Četvrtak, 19.10.2017.

19:29

Rata za kredit mu bila 32.000, sad čak 70.000 RSD

Srbija, kada je u pitanju odluka o zaduženima u švajcarskim francima čeka odluke svojih sudova, rekla je premijerka Ana Brnabić.

Izvor: B92

Rata za kredit mu bila 32.000, sad èak 70.000 RSD IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

46 Komentari

Sortiraj po:

Iks Oks

pre 6 godina

Kurs CHF u odnosu na EUR je prilicno opao, skoro da se vratio na stari odnos. Ne vidim da i dalje postoji problem sa otplatom. Ljudi su birali oo sto je izgledalo povoljnije, nisu se bunili dok im je odgovaralo, a sad i dalje dizu frku, iako je "problem" bio privremen.

Eidan

pre 6 godina

Kako neko može da govori da to što je neko davao izjavu na televiziji predstavlja validan dokaz da su ovi nesrećni ljudi, koji su opljačkani, bili obavešteni pa samim tim gube svako pravo na zaštitu?
Tom logikom, doći ćemo do apsurdne situacije da je već sve ispričano na televiziji u nekom trenutku, samo ko ti je kriv što nisi gledao, još gore, poverovao u to što čuješ.
Svima je jasno da su banke ovde zgrnule ogromne pare, da će gledati da se izvuku na sve moguće načine ali ne treba odustajati. Goniti ih treba do kraja i naplatiti im sve. Oni barem imaju mnogo para a dobro će im doći i za nauk jer se oni u ovoj zemlji godinama ponašaju kao svet za sebe, nedodirljiv sa pravilima kakva oni žele i koja oni i pišu.
Banksteri!!

Zagor

pre 6 godina

Sam nacin na koji banke posluju u ovoj zemlji je dokaz koliko drzavu ne zanimaju sopstveni gradjani. Radio sam u tri banke i nikad vise necu makar hleba ne jeo. Kad sam poceo u prvoj banci pitao sam sefa zasto nemamo kredite u CHF. Rekao je da ce kad tad nastati problem sa tim kreditima i da banka ne zeli da se posle spori sa klijentima i da veci deo svog vremena posveti naplati. Slazem se da drzava treba da ucini nesto. Problem je samo sto ce to ici preko ledja gradjana. S druge strane, i evro je za period od desetak godina skocio za 50 posto, a niko nije spomenuo ljude zaduzene u evrima.

MisterNo

pre 6 godina

@Pera
Stambeni krediti u dinarima tada NISU postojali. Postoje tek od prosle godine i to u ponekim bankama. Tako da je guvernerova prica bila obicno mlacenje prazne slame (uglavnom kao i sve ostale price). Guverneri i ostali na tom nivou imaju tetke, ujne, strine i slicno da im obezbede stan.

Deki

pre 6 godina

Valjda je logicno da kredit dizes u valuti u kojoj primas platu? Problem je sto su banke namagarcile narod koji je neuk i ne zna ekonomske osnove, to se u jednok Svajcarskoj ne bi moglo desiti, jer tamo narod dobro zna gde su opasnosti.

misko

pre 6 godina

Kada sam ja uzimao kredit krejem 2006. g. niko iz NBS se nije izjasnjavao da je to rizik, Jelasic se oglasio nekoliko godina kasnije. Banke su navodile klijente na ove kredite, govoreci kako su POVOLJNIJI.

miloje

pre 6 godina

Kako je Nbs upozoravala? Na televizoru? Ja ne gledam televizor? A i ministar Parivodić je na istom tom televizoru govorio da su ti krediti dobri. Zašto je onda država stala iza tih kredita kroz nkosk? Zašto je Nbs kasnije zabranila ove kredite? Ako ih je tada zabranila zašto ih nije na početku zabranila, nego upozoravala? Ako ih je zabranila kao štetne šta je sa ovima koji su trenutno u otplati, oni nisu štetni? Zašto Ana je prokomentariše činjenicu da banke nisu ni imale franke što se vidi iz godišnjih bilansa banaka? Dosta pitanja bez odgovora. Ali čim su ti sve zemlje u okruženju rešile u korist svojih gradjana, mora da tu nešto ima....

NesKO

pre 6 godina

Svi koji su uzeli kredite u CHF hteli su bolje i jeftinije da prodju. Ispostavilo se da ce proci gore i skuplje. Niko im nije kriv ! Neka placaju sada ratu, a ako nemaju, neka prodaju stan pa neka plate. Suludo je ocekivati od drzave, tj od svih nas, pa i mene podstanara da placam nekom stanove po Vracaru, Zvezdari i celom Beogradu. Ajde meni neko da placa stan ?!

Kefalo

pre 6 godina

Poenta price je da banke niti su imale te franke niti su davali ljudima franke. Ovo su klasični dinarski krediti i tako ih treba i tretirati. Mene samo zanima zašto ne reaguje tužilaštvo ako se zna da banke nisu imale ni deseti deo franaka od količine koliko su kredita izdale? Neka pozovu Orbana i neka ga pitaju kako je on rešio ovaj problem...

Mr. Realno

pre 6 godina

Za ovog "bbb" što pomenu Rumune, mala informacija. Rumuni su 92-93 skapavali od gladi. Ne da su imali inflaciju nego nisu ništa osim nje imali. Tih godina sam kao dete letovao u Konstanci na Crnom moru i 1dm je vredela 330 leja. A za 3 leje si mogao da uzmeš žeton u luna parku. Znači za 1dm se igraš 5 dana. Smeštaj za 15 dana smo platili 35dm i gazdarica je bukvalno plakala od sreće kad smo joj dali pare. Ljudi su bre umirali tamo od gladi.
Što se švajcaraca tiče, tu sam na strani oštećenih ljudi jer mi ih je naravno žao. Ali, sećam se i da je davno guverner narodne banke Srbije jedno 150 puta na televiziji, novinama i radiju ponovio da se ne uzimaju krediti u toj valuti već u dinarima. Ali je kamata na dinarski kredit bila 30% pa su se ljudi zaleteli na švajcarce sa manjom kam. stopom. Skupa škola.

Marko

pre 6 godina

Tesko je shvatiti zasto se na ovakve teme javljaju komentari tipa sami ste trazili i sl. Zašto li postoji ta zloba u ljudima, ko zna. Pokusacu da objasnim. Krediti su se dobijali u dinarima, ne u evrima ili svajcarcima. Samo su se vezivali za evre ili svajcarce. Nije postojala mogucnost da uzmes kredit u dinarima koji je vezan za dinare. U mom slucaju jedini kredit za stan koji sam mogao uzeti jeste taj koji je vezan za svajcarce, jer sam u tom slucaju mogao dici protivvrednost u dinarima u iznosu od 40.000e (vezan za svajcarce). Da sam uzeo kredit vezan za evre, mogao sam dici protivvrednost 30.000e. I za 40.000e sam tada mogao uzeti samo mali stan na teskoj periferiji a kamoli za 30.000e nisam mogao nista. Godinama pre toga sam ziveo kao podstanar. Kao lojalan i posten covek, koji zivi od svog rada, smatrao sam da cinim ispravnu stvar. Ne volim kredite, nikad nista na kredit nisam kupio ali kupovina stana jeste nesto sto posten covek mora na kredit da kupi, osim ako mu tetka ne pozajmi. Vecina ljudi koja je kupila stan na kredit, vezan za svajcarce, su slicni slucajevi i da smo prava drzava, vlast bi morala da stane u zastitu svojih gradjana, pogotovo sto je u vecini slucajeva rec o lojalnim, vrednim gradjanima, koji su hteli svojim radom da stvore neste a pritom su tesko prevareni

CATAPA

pre 6 godina

Obrazloženje suda iz Luksemburga je toliko jasno da samo debil može da polemiše. Banke nas zatrpavaju svojim "bankarskim proizvodima"; e pa ako je proizvod, onda mora da ima i adekvatnu deklaraciju. I svako ko kupi jedan rešo zna da struja može da ga ubije, ali proizvođač na to MORA da ga opomene. Ništa se tu ne "podrazumeva".
Taj "bankarski proizvod" nije imao ispravnu deklaraciju i kupci tog proizvoda su namerno dovedeni u zabludu da taj "proizvod" ne može da ih ubije. Takav proizvod se ne može tretirati ispravnim, pa čak i da je sa samim proizvodom (kreditom) sve u redu.

