova 1984 ili "Vrli novi svet" ili "Mi" se uopšte ni ne pominju, a za njih sam u srednjoj čuo jedino zahvaljujući profesorki sociologije koja nam je uvela obaveznu lektiru za jednu od tih knjiga po našem izboru. A profesorku srpskog koja ima doktorat iz književnosti smo mi učili gramatiku koliko je nije znala. E to treba da se izmeni, a ne da se problem rešava gomilanjem predmeta tamo gde to ne daje efekta.

Student

pre 4 godine

Da je bolonjska reforma sprovedena kako treba, studenti drugih fakulteta mogli bi da slušaju i polažu predmete vezane za srpski jezik na Filološkom fakultetu i cela ova halabuka bi bila nepotrebna.

kap

pre 4 godine

ako obrazovni sistem nije u dva stepena obrazovanja i 12 godina školovanja uspeo da poduči građane sopstvenom jeziku poprilično sumnjam da će uspeti kroz ispit na fakultetu

bolje opet ucenjujte decu školovanjem da bi vam opet digli plate za kvalitet podučavanja koji i sami prepoznajete kao nedovoljan, bar ste iskreniji nego kad pravite ove pokušaje da nas prepravljate i rekonstruišete.

đole bre!

pre 4 godine

Uveli ste rodove za zvanja i titule, pa sada imamo psihološkinje, pedagoškinje, trenerke.....čak i u vojsci, potporučnice i komandirke. I šta sa ljudima koji su već završili fakultete sa vrlo upitnim nivoom pismenosti? Šta sa novinarima koji uporno forsiraju nepravilan govor ? Šta sa osnovcima koji imaju prosečan fond od 200 do 400 reči ???

Влада

pre 4 godine

Шта ћемо са оним који не студирају? Таквих је много више. Ово није системско решење већ класично "силовање" и начетње лоших решења. Проблем је у основном и средњем образовању.

Vaske

pre 4 godine

Gospodine Jerkov ako je velika vecina onih sto su ucili srpski 12 godina i dalje nepismena, a jeste, to znaci da su pogresno uceni. Napravljen je nakaradni sistem u kome se uci sve i sva, a u stvari se ne nauci nista. Taj sistem treba menjati a ne isti taj sistem uvoditi i na fakultete. Toliko.

Slobodan

pre 4 godine

Lepo, samo ako vam ne valja temelj društva teško da ćete da ga rekostruišete na fakultetu. To se gospodo, radi u osnovnoj školi. Pitate se zašto uopšte imamo nepismene? Pa obratite se prvo diletantima kojima ste dozvilili da pišu udžbenike za osnovnu školu. Na faksu je već kasno ako si nepismen.

Hanibal

pre 4 godine

Problem je u medijima! Koliko novinskih kuća znate da imaju lektore?! Ako ih i imaju, oni rade samo na štampanim izdanjima, a svi dobro znamo da se novine maltene više i ne prodaju otkad smo svi na internetu. Pretužno kako nakaradni tekstovi nam se serviraju, i nije to samo pravopis, nego i gramatika i stilistika, sveee! Šta smo učili u školi, učili smo, ali mediji su ti s kojima smo svakodnevno u kontaktu, i odatle kreće sav čemer sa srpskim jezikom. Lektori su fakultetski obrazovani ljudi čija je profesija toliko degradirana da zarađuju manje i od kasirke, ako uopšte i rade u struci. Sramota!

Branko

pre 4 godine

Znam da će većina podržati ovaj zakon, iako je potpuno besmislen. Ne treba i ne može fakultet da ispravi nefunkcionisanje osnovnog i srednjeg obrazovanja. Nekada nisi mogao da upišeš gimnaziju ako nisi imao 15 od mogućih 20 bodova iz srpskog, pre desetak godina su ukinuli pragove. Nastavnicima je škola najčešće jedan od dva posla, zbog preživaljavanja, a učenici mogu i da ih prebiju ako hoće... ako se ovo sprovede, verovatno će se na fakultetima ispravljati što dosta ljudi sa fakultetima ne zna da računa ili ne zna geografiju.... Mora se obrazovanje ispravljati od osnovne škole, pa preko srednje a fakulteti na kraju...i to tako što će se specijalizovati još više nego danas...

Oki

pre 4 godine

Pa rekonstruišite ga kroz osnovnu i srednju školu pobogu. Svakako se gvožđe kuje dok je vruće, tako da ako se srpskom jeziku nije pridavala pažnja u ranijem obrazovanju, na fakultetima tek neće pa makar bio uveden kao obavezan predmet

Svasta!

pre 4 godine

@...'U osnovnoj i srednoj skoli nije dozvoljeno da profesori ispravljaju ucenike ukoliko nepravilno govore,izuzev na casovima maternjeg jezika. Nepravilan govor i oskudan recnik cesto ostavlja utisak ne poznavanja gradiva.'...
(Ljudmila, 16. jun 2019 16:49)

Otkud ti to, @Ljudmila, da "nije dozvoljeno"? Naprotiv, Zakon NALAZE da se o tome vodi racuna…, ali koga je u Srbiji briga za zakone!

PS "Ne poznavanje" se UVEK pise kao jedna rec!