Ali sada je valjda jasnije zašto Srbija NIKADA neće ući u Evropu. Neće, jer bi onda ovakve presude morala da poštuje, niti bi Srbija bila raj za sve prevarante iz celog sveta, uključujući i domaće. I dokle god je tako, ješćemo lošiju hranu, kupovati lažne lekove i neispravne uređaje i kredite bez deklaracije, bez garancije i na kraju i bez suda i prava da se nekome žalimo.

Džole

pre 6 godina

Kome je do kocke ide u kockarnicu, a ne u banku. Kome nije bitna garancija i servis, kupuje na buvljaku, a ne u prodavnici. Ako je sve kocka, onda to nije država, nego mafija. Ako je mafija, onda je sve dozvoljeno. Onda je dozvoljeno i da oštećeni konfiskuju imovinu banaka, bankarskih i vladinih službenika.

itd

pre 6 godina

Izglada da ovde ima puno ljudi, koji apsolutno ne razumeju o cemu se radi sa tim famoznim stambenim kreditima indeksiranim u svajcarskim francima.
Otisao covek u banku i trazio je kredit u svakcarskim francima! Ako je uzeo na recimo 30 godina, a mesecna rata mu je bila 300 franaka, i dan danas mu je rata 300 franaka. E sad, kad su oni uzimali kredite, 1 franak nije bio 100 dinara kao sad, nego 50 dinara, a 100.000 franaka su vredela 60.000 eura, a danas su 100.000 franaka skoro 90.000 eura. Da ne budem bezobrazan, ko ih je bio po usima da uzimaju kredite u francima? Sta im je bio motiv, manja kamata ili su se nadali da ce franak da ostane na tom nivou ili da ce da mu padne vrednost u odnosu na euro ili dinar? Svaka je rata ista, od prve do zadnje, placas u onoj valuti u kojoj si se zaduzio i to je to. Ako recimo vrednost franka kojim slucajem padne, da li ce i tad da se zale?

да да

pre 6 godina

Зашто обмањују народ ?!? Колико је износио кредит у швајцарцима у тренутку задуживања , Колико је отплаћено и колико још има да се плати ??? Зашто помињете евре ? Алооо, људи су се задуживали у швајцарцима, њих треба и да врате, просто к'о пасуљ !!!! Испада да су они велепаметни а ми који смо подстанари јер нисмо желели да стављамо себи и сопственим породицама омчу око врата, будале ? Срам их било, само кукају уместо да ћуте и плаћај своју глупост !!!

Ћикс

pre 6 godina

Мени је са 18000 РСД отишла на 45000 РСД, после 7 година мучења, продао сам стан, и вратио 32€ више него што сам подигао када бих индексирао у €, а седам година отплаћивања, грчења, мучења и уништавања здравља сам поклонио... Толико!

@bbb

pre 6 godina

hej, uporne neznalice, botovi banaka, šta ste već: ne raste rata u dinarima(već u francima!!!) toliko značajno zbog promene odnosa dinar/franak, već ponajviše zbog globalne promene, enormnog porasta promenljivog dela kamatne stope koja se sabira s nepromenljivim delom i dobija ukupna kamatna stopa. A to se svesno radi, kriminal, najprljaviji! Preračunati retroaktivno sve rate kao za kredite u evrima, to je srednje rešenje.

Evro kredit, shvatam muku...

pre 6 godina

"Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. (Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)"

Ne mogu ti uzeti pare koje nemaš - ali mogu da ti prodaju stan za trećinu vrednosti, pa si dužan ostatak novca (u francima, naravno). I za taj ostatak te tuže, pa ti stave zabranu na platu sledeće dve decenije. A država će biti na njihovoj strani, ništa se ne sekiraj... Pazite kakve savete dajete očajnim ljudima, neka im je Bog u pomoći...

bbb

pre 6 godina

Rumuni nisu imali hiperinflaciju kao mi 92 i 93 godine. Tako da mnogi nasi koji su uzele kredite u svajcarcima, evrima znaju za period 90 tih u Srbji i tesko me mogu ubediti da su mislili da ce im rata kredita u svacajcarcima, evrima biti ista kada su uzeli kredit i za 10,20,30 godina kasnije. Drugo gde su bili ovi sto kukumavce da su im rate u svajcarciam drasticno skocile posle rasta franka, kada je franak pada u odnosu na dinar tada su cutali i kada su se smejali onima koji su uzeli kredite u evrima.

allegretto

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.
(Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)

A onako, usput, objasni deci zašto od danas spavaju pod mostom...
Genije, razmisli pre nego što napišeš (lupiš)! Razumem ogorčenost, i sam imam kredit u eurima i potpuno razumem taj stav, ali neke stvari ipak ne mogu da se reše "preko kolena". Nažalost, svakog dana je sve jasnije da rešenja nema u ovoj zemlji...
Pozdrav

Rade

pre 6 godina

Ima i obrnutih slucajeva - kad su banke nudile kredite u chf, neki su dobro ukapirali da treba da se ponasaju kao banke. Logika je bila jednostavna - ako ti banka iz eu nudi chf, to znaci da ce chf biti ili stabilan ili ce rasti u odnosu na eur. Ti koji su to shvatili poceli su da stede chf. Za ovo je stvarno trebalo biti pametan, jer je Srbija bila pod jakom evroideologijom te 2008. U februaru 2015. chf je neverovatno skocio, 20% za sat vremena. Pametni su kupili stan. Cisto da vidite koliko je chf kredit licna stvar, kao sto je to i chf stednja. Neki su izgubili, neki su dobili kockajuci na trecu valutu.

telecaster

pre 6 godina

@n.n. je vrlo lepo sve rekao, a vi što ga napadate očigledno ne razumete poentu problema... ovde su evri potpuno nebitni, jedino u trenutku kupovine stana jer je prodavac stana tražio evre, pa je rađena konverzija... dakle, koliko je to danas evra potpuno je irelevantno.

Drugo, sta bi bilo da se desilo suprotno, pa da im je rata duplo manja? i to je moglo da se desi... isto je i kad uzimaš kredit denominovan u evrima, preuzimas kursni rizik... što duži rok otplate veći rizik...
ono što je sigurno je da ljudi nisu bili dovoljno informisani, a cak ni bankari u to vreme... guverner Jelašić jeste upozoravao, ali nije problem što je to kao neko znao da će da se desi, nego na kurs CHF prema dinaru NBS nema nikakav uticaj a na EUR koliko toliko ima. Zato kredite treba uzimati samo u dinarima i evrima. nadam se da će doći dan kada ćemo se zaduživati samo u domaćoj valuti.

matori

pre 6 godina

@ Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo. 

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.
(Nemanja, 19. oktobar 2017 20:11)

nešto se ne sećam da je bilo dinarskih stambenih kredita, a mi svi dobijamo plate u dinarima..a banke su nama u stvari dinare i dale.

Pera

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Nisi sine. Ti si uzeo kredit u Švajcarcima koji je isplaćen u Evrima.
Jelašić je čovek lepo govorio: Uzimajte kredit isključivo u valuti u kojoj primate platu. Bila vam skupa kamata za dinare? Pa sad kusajte šta ste mešali.
Koleginica (med sestra) sa mužem je uzela kredit za stan u Evrima, oboje rade u državnoj službi i plate su im u dinarima, ako se desi da plata bude 5 evra kao u vreme inflacije pitam se kako će plaćati ratu za stan od 200 evra koliko im je sada...

Aca

pre 6 godina

Evo cisto za one koji misle kako je ovaj primer koji je covek naveo za evre krivica nekog drugog a ne njega. On je u stvari uzeo 160 000 svajcarskih franaka, vratio je 60 000 i duguje jos sto. To je jedina istina. To sto on prilagodjava pricu kako njemu odgovara, to je drugo. E sad sto se svajcarac umesto tih 100 000 sto treba da vrati da bude 40 000 eura, je sada 100 000 eura, a dinar jos gori, je nas problem. Da je uzeo tada u dinarima, bilo bi mu jos gore.

asd

pre 6 godina

Zeleni zmaj@ Ti to ozbiljno!? Ako stvarno tako misliš, onda si u ozbiljnom problemu. Razmisli još jednom o čemu se ovde radi, pa ćeš videti koliko je to što predlažeš nemoguće. Hint: koliko sada vredi stan a koliki je dug?

Emigrant

pre 6 godina

Rata kredita u svajcarcima mu je sigurno ista kao i na pocetku.

Ljudi uzimaju kredite u jednoj valuti, preracunavaju u drugoj a primaju platu u trecoj.

Mani je plata bila 900 dolara 2007 (dolar je bio 51 dinara), a sada mi je 450 dolara (dolar je sad 102 dinara). Kome ja da se zalim?

ica

pre 6 godina

pa nisu uzimali kredit za luxuzne vile i glisere...i niko od tih ljudi nije imao bogatu tetku nego su hteli da se skuce da ne budu ceo zivot podstanari...e jbm te pravdo...

pera

pre 6 godina

@n.n.
to i jeste problem,nije cak dobio ni svajcarce vec dinare indeksirane u chf. Banks nije ni videla chf. Mogla je isto tako da se veze za kuvajtski dinar ili sta god. I to je jedan od osnova za tuzbu

Marko

pre 6 godina

Secam se da smo pre 10-tak godina nas cetvorica iz firme otisli kod direktora jedne ekspoziture da se raspitamo za kredite. Covek nam je rekao da su trenutno svajcarci atraktivni, ali da nam to nikako ne preporucuje i objasnio je zasto. Dvojica nas uzmemo u evrima, a druga dvojica u svajcarcima. Ljudi su trenutno u haosu. Sreca pa smo inzenjeri, dobro zaradjujemo... ali opet... mi smo vec gotovo otplatili stanove a oni tonu sve dublje.

anonymous

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (n.n., 19. oktobar 2017 20:16)

Nije uzeo ni jedan CHF, dobio je dinare za koje je kupio eure da plati stan.

Evo kako izgleda u mom slucaju - sve vreme sam sa bankarskim sluzbenicima sam pricao o iznosu u evrima posto je tako bila izrazena cena stana, iznos u CHF se pojavio tek na kraju kao trenutna protivvrednost EUR iznosa, novac koji sam dobio je bio dinarska protivvrednost 145.000 CHF, sto je po tadasnjem kursu bilo 7.000.000 din i banka mi je prodala za taj iznos 90.000 EUR da platim stan (naravno, isplatili su dinare po srednjem kursu CHF, a eure prodali po visem kursu pa su i tu imali zaradu). Danas posle 9 godina otplate i otplacenih 30%, dugujem banci 102.500CHF ili 88.500 EUR ili 10.500.000 din glavnice. Jedina srecna okolnost je da mi je plata vezana za EUR pa mi rata u EUR izgleda kao fiksna, mogu da zamislim kako je onima cija je plata dinarska i ako rade za drzavu jos smanjenja zato sto su 'bogatasi'.

nenad

pre 6 godina

@nn U svajcarcima nije uzeo nista jer ih nije ni bilo. Takodje, stan koji je kupovan banka je procenjivala u eur, dakle vrednost njene hipoteke je u eur a ne u chf. Zato je sasvim validno preracunavati glavnicu u eur

Zeleni zmaj

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.

hm

pre 6 godina

@nn
Čemu potreba za komentarisanjem materije koja se ne poznaje? Podatak koliko je dug narastao u dinarima i u eurima je veoma vazan, zato što je prvo domaća valuta, a na kurs druge valute NBS praktično svakodnevno utiče prodajom ili kupovinom iste na međubankarskom trzistu. Na kurs CHF-a ni na koji način ne utiče, što kredite indeksirane u ovu valutu smešta u kateguriju špekulativnih.

Nemanja

pre 6 godina

Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo.

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.

Donglai Pei

pre 6 godina

Svako ko uzima kredit u stranoj valuti mora da racuna na to da moze da se ponovi 1993-a, i da dinar bude potpuno obezvredjen. Bez obzira sto je svako odgovoran za svoje postupke, ne moze svako od nas da se razume u sve i zato je drzava tu da svojim zakonima zastiti svoje gradjane. Mozda je guverner Jelasic upozoravao na rizik uzimanja kredita u svajcarcima, ali je trebalo da zabrani iste, sto je kasnije i ucinjenico. Mogao bi sad i ministar npr. poljoprivrede da upozorava gradjane da ne jedu npr. domacu svinjetinu jer su svinje zarazene, a da i dalje dozvoljava njenu proizvodnju i pustanje u promet. Mislim da bi u ovoj situaciji trebalo da drzava dozvoli konverziju kredita u svajcarcima u druge vrste kredita, po kursu koji je vazio onda kada su ukinuti krediti u svajcarcima i to je trebalo jos onda da uradi, jer je time drzava ove gradjane sa krediitma u svajcarcima stavila u neravnopravnu poziciju u odnosu na ostale koji imaju kredite u drugim valutama, posto im je ovim cinom onemogucila eventualno refinansiranje kredita.

zet

pre 6 godina

Mene su u banci ubedili da uzmem kredit u chf da je to sigurno i da njihova cela filijala ima kredite u švajcarcima.Ceo grad je bio u bilbordima sa reklamom kredita u švajcarcima.Toliko o upozorenju narodne banke ja ga čuo nisam.Sve zemlje u okruženju su zastitile svoj narod a moja stranu banku.

n.n.

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?

Balkanska ruta

pre 6 godina

Srbija i u ovom slučaju pokazuje da je daleko naprednija od razvijenih demokratija. Kakav bre EU sud kada imamo naš koji je ukinuo kolektivnu tužbu i pregradio sirotinju. 22.000 kredita (100.000 ljudi) ne predstavlja javni interes. Bravo.

Balkanska ruta

pre 6 godina

Srbija i u ovom slučaju pokazuje da je daleko naprednija od razvijenih demokratija. Kakav bre EU sud kada imamo naš koji je ukinuo kolektivnu tužbu i pregradio sirotinju. 22.000 kredita (100.000 ljudi) ne predstavlja javni interes. Bravo.

zet

pre 6 godina

Mene su u banci ubedili da uzmem kredit u chf da je to sigurno i da njihova cela filijala ima kredite u švajcarcima.Ceo grad je bio u bilbordima sa reklamom kredita u švajcarcima.Toliko o upozorenju narodne banke ja ga čuo nisam.Sve zemlje u okruženju su zastitile svoj narod a moja stranu banku.

ica

pre 6 godina

pa nisu uzimali kredit za luxuzne vile i glisere...i niko od tih ljudi nije imao bogatu tetku nego su hteli da se skuce da ne budu ceo zivot podstanari...e jbm te pravdo...

n.n.

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?

Nemanja

pre 6 godina

Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo.

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.

Emigrant

pre 6 godina

Rata kredita u svajcarcima mu je sigurno ista kao i na pocetku.

Ljudi uzimaju kredite u jednoj valuti, preracunavaju u drugoj a primaju platu u trecoj.

Mani je plata bila 900 dolara 2007 (dolar je bio 51 dinara), a sada mi je 450 dolara (dolar je sad 102 dinara). Kome ja da se zalim?

Marko

pre 6 godina

Secam se da smo pre 10-tak godina nas cetvorica iz firme otisli kod direktora jedne ekspoziture da se raspitamo za kredite. Covek nam je rekao da su trenutno svajcarci atraktivni, ali da nam to nikako ne preporucuje i objasnio je zasto. Dvojica nas uzmemo u evrima, a druga dvojica u svajcarcima. Ljudi su trenutno u haosu. Sreca pa smo inzenjeri, dobro zaradjujemo... ali opet... mi smo vec gotovo otplatili stanove a oni tonu sve dublje.

pera

pre 6 godina

@n.n.
to i jeste problem,nije cak dobio ni svajcarce vec dinare indeksirane u chf. Banks nije ni videla chf. Mogla je isto tako da se veze za kuvajtski dinar ili sta god. I to je jedan od osnova za tuzbu

Evro kredit, shvatam muku...

pre 6 godina

"Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. (Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)"

Ne mogu ti uzeti pare koje nemaš - ali mogu da ti prodaju stan za trećinu vrednosti, pa si dužan ostatak novca (u francima, naravno). I za taj ostatak te tuže, pa ti stave zabranu na platu sledeće dve decenije. A država će biti na njihovoj strani, ništa se ne sekiraj... Pazite kakve savete dajete očajnim ljudima, neka im je Bog u pomoći...

anonymous

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (n.n., 19. oktobar 2017 20:16)

Nije uzeo ni jedan CHF, dobio je dinare za koje je kupio eure da plati stan.

Evo kako izgleda u mom slucaju - sve vreme sam sa bankarskim sluzbenicima sam pricao o iznosu u evrima posto je tako bila izrazena cena stana, iznos u CHF se pojavio tek na kraju kao trenutna protivvrednost EUR iznosa, novac koji sam dobio je bio dinarska protivvrednost 145.000 CHF, sto je po tadasnjem kursu bilo 7.000.000 din i banka mi je prodala za taj iznos 90.000 EUR da platim stan (naravno, isplatili su dinare po srednjem kursu CHF, a eure prodali po visem kursu pa su i tu imali zaradu). Danas posle 9 godina otplate i otplacenih 30%, dugujem banci 102.500CHF ili 88.500 EUR ili 10.500.000 din glavnice. Jedina srecna okolnost je da mi je plata vezana za EUR pa mi rata u EUR izgleda kao fiksna, mogu da zamislim kako je onima cija je plata dinarska i ako rade za drzavu jos smanjenja zato sto su 'bogatasi'.

allegretto

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.
(Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)

A onako, usput, objasni deci zašto od danas spavaju pod mostom...
Genije, razmisli pre nego što napišeš (lupiš)! Razumem ogorčenost, i sam imam kredit u eurima i potpuno razumem taj stav, ali neke stvari ipak ne mogu da se reše "preko kolena". Nažalost, svakog dana je sve jasnije da rešenja nema u ovoj zemlji...
Pozdrav

Donglai Pei

pre 6 godina

Svako ko uzima kredit u stranoj valuti mora da racuna na to da moze da se ponovi 1993-a, i da dinar bude potpuno obezvredjen. Bez obzira sto je svako odgovoran za svoje postupke, ne moze svako od nas da se razume u sve i zato je drzava tu da svojim zakonima zastiti svoje gradjane. Mozda je guverner Jelasic upozoravao na rizik uzimanja kredita u svajcarcima, ali je trebalo da zabrani iste, sto je kasnije i ucinjenico. Mogao bi sad i ministar npr. poljoprivrede da upozorava gradjane da ne jedu npr. domacu svinjetinu jer su svinje zarazene, a da i dalje dozvoljava njenu proizvodnju i pustanje u promet. Mislim da bi u ovoj situaciji trebalo da drzava dozvoli konverziju kredita u svajcarcima u druge vrste kredita, po kursu koji je vazio onda kada su ukinuti krediti u svajcarcima i to je trebalo jos onda da uradi, jer je time drzava ove gradjane sa krediitma u svajcarcima stavila u neravnopravnu poziciju u odnosu na ostale koji imaju kredite u drugim valutama, posto im je ovim cinom onemogucila eventualno refinansiranje kredita.

Aca

pre 6 godina

Evo cisto za one koji misle kako je ovaj primer koji je covek naveo za evre krivica nekog drugog a ne njega. On je u stvari uzeo 160 000 svajcarskih franaka, vratio je 60 000 i duguje jos sto. To je jedina istina. To sto on prilagodjava pricu kako njemu odgovara, to je drugo. E sad sto se svajcarac umesto tih 100 000 sto treba da vrati da bude 40 000 eura, je sada 100 000 eura, a dinar jos gori, je nas problem. Da je uzeo tada u dinarima, bilo bi mu jos gore.

Zeleni zmaj

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.

hm

pre 6 godina

@nn
Čemu potreba za komentarisanjem materije koja se ne poznaje? Podatak koliko je dug narastao u dinarima i u eurima je veoma vazan, zato što je prvo domaća valuta, a na kurs druge valute NBS praktično svakodnevno utiče prodajom ili kupovinom iste na međubankarskom trzistu. Na kurs CHF-a ni na koji način ne utiče, što kredite indeksirane u ovu valutu smešta u kateguriju špekulativnih.

Rade

pre 6 godina

Ima i obrnutih slucajeva - kad su banke nudile kredite u chf, neki su dobro ukapirali da treba da se ponasaju kao banke. Logika je bila jednostavna - ako ti banka iz eu nudi chf, to znaci da ce chf biti ili stabilan ili ce rasti u odnosu na eur. Ti koji su to shvatili poceli su da stede chf. Za ovo je stvarno trebalo biti pametan, jer je Srbija bila pod jakom evroideologijom te 2008. U februaru 2015. chf je neverovatno skocio, 20% za sat vremena. Pametni su kupili stan. Cisto da vidite koliko je chf kredit licna stvar, kao sto je to i chf stednja. Neki su izgubili, neki su dobili kockajuci na trecu valutu.

Pera

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Nisi sine. Ti si uzeo kredit u Švajcarcima koji je isplaćen u Evrima.
Jelašić je čovek lepo govorio: Uzimajte kredit isključivo u valuti u kojoj primate platu. Bila vam skupa kamata za dinare? Pa sad kusajte šta ste mešali.
Koleginica (med sestra) sa mužem je uzela kredit za stan u Evrima, oboje rade u državnoj službi i plate su im u dinarima, ako se desi da plata bude 5 evra kao u vreme inflacije pitam se kako će plaćati ratu za stan od 200 evra koliko im je sada...

matori

pre 6 godina

@ Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo. 

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.
(Nemanja, 19. oktobar 2017 20:11)

nešto se ne sećam da je bilo dinarskih stambenih kredita, a mi svi dobijamo plate u dinarima..a banke su nama u stvari dinare i dale.

nenad

pre 6 godina

@nn U svajcarcima nije uzeo nista jer ih nije ni bilo. Takodje, stan koji je kupovan banka je procenjivala u eur, dakle vrednost njene hipoteke je u eur a ne u chf. Zato je sasvim validno preracunavati glavnicu u eur

bbb

pre 6 godina

Rumuni nisu imali hiperinflaciju kao mi 92 i 93 godine. Tako da mnogi nasi koji su uzele kredite u svajcarcima, evrima znaju za period 90 tih u Srbji i tesko me mogu ubediti da su mislili da ce im rata kredita u svacajcarcima, evrima biti ista kada su uzeli kredit i za 10,20,30 godina kasnije. Drugo gde su bili ovi sto kukumavce da su im rate u svajcarciam drasticno skocile posle rasta franka, kada je franak pada u odnosu na dinar tada su cutali i kada su se smejali onima koji su uzeli kredite u evrima.

telecaster

pre 6 godina

@n.n. je vrlo lepo sve rekao, a vi što ga napadate očigledno ne razumete poentu problema... ovde su evri potpuno nebitni, jedino u trenutku kupovine stana jer je prodavac stana tražio evre, pa je rađena konverzija... dakle, koliko je to danas evra potpuno je irelevantno.

Drugo, sta bi bilo da se desilo suprotno, pa da im je rata duplo manja? i to je moglo da se desi... isto je i kad uzimaš kredit denominovan u evrima, preuzimas kursni rizik... što duži rok otplate veći rizik...
ono što je sigurno je da ljudi nisu bili dovoljno informisani, a cak ni bankari u to vreme... guverner Jelašić jeste upozoravao, ali nije problem što je to kao neko znao da će da se desi, nego na kurs CHF prema dinaru NBS nema nikakav uticaj a na EUR koliko toliko ima. Zato kredite treba uzimati samo u dinarima i evrima. nadam se da će doći dan kada ćemo se zaduživati samo u domaćoj valuti.

CATAPA

pre 6 godina

Obrazloženje suda iz Luksemburga je toliko jasno da samo debil može da polemiše. Banke nas zatrpavaju svojim "bankarskim proizvodima"; e pa ako je proizvod, onda mora da ima i adekvatnu deklaraciju. I svako ko kupi jedan rešo zna da struja može da ga ubije, ali proizvođač na to MORA da ga opomene. Ništa se tu ne "podrazumeva".
Taj "bankarski proizvod" nije imao ispravnu deklaraciju i kupci tog proizvoda su namerno dovedeni u zabludu da taj "proizvod" ne može da ih ubije. Takav proizvod se ne može tretirati ispravnim, pa čak i da je sa samim proizvodom (kreditom) sve u redu.

Ali sada je valjda jasnije zašto Srbija NIKADA neće ući u Evropu. Neće, jer bi onda ovakve presude morala da poštuje, niti bi Srbija bila raj za sve prevarante iz celog sveta, uključujući i domaće. I dokle god je tako, ješćemo lošiju hranu, kupovati lažne lekove i neispravne uređaje i kredite bez deklaracije, bez garancije i na kraju i bez suda i prava da se nekome žalimo.

Marko

pre 6 godina

Tesko je shvatiti zasto se na ovakve teme javljaju komentari tipa sami ste trazili i sl. Zašto li postoji ta zloba u ljudima, ko zna. Pokusacu da objasnim. Krediti su se dobijali u dinarima, ne u evrima ili svajcarcima. Samo su se vezivali za evre ili svajcarce. Nije postojala mogucnost da uzmes kredit u dinarima koji je vezan za dinare. U mom slucaju jedini kredit za stan koji sam mogao uzeti jeste taj koji je vezan za svajcarce, jer sam u tom slucaju mogao dici protivvrednost u dinarima u iznosu od 40.000e (vezan za svajcarce). Da sam uzeo kredit vezan za evre, mogao sam dici protivvrednost 30.000e. I za 40.000e sam tada mogao uzeti samo mali stan na teskoj periferiji a kamoli za 30.000e nisam mogao nista. Godinama pre toga sam ziveo kao podstanar. Kao lojalan i posten covek, koji zivi od svog rada, smatrao sam da cinim ispravnu stvar. Ne volim kredite, nikad nista na kredit nisam kupio ali kupovina stana jeste nesto sto posten covek mora na kredit da kupi, osim ako mu tetka ne pozajmi. Vecina ljudi koja je kupila stan na kredit, vezan za svajcarce, su slicni slucajevi i da smo prava drzava, vlast bi morala da stane u zastitu svojih gradjana, pogotovo sto je u vecini slucajeva rec o lojalnim, vrednim gradjanima, koji su hteli svojim radom da stvore neste a pritom su tesko prevareni

Kefalo

pre 6 godina

Poenta price je da banke niti su imale te franke niti su davali ljudima franke. Ovo su klasični dinarski krediti i tako ih treba i tretirati. Mene samo zanima zašto ne reaguje tužilaštvo ako se zna da banke nisu imale ni deseti deo franaka od količine koliko su kredita izdale? Neka pozovu Orbana i neka ga pitaju kako je on rešio ovaj problem...

Džole

pre 6 godina

Kome je do kocke ide u kockarnicu, a ne u banku. Kome nije bitna garancija i servis, kupuje na buvljaku, a ne u prodavnici. Ako je sve kocka, onda to nije država, nego mafija. Ako je mafija, onda je sve dozvoljeno. Onda je dozvoljeno i da oštećeni konfiskuju imovinu banaka, bankarskih i vladinih službenika.

miloje

pre 6 godina

Kako je Nbs upozoravala? Na televizoru? Ja ne gledam televizor? A i ministar Parivodić je na istom tom televizoru govorio da su ti krediti dobri. Zašto je onda država stala iza tih kredita kroz nkosk? Zašto je Nbs kasnije zabranila ove kredite? Ako ih je tada zabranila zašto ih nije na početku zabranila, nego upozoravala? Ako ih je zabranila kao štetne šta je sa ovima koji su trenutno u otplati, oni nisu štetni? Zašto Ana je prokomentariše činjenicu da banke nisu ni imale franke što se vidi iz godišnjih bilansa banaka? Dosta pitanja bez odgovora. Ali čim su ti sve zemlje u okruženju rešile u korist svojih gradjana, mora da tu nešto ima....

asd

pre 6 godina

Zeleni zmaj@ Ti to ozbiljno!? Ako stvarno tako misliš, onda si u ozbiljnom problemu. Razmisli još jednom o čemu se ovde radi, pa ćeš videti koliko je to što predlažeš nemoguće. Hint: koliko sada vredi stan a koliki je dug?

Ћикс

pre 6 godina

Мени је са 18000 РСД отишла на 45000 РСД, после 7 година мучења, продао сам стан, и вратио 32€ више него што сам подигао када бих индексирао у €, а седам година отплаћивања, грчења, мучења и уништавања здравља сам поклонио... Толико!

Mr. Realno

pre 6 godina

Za ovog "bbb" što pomenu Rumune, mala informacija. Rumuni su 92-93 skapavali od gladi. Ne da su imali inflaciju nego nisu ništa osim nje imali. Tih godina sam kao dete letovao u Konstanci na Crnom moru i 1dm je vredela 330 leja. A za 3 leje si mogao da uzmeš žeton u luna parku. Znači za 1dm se igraš 5 dana. Smeštaj za 15 dana smo platili 35dm i gazdarica je bukvalno plakala od sreće kad smo joj dali pare. Ljudi su bre umirali tamo od gladi.
Što se švajcaraca tiče, tu sam na strani oštećenih ljudi jer mi ih je naravno žao. Ali, sećam se i da je davno guverner narodne banke Srbije jedno 150 puta na televiziji, novinama i radiju ponovio da se ne uzimaju krediti u toj valuti već u dinarima. Ali je kamata na dinarski kredit bila 30% pa su se ljudi zaleteli na švajcarce sa manjom kam. stopom. Skupa škola.

NesKO

pre 6 godina

Svi koji su uzeli kredite u CHF hteli su bolje i jeftinije da prodju. Ispostavilo se da ce proci gore i skuplje. Niko im nije kriv ! Neka placaju sada ratu, a ako nemaju, neka prodaju stan pa neka plate. Suludo je ocekivati od drzave, tj od svih nas, pa i mene podstanara da placam nekom stanove po Vracaru, Zvezdari i celom Beogradu. Ajde meni neko da placa stan ?!

itd

pre 6 godina

Izglada da ovde ima puno ljudi, koji apsolutno ne razumeju o cemu se radi sa tim famoznim stambenim kreditima indeksiranim u svajcarskim francima.
Otisao covek u banku i trazio je kredit u svakcarskim francima! Ako je uzeo na recimo 30 godina, a mesecna rata mu je bila 300 franaka, i dan danas mu je rata 300 franaka. E sad, kad su oni uzimali kredite, 1 franak nije bio 100 dinara kao sad, nego 50 dinara, a 100.000 franaka su vredela 60.000 eura, a danas su 100.000 franaka skoro 90.000 eura. Da ne budem bezobrazan, ko ih je bio po usima da uzimaju kredite u francima? Sta im je bio motiv, manja kamata ili su se nadali da ce franak da ostane na tom nivou ili da ce da mu padne vrednost u odnosu na euro ili dinar? Svaka je rata ista, od prve do zadnje, placas u onoj valuti u kojoj si se zaduzio i to je to. Ako recimo vrednost franka kojim slucajem padne, da li ce i tad da se zale?

@bbb

pre 6 godina

hej, uporne neznalice, botovi banaka, šta ste već: ne raste rata u dinarima(već u francima!!!) toliko značajno zbog promene odnosa dinar/franak, već ponajviše zbog globalne promene, enormnog porasta promenljivog dela kamatne stope koja se sabira s nepromenljivim delom i dobija ukupna kamatna stopa. A to se svesno radi, kriminal, najprljaviji! Preračunati retroaktivno sve rate kao za kredite u evrima, to je srednje rešenje.

да да

pre 6 godina

Зашто обмањују народ ?!? Колико је износио кредит у швајцарцима у тренутку задуживања , Колико је отплаћено и колико још има да се плати ??? Зашто помињете евре ? Алооо, људи су се задуживали у швајцарцима, њих треба и да врате, просто к'о пасуљ !!!! Испада да су они велепаметни а ми који смо подстанари јер нисмо желели да стављамо себи и сопственим породицама омчу око врата, будале ? Срам их било, само кукају уместо да ћуте и плаћај своју глупост !!!

Zagor

pre 6 godina

Sam nacin na koji banke posluju u ovoj zemlji je dokaz koliko drzavu ne zanimaju sopstveni gradjani. Radio sam u tri banke i nikad vise necu makar hleba ne jeo. Kad sam poceo u prvoj banci pitao sam sefa zasto nemamo kredite u CHF. Rekao je da ce kad tad nastati problem sa tim kreditima i da banka ne zeli da se posle spori sa klijentima i da veci deo svog vremena posveti naplati. Slazem se da drzava treba da ucini nesto. Problem je samo sto ce to ici preko ledja gradjana. S druge strane, i evro je za period od desetak godina skocio za 50 posto, a niko nije spomenuo ljude zaduzene u evrima.

MisterNo

pre 6 godina

@Pera
Stambeni krediti u dinarima tada NISU postojali. Postoje tek od prosle godine i to u ponekim bankama. Tako da je guvernerova prica bila obicno mlacenje prazne slame (uglavnom kao i sve ostale price). Guverneri i ostali na tom nivou imaju tetke, ujne, strine i slicno da im obezbede stan.

Eidan

pre 6 godina

Kako neko može da govori da to što je neko davao izjavu na televiziji predstavlja validan dokaz da su ovi nesrećni ljudi, koji su opljačkani, bili obavešteni pa samim tim gube svako pravo na zaštitu?
Tom logikom, doći ćemo do apsurdne situacije da je već sve ispričano na televiziji u nekom trenutku, samo ko ti je kriv što nisi gledao, još gore, poverovao u to što čuješ.
Svima je jasno da su banke ovde zgrnule ogromne pare, da će gledati da se izvuku na sve moguće načine ali ne treba odustajati. Goniti ih treba do kraja i naplatiti im sve. Oni barem imaju mnogo para a dobro će im doći i za nauk jer se oni u ovoj zemlji godinama ponašaju kao svet za sebe, nedodirljiv sa pravilima kakva oni žele i koja oni i pišu.
Banksteri!!

misko

pre 6 godina

Kada sam ja uzimao kredit krejem 2006. g. niko iz NBS se nije izjasnjavao da je to rizik, Jelasic se oglasio nekoliko godina kasnije. Banke su navodile klijente na ove kredite, govoreci kako su POVOLJNIJI.

Deki

pre 6 godina

Valjda je logicno da kredit dizes u valuti u kojoj primas platu? Problem je sto su banke namagarcile narod koji je neuk i ne zna ekonomske osnove, to se u jednok Svajcarskoj ne bi moglo desiti, jer tamo narod dobro zna gde su opasnosti.

Iks Oks

pre 6 godina

Kurs CHF u odnosu na EUR je prilicno opao, skoro da se vratio na stari odnos. Ne vidim da i dalje postoji problem sa otplatom. Ljudi su birali oo sto je izgledalo povoljnije, nisu se bunili dok im je odgovaralo, a sad i dalje dizu frku, iako je "problem" bio privremen.

n.n.

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?

Pera

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Nisi sine. Ti si uzeo kredit u Švajcarcima koji je isplaćen u Evrima.
Jelašić je čovek lepo govorio: Uzimajte kredit isključivo u valuti u kojoj primate platu. Bila vam skupa kamata za dinare? Pa sad kusajte šta ste mešali.
Koleginica (med sestra) sa mužem je uzela kredit za stan u Evrima, oboje rade u državnoj službi i plate su im u dinarima, ako se desi da plata bude 5 evra kao u vreme inflacije pitam se kako će plaćati ratu za stan od 200 evra koliko im je sada...

Zeleni zmaj

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.

zet

pre 6 godina

Mene su u banci ubedili da uzmem kredit u chf da je to sigurno i da njihova cela filijala ima kredite u švajcarcima.Ceo grad je bio u bilbordima sa reklamom kredita u švajcarcima.Toliko o upozorenju narodne banke ja ga čuo nisam.Sve zemlje u okruženju su zastitile svoj narod a moja stranu banku.

Aca

pre 6 godina

Evo cisto za one koji misle kako je ovaj primer koji je covek naveo za evre krivica nekog drugog a ne njega. On je u stvari uzeo 160 000 svajcarskih franaka, vratio je 60 000 i duguje jos sto. To je jedina istina. To sto on prilagodjava pricu kako njemu odgovara, to je drugo. E sad sto se svajcarac umesto tih 100 000 sto treba da vrati da bude 40 000 eura, je sada 100 000 eura, a dinar jos gori, je nas problem. Da je uzeo tada u dinarima, bilo bi mu jos gore.

bbb

pre 6 godina

Rumuni nisu imali hiperinflaciju kao mi 92 i 93 godine. Tako da mnogi nasi koji su uzele kredite u svajcarcima, evrima znaju za period 90 tih u Srbji i tesko me mogu ubediti da su mislili da ce im rata kredita u svacajcarcima, evrima biti ista kada su uzeli kredit i za 10,20,30 godina kasnije. Drugo gde su bili ovi sto kukumavce da su im rate u svajcarciam drasticno skocile posle rasta franka, kada je franak pada u odnosu na dinar tada su cutali i kada su se smejali onima koji su uzeli kredite u evrima.

NesKO

pre 6 godina

Svi koji su uzeli kredite u CHF hteli su bolje i jeftinije da prodju. Ispostavilo se da ce proci gore i skuplje. Niko im nije kriv ! Neka placaju sada ratu, a ako nemaju, neka prodaju stan pa neka plate. Suludo je ocekivati od drzave, tj od svih nas, pa i mene podstanara da placam nekom stanove po Vracaru, Zvezdari i celom Beogradu. Ajde meni neko da placa stan ?!

ica

pre 6 godina

pa nisu uzimali kredit za luxuzne vile i glisere...i niko od tih ljudi nije imao bogatu tetku nego su hteli da se skuce da ne budu ceo zivot podstanari...e jbm te pravdo...

да да

pre 6 godina

Зашто обмањују народ ?!? Колико је износио кредит у швајцарцима у тренутку задуживања , Колико је отплаћено и колико још има да се плати ??? Зашто помињете евре ? Алооо, људи су се задуживали у швајцарцима, њих треба и да врате, просто к'о пасуљ !!!! Испада да су они велепаметни а ми који смо подстанари јер нисмо желели да стављамо себи и сопственим породицама омчу око врата, будале ? Срам их било, само кукају уместо да ћуте и плаћај своју глупост !!!

Emigrant

pre 6 godina

Rata kredita u svajcarcima mu je sigurno ista kao i na pocetku.

Ljudi uzimaju kredite u jednoj valuti, preracunavaju u drugoj a primaju platu u trecoj.

Mani je plata bila 900 dolara 2007 (dolar je bio 51 dinara), a sada mi je 450 dolara (dolar je sad 102 dinara). Kome ja da se zalim?

itd

pre 6 godina

Izglada da ovde ima puno ljudi, koji apsolutno ne razumeju o cemu se radi sa tim famoznim stambenim kreditima indeksiranim u svajcarskim francima.
Otisao covek u banku i trazio je kredit u svakcarskim francima! Ako je uzeo na recimo 30 godina, a mesecna rata mu je bila 300 franaka, i dan danas mu je rata 300 franaka. E sad, kad su oni uzimali kredite, 1 franak nije bio 100 dinara kao sad, nego 50 dinara, a 100.000 franaka su vredela 60.000 eura, a danas su 100.000 franaka skoro 90.000 eura. Da ne budem bezobrazan, ko ih je bio po usima da uzimaju kredite u francima? Sta im je bio motiv, manja kamata ili su se nadali da ce franak da ostane na tom nivou ili da ce da mu padne vrednost u odnosu na euro ili dinar? Svaka je rata ista, od prve do zadnje, placas u onoj valuti u kojoj si se zaduzio i to je to. Ako recimo vrednost franka kojim slucajem padne, da li ce i tad da se zale?

Rade

pre 6 godina

Ima i obrnutih slucajeva - kad su banke nudile kredite u chf, neki su dobro ukapirali da treba da se ponasaju kao banke. Logika je bila jednostavna - ako ti banka iz eu nudi chf, to znaci da ce chf biti ili stabilan ili ce rasti u odnosu na eur. Ti koji su to shvatili poceli su da stede chf. Za ovo je stvarno trebalo biti pametan, jer je Srbija bila pod jakom evroideologijom te 2008. U februaru 2015. chf je neverovatno skocio, 20% za sat vremena. Pametni su kupili stan. Cisto da vidite koliko je chf kredit licna stvar, kao sto je to i chf stednja. Neki su izgubili, neki su dobili kockajuci na trecu valutu.

nenad

pre 6 godina

@nn U svajcarcima nije uzeo nista jer ih nije ni bilo. Takodje, stan koji je kupovan banka je procenjivala u eur, dakle vrednost njene hipoteke je u eur a ne u chf. Zato je sasvim validno preracunavati glavnicu u eur

Donglai Pei

pre 6 godina

Svako ko uzima kredit u stranoj valuti mora da racuna na to da moze da se ponovi 1993-a, i da dinar bude potpuno obezvredjen. Bez obzira sto je svako odgovoran za svoje postupke, ne moze svako od nas da se razume u sve i zato je drzava tu da svojim zakonima zastiti svoje gradjane. Mozda je guverner Jelasic upozoravao na rizik uzimanja kredita u svajcarcima, ali je trebalo da zabrani iste, sto je kasnije i ucinjenico. Mogao bi sad i ministar npr. poljoprivrede da upozorava gradjane da ne jedu npr. domacu svinjetinu jer su svinje zarazene, a da i dalje dozvoljava njenu proizvodnju i pustanje u promet. Mislim da bi u ovoj situaciji trebalo da drzava dozvoli konverziju kredita u svajcarcima u druge vrste kredita, po kursu koji je vazio onda kada su ukinuti krediti u svajcarcima i to je trebalo jos onda da uradi, jer je time drzava ove gradjane sa krediitma u svajcarcima stavila u neravnopravnu poziciju u odnosu na ostale koji imaju kredite u drugim valutama, posto im je ovim cinom onemogucila eventualno refinansiranje kredita.

Nemanja

pre 6 godina

Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo.

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.

pera

pre 6 godina

@n.n.
to i jeste problem,nije cak dobio ni svajcarce vec dinare indeksirane u chf. Banks nije ni videla chf. Mogla je isto tako da se veze za kuvajtski dinar ili sta god. I to je jedan od osnova za tuzbu

anonymous

pre 6 godina

"Uzeo sam 73.000 evra indeksirno u švajcarscima"
Kakve veze imaju evri sa ovim? Koliko je uzeo u švajcarcima? Koliko još švajcaraca treba da vrati?
[Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0)] (n.n., 19. oktobar 2017 20:16)

Nije uzeo ni jedan CHF, dobio je dinare za koje je kupio eure da plati stan.

Evo kako izgleda u mom slucaju - sve vreme sam sa bankarskim sluzbenicima sam pricao o iznosu u evrima posto je tako bila izrazena cena stana, iznos u CHF se pojavio tek na kraju kao trenutna protivvrednost EUR iznosa, novac koji sam dobio je bio dinarska protivvrednost 145.000 CHF, sto je po tadasnjem kursu bilo 7.000.000 din i banka mi je prodala za taj iznos 90.000 EUR da platim stan (naravno, isplatili su dinare po srednjem kursu CHF, a eure prodali po visem kursu pa su i tu imali zaradu). Danas posle 9 godina otplate i otplacenih 30%, dugujem banci 102.500CHF ili 88.500 EUR ili 10.500.000 din glavnice. Jedina srecna okolnost je da mi je plata vezana za EUR pa mi rata u EUR izgleda kao fiksna, mogu da zamislim kako je onima cija je plata dinarska i ako rade za drzavu jos smanjenja zato sto su 'bogatasi'.

Balkanska ruta

pre 6 godina

Srbija i u ovom slučaju pokazuje da je daleko naprednija od razvijenih demokratija. Kakav bre EU sud kada imamo naš koji je ukinuo kolektivnu tužbu i pregradio sirotinju. 22.000 kredita (100.000 ljudi) ne predstavlja javni interes. Bravo.

hm

pre 6 godina

@nn
Čemu potreba za komentarisanjem materije koja se ne poznaje? Podatak koliko je dug narastao u dinarima i u eurima je veoma vazan, zato što je prvo domaća valuta, a na kurs druge valute NBS praktično svakodnevno utiče prodajom ili kupovinom iste na međubankarskom trzistu. Na kurs CHF-a ni na koji način ne utiče, što kredite indeksirane u ovu valutu smešta u kateguriju špekulativnih.

allegretto

pre 6 godina

Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. Neka banke same snose posledice lošeg plasmana novca. Niko ih nije terao da daju tolike kredite, u toliko nestabilnoj zemlji, za stanove toliko lošeg kvaliteta. Nego im zinulo du... za pare. E pa, nema.
(Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)

A onako, usput, objasni deci zašto od danas spavaju pod mostom...
Genije, razmisli pre nego što napišeš (lupiš)! Razumem ogorčenost, i sam imam kredit u eurima i potpuno razumem taj stav, ali neke stvari ipak ne mogu da se reše "preko kolena". Nažalost, svakog dana je sve jasnije da rešenja nema u ovoj zemlji...
Pozdrav

asd

pre 6 godina

Zeleni zmaj@ Ti to ozbiljno!? Ako stvarno tako misliš, onda si u ozbiljnom problemu. Razmisli još jednom o čemu se ovde radi, pa ćeš videti koliko je to što predlažeš nemoguće. Hint: koliko sada vredi stan a koliki je dug?

telecaster

pre 6 godina

@n.n. je vrlo lepo sve rekao, a vi što ga napadate očigledno ne razumete poentu problema... ovde su evri potpuno nebitni, jedino u trenutku kupovine stana jer je prodavac stana tražio evre, pa je rađena konverzija... dakle, koliko je to danas evra potpuno je irelevantno.

Drugo, sta bi bilo da se desilo suprotno, pa da im je rata duplo manja? i to je moglo da se desi... isto je i kad uzimaš kredit denominovan u evrima, preuzimas kursni rizik... što duži rok otplate veći rizik...
ono što je sigurno je da ljudi nisu bili dovoljno informisani, a cak ni bankari u to vreme... guverner Jelašić jeste upozoravao, ali nije problem što je to kao neko znao da će da se desi, nego na kurs CHF prema dinaru NBS nema nikakav uticaj a na EUR koliko toliko ima. Zato kredite treba uzimati samo u dinarima i evrima. nadam se da će doći dan kada ćemo se zaduživati samo u domaćoj valuti.

matori

pre 6 godina

@ Prvo nasa drzava ne cirkus i ne stiti nas narod ni malo. Ali licno se secam da je Radovan Jelasic pricao zaduzujte se u valutama u kojima primate platu. To sto ga niko nije slusao je nesto drugo. 

P.S. Zelim da na kraju se stane na stranu obicnog coveka. Ali slaba vajda.
(Nemanja, 19. oktobar 2017 20:11)

nešto se ne sećam da je bilo dinarskih stambenih kredita, a mi svi dobijamo plate u dinarima..a banke su nama u stvari dinare i dale.

Iks Oks

pre 6 godina

Kurs CHF u odnosu na EUR je prilicno opao, skoro da se vratio na stari odnos. Ne vidim da i dalje postoji problem sa otplatom. Ljudi su birali oo sto je izgledalo povoljnije, nisu se bunili dok im je odgovaralo, a sad i dalje dizu frku, iako je "problem" bio privremen.

Marko

pre 6 godina

Tesko je shvatiti zasto se na ovakve teme javljaju komentari tipa sami ste trazili i sl. Zašto li postoji ta zloba u ljudima, ko zna. Pokusacu da objasnim. Krediti su se dobijali u dinarima, ne u evrima ili svajcarcima. Samo su se vezivali za evre ili svajcarce. Nije postojala mogucnost da uzmes kredit u dinarima koji je vezan za dinare. U mom slucaju jedini kredit za stan koji sam mogao uzeti jeste taj koji je vezan za svajcarce, jer sam u tom slucaju mogao dici protivvrednost u dinarima u iznosu od 40.000e (vezan za svajcarce). Da sam uzeo kredit vezan za evre, mogao sam dici protivvrednost 30.000e. I za 40.000e sam tada mogao uzeti samo mali stan na teskoj periferiji a kamoli za 30.000e nisam mogao nista. Godinama pre toga sam ziveo kao podstanar. Kao lojalan i posten covek, koji zivi od svog rada, smatrao sam da cinim ispravnu stvar. Ne volim kredite, nikad nista na kredit nisam kupio ali kupovina stana jeste nesto sto posten covek mora na kredit da kupi, osim ako mu tetka ne pozajmi. Vecina ljudi koja je kupila stan na kredit, vezan za svajcarce, su slicni slucajevi i da smo prava drzava, vlast bi morala da stane u zastitu svojih gradjana, pogotovo sto je u vecini slucajeva rec o lojalnim, vrednim gradjanima, koji su hteli svojim radom da stvore neste a pritom su tesko prevareni

Mr. Realno

pre 6 godina

Za ovog "bbb" što pomenu Rumune, mala informacija. Rumuni su 92-93 skapavali od gladi. Ne da su imali inflaciju nego nisu ništa osim nje imali. Tih godina sam kao dete letovao u Konstanci na Crnom moru i 1dm je vredela 330 leja. A za 3 leje si mogao da uzmeš žeton u luna parku. Znači za 1dm se igraš 5 dana. Smeštaj za 15 dana smo platili 35dm i gazdarica je bukvalno plakala od sreće kad smo joj dali pare. Ljudi su bre umirali tamo od gladi.
Što se švajcaraca tiče, tu sam na strani oštećenih ljudi jer mi ih je naravno žao. Ali, sećam se i da je davno guverner narodne banke Srbije jedno 150 puta na televiziji, novinama i radiju ponovio da se ne uzimaju krediti u toj valuti već u dinarima. Ali je kamata na dinarski kredit bila 30% pa su se ljudi zaleteli na švajcarce sa manjom kam. stopom. Skupa škola.

Kefalo

pre 6 godina

Poenta price je da banke niti su imale te franke niti su davali ljudima franke. Ovo su klasični dinarski krediti i tako ih treba i tretirati. Mene samo zanima zašto ne reaguje tužilaštvo ako se zna da banke nisu imale ni deseti deo franaka od količine koliko su kredita izdale? Neka pozovu Orbana i neka ga pitaju kako je on rešio ovaj problem...

@bbb

pre 6 godina

hej, uporne neznalice, botovi banaka, šta ste već: ne raste rata u dinarima(već u francima!!!) toliko značajno zbog promene odnosa dinar/franak, već ponajviše zbog globalne promene, enormnog porasta promenljivog dela kamatne stope koja se sabira s nepromenljivim delom i dobija ukupna kamatna stopa. A to se svesno radi, kriminal, najprljaviji! Preračunati retroaktivno sve rate kao za kredite u evrima, to je srednje rešenje.

miloje

pre 6 godina

Kako je Nbs upozoravala? Na televizoru? Ja ne gledam televizor? A i ministar Parivodić je na istom tom televizoru govorio da su ti krediti dobri. Zašto je onda država stala iza tih kredita kroz nkosk? Zašto je Nbs kasnije zabranila ove kredite? Ako ih je tada zabranila zašto ih nije na početku zabranila, nego upozoravala? Ako ih je zabranila kao štetne šta je sa ovima koji su trenutno u otplati, oni nisu štetni? Zašto Ana je prokomentariše činjenicu da banke nisu ni imale franke što se vidi iz godišnjih bilansa banaka? Dosta pitanja bez odgovora. Ali čim su ti sve zemlje u okruženju rešile u korist svojih gradjana, mora da tu nešto ima....

Marko

pre 6 godina

Secam se da smo pre 10-tak godina nas cetvorica iz firme otisli kod direktora jedne ekspoziture da se raspitamo za kredite. Covek nam je rekao da su trenutno svajcarci atraktivni, ali da nam to nikako ne preporucuje i objasnio je zasto. Dvojica nas uzmemo u evrima, a druga dvojica u svajcarcima. Ljudi su trenutno u haosu. Sreca pa smo inzenjeri, dobro zaradjujemo... ali opet... mi smo vec gotovo otplatili stanove a oni tonu sve dublje.

Deki

pre 6 godina

Valjda je logicno da kredit dizes u valuti u kojoj primas platu? Problem je sto su banke namagarcile narod koji je neuk i ne zna ekonomske osnove, to se u jednok Svajcarskoj ne bi moglo desiti, jer tamo narod dobro zna gde su opasnosti.

MisterNo

pre 6 godina

@Pera
Stambeni krediti u dinarima tada NISU postojali. Postoje tek od prosle godine i to u ponekim bankama. Tako da je guvernerova prica bila obicno mlacenje prazne slame (uglavnom kao i sve ostale price). Guverneri i ostali na tom nivou imaju tetke, ujne, strine i slicno da im obezbede stan.

Evro kredit, shvatam muku...

pre 6 godina

"Zašto im vraćati pare? Lepo vratiš stan, ionako je kupljen njihovim parama, dakle pripada njima. Pare koje nemaš ti ne mogu uzeti. (Zeleni zmaj, 19. oktobar 2017 21:20)"

Ne mogu ti uzeti pare koje nemaš - ali mogu da ti prodaju stan za trećinu vrednosti, pa si dužan ostatak novca (u francima, naravno). I za taj ostatak te tuže, pa ti stave zabranu na platu sledeće dve decenije. A država će biti na njihovoj strani, ništa se ne sekiraj... Pazite kakve savete dajete očajnim ljudima, neka im je Bog u pomoći...

CATAPA

pre 6 godina

Obrazloženje suda iz Luksemburga je toliko jasno da samo debil može da polemiše. Banke nas zatrpavaju svojim "bankarskim proizvodima"; e pa ako je proizvod, onda mora da ima i adekvatnu deklaraciju. I svako ko kupi jedan rešo zna da struja može da ga ubije, ali proizvođač na to MORA da ga opomene. Ništa se tu ne "podrazumeva".
Taj "bankarski proizvod" nije imao ispravnu deklaraciju i kupci tog proizvoda su namerno dovedeni u zabludu da taj "proizvod" ne može da ih ubije. Takav proizvod se ne može tretirati ispravnim, pa čak i da je sa samim proizvodom (kreditom) sve u redu.

Ali sada je valjda jasnije zašto Srbija NIKADA neće ući u Evropu. Neće, jer bi onda ovakve presude morala da poštuje, niti bi Srbija bila raj za sve prevarante iz celog sveta, uključujući i domaće. I dokle god je tako, ješćemo lošiju hranu, kupovati lažne lekove i neispravne uređaje i kredite bez deklaracije, bez garancije i na kraju i bez suda i prava da se nekome žalimo.

Džole

pre 6 godina

Kome je do kocke ide u kockarnicu, a ne u banku. Kome nije bitna garancija i servis, kupuje na buvljaku, a ne u prodavnici. Ako je sve kocka, onda to nije država, nego mafija. Ako je mafija, onda je sve dozvoljeno. Onda je dozvoljeno i da oštećeni konfiskuju imovinu banaka, bankarskih i vladinih službenika.

misko

pre 6 godina

Kada sam ja uzimao kredit krejem 2006. g. niko iz NBS se nije izjasnjavao da je to rizik, Jelasic se oglasio nekoliko godina kasnije. Banke su navodile klijente na ove kredite, govoreci kako su POVOLJNIJI.

Eidan

pre 6 godina

Kako neko može da govori da to što je neko davao izjavu na televiziji predstavlja validan dokaz da su ovi nesrećni ljudi, koji su opljačkani, bili obavešteni pa samim tim gube svako pravo na zaštitu?
Tom logikom, doći ćemo do apsurdne situacije da je već sve ispričano na televiziji u nekom trenutku, samo ko ti je kriv što nisi gledao, još gore, poverovao u to što čuješ.
Svima je jasno da su banke ovde zgrnule ogromne pare, da će gledati da se izvuku na sve moguće načine ali ne treba odustajati. Goniti ih treba do kraja i naplatiti im sve. Oni barem imaju mnogo para a dobro će im doći i za nauk jer se oni u ovoj zemlji godinama ponašaju kao svet za sebe, nedodirljiv sa pravilima kakva oni žele i koja oni i pišu.
Banksteri!!

Zagor

pre 6 godina

Sam nacin na koji banke posluju u ovoj zemlji je dokaz koliko drzavu ne zanimaju sopstveni gradjani. Radio sam u tri banke i nikad vise necu makar hleba ne jeo. Kad sam poceo u prvoj banci pitao sam sefa zasto nemamo kredite u CHF. Rekao je da ce kad tad nastati problem sa tim kreditima i da banka ne zeli da se posle spori sa klijentima i da veci deo svog vremena posveti naplati. Slazem se da drzava treba da ucini nesto. Problem je samo sto ce to ici preko ledja gradjana. S druge strane, i evro je za period od desetak godina skocio za 50 posto, a niko nije spomenuo ljude zaduzene u evrima.

Ћикс

pre 6 godina

Мени је са 18000 РСД отишла на 45000 РСД, после 7 година мучења, продао сам стан, и вратио 32€ више него што сам подигао када бих индексирао у €, а седам година отплаћивања, грчења, мучења и уништавања здравља сам поклонио... Толико